{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.651 visninger | Oprettet:

Kat i sele? {{forumTopicSubject}}

Ja vi går og leger med tanken om at prøve at lære vores katte at gå i sele og så begynde at tage dem ud.
Det kommer af at vi tror at vores ene kat (hunkat) går rundt og keder sig lidt. Vi har flere gange snakket om at hun vil egne sig rigtig godt til udekat, altså forstå mig ret - Hun vil uden tvivl nyde det, hvor vores anden kat (hankat) virker til at have det mere fint med bare at være indenfor.

Vi forsøger at aktivere dem godt hver eneste dag, men Trille har bare også en ekstra tildens/trang til at ødelægge alt ting.. Sofaen (kan Mingus dog også), min computerstol, seng, tapetet på væggen 2 steder og senest har vi også opdaget hun under vores spisebords stole har splittet den helt ad i nettet nede under. Generelt laver hun bare rigtig meget ballade forhold til vores anden kat og vi tænker om det fordi hun keder sig og det kan hjælpe mon hende at komme ud i sele? Vi jo selvfølgelig gøre det bedste for hende, men gør jo nogen tanker om hvis vi skal have dem ud.

Hvad har i af erfaringer med at gå fra inde kat til at have katte i sele udenfor? Vi har desværre ingen mulighed for de kan blive udekatte på egen hånd da vi bor i byen med store veje omkring os, og har ingen have da vi bor i lejlighed. Dog har vi lidt fælles arealer lige omkring os, der gør det ideelt at gå ude i sele.

Hvis vi gør det så vil vi også give Mingus muligheden for at komme ud så det er dem begge, og så selvfølgelig starte ud med at træne dem til at vænne sig til overhovedet at have sele på først.

Men kan katte finde ud at styre det? Vil de så pludselig ud 20 gange om dagen, og står midt om natten og hyler for at komme ud? Vi kan da sikkert godt gå ud hver dag med dem, men hvis de først kommer ud en gang og så bare står og hyler hele tiden, er der der jo ingen vej tilbage, så derfor lyder spørgsmålet hvordan jeres katte har taget det efter de har fået muligheden? Er de til at styre?
Hvor længe går i ude med dem af gangen? Og hvor tit?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat i sele?
  • #1   22. jul 2012 Mine forældre gør det. Tror nogen gange at de har fortrudt. De vil nemlig gerne ud hele tiden. Og hvis det stod til dem, skulle de ud mindst 5 gange om dagen.
    Hvis i beslutter jer for at afprøve det, så gør det evt. kun med Trille...

    Og hvis jeg var jer, ville jeg dobbelttjekke, om alle indendørs aktivitetsmuligheder var blevet afprøvet.
    Der er også en god bog ved navn "Træn din kat", hvor der står beskrevet diverse måder at træne sin kat på; hvorledes man afholder den at rive i sofaen, bide i ledninger etc..


  • #3   22. jul 2012 Tak for jeres indput, selvom de dog er lidt forskellige.. Men altså ved jo også at katte er individuelle og det ikke er til at sige præcis hvordan vores katte vil reagere. Men flere indputs modtages med kyshånd.. smiley

    Vil i øvrigt prøve at tage et kig på den bog du nævner Sine og overveje klikker træning som du nævner Linda.. Har hørt om det før, men dog ikke helt med på hvordan det foregår.. smiley


  • #4   22. jul 2012 I skriver at I bor i lejlighed, og ikke har gård men fælles arealer. Jeg kan samtidig forstå at det ikke er en killing vi taler om. så vil jeg mene at det vil blive meget vanskeligt at vænne den til situationen, og at den højst sandsynligt ikke vil synes om det til at begynde med.

    Jeg går selv med min kat i sele i gården. Det er små skridt vi tager, og det går langsomt med tilvænningen. Lige nu synes hun ret godt om at gå rundt i et stille tempo og snuse, men det er pt kun så længe at der ikke kommer folk rendende, eller at der kommer gårdkatte (gårdkattene er fløjtende ligeglade med hende, ellers ville jeg self aldrig tage hende ud!) min kat er samtidig ikke én der tigger om at komme ud, men når hun er ude kan hun blive der ude længe, så vi er der så længe der ikke kommer nogen rendende. I kan begynde med at lade dem gå i sele ude på køkkentrappen, det har jeg og min gjort siden hun var killing. Loftet er også et hit hos os smiley

    mht sele, så start med at give dem godbidder når de viser interesse for selen (altså uden at de har den på) og læg den evt ved madskålene i en periode så det bliver sådan en "ufarlig ting der bare altid er der." Når I giver dem selen på, skal der self roses, og i skal starte med låsen om maven og ikke låsen om halsen (meget vigtigt mht ubehagen ved at have sele på de første gange og den evt stress) De fleste katte 'skaber' sig lidt i begyndelsen, men når de først kommer ud i verden med den på, er min erfaring at de bliver ligeglade. Min kat er bedøvende ligeglad med at have sele på nu.


    Hvis I beslutter jeg for det, skal I nok indstille jer på at gøre det med små skridt, men der kan selvfølgelig være forskel på katte, og jeg skal ikke kunne sige, om det er anderledes med 2 katte der kommer ud samtidigt.

    Når alt det er sagt, skal det siges at det blot er min erfaring, og hvad jeg har læst mig til. Det er nødvendigvis ikke det mest korrekte for jeres katte.

    http://hesteforstand.wordpress.com/2010/11/25/tag-aldrig-presset-af-f%C3%B8r-hesten-giver-sig-%E2%80%93-om-brugen-af-flooding-i-hestetraening/
    En udemærket artikel om gradvis tilvænning, og om IKKE gradvis tilvænning, også kaldt flooding. Vær opmærksom på at bruge gradvis tilvænning for så vidt muligt hvis I går igang.



  • #6   23. jul 2012 Cathrine - Mange tak for din beskrivelse omkring tilvænning og dit link. smiley
    Vi bor sådan, at omkring vores lejlighed er der et gitter med kode på, så det ikke alle og en hver der kan gå herinde, og så er der græsområder og det så her vi ville gå med dem hvis det er. Ved siden af os ligger der også et lidt større grønt område hvor vi alternativt også kunne være, men det så uden for indhegningen og dermed flere mennesker..

    Linda - Jeg vil da meget gerne se en lille video med klikker træning smiley


  • #8   27. jul 2012 Det var så lidt, det blev lidt langt og kringlet, men I kan bruge hvad I lyster jo smiley Min gårdhave er heller ikke optimal, en have er klart bedst, men næsten alt kan gøres med nok tålmodighed er min erfaring.

    Dygtig bengaler du har Linda smiley


  • michael A
    michael A Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Svar: 10
    #9   16. jun 2013 her på siden ses min kats første skridt i en 22 sec video
    http://www.kattegalleri.dk/video/diverse_kat/10338-kat_i_sele


  • #10   11. maj 2018 vores 2 MC's er nu 1 år og vi har nok haft dem i snor en 5-6 gange totalt set. Vi har et rækkehus i temmelig beskyttede områder.

    Storebror var hurtigt igang og udforsker så han går rundt i 5 hundesnore der er serieforbundet i en klassisk blå sele. De første par gange når han blev bange kunne han godt smy sig ud men efterhånden som han er blevet mere og mere fortolig med lyde, sele og det faktum, at man skal vende rundt der hvor selen er bliver det bedre og bedre.

    Lillesøster er MARKANT mere opmærksom op nye indtryk og ligger som regel bare ved hoveddøren uden snor i ... mest af alt fordi hun slet ikke tør gå ud endnu. Men det kommer nok. Hun har de 5-6 gange nu efterhånden vænnet sig til, at have selen på.


Kommentér på:
Kat i sele?

Annonce