{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.256 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang. størrelse. (Kæmpe kat) {{forumTopicSubject}}

Jeg har to katte, på henholdsvis 3 og 4 år, ved navn Oscar og Batman. Så har jeg lige fået mig en lille tilløber her i går aftes, på cirka 11 – 12 uger, som jeg kalder for Viggo. Så pt. har jeg 3 katte.

Jeg ville blot høre jer lidt om noget med katte størrelser og sådan noget. Min kat Oscar, på 3, er en langhåret, sort/hvid kastreret hankat der er en blanding mellem lidt af hvert tror jeg nok, men i al fald med Norsk Skovkat blod i årene. Oscar har to øgenavne. Det ene er Hr. Fedesen, fordi han faktisk talt er ret så meget svær at holde vægten på, i det han kan tage på af al mad, så hans kost er meget overvåget fordi jeg gerne vil holde ham slank. Hans andet øgenavn er Mastodonten, som han har sig fordi han er så mega en kat som han er. Jeg ville egentlig høre jer lidt om, om selv han virker totalt sund og rask, om der kan være noget galt med ham et eller andet sted?

Lad mig fortællle lidt om ham.
1. Hans mad er meget overvåget, og han får kun i moderate portioner af diæt kost, fordi han kan tage på af faktisk talt ingenting.
2. Han er en KÆMPE kat, kort sagt. Når han er alment slank, og muskuløs, som han skal være, vejer han 12 – 13 kg.
3. Hans knoglebygning er meget solid og stærk, med gode kraftige knogler, og han er også ret muskuløs må jeg nok tilstå og sige.

Med ham, er der to typer mennesker. Der er den ene gruppe, som er dybt fascineret af ham, fordi han er så utroligt flot, og der er den anden gruppe som er bange for ham, fordi han er så mega stor som han er.

Jeg ved som sagt ikke hvad han i hans gener er blevet krydset ind over, men jeg er sten sikker på der i al fald er Norsk Skovkat i ham. Er det normalt at en kat er en sådan kæmpe, og er det overhovedet sundt for den at den er en sådan kæmpe som min Oscar er?

Han er en kat, som jeg i forvejen et eller andet sted føler, at jeg nok har på ubestemt tid, pga. hans tilvænningsproblemer i nye situationer/omgivelser. Fx. hvis man flytter ham fra det ene sted til det andet, går der minimum 2 uger før han begynder at blive normal igen. I de første uger, lider han under stress, hvilket jeg synes er ret synd egentlig, og dermed også er årsagen til at jeg aldrig flytter ham.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. størrelse. (Kæmpe kat)
  • #1   11. sep 2010 Sikker på det ikke nærmere er Maine Coon?
    Ikke fordi jeg har styr på den slags, men jeg har en kat der er halv MC, halv huskat. Han er STOR. Ikke fed, bare stor, høj osv. Bare hans poter er enorme.
    Men især hvis du ikke ved hvad han er et kryds af, så kan han jo være alt smiley Der er jo katte som ér meget store.

• #2   11. sep 2010 Det kan også godt være det er Maine Coon. Jeg aner som sagt ikke hvad han er kryds af. Mit gæt på Norsk Skovkat, er sådan set kun begrundet på hans pels og hans glæde for at lege med vand.

• #3   11. sep 2010 Vand glæde og pels, det er faktisk Maine Coons kendetegn smiley MC'erne er kendt for at være helt syge med at lege med rindende vand. Er min blanding også smiley

• #4   11. sep 2010 Det lyder til at være en stor lækker basse du har dig der Karen. Jeg kender osse en MCO på 12½ kg og han fejler ikke noget og er heller ikke overvægtig. Men hvis han størelse bekymre dig, så synes jeg du skal snakke med din dyrlæge.

• #6   11. sep 2010 Det er ikke fordi jeg på den måde er bekymret for hans størrelse, for hans knogle struktur er bygget til hans størrelse. Der i hvor min bekymring i hans størrelse ligger, er at jeg ikke har set en kat magen til der har samme størrelse som han har. Så for mig er det oprigtigt talt noget fremmed for mig, med en kat af den størrelse. Jeg har ham bare og elsker ham for den kat han er.

Nu må jeg tilstå jeg ikke ligefrem er den meste racekendte person, men hvis I kan prejle jer ind på hans race ud fra personligheds karakristikas, vil det da være alle tiders!

Han er god som dagen er lang, og mega kælen og ret så meget nærgående.
    Han er lidt af en klumpe dumpe.
    Han kan ikke lide nye stiuationer særligt godt, og er let til at blive stresset hvis man fxa. flytter og der kommer nye omgivelser.
    Udover han er kærlig og godmodig, er han samtidigt også en særdeles dominant fyr, som ind i mellem skal have at vide et par gange at det altså ikke lige ham der er kongen i huset, men der imod mennesket der bestemmer.
    Ja så er han madglad så det vil noget, og er SKIDE SUR hvis jeg af en eller anden DUM årsag har glemt at fylde hans madskål op, så det står parat til når han vågner. Så sætter han sig ved siden af madskålen og mijauver konstant med et rigtig vrissent mijauv, og holder ikke kæft før end jeg kommer ud og fylder noget mad op i skålen. Skøre kat!! smiley HAHAHA smiley

Vil da prøve at få taget nogle gode billeder af ham, og så oprette ham herinde..

• #7   11. sep 2010 Tanja... tjah, så kan det da godt være der er noget om sagen i Maine Coon, hvis MCO er kendt for at elske at lege med rindene vand. Med Oscar er jeg nemlig nødt til direkte at lukke for al vandet når jeg ikke er hjemme, for ellers kommer jeg hjem til en løbende plask våd kat, en rindene hane og en større vandregning senere hen. Suk suk!! HAHAHA

• #8   11. sep 2010 Stort set alt det du nævner passer på en MCO, men osse på et par andre racer. Mange katte bryder sig ikke om nyt, så det er ikke kun ham. Jeg har lige fået malet det meste af huset herhjemme og det var osse ubehaglig for et par af mine katte. Generelt kan katte bedst lide det de kender.
    Men jeg glæder mig til at se "skrumlet" :-)) så skynd dig at oprette ham.

• #9   11. sep 2010 Hehe lyder som min.
    Han nægter at drikke af sin vandskål, han vil KUN drikke fra vandhanen eller til nød "mors" glas vand smiley
    Min mor og jeg har tit snakket om om han vil tørste sig ihjel hvis vi tog en uge på ferie. For han rører ikke sin vandskål.

• #10   11. sep 2010 Hehehehe!! smiley Lyder skøn!! smiley

Men her er min kære mastodont, Oscar! smiley Hahahaha

http://kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=38185

• #11   11. sep 2010 Ej hvor er han bare dejlig smiley store bamse smiley
    min har desværre ikke pelsen, men stor dét er han også smiley
    dog er min søde lille huskatte pige også ved at få MCO tendenser ang vand smiley

• #12   11. sep 2010 Ja har lige siddet og kigget lidt på de to racer. Maine Coon og Norsk Skovkat.Sig mig, er det bare mig, eller tager jeg fejl, når jer ser Maine Coon kattens hoved som værende mere massivt end den Norske Skovkat, der i mine øjne har et lidt mere ædelt hoved?

• #13   11. sep 2010 Nej, i mine øjne har du helt ret.
    MCO'en synes jeg er mere "grov" i det end Skovkatten. Synes Norsk Skovkat er mere fin og ædel.
    Selvfølgelig er der mange typer MCO'er, men synes generelt de er lidt mere kantede. Men de er jo også mere "løver" smiley Skovkatten er ikke nær så stor som MCO.

• #14   11. sep 2010 Det KAN også være NFO (norsk skovkat) . Min Dusty er NFO, og slet, slet ikke overvægtig.. Han er en KÆMPE kat, som svinger mellem 11-12 kg.. Han er robust med meget store knogler, og meget høj, og ikke overvægtig iflg. dyrlægen.. Han elsker også vand, og skal med på toilettet HVER gang man går derud, for at sjaske, lege og drikke af vandet i både bruser og håndvask.. smiley Du kan prøve at læse lidt om Dusty under hans profil.. smiley

• #15   11. sep 2010 Hmm. Så kan det da egentlig godt være at det vitterligt ER Maine Coon han er blevet krydset ind over, og ikke Norsk Skovkat som antaget. Hans hovedform er jo ret massiv, ligesom resten af ham er. Oscar altså.

• #16   11. sep 2010 Ok. Vil jeg gøre Sabina.

• #17   11. sep 2010 Der er også et par video'er hvor du kan se hans adfærd og størrelse lidt bedre.. smiley

• #18   11. sep 2010 Han virker mig mere mild/blid end Oscar, når jeg ser de videoklip. Oscar kan godt være noget voldsom ind imellem! Oscar kan faktisk godt være så særdeles voldsom ind imellem, også mere end hvad sjovt lige er. Han har noget af et temperament, selv om han normalt er en kærlig og rolig kat. Der virker din meget mere nænsom og blid end Oscar.

• #19   12. sep 2010 Tag ikke fejl! Dusty har skam også temperament... Nok bare ikke på samme måde.. Han viser det sommetider ved at være MEGET lunefuld! F.eks. er han begyndt at "snappe" mig lidt i anklerne om morgenen hvis jeg ikke går med ham ud til madskålen som det første, for derefter at spæne afsted i leg, gerne når jeg sætter mig på toilettet og ikke kan løbe efter ham og lege med ham... smiley Og hvis man f.eks. lige børster ham et sted hvor det kilder, så går han.. For at vende tilbage 5-10 minutter efter, og angriber derefter og går over i leg.. smiley Dog bruger han aldrig klør eller er voldsom.. smiley Sådan som du beskriver det lyder det en smule som min mors MCO.. smiley

• #20   12. sep 2010 Hmm. Jamen Oscar kan nemlig godt være voldsom. For at give et par eksempler. Hvis han får sig noget legetøj, fx. som den påskekylling du har hængt op i et klatretræ på den ene video. Den ville Oscar overfalde og destruere i leg, til den ikke eksisterede mere!
    Når man kæler med Oscar, som han ELSKER, kan han godt finde på at blive ret voldsom og simpelthen MOSLE en helt ned og ligge, og når man så først ligger ned går han i gang med at ordne ens hår. Hvilket altså betyder at han sætter sine kløer ind i ens tindinger og begynder at slikke og småbide en i hovedbunden. Hvis man ikke stopper ham når han begynder på det, bliver han helt ætset med at gøre det og begynder at bore sine kløer helt ind i huden på en og begynder at bide i ens hovedbund, hvilket jeg godt lige kan hilse og sige gør NAS!! ( Kærlighed gør ondt! smiley HAhahah
    Et tredje eksempel er, at han kan sidde hos en og være helt over dimensioneret kælen som på billederne, og lige pludseligt så¨gider han altså ikke kæle med og så får man langet sig en klør fem, og der er han så skør at han faktisk forventer at det altså så er DIG der flytter dig, for han gider sgu ikke flytte sig! Han bliver så ved med at lange ud efter dig, indtil han simpelthen bliver skubbet ned. Jeg vil ikke selv flytte mig, selv om det er det han vil have, for det er det samme som at fortælle ham at det er ham der styrer og bestemmer.

• #21   12. sep 2010 Han lyder altså stadig som en Maine Coon smiley
    (Men LÆKKER kat du har Sabina! smiley )
    Min destruerer også legetøj. I leg. Han flår pelsen af pelsmus og splitter bolde osv ad.
    Han har også den der med at hvis jeg går forbi ham, så hopper han ind foran mig, piver højlydt og langer klør fem efter mine ankler som om jeg havde trådt på ham eller sparket ham. Suk, skøre kat.

• #22   12. sep 2010 Det med håret gør Dusty også.. LOL! Bare ikke med klør, men han klemmer hårdt alligevel! smiley De har dog ikke "destrueret" noget legetøj.. Men det som er ved at være årevis gammelt begynder at falde fra hinanden.. smiley
    -Og tak Tanja.. smiley Han er skam osse fantastisk.. smiley

Min mors MCO, er temmelig "vægelsindet" han kan også finde på, midt i nussen, af have fået nok, og så kommer klør 5, og hele spisestellet frem.. smiley

• #23   12. sep 2010 Hehe. Ja de er sgu nogle lidt tossede bæster en gang imellem de katte altså! smiley HAHAHAHA

• #24   12. sep 2010 Så lidt Sabina smiley Er selv dybt forelsket i NFO :)(Hvor kommer FO egentlig fra? Norsk Skov Kat?? :b)
    Når jeg engang får en større leglighed, så må Josefinekatten leve med at jeg også anskaffer mig en NFO smiley

Karen, ja katte er nogle sjove dyr. Men det er nok det der gør at man ikke kan lade være med at knuselske dem smiley

• #25   12. sep 2010 NFO er forkortelse af Norwegian Forest Cat... smiley -Det kan jeg godt forstå, det er en dejlig race.. smiley Jeg har selv købt stamnavn, og har i sinde at starte opdræt engang i fremtiden, når min kæreste og jeg finder fælles hus.. smiley

• #26   12. sep 2010 Lyder skønt smiley
    Ville også selv gerne avle. Men det må blive engang når jeg er færdiguddannet og har tid/plads smiley

Kommentér på:
Spørgsmål ang. størrelse. (Kæmpe kat)

Annonce