Hvilket foder til huskatte og hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Jer der har alm. huskatte, indekatte, hvilket foder bruger I og hvorfor lige netop dén slags?
Jeg har i årevis fodret med Royal Canin. Men for noget tid siden var der en der fortalte mig, at det ikke var særlig god kvalitet - mest bare slagteriaffald. Jeg ved ikke om det er rigtigt. Men jeg prøvede at skifte til et andet mærke der hedder Icelandic Pet og det virker til at være et lækkert foder.
Min gamle hunkat på 10-12 år får light udgaven, da hun er meget godt i stand. Hun har ingen tænder (de er blevet fjernet) men har aldrig haft problemer med at spise tørkost.
Min store killing får killinge-udgaven fra Icelandic Pet.
Hvad mener I om Icelandic Pet? Bør man give sin ældre kat et foder, som skåner nyrerne bare for at være på den sikre side selvom den virker 100% sund og rask?
Er spændt på at høre fra jer.
Rikke
aug 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 1 Emner: 253 Svar: 2.209
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
I forhold til at skåne nyrene eller andet, så er det vigtigt at vælge et foder til katten som tager hensyn til kattens anatomiske funktioner hele livet. Ikke mindst, når det gælder nyre, sørge for at de får vædske nok, blandt andet ved at give den vådkost dagligt.
Det foder du har købt kender jeg ikke, så et link ville være rart
sep 2008
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
http://en.ifex.is/?item=15&v=item
Jeg var i dag i en dyreshop og så, at Royal Canin har et foder til ældre indekatte over 10 år, mener det hed mature... det skulle skåne nyrer og hjerte. Kan I anbefale dette?
Jeg har også altid skiftet med forskellige mærker og varianter indenfor samme mæke, da mine katte elsker en ny smag. Vi ville da også selv synes det var kedeligt med den samme menu hver dag - også selvom den var sund *gg*
Rikke
sep 2008
Det er interessant at høre jeres meninger.
Da jeg for under en uge siden desværre måtte sige farvel til min anden kat pga. nyreproblemer spurgte dyrlægen til, hvad jeg fodrede med. Han sagde, at det i hvert fald var meget vigtigt at man ikke gav katte for meget kød - hvis man overhovedet gav dem anden end tørkost skulle det kun være en smugle fjærkræ eller fisk, da andre slags kød ville belaste nyrerne meget. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro...
Rikke
feb 2010
Dernæst kan der være arvelig faktor, især hvis man har en af de racer der har problemer med nyrene. Der er det især vigtigt at man årligt får tjekket nyrefunktion. Fodre man kun med tørkost, bør man sikre sig at katten drikker rigeligt, da dette kan være meget svært, vil det stadig være hensigtmæssigt at fodre med vådt/råt eller give katten en drikkefontæne da det som regel animerer de fleste katte til at drikke lidt mere.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 1 Emner: 26 Svar: 178
og altså discount foder etc er i min verden ikke godt
Royal canin er jeg hoppet fra både til både hunden og katten, det er kornholdigt og de uddyber ikke derees kød - ikke der hvor min dyrlæge tjekkede
sep 2008
feb 2010
I naturen vil en kat ikke spise korn, men den kan selvfølgelig æde en mus eller fugl der lige har spist korn. Men det er bare ikke at sammenligne med at man behøver at putte det i foderet.
Applaws og Feline Porta er 2 goder fodermærker der er helt uden korn, som osse er til at købe for penge.
Jeg kan kun finde en grund til at foderproducenterne tilsætter kornsorter i deres foder og det er at det er billigere end kød. Der er bare stor forskel på hvordan kroppen nedbryder vegetabilske og animalske proteiner.
Hvilket foder til huskatte og hvorfor?