God råd søges! {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Jeg står i den situation, at jeg for 1½ år siden boede sammen med min daværende kæreste - vi anskaffede os to dejlige katte - en huskat og en hellig Birma.
Jeg er så i mellemtiden flyttet hjem til mine forældre der har stort hus og have.
Men alt kommer til en ende og jeg skal flytte i lejlighed igen.
Jeg kommer ikke til at have plads til begge katte - og mine forældre vil kun beholde huskatten, da den ikke kræver lige så meget pleje og kan vænnes til at være udekat.
Mit spørgsmål lyder så - skal jeg tage min Birma med ind i lejligheden? Jeg studere og der kommer derfor til at være rigtig mange alene timer for ham.
Er det synd?
Det er en meget svær beslutning for mig at tage, da alternativet jo er at jeg skal sælge min lille mand - så ville gerne have lidt råd udefra.
Håber i vil hjælpe.
MVH Mette
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 5
Jeg går i skole fra 8 - 15.30 hver dag og derudover er der de socialearrangementer og arbejde.
Min huskat er dog blevet super glad for at være i haven - og det ville være synd at stoppe hende i en lejlighed.
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
Huskatten er først begyndt at løbe ude, da den kom hjem til dine forældre? Det er jo ikke smart, når du har forventning til at flytte tilbage i lejlighed, for det vil den formentlig ikke kunne acceptere.
Det er synd at lade birmaen være alene. Ud over at den er vant til selskab, så er birmaen en meget social kat, og du har stor risiko for at ende med en ulykkelig og adfærdsvanskelig kat. Hvis ikke dine forældre vil beholde den, så må du, som situationen er nu, omplacere den.
Det er ikke noget problem at have 2 katte på 'lidt' plads, hvis man giver dem nogle muligheder for at krave op på skabe osv. Altså indretter rummet lidt mere i m3 og ikke kun tænker på m2. Og kattene vil sagtens kunne underholde hinanden. Men det løb er ligesom kørt, når nu huskatten har smag for udelivet.
okt 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 1 Emner: 22 Svar: 84
jul 2010
Følger: 67 Følgere: 64 Katte: 7 Emner: 31 Svar: 1.206
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
Katte udnytter rummet i m3 og ikke i m2 som hunde gør, vel og mærke hvis de har mulighed for det.
Jeg synes også det er synd for en kat der har været vant til at have selskab af en anden kat pludselig at skulle være enekat.
Hvis du vælger at tage Birmaen med vil jeg anbefale at få fat i en ny legekammerat til den, da det vil være synd for huskatten pludselig at spærre den inde i en lejlighed, når den nu har fået lov til at være inde/udekat og har fået smag for det.
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 5
Jeg vil helt klart tage det med i mine overvejelser om hvad jeg skal gøre.
Huskatten er ikke ude hver dag - og når hun er er det en times tid i snor.
Endnu en gang tusind tak.
apr 2009
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 15
God råd søges!