{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.082 visninger | Oprettet:

Maria C
Maria C
Tilmeldt:
10. dec 2006
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Min kat spiser jord {{forumTopicSubject}}

Jeg har lagt mærke til at min kat er begyndt at spise jord og kattegrus (måske ikke så smart da det er det der klumper), syntes aldrig hun har gjort før, er der nogen der kender noget til det ? ellers virker hun ganske glad og tilfreds, spiser og sover som hun plejer. Har dog været en del syg i foråret med en meget slem virus, der krævede 3 gange pencelin for at komme ovenpå, og parafinolie til at få gang i hele systemet igen, men alt dette har ikke været noget problem i flere mdr. Håber her er et par kloge kattefolk der måske ved lidt om hendes lidt mærkelige nye adfærd. Mvh Maria


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kat spiser jord
  • #1   31. aug 2010 Luk munden op og kig på kattens slimhinder - de skal være lyserøde.

    Anæmi (mangel på røde blodlegemer) giver hvide slimhinder - det kan slyldes flere forskellige ting


  • #2   31. aug 2010 Hvad fodrer du hende med?

    Ellers kan de gentagne behandlinger med antibiotica have ødelagt balancen i tarmfloraen, og det prøver hun at rette op på ved at spise jord, som bl.a. indeholder "fordøjelsesbakterier".

    Killinger gør det instinktivt også af samme grund, når de går over til fast føde.
    De spiser så grus i mangel af jord.


  • #3   31. aug 2010 Mega,

    jeg ved godt du altid kommer med den med jorden - kan du ikke gi' et link til en troværdig kilde.

    en troværdig kilde er ikke ham den engelske tumpe af en dyrlæge - James Taylor (mener jeg han hedder) der har skrevet dig og din kat.


  • #4   1. sep 2010 Er en troværdig dyrlæge KUN den, som DU personligt kan sige god for Lis?

    Jeg kan i øvrigt fortælle dig, at landmænd giver deres pattegrise noget at spise, der indeholder de samme mineraler og fordøjelsesbakterier som jord, for at de ikke skal få dårlig mave, når de går over til at spise selv.

    Selv har jeg ikke i set antydningen af dårlig mave på mine killinger i de mange år, jeg i starten har kommet jord i deres bakker, og andre, der har fået samme råd, skriver det samme, men jorden skal selvfølgelig være usprøjtet og ugødet og ikke købejord.

    Min hund har gjort det samme for nylig, da hun havde dårlig mave. Hun skrabede græsset til side og spiste jord.


    http://vetmedicine.about.com/b/2006/06/26/my-cat-is-eating-soil.htm#gB3
    Her stiller flere spørgsmålet om, hvorfor deres kat spiser jord, og i flere tilfælde skyldes det nyreproblemer og mangel på mineraler.
    Også katte med blodmangel kan finde på at spise jord.

    (link fjernet)

    Fra linket, som i øvrigt er til en producent af et middel, der indeholder de samme mineraler og bakterier som jord:
    (Jeg har tilladt mig at fremhæve i teksten)

    ” <b>In the wild, cats eat natural grasses & dirt to replenish the microflora they require to properly digest food & to resolve an upset stomach.</b> Unfortunately, if our modern, domesticated cats were allowed to do the same, it would cause a bevy of digestive problems.

    Suburban grass & dirt are covered with pesticides & inorganic fertilizers. They are watered with chlorine & chemical residues common in city water. As you can probably guess, these chemicals can wreak havoc on your cat’s digestive system.”



  • Maria C
    Maria C Tilmeldt:
    dec 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #5   1. sep 2010 Hendes slimhinder er fine lyserøde, så der tror jeg ikke problemet ligger. Men havde også selv tænkt tanke at det var fordi hendes mave har været så meget slået i stykker, af bla. ikke at ville spise ordentligt i flere mdr. også alt den medicin. Og hun har forresten 4 års fødselsdag idag hip hurra smiley Tusind tak for jeres svar.

  • Maria C
    Maria C Tilmeldt:
    dec 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #6   1. sep 2010 Hun får forresten wiskas tørkost og lidt vådkost som suplement, har prøvet med pro plan og hills med katten gider ikke æde det, ved godt det vi giver hende ikke er det optimale, men det er det eneste vi kan få hende til at spise, desværre. Har været rigtig glad for at den lokale dyrehandel har ædegaranti på deres foder, ellers havde det været en dyr adfære.
    Og det er bare jorden ude i haven hun spiser, og vi sprøjter ikke, så der burde ikke være problemer, er mere bekymret for at hun spiser kattegruset. da det er det der klumper og indeholder babypudder, kan da umuligt smage særligt godt.


  • #7   1. sep 2010 Nu kender jeg ikke til alt det med jord som de andre snakker om..

    Men hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at skifte væk fra Whiskas- det er noget af det værste, og det kan godt ødelægge en kat invendig!
    En kat er ikke bygget til at få alle de kulhydrater og alt det korn som der puttes i maden...

    Hvis det er prisen der gør det, så prøv evt. det her:

    http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/mcpetshop-fp.htm
    Feline Porta graine free (du skal scrolle lidt ned, og så er det en grøn pose). det koster kun 650 kr, og du får 23kg!! Og det er noget af det mest naturlige du kan fodre din kat med.

    Ellers er der applaws, men det er lidt dyre. Og Orijins som kan bestilles over zooplus.de

    Og ang. grus. Så indtil hun måske er stoppet ville jeg skifte til noget ikke klumpende grus, det er ikke sundt for hende at spise. Du kan få noget i Maxi Zoo, hvor der også er baby puder i, og som ikke farver katten og gulvet. Prisen er lidt pebret for ikke klumpende grus, mener det er 130-150kr.



  • #8   1. sep 2010 Reg Mega's indlæg:
    "...
    http://vetmedicine.about.com/b/2006/06/26/my-cat-is-eating-soil.htm#gB3
    Her stiller flere spørgsmålet om, hvorfor deres kat spiser jord, og i flere tilfælde skyldes det nyreproblemer og mangel på mineraler.
    Også katte med blodmangel kan finde på at spise jord.
    ..."

    Nogle vilde dyr incl fx aber, bruger også spisning af jord til at undgå forgiftning, når de har spist giftige bær. Hvordan det præcist skulle virke ved jeg ikke, men man har observeret at de gør det.

    Jeg havde for mange år siden en dejlig Valdemar-kat, som desværre fik PKD. Han begyndte at spise jord og grus, sansynligvis fordi han begyndte at blive forgiftet fordi nyrene ikke fungerede ordentligt, så jeg vil tro de har et instinkt der får dem til at spise jorden.

    Jeg har hørt om andre katte med dårligt fungerende nyrer, som så er begyndt at spise grus/jord, så jeg *tror* der er noget om snakken.....


  • #9   1. sep 2010 Mette s. Hvis du blander to eller alle tre af de varianter jeg nævnte længere oppe- så har du altså noget foder der bare er godt!!

  • #10   1. sep 2010 Det er selvfølgelig trist læsning.. Jeg kan kun sige hvad jeg selv har erfaret og har hørt fra andre!
    Hvad med Feline Graine free? har du prøvet dette?


  • #11   2. sep 2010 Det er skægt, for jeg har slet ikke de erfaringer med det mad som du har.

    Fx. Applaws er jeg helt vild med- og mine katte elsker det. Jeg har en huskat med lidt speciel pels og som er overvægtig. Dette mad gør hendes pels så dejlig igen, og hun over spiser ikke mere- så nu er vægten ved at være på plads igen.

    Det kan ikke ha været en dårlig pose du har haft fået til dine katte? For har godt nok aldrig hørt noget lign.

    Kan du ikke skrive en pb om hvad er for noget foder du er ved at undersøge lige nu- for jeg kan godt lide at følge lidt med på det punkt smiley










  • #12   3. sep 2010 Ja.. Det må jeg nok indrømme at jeg har overset- det beklager jeg.

    Mine er også indekatte, jeg har dog kattegræs til dem- men også mere pga at de ellers æderalle mine andre planter (inkl. De kunstige)!
    Men der kaster de stadig hårboller op, og alt virker fint..






Kommentér på:
Min kat spiser jord

Annonce