{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.378 visninger | Oprettet:

Kat med tildens til urinvejsinfektion {{forumTopicSubject}}

Min 7 årige hankat fik urinvejsinfektion i juli måned, han blev så testet igen for en måned siden hvor der ikke var noget...
Men jeg synes han virker som om han er ved at få det igen...
Hvilket foder er det bedst at give en kat der har tildens til urinvejsinfektion?
Lige nu får han:
½ portionspose om morgenen
½ portionspose om aftenen
Har en vandfontæne så han har frisk vand hele dagen
Og så får han seniorfoder fra Hills

Her til aften synes jeg det virker som om han er begyndt at få kvalme igen, og synes ikke der kommer meget når han tisser smiley Kan godt være det bare er mig som pylre smiley

Skal jeg købe noget foder der er specielt kun til at forebygge urinvejsinfektion, og i så fald hvilket mærke er bedst?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat med tildens til urinvejsinfektion
  • #1   1. okt 2010 Min dyrlæge anbefaler Royal Canin Urinary S/O

    Det får min hankat som lider af urinsten..
    Og efter jeg er begyndt at fodre med det, er han begyndt at stortrives igen smiley


  • #2   1. okt 2010 super, det må jeg ned og købe i morgen så smiley

  • #3   1. okt 2010 Husk at det kun kan fås hos dyrlægen ;o)

  • #4   1. okt 2010 Nå for pokker... hmm så må det vente til mandag så... æv

  • #5   1. okt 2010 Hills Prescription Diet c/d og s/d er også fint - man bør begynde med c/d og se, om den virker, og ellers med s/d. S/d har virkelig virket på min Perle Puf!

    Man kan også købe disse slags foder hos www.medicanimal.com til en billigere penge :o)

    Jeg vil så sige, at man kun kan bruge det til at forebygge, så hvis missen allerede viser symptomer, skal den i behandling, hvorefter man gradvist kan skifte over til et fodermærke, der tilgodeser urinvejsproblemerne.

    Held og lykke! :o)


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.364
    #6   1. okt 2010 Jeg giver mine tranebær tabletter 1/2 til 1 hel tablet om ugen, for at forebygge urinvejsinfektion. smiley De hedder Gran Berry, der er 60 tabletter i og er købt i Matas. smiley

  • #7   1. okt 2010 Katten skal kun have s/d hvis der er diagnoseret urinvejssten eller ordineret af dyrlægen. Ellers er det Hills c/d og Royal canin urinary der forebygger dette bedst.
    Hvis du er tvivl om din kat har en infektion så tag ned til dyrlægen med en urinprøve. Kan godt forstå du er bekymret, godt du holder øje med ham smiley


  • #8   1. okt 2010 Okay, kører i maxi Zoo i morgen og ser om de har Hills c/d... Og så har jeg også tænkt mig hvis jeg synes det blir ved (og at det ikke kun er mig) så tager jeg en urinprøve med til dyrlægen på mandag smiley

  • #9   2. okt 2010 Fra dyrlæge Hanne Hallssons bog "Hunden, katten og dig":

    "Hos nogle voksne dyr - især katte - udvikles blæresten, som kan bestå af struvit (dvs. ammonium/fosfor/magnerium), urat (dvs. ammonium), cystin (dvs. aminosyren cystin) eller oxalit (dvs. kalk).
    Hos katten drejer det sig oftest om struvit- og oxalitkrystaller.

    Dannelsen af blæresten skyldes oftest, at der i urinen er et forkert forhold imellem mineraler/salte - især ved for meget fosfor og magnesium i forhold til kalk - samtidig med, at der er tendens til en uheldig surhedsgrad i urinen.

    Desuden opstår blæresten ofte i forbindelse med en blærebetændelse med bakterier af den type, der produceret enzymet urease, der spalter urinsyren i urinen til ammoniak.
    Blæresten opstår altså normalt IKKE, fordi vandet i området er for "hårdt", eller fordi katten ikke "drikker nok" vand. Men det forhold, at katten er et "ørkendyr" og carnivor, spiller selvfølgelig ind på forløbet af en blærebetændelse/blæresten på den måde, at kattens urin er meget koncentreret.
    Men normalt så behøver katten altså ikke indtage forfærdeligt meget vand; faktisk kun ca. 2 ml væske pr 1 g tørkost. Forholdet i dåsemad er ofte 3:1 og altså i sig selv tilstrækkeligt."

    Mig: Og så anbefales der foder med oplysninger og indhold af diverse salte, og der gøres opmærksom på at de såkaldte FLUDT-diæter til kat (Eukanuba, nemlig Oxalate og Struvite IKKE egner sig til forebyggende kost i længere tid.

    Fra bogen
    "Desuden skal kosten til dyr med (eller tendens til) blæresten være sådan, at den sikrer en rigelig urinproduktion, så blæren bliver skyllet godt igennem.
    Dette kan evt. opnås ved at tilsætte list almindelig salt til dyrets vand/foder.

    Samtidig er det vigtigt, at urinen forbliver sur (dvs. har pH på under 6.4, idet blærebetændelse ofte medfører, at urinen bliver basisk, dvs. har en surhedsgrad, der er højere end 7.
    Det kan derfor ofte hjælpe på en blærebetændelse/blæresten, at surhedsgraden "tvinges" ned i retning af det syrliige (5,8-6,4). Dette kan evt. opnås ved at give dyret et lille tilskud af ammoniumchlorid, methionin eller C-vitamin (= ascorbinsyre).

    NB: Giv ikke tilskud af surgørende midler, hvis dyrets kost i forvejen er formuleret specielt til at kunne forebygge/opløse blæresten.

    NB! C-vitamin og flere andre antioxidanter gavner også dyret ved at stimulere immunforsvaret."

    Mig: den lille dosis C-vitamin, mange dyrlæge anbefaler, svarer til en lille ascorbinsyretablet (på størrelse med en lille sødetablet) en gang om ugen.
    __________________


  • #10   2. okt 2010 Hills Prescription Diet-serien kan desværre også kun købes hos dyrlægen og ofte til dyre penge - derfor køber jeg i England hos ovenstående link. Dyrlægen tager 499 kr. for 5 kg, men hos Medicanimal giver jeg ca. 350 kr. incl. fragt.

  • #11   2. okt 2010 Jah fandt jeg også ud af... Men tror faktisk det er mig som er pylret... Han har det fint i dag, har tisset normalt og det hele.... Men holder lige øje med ham i dag og i morgen, ellers er det afsted til dyrlægen mandag...

  • #12   2. okt 2010 min den ene kat led også meget af det hun havde en epriode på ca ½ år hvor vi var til tjek og medicin osv , fordi hun ikke kunne slippe af med det .
    vi fik af vide af dyrlægen at vi skulle give
    Hills Prescription Diet c/d og s/d, og det har virket rigtig godt her alle mine får det nu da det ikke er til og skille med hvem der må få hvad vi gør det sådan at vi giver 10 kg cd og derefter 5 kg sd skiftevis , dyrlægen forklarede os at det var godt og gøre det sådan da den ene forebygger og den er stærkere og mener den opløser hvis der er noget .


  • #13   2. okt 2010 Jeg barfer.. Rottweiler (min huskat) har tendens til urinvejsinfektion, vi fik det der dyre noget hos dyrlægen, men det slog han ud af, efter han er røget på barf (Råt kød, indvolde osv) så har der ikke været noget.. hverken med urinvejene eller foderallergisymptomer..

Kommentér på:
Kat med tildens til urinvejsinfektion

Annonce