{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.196 visninger | Oprettet:

min elskede kat pludselig død {{forumTopicSubject}}

Pona, husets forvoksede killing (på 3 år) blev voldsomt syg meget brat. 2 dage med 3 dyrlægebesøg, tonsvis af medicin og undersøgelser kunne ikke redde hende. jeg sidder lammet over tabet af min darling og tankerne myldrer rundt.
hvad fejlede hun der kunne tage gnisten fra hende så hurtigt. i mandags lå hun på terrassen og rullede i vellyst og var helt forårskåd og kælen. tirsdag morgen nægter hun at spise og er ved dyrlæge inden middag. næste dags aften efter endnu 2 dyrlægebesøg dør hun i mine arme.
startede med lidt opkast og manglende apetit til at hun stod pustende gispende og hylende på gulvet og fik så dårlig balance at hun sank sammen oven på mig. kort efter var hun død. ved dyrlægen kunne mente de første dag at det bare var lidt maveinfluenza, dagen efter var hendes lever meget forstørret på røntgen, men ellers intet at se. pga påsken kommer hendes blodprøver først lørdag, men urinstix viste at alle hendes organer var påvirket.
nogen der har hørt om lignende tilstande??
sidder tilbage med endnu 2 katte og frygter at pona er død af noget smitsomt. indtil videre ser de helt sunde og raske ud. gudskelov.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  min elskede kat pludselig død
  • #1   21. apr 2011 Hvor trist for jer ! Det er altid frygteligt at miste sine dejlige katte, men da især på denne måde.

• #2   21. apr 2011 Uha det lyder godt nok stygt smiley
    Sov sødt lille Pona smiley

• #3   21. apr 2011 Det gør mig ondt for dig, det er så væmmeligt at miste så ung en kat og så på sådan en brutal måde.
    Nu ved jeg ikke om det er en udekat, men der findes jo mennesker der er så provokeret at løse katte at de forgifter dem med enten rottegift, kølervædske og andet farligt. Bare sådan at du har det i tankerne for de andre katte.
    Jeg tænker osse på om det kan være een af de arvelige genetiske sygdomme der ligger fx i MCO og andre racer. Jeg kan se at Pona er en blanding. Desværre er man ikke garderet imod disse sygdomme, selv om det er blandingsrace. Ja, jeg ved det ikke. Men måske dyrlægen har et bud. Det er i hvert fald ikke normalt at en ung kat dør så pludseligt.
    Jeg ved godt at du ikke får Pona igen, men det kunne måske være rart for dig at få det afklaret, så du ikke skal gå og være nervøs uden grund.
    Kan du have en god påske, selv om den selvfølgelig bliver præget af sorg.

• #4   21. apr 2011 jeg kommer også til at tænke på forgiftning..

• #5   21. apr 2011 Pu-ha hvor skrækkeligt for dig smiley Hvil i fred Pona og må din mor få nogle svar smiley

• #6   22. apr 2011 tak for jeres svar og de trøstende ord. det varmer.

jeg har selv tænkt forgiftning men fordi der hverken var diarre eller påvirkning af centralnervesystemet afviste dyrlægen muligheden. pona er nemlig ikke udekat men havde fået lov at ligge lidt på terrassen og rulle sig i solen samt løbe lidt i baghaven på den lukkede grund, så jeg frygtede at hun havde fundet nogle af de forkerte lysegrønne planter spændende.
    har ikke godt nok styr på de arvelige sygdomme, men hjertet havde normal størrelse (udvendigt) på røntgen. tilgengæld var leveren meget for stor. er der nogle arvelige sygdomme der kan gøre det?
    Pona var nemlig killing af min egen hunkat og bærer næsten ikke hvis hun også er syg.

håber sådan at blodprøven lørdag kan give et tydeligere billede af hvorfor jeg mistede min superskønne kat.

• #7   22. apr 2011 Ja der er arvelige sygdomme der påvirker leveren. Det er ikke sikkert at din hunkat bliver syg, hun kan være bærer af det, men det afhænger så af hvilken hankat man bruger. Men jeg ville lukke hende, så det ikke sker igen.

Jeg er glad for at det ikke er en psykopatisk nabo der har lagt gift ud, det er jo næsten ikke til at bære. Men i forhold til kølervædske, så danner det krystaller i hjerne, lever og nyrer og katten dør på under en uge. Jeg ved ikke om hun evt på jeres egen grund har kunne slikke det i sig, f.eks. hvis køleren på jeres bil lækker eller der ligger noget på fliserne efter opfyldning. Faren ved kølervædske er at det faktisk ikke smager grimt, men af sukker.

Jeg håber meget at blodprøverne giver nogle svar, så du i det mindste ikke skal spekulere på hvad det evt kan være.
    Det er heller ikke sikkert at jeg har ret, med det arvelige. Men jeg ville ikke turde bruge hunkatten mere i avl.

• #8   22. apr 2011 sheba, moren til pona fik kun et kuld (med 1 killing i) inden hun blev steriliseret, så det er ikke muligt at se efter samme lidelse ved søskende da der ingen er.
    kølervæske lyder usandsynligt da bilerne kun står foran forhaven og kattene kun kan bevæge sig i baghaven. rester fra skosåler er muligt, og ellers at det er lykkedes hende at forcerer 30m tæt brombærkrat og hegn til jerbanespor hvor der kan have ligget lækager.
    vil dog være obs på at spørge til denne mulighed når dyrlægen ringer med blodprøvesvar i morgen.

er virkelig glad for at der sidder folk på kg med stor katteerfaring. det er så tungt at sidde med alle spørgsmålene selv. tak til jer.

• #9   22. apr 2011 Ej hvor frygtelig... RIP jeg har også været tæt på at måtte miste min gamle mis. han fik lige pludselig mave tarm betændelse som også startede med opkast og derefter fik han det bare dårligt.! Nu får han 3 slags medicin og skånekost..! Nogle gange kommer det bare stærkt.!

• #10   22. apr 2011 susanne: din beskrivelse lyder ens med dyrlægernes vurdering. havde bare så svært ved at tro at "noget så simpelt" kunne tage livet af min smuksak på bare 2 dage, når hun nu fik så intensiv dyrlægehjælp og var så ung og ellers rask op til.
    det glæder mig at din misling er i bedring.

• #11   23. apr 2011 så kom de sidste blodprøvesvar der ikke var entydige. forgiftning udelukket og nagativ for alle de gængse kattesygdomme.
    let infektion og forhøjet blodsukker grundet fasten, samt skygger på leveren der havde 2-3 gange normal størrelse.
    dyrlægens bud: lever cancer
    hvil i fred lille pona.

• #12   23. apr 2011 Jeg er glad for at det ikke er en forgiftning og at du har fået et svar. Så skal du i hvert fald ikke tænke på hvad der er evt er sket.
    Cancer kan ramme alle katte og det eneste rigtige er at give katten fred.
    På trods af din sorg, så vil jeg ønske dig en rigtig god weekend.

Kommentér på:
min elskede kat pludselig død

Annonce