{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.428 visninger | Oprettet:

Købt døv kat {{forumTopicSubject}}

Jeg købte den 6. august 2011 to hvide maine coon katte af "Dorthe" (fiktiv person). Da jeg var nede at se kattene lagde jeg meget tryk på om der var nogle af dem der var døve - hvilket Dorthe fast sagde at det var der ikke.
Jeg har aldrig selv set eller haft en døv kat så vidste ikke præcis hvad tegnene var.
Killingerne var på dette tidspunkt 16 uger gammel.
Jeg betalt 1500 kr pr kat.
De er solgt uden stamtavle, kontrakt og andet. Det eneste jeg fik oplyst de havde fået var ormekur.

Da jeg kom hjem med kattene undrede vi os over at det var Freja (den lille), som helst kom hen og snakkede. Hvor Emma (den vi mener er døv) var mere tilbageholdende og ikke næs så kontakt søgende. Hvilket også var indtrykket da jeg besøgt Dorthe for at købe dem.
Vi tænkte ikke nærmere over det, da der jo kan være forskel på personlighederne.

Da var med ved dyrlæge den 10. august for at få vaccination og eftersyn, da dette ikke var gjort.
Dyrlægene finder øremider i begge øre på begge katte. Plus Emma har en svampeinfektion i begge øre. Dette kommer de selvfølgelig i behandling for.
Plus dyrlægen observere at Emma ikke helt reagere som Freja på diverse. Ikke noget der blev kommenteret yderligere.

Jeg sidder nu fire uger efter og er rimelig sikker på at Emma er døv. Jeg kan få hende testet på Odder Dyreklinik, hvor de udfører en høretest. Denne test koster 850 kr.

Grunden til vi er begyndt at tro at Emma er døv, er mange småting i hverdagen.
Fx reagere hun ikke når jeg henter madskålene, som er af metal dvs. de giver en lyd når jeg tager dem. Freja kommer drønende ud for at se hvad der kommer i skålene, hvilket Emma ikke gør.
Emma reagere heller ikke hvis vi står lige bagved hende og knipser. Hun reagere ikke hvis vi fløjter efter dem. Alt dette reagere Freja ligeså fint på.

Nu er det så sådan at jeg har ringet til Dorthe for at fortælle hende at jeg mistænker at katten er døv. Dette bliver blot fejet til side med at jeg burde have fundet ud af dette for længe siden og have kontaktet hende max 2 dage efter jeg havde købt kattene. Så havde hun taget den retur og jeg kunnet have fået mine penge tilbage.
Hun vil på ingen måder stå til ansvar for at denne kat kan være døv.
Jeg snakkede med hende om at foretage denne høretest på Emma for at finde ud af om min mistanke er korrekt, men heller ikke dette synes hun var nogen god ide. For som jeg snakkede med hende om så vil hun ikke betale en skid(Som hun selv sagde det) selvom at jeg fandt ud af at katten var døv.

Jeg synes det er rigtig surt at have betalt 1500 kr for en døv kat og havde håbet en mere forstående opdrætter.
Men dette er desværre ikke tilfældet.
Hvordan bør jeg forholde mig nu??

Jeg fik en sms af hende i søndags hvor hun skriver følgende til mig:
"Du snakkede om at katten måske var døv. Det tager ikke mere end et par dage at finde ud af om de er eller ej. Jeg kan desværre ikke tage dem tilbage nu, da jeg venter killinger i denne uge og der kunne jo være sket noget siden den tog fra mig af."

Jeg kan da ikke på nogen måde være skyld i hvis denne kat viser sig at være døv. Det er jo arveligt og derfor ikke noget jeg kan pådrage katten...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købt døv kat
  • #1   5. sep 2011 Det var en rigtig træls oplevelse, men det er desværre den chance man tager når man køber uden kontrakt smiley Kan godt forstå du er træt af det, men så længe I ikke har noget på papir, tror jeg ikke du kan kræve noget af hende.. smiley

men selvom hun er døv kan I jo sagtens få en dejlig kat ud af det, det kræver bare lidt mere..

• #2   5. sep 2011 Kristine:
    Uanset om man køber med eller uden kontrakt gælder reglerne vel for reklamationsretten??

Er ikke i tvivl om at vi sagtens kan få en dejlig kat. Det har vi allerede i hende:) Hun er rigtig dejlig.
    Men det ændre bare en del for os, og det er det der gør det hele rigtig træls!!
    Og det skuffer mig meget at opdrætter bare kan feje det hele væk og sige det er ikke mit ansvar, du har købt katten som beset!!! Dette mener jeg ikke kan være korrekt, derfor har jeg lyst til at gå videre med det, for jeg synes det er uacceptabelt....

• #6   5. sep 2011 Synes bare det er grotesk at man som opdrætter bare kan feje det hele under dørene og sige det vil jeg ikke have noget med at gøre!!
    Jeg bliver simpelthen så harm over den slags folk.
    Er selv opdrætter af hunde og kunne aldrig drømme om at behandle hvalpekøbere på denne måde.

Har jo allermest lyst til at køre sagen videre over forbrugerrådet!!

• #8   5. sep 2011 Susan: Du har fuldstændig ret.
    Men jeg tror på folk indtil det modsatte er bevist og skal da love jeg er blevet dybt skuffet over denne kvinde!!

• #9   5. sep 2011 Men det lader til jeg ikke kan gøre en skid eller hvad???

• #10   5. sep 2011 Jeg bliver nødt til at starte med at skrive at det IKKE er en opdrætter du har købt katte fra. For så ville du have fået både stambog og kontrakt. Havde du købt hos en opdrætter havde du ikke siddet med problemet alene. Stort set alle opdrættere ville have været dig behjælpelig med rådgivning og taget ansvar, men igen så ville en opdrætter have haft viden omkring kattens hørestatus. Døvhed kan opstå som følge af øremider/ørebetændelse.
    Du har ingen mulighed for at gå videre med det, som du skriver, da du ikke har bevis på at du har købt katten hos den fiktive Dorthe.
    Når det så er sagt, så er det, så kan en døv kat blive en hel fantastisk kat, men det kræver selvfølgelig at du har kendskab til hvordan du gør det bedst, for den og din familie. Du kan prøve at finde hjælp her:
    http://www.handikat.blogspot.com/

Jeg vil sige at det eneste du kan få ud af denne oplevelse er lærdom. Og jeg kan kun sige at man altid skal købe "racekatte" hos en reg opdrætter og ikke hos en Bybber, som kun tænker i penge og er ligeglad med katte og købere.

• #11   5. sep 2011 Kan godt forstå dig, men tror ikke du kan gøre så meget. Det er en af grundene til det er godt at gå til reg opdrættere. Det kan du self ikke bruge til noget nu. Men håber de skal neutraliseres og være indekatte for den døves skyld.

• #13   5. sep 2011 Min mening er da at det er et stort handicap for en kat at være døv.

• #14   5. sep 2011 Marianne: Har allerede besøgt denne gode side:)
    Vi snakkede godt om da vi fandt disse katte, og har snakket om det efterfølgende.
    Har jo selv racehunde opdræt i DKK, så burde jo have tænkt det skridt længere med kattene.

Indtil videre har det ikke været et problem for os at hun er døv, men planen var jo at de begge skulle steriliseres selvfølgelig (det har på intet tidspunkt været planen at de skulle bruges i avl), og så var det jo planen at de skulle være udekatte, da vores dør tit står åben om sommeren så vores hunde kan løbe frit ud og ind som det passer dem. Nu skal vi jo pludselig til at passe på at kattene ikke smutter med ud. Det er nok det der gør det allermest træls!!

Men nu har vi købt hende og er blevet snydt godt og grundigt, men hun er vores så må vi jo bare passe så godt på hende som vi kan.

• #17   5. sep 2011 *Skovkatte til salg *
    Uanset om du er registret opdrætter eller ej, gælder både returretten og klageretten. Problemet er jo bare som oftest at der ikke følger nogen kvittering eller kontrkat med når man køber sådan et sted!! Men reglerne er lige gældende alligevel...

• #18   5. sep 2011 Det der er mest underligt, er at opdrætter ikke selv har lagt mærke til at katten er døv.. hmmmm

• #19   5. sep 2011 Hanne: Det påstår hun at hun ikke har...
    Jeg foreslå hende at jeg fik taget denne høretest og hvis katten var hørende var det jo bare for min egen regning, men hvis den var døv håbede jeg vi kunne finde ud af noget. Det vil hun ikke høre tale om. Dette synes jeg virker mærkeligt hvis hun er sikker på at katten er hørende...

• #20   5. sep 2011 Det tilbud lyder ellers ret rimeligt.

• #21   5. sep 2011 Hanne: Tja men hun vil jo ikke have noget med det at gøre!!

• #23   5. sep 2011 Kan i evt ikk bygge en volier til hende, med mindre som en skrev at hun kan måske lærer at begå i naturen..

• #24   5. sep 2011 Betina V: Nej, du står faktisk rigtig dårligt ved at lægge dine penge hos en BYB'er. Du har ingen andre muligheder end civilt søgsmål - og held og lykke med det uden dokumentation. Hos en rigtig opdrætter kan du derimod sende forbrugerklagenævnet efter opdrætteren.
    Så køb dog kattene hos ordenlige, forsvarlige, ansvarlige mennesker!

• #25   5. sep 2011 Jeg kan godt forstå at I er kede af at opdage, at jeres kat er døv. Det ville jeg dæleme også blive (pga. risiko for høj mjaven, som mange døve katte har for vane).
    Men nu er katten jo så købt, og hun kan jo ikke gøre for, at sælger bare har været ude på at tjene penge på hende :(, eller at du ikke har gjort dit forarbejde ordentligt og været kritisk nok med stedet. Så nu må du få det bedste ud af situationen.

Kan godt se det er træls, at hun ikke kan løbe frit som det var planen, men en indhegning af haven kan løse problemet med åben havedør smiley
    Jeg (og mange andre) har indhegnet have. Og jeg lover dig, at jeg nyder at kunne have døren til at stå åben, uden at skulle bekymre mig om bortløbne katte. Og nyder især at se kattene nyde deres have smiley

Synes du skal glemme alt om at "køre sag" mod avleren. Det vil næppe føre til andet end frustrationer - og katten bliver jo ikke hørende af det.

Jeg ville aldrig kunne få mig til at returnere hende til avler, for hvor ender hun så? Og forresten vil hun sikkert også have gavn af at blive sammen med sin søster.

• #26   5. sep 2011 Hvis du har overført beløbet helt eller devist over nettet eller anden registreret overførsel, så er det brugbar dokumentation for købet.
    Har du derimod betalt kontant og ikke fået kvittering, står du svagt.
    Fik du heller ikke oplyst killingernes fødselsdag på skrift?
    Hvordan fandt du sælgeren? En annonce med pris? og har du fx en mailkorrespondance, der kan bruges som bevis? En telefonisk aftale er ikke brugbar, men en sms kunne måske være det.

Juridisk set er det det ligegyldigt om en opdrætter er registreret eller ikke. Du har modtaget en "fejlvare" og har reklamationsret, men beviser er nødvendige for såvel døvhed som betaling.

• #27   5. sep 2011 Når jeg sælger en hvid tyrkisk angora, har jeg altid fået foretaget en hørerattest hos min dyrlæge. Attesterne kan hentes på Felis Danica’s hjemmeside under formular og fås på dansk og engelsk. Attesterne følger altid mine hvide katte. Så køber man en hvid kat så spørg efter en hørerattest. Den står også bag på stambogen.
    Som opdrætter er man ikke i tvivl om ens killing /kat er døv. Jeg parrer kun farvet/hvid og ikke hvid/hvid. Så min hvide hankat Murat, bliver kun brugt til farvede hunner.

• #31   6. sep 2011 Jeg er også blevet "bondefanget" af en sælger - det var så en blind hund jeg fik istedet for.
    Men vil sige at Liva (som hun hedder) er den mest fantastiske hund man kan forestille sig smiley HUn er så ukuelig i sin livsglæde, og det smitter virkelig af på os andre smiley At have et dyr med et handikap kræver blot lidt mere tid, og en indstilling på at give dyret nogle hjælperedskaber til at fungerer i hverdagen - med Liva kan vi ikke flytte for mange ting, og hun kan ikke gå på trapper, medmindre det er massive trin.

Men jeg fortryder ikke et eneste sekund at vi valgte at beholde Liva på trods af handikappet - for du finder ikke en mere unik hund end hende smiley

• #32   6. sep 2011 Jeg vil gerne en gang til slå helt fast at det IKKE er en opdrætter kattene er købt hos. Det er en avler, bybber og hvilke ord der ellers findes om den slags.
    For nogen har det måske mindre betydning, men for mig er det vigtigt at slå helt fast, at havde det været en opdrætter, naturligvis registreret i forbund, havde køber ALDRIG stået med sorteper alene. Det er bare sådan det er, når man vælger at købe kat hos hæmningsløse avlere.
    En opdrætter havde ved tvivl gerne ofret ca 850 kr ekstra for at konstatere om katten var døv/hørehæmmet, da det er enormt vigtigt for kattens liv, i forhold til hvordan og hvorledes kattens "hjem" skal være.
    Jeg er glad for at trådstarter tager hånd om den lille kat, på trods af at det ikke lige var det der var meningen. Mange ville have skilt sig af med den, så kram til dig for at tage ansvaret.
    Det er bestemt ikke for at sælge flere katte selv, at jeg påpeger at det er vigtigt at købe kat hos reg. opdrætter, når det er racekat men ønsker sig. Det er jo tydeligt at der er mange købere, der ender ud i noget de ikke havde regnet med, hvad enten det er økonomisk eller når en lille elsket killing bliver alvorligt syg og måske dør. Tag et kig på trådene herinde. Selv blandinger kan give meget store uforudsete helbredsproblemer hos en Bybber, hvis denne krydser 2 racer med genetiske arvelige sygdomme. Kattene kan ende med at være dobbelt disponeret for alvorlige lidelser eller have lidelserne fra begge racer. Jeg forstår slet ikke man tør udsætte sig selv for unødvendige sorger og store dyrlægeregninger. Jeg synes man spiller russisk roulette med sine følelser og økonomi, bare for at sparre få kroner, her og nu.

• #33   6. sep 2011 Jeg vil godt lige kommentere at vores lille Emma absolut ikke skal nogen steder at vi dummede os og købt kat sådan et sted er jo ikke Emma's skyld at hun er fra sådan en opdrætter.
    Så ingen tvivl om at hun bliver hos os, og vi skal nok finde ud af at få hverdagen til at fungere uanset om hun er helt døv eller blot hørehæmmet.

"Juridisk set er det det ligegyldigt om en opdrætter er registreret eller ikke. Du har modtaget en "fejlvare" og har reklamationsret, men beviser er nødvendige for såvel døvhed som betaling."
    - Det er præcis det jeg mener det gælder jo uanset om man er registreret opdrætter eller blot avler.
    Og med det antal killinger Dorthe laver om året er det erhvervsmæssig handel med katte, og derfor kan hun ikke umiddelbart komme uden om sit ansvar. Men om min dokumentation for at jeg har købt disse katte hos hende er god nok, må tiden vise sig.

• #34   6. sep 2011 Som stort set alle de andre har skrevet, så er det vigtigt at have kontrakt på købet, og at det er hos en registreret opdrætter. Når det så er sagt, så tror jeg sagtens, at hun kan blive en god kælekat. Jeg vil langt fra anbefale at lade hende løbe ude, men det er med katte generelt. Gennemsnits levetiden for en udekat er langt kortere end en indekats. Hvis I Har have så lav en lukket løbegård/voile så alle er i trykke rammer. Men for alt i verden ikke lader hende blive udekat, døve katte skulle være meget tillidsfulde, så den vil ikke have en chance i det fri.
    Jeg har for nyligt set to døve killinger, de var de sødeste og sjoveste killinger. Med lidt hensyn, så skal I nok få det godt sammen smiley
    Og da du ikke kan "sagsøge" hende eller klage, så meld hende til dyreværnet, eller lignende. Mener det findes en sort liste over "avlere". Du har dyrelægeattesten som viser at de havde øremider, som vel kan bruges mod hende?
    Held og lykke med de små hvide smiley

• #35   6. sep 2011 *Og med det antal killinger Dorthe laver om året er det erhvervsmæssig handel med katte, og derfor kan hun ikke umiddelbart komme uden om sit ansvar.*
    Jo det kan hun nemt, for du har stadig ikke nogen kontrakt. Jeg vil håbe, for dig, at de evt overførelser du har lavet, er nok. Loven om salg af katte er ikke vedtaget endnu, i forhold til hvor mange kuld (ikke antal killinger) man må lave for at kalde det erhverv. Så vidt jeg ved/husker, så skal man osse tjene et vist beløb, for at kunne kalde noget som helst et erhverv, noget med moms osv. Men Nu er det for så vidt ikke det, jeg mener er vigtigt.
    Som du selv siger, ja, så er du blevet snydt, det lærer man af. Der er bare mange "Dorther" som snyder på samme måde. Det er derfor at jeg gerne vil have delt begreberne i opdrætter og avler/bybber. I din og Emmas situation er det lige meget/ for sent, men for andre der ikke har mødt en "Dorthe" og læser bla. denne tråd, håber jeg at de tænker sig om inden de betaler for en kat, der måske er meget syg, eller som din Emma har en hørefejl. Du vil få meget svært ved at bevise at øremiderne er startet inden du fik de 2 misser. Men jeg vil håbe at du får skovlen under hende, inden hun tager rumpen på andre. Plus at hun sikkert ikke behandler de katte hun har for bla øremiderne. For jeg er sikker på at du har ret når du siger at de havde det, da du fik dem. Men om nogen retsinstans vil kunne overbevises, tror jeg næppe.
    Hvis du mener at forholdene for kattene hos Dorthe, synes jeg bestemt at du skal henvende dig til DB. De tager uanmeldt på besøg, hvis de mener der er en sag.

• #36   6. sep 2011 Jeg kan ikke klandre hende for de forhold killingerne var under da jeg kom på besøg og så dem.
    Forholdene var rigtig fine og killingerne meget kontaktsøgende (undtaget Emma, som holdt sig lidt tilbage), hvis dette ikke havde været iorden havde jeg heller ikke købt hos hende. Men alt virkede jo til at være i skønneste orden. De havde lige fået loppekur da jeg hentede dem, hvilket jeg både kunne lugte og se i pelsen på nakken. De havde en del lopper.

Men jeg kan bevise de havde øremider da jeg købte dem, hvilket jeg har dyrlæge kvittering og kan helt sikker få en udtalelse på dette fra dyrlægen. Hun så dem allerede 4 dage efter jeg havde købt dem og killingerne kan ikke nå at have fået så mange øremider på så kort tid. Plus Emma havde en øregangsinfektion (svampeinfektion i begge øre).
    Dette gjorde jeg Dorthe opmærksom på allerede samme dag jeg havde været hos dyrlæge, hvortil hun blot sagde at de havde hun godt lige set at hendes den sidste killing fra samme kuld også havde.

Største grund til denne tråd er ligeså meget at orientere om at man virkelig skal kigge sig for. Der findes bare alt for mange uærlige mennesker og hvor er det dog sørgerligt.

• #37   6. sep 2011 Ja det er rigtigt ærgerligt for dig og andre der har prøvet det samme.
    Selv om det måske lyder mærkeligt, så er jeg glad for at Emma "kun" er døv. Forstået på den måde at hun kunne have været meget mere syg og koste sorg og mange flere penge.
    Det er så nemt at være sød i enten en telefon eller ved et enkelt besøg. Disse Dorther, mestre det til fulde og desværre er der rigtigt mange der dumper i.
    Jeg håber at du kan få noget igen, men tror det næppe.
    Tråden er god, det er vigtigt at fortælle at man skal passe på og hvis man vælger at købe hos en Dorthe, så har man ingen rettigheder. Dorther har ingen regler de skal efterleve, de tjener bare penge.

• #38   6. sep 2011 Hej
    Vi har også en dejlig døv kat. Da vi fik hende var vi helt på det rene med at hun var døv og derfor skulle hun ikke ud og løbe...men...misser har nu sin egen mening om tingene. Hun fandt hurtigt ud af at åbne vores vinduer helt når de stod i hak, desuden er det ikke alle vores børns kammerater der kan finde ud af at lukke dørene så misser begyndte at løbe ude. Hun har nu løbet ude i et år uden nogen problemer. Jeg bryder mig ikke om det men vi har valgt at det er det bedste liv for hende, hun var helt umulig da hun kun var inde. Vi prøvede så at tage hende ud i snor men det hjalp intet.Så vi har altså en døv kat der er ude som det passer den. Hun er nu en glad og tilfreds kat så derfor har vi valgt at et kort men godt liv er bedre end et langt men skidt liv. Men det skal siges at jeg altid er nervøs for at hun bliver kørt over.Held og lykke med jeres søde kat.

Kommentér på:
Købt døv kat

Annonce