{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.639 visninger | Oprettet:

Ny Killing, råd&erfaring søges : ) {{forumTopicSubject}}

Hej Allesammen.

Jeg er en ung studerende som har besluttet mig for at købe en killing.. Jeg har ikke haft kat siden jeg var lille, kunne godt bruge nogle gode råd/erfaring.

Jeg har som sagt besluttet mig for at købe denne killing, som jeg glæder mig til at bringe hjem i min lille et-værelses lejlighed, d. 24 januar.

Jeg har brugt meget tid på at lede efter den rette kat, efter et par dage fandt jeg en flot lille maine coon blanding, som jeg straks forelskede mig i. Derefter brugte jeg utallige timer på at søge god information blandt denne sides katte-ejere, da jeg vil gøre mit bedste for at byde den hjertelig velkommen : )

Jeg har endnu ikke valgt et navn til den og håbede I ville komme op med nogle gode forslag. Jeg søger dog ikke almindelige katte navne, da det er vigtigt for mig at min kat er unik på sin egen måde. :'D

Det er en han kat jeg har købt, og skal være indekat. Jeg er dog i tvivl om jeg skal få den kastereret og hvad det indebærer at have en kat som ikke er det.

Jeg håber I vil smide lidt kommentarer som forhåbenligt kan hjælpe mig lidt på vej smiley

Knus Kia.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny Killing, råd&erfaring søges : )
  • #1   9. jan 2008 Kia og ville måske være en ide at skaffe endnu en kat til selvskab ... katte er sociale dyr og du vil give din kat de optimale forhold hvis du sørge for en legekammerat og gør ham en stor tjeneste ved det ,.... som studerende kan du jo ikke alitd være sammen med ham og en lille killing har brug for en at lege med det er en del af dens natur ,,,, sælger selv ikke katte som ene katte ville være synd *SS* men tillykke med din lille kat

• #2   9. jan 2008 Hej Vibeke
    Tak for hjælpen.
    Jeg skal helt sikkert have afskaffet mig de ting, men det tror jeg at jeg venter med til et par dage inden han kommer hjem. Jeg er stadig lidt i tvivl om et klatremiljø, da min lejlighed ikke kan byde på så meget plads, men jeg skal helt sikkert have fundet et lille et, som næppe kan være så dyrt.

Jeg vil helt sikkert seletræne ham, da jeg er sikker på han også har godt af lidt frisk luft og natur som alle os andre : )

- Kia

• #3   9. jan 2008 Ja, jeg ville også anbefale dig at få to killing (på samme tid helst).
    En killing og du kan ikke være ret meget væk uden at den kede sig utroligt meget. Har man to kan de underholde hinanden mens man er på arbejde/i skole. Og evt. er væk til arrangementer osv om aftenen :o)
    (bor selv i lejlighed - flyttede ind med en kat, som Keeedede sig, og det var bare lykken med en nr. 2 kat)

• #4   9. jan 2008 Kia - Og mht klaremiljø - Så kan man jo få nogen der ike fylder ret meget til siderne - men som går helt op til loftet - Det er helt klart meget populært herhjemme - og giver kattene meget mere plads at tumle sig på :o)

• #5   9. jan 2008 Hej Ditte.

Tusind tak for dit imput.

- Jeg vil rigtig gerne have en ekstra kat, men jeg er bange for at jeg bliver nød til at vente en stund. Jeg har jo ikke haft kat før og jeg skal lige sættes ind i tingene. Men jeg er sikker på at hvis det kommer til at gå fint med min nye kat, så vil jeg anskaffe mig en mere : )

- Kia

• #6   9. jan 2008 Kia *SS*

risikoen er at det netop ikke vil gå godt med din kat fordi han keder sig .. ved ikke hvor mange katte der er der hvor han kommer eller hvor mange søskende ,.... men en lille killing kan hurtig udhvilke sig til et problem fordi den keder sig ,,,, ved det af erfaring *S*

• #7   9. jan 2008 Hej Eva.

Det lyder som du har ret.
    Jeg ved ikke meget om dette. Men vil det blive en meget større udgift for mig at have to katte?

Ja, det har du ret i. Jeg har været inde og se på diverse klatre-ting, og de er desværre heller ikke helt billige.

Jeg regner dog med at min bedste ven vil gå i gang med at lave en hjemmelavet en til mig, så det glæder jeg mig lidt til at se. smiley

- Kia

• #8   9. jan 2008 Kia - Det med at vente er der mange der siger - men det er ikke mere svært at få to killinger (især ikke hvis det er fra samme sted) end det er at få en :o)
    Jeg vil faktsik sige at det er nemmere fordi de så har hinanden at være trygge sammen med :o)

• #9   9. jan 2008 Ditte, det har du nok ret i. Puha, det er bare med at få råd til det hele. Jeg vil gerne have langhårede katte og om det er en blandings kat betyder ikke så meget i mine øjne, så længe den er kærlig og har et godt hjerte smiley - Det kan være du kender nogen som har en billig killing i Jylland? smiley

- Kia

• #10   9. jan 2008 Eva, det har du nok ret i.
    Men hvis jeg anskaffer mig to katte, vil det så sige, to madskåle.. og to af hver ting?

• #11   9. jan 2008 Kia er ham du får langhåret ???? har du set ham *S* RL

• #12   9. jan 2008 Kia - Altså, nogen ting er jo samme udgift :o)
    Kradsetræ, bakke etc.
    Mad er jo nok det dobbelt - og grus noget af det samme.
    Dyrlæge udgifter - det er nok ikke dobbelt. De fleste giver rabat på kat nr 2.
    (Min egen giver 25 % på 2. kat, og 50 % på kat 3 og opefter)
    Jeg vil dog prismæssigt råde dig til at købe to hanner - det koster 2/3 hvis ikke mindre at kastrere fremfor at sterilisere - så vidt jeg har forstået :o)

Finder du en god dyrlæge der tager killinger ind (og det gør de gode og opdaterede) så kan du muligvis få klaret (1. eller 2.) vaccine og kastrering, og evt. øremærkning til samme omgang :o)
    Jeg har mine øremærkede - HVIS der skulle ske et uheld og de skulle slippe ud, så synes jeg det er en meget stor sikkerhed at have dem øremærkede (den ene/nyeste er dog chippet) :o)

• #13   9. jan 2008 Ditte, jeg har ikke set ham endnu, faktisk. Men jeg talte i telefon med ejeren som var ret sikker på det. Så jeg tror på hvad han siger. Jeg har ikke rigtig mulighed for at tage ned og se den forløbigt, men måske jeg skulle arrangere et møde?

• #14   9. jan 2008 Eva, Jeg regner ikke med at mine overhovedet skal udenfor en dør medmindre de er i snor, da jeg bor i et meget traffikeret miljø.

Men jeg regner med at jeg vil kasterere hannen, og hvis jeg anskaffede mig en hun, behøver den ikke sterillasion gør den?

• #15   9. jan 2008 Kia hvis jeg var dig ville jeg være sikker i min sag før jeg sagde ja hmmm hvor bor du og hvor bor katten ??*SS* det er sådan at begge forældre skal ha et langhårs gen for at få den lange pels men desværre er det sådan at mange bliver snydt når killinge sælgen siger jamen den bliver langhåret *S* ved du hvad forældrene er ???

• #16   9. jan 2008 Natascha. Heh, ja.. jeg har læst en del om det emne i dag, og det tror jeg også jeg bliver nød til smiley - men jeg er dog meget fast besluttet på at lære min nye killing at bruge toilettet om det så skal tage flere måneder smiley

• #17   9. jan 2008 Ditte, du har nok desværre ret. Jeg synes bare jeg kan se på mine søgninger online at det gdt kan lykkedes. Selvfølgelig ikke den mængde som hvis det er en maine coon med stamtavle osv..

Jeg bor i Grindsted nær Billund og killingen er i Jelling : )

- Moren er en Maine Coon og faderen en huskat.(mener jeg)

• #18   9. jan 2008 Kia - Langt de fleste killinger er helt renlige når de flytter hjemmefra som 12 ugers :o) Det er de færreste der behøver lære det, på det tidspunkt :o)
    Og nu ved jeg ikke hvor meget du kender til katte? men en hunkat kommer ikke bare i løbetid to gange om året som hunde :o)
    Næh, hun bliver ved at komme i løbetid hver 2-4 uge i 6-10 dage af gangen til hun bliver parret. Gør hun ikke det, kan du risikere at det til sidst bliver en lang løbetid.
    Og de fleste hunkatte er temmelig støjende i deres sprog og adfærd når de er i løbetid. Nogle kan også blive urenlige af frustration. Og mange taber sig i løbetid fordi de er for optaget af det til at spise ret meget :o)
    P-piller KAN tage de symptomer, men de er ikke risikofri, mange katte udvikler kræft pga p-piller.
    (min yngste hunkat var på p-piller i 3-4 mdr, hun havde udviklet cyster på det ene ovarie da hun blev steriliseret, prisen var ca 1500 for sterilisation).

Mine katte kommer heller aldrig ud - og jeg bor på 3. sal :o) Jeg har bare valgt at få dem øremærkede når de alligevel blev neutraliserede - som en sikkerhed for at der skulle ske noget. (Man ved jo aldrig mht indbrud og brand osv)

• #19   9. jan 2008 Kia jeg er ked af at fortælle dig at din kat så nok temmelig sikkert er korthåret hvis du kigger på mine katte så er min huskat kitti en blanding af huskat og maine coon ... moren er en maine coon med papire og faren er ukendt ( hun var blevet solgt som maine coon ) men en huskat er da oxo noget af det dejligeste og man skal ikke stirre sig blind på at den skal være langhåret ...... og hvis killingen er passet med vac osv og den er fin og sund og ikke er for dyr så er det oki *SS*

• #20   9. jan 2008 Eva, puh. Det lyder da som et værre påstyr smiley
    Det må jeg tage op til overvejning.
    Jeg er ked af at høre det med din kat, fik hun de cyster fjernet?

• #21   9. jan 2008 Æhm, Jeg mener vist: sikkerhed HVIS at der skulle ske noget :o)

cyster på det ene ovarie = knuder på den ene æggestok ca :o)

• #22   9. jan 2008 Kia - Kig evt på min Mea - Verdens bedste kat :oD Men moderen var også langhåret maine coon - og faderen huskatte/mco blanding. Jeg fik også at vide at hun ville blive mere langhåret. Hehe, og hun blev det lige modsatte. Men hun har nu den skønneste og smukkeste glitrende pels ;o)

Og ja, det er et postyr. Hun fik fjernet hele pivtøjet, så ja, cysterne fulgte med ;o)

hehe, også derfor jeg anbefaler to hankatte - Da det er billigere at kastere dem, og neutraliseres skal de jo nok uanset kønnet :o)
    Du må have rigtig meget held og lykke med det.

Forresten - skal katten være semilanghåret, eller?
    For mange dyreinternater sælger jo en næsten "færdig-pakke"-killing til ca 800 kr (billigt i forhold til hvad man selv skulle give ved dyrlægen)
    Ellers så prøv at kigge på www.hittekilling.dk. De sælger også med 1. gangs vaccine og neutralisation for 800 kr :o)

• #23   9. jan 2008 Eva, det har du ret i.
    - Jeg bør virkelig til at planlægge min økonomi lidt længere, så jeg måske kunne komme lidt længere med det her og få dem neutraliseret. Men nu må vi se..

- Det er virkelig nogle flotte katte du har dig, i hvert fald smiley

• #24   9. jan 2008 Kia - Ja, man skal lige overveje :o)
    Ej andet godt råd (som jeg som studerende praksisere) er at afsætte et beløb hver månede til en opsparings konto, som så netop kan gå til at få katten til dyrlæge, evt den årlige vaccine, men også bare så man har penge at bruge hvis nu katten bliver syg om man skal akut afsted :o) Jeg synes det er en stor sikkerhed i hvert fald.
    Men spørg endelig hvis der er andet.

og mange tak for komplimenten til mine tre musketere ;o)

• #25   9. jan 2008 Jeg har kigget lidt på hittekillingerne og det ser meget spændende ud smiley

- Katten skal i hvert fald helst ikke være helt kort hårede..
    En opsparings konto lyder jo suveræn. Det må jeg få lavet, også anskaffet mig et andet job, med lidt flere penge i smiley

- Hvad laver du til hverdag, studerer?

• #26   9. jan 2008 Jeg har godt nok kun lige skimmet.... men lad være med at købe en kat, hvis du ikke har set, hvor den er vokset op.
    Hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg det er en dårlig ide at anskaffe sig killing, når det kniber med både plads og penge. Det er bedst at anskaffe to killinger fra start. Og neutralisation er altså nødvendigt.
    Vibeke skrev længere oppe, at en fertil kat kan give gener. Jeg må tilføje at det også er til urimelig gene for KATTEN at være fertil.

• #27   9. jan 2008 Tinka - Tak for dit imput. Jeg kan godt se du synes det er urimelig at anskaffe sig en killing når det kniber med penge og plads. Jeg har penge til det og mest af alt savner jeg bare at have noget at komme hjem til.

- Hvad er fertil?

• #28   9. jan 2008 Kia - Held og lykke med dit "killingeprojekt" .. Jeg vil sige at du har en masse at glæde dig til :o)
    Men som de andre har skrevet, vil jeg helt klart også anbefale to katte. Jeg fik Oliver, som min første kat efter jeg flyttede i lejlighed. Jeg fik det indtryk, et par måneder efter at han måske kedede sig lidt - så vi kiggede efter en kat mere. Så fandt vi Zira og allerede 2. dag var de bedste venner og simpelthen uadskillige :o)
    Der er ikke noget mere dejligt end at se to katte, ha' SÅ meget glæde af hinanden. Og Oliver er mildt sagt blevet en helt anden kat, siden vi også fik hende.
    Ang. økonomien, så synes jeg ikke du skal føle dig skræmt af det. Selv har jeg kun et deltidsarbejde pt. som ikke giver alverden og har også været på su osv...
    Jeg har gjort det, at jeg har oprettet en konto (som en anden også nævner) som jeg indbetaler et lille beløb på hver måned når jeg får løn. De penge går til eventuelle dyrlægebesøg, hvis der skulle ske noget uforudset (som der 7-9-13 ikke har været nogle af endnu).. Det er i hvert fald vigtigt for mig at jeg VED at jeg har pengene til at kunne give mine katte den rigtige behandling.
    Mht. mad og grus er vist den eneste ekstra udgift, som du vil få ved nr. 2 kat også. Men hvis du køber kvalitetsfoder og noget godt grus, så holder det også længere end det du køber i supermarkedet. I starten fodrede jeg Oliver med tørfoder fra Superbrugsen, før jeg fik råd herinde fra. Siden da har jeg faktisk sparet en del penge, fordi de ikke spiser nær så meget - også selvom foderet er dét dyrere..
    Held og lykke i hvert fald :o)

• #29   9. jan 2008 Tina *S* mener nu ikke plads er den mest afgørendë faktor har set katte trives til UG på 45 kvm hvis man sørge for at der er nok at lave og en lege med så skal det nok gå *SS* økonomi er en anden ting og som eva skriver er en opsparing en rigtig god ting *S*

• #30   9. jan 2008 Hej Lykke.
    Tusind tak for din besked, det gav mig et smil på læben.
    Jeg vil ikke afvise at jeg får endnu en kat, men jeg må lige se det an. Nu får jeg denne killing om godt 2 uger også må jeg tage det derfra.. Jeg tror det bliver for meget for mig at få 2 katte på en gang når jeg er ny på området, selvom det måske ville være lidt lettere.

Ja, det må jeg begynde på, altså at sætte lidt penge til side hver måned så der er råt til lidt ekstra pleje : )

- Jeg håber meget på jeg kan få nogle gode vejledninger om kost herinde, eftersom jeg ikke ved meget om det .. smiley

• #31   9. jan 2008 Kia - Har du fået nogen oplysninger om hvad killingen er blevet fodret med, derfra hvor du skal have den?
    Jeg vil i hvert fald mene det er vigtigt med noget godt kvalitetsfoder :o) Jeg ved, at mange vil anbefale Royal Canin. Det har jeg selv prøvet, men det brød mine katte sig ikke om, så jeg prøvede Oliver's i stedet og det er de superglade for. De leverer også lige til døren, hvis du evt. ingen bil har osv :o)

• #32   9. jan 2008 Lykke - Jeg ved ikke meget endnu. Jeg skal ringes ved med ejeren inden længe også håber jeg på at få lidt flere informationer.
    Oliver's - siger du? Hvad er prisen på det og leveringen osv? smiley

• #33   9. jan 2008 Kia - Jeg er lige skiftet over fra killingefoder til OLIVER'S CAT ADULT. Her er et link til hjemmesiden http://www.olivers.dk/
    Som skrevet, har jeg førhen fået det leveret, da jeg ikke havde bil. Så det tror jeg bestemt også de stadig gør. Fragten er gratis hvis bare beløbet er over 500,- (så vidt jeg lige husker) og så får du det leveret lige til døren.

• #34   9. jan 2008 Kia G.

Jeg har selv to killinger, netop fordi mine katte skal være indekatte. Det eneste der er dobbelt af, er glæde for det er faktisk ikke dobbelt så dyrt at have to, selv om man skulle tro det. Den mere pris der er ved at have to katte opvejes helt klart af fordelene. Når vi er på arbejde har kattene hinanden til selskab og de aktivere også hinanden, hvilket er vigtigt for indekatte.

Jeg har kun en kattebakke til begge mine. Jeg har så to vandskåle og to tørkost skåle og to skåle til vådfoder, men det ville jeg også have valgt til kun en kat.

Et godt klatremiljø er en god ide, hvis der ikke er megen plads i lejligheden, da kattene så udnytter arealet op efter.

For at mindske udgifterne på dyrlægeregninger kan du lave en dyrforsikring og ellers indregne et fast beløb hver måned til de dyrlægeregninger der måtte komme.

• #35   9. jan 2008 Kia - Der er en del kvalitets foder som indeholder det katten skal have: Royal Canin, Hill's Specific. Og Lykke er tilsyneladende glad for Oliver's, det kender jeg ikke personligt, men har hørt flere tale positivt om det.
    og mht killingen, når du besøger - så læg endelig mærke til hvordan kattene har det inde i huset, virker de trygge og harmoniske derinde. Er der rent og pænt etc. (så meget som man nu kan forvente med en flok katte).
    Samter alle kattene sunde og raske (udflod fra øjne eller næse, samt nysen er et dårligt tegn, det samme er diarré). Er alle kattene vant til at blive håndterede og taget op.
    Bare sådan lidt generelle tips som det er godt at lægge mærke til når man besøger sin killings hjem.

Og ja, jeg læser biologi til daglig :o)
    Og mht plads som en nævner - så har jeg 45-50 kvm, og tre katte. Og der er plads til os alle :o) (dog ikke til folk som ikke bryder sig om katte, hehe)

• #36   9. jan 2008 Lykke - Den side tager jeg lige mig et kik på smiley
    Den ser godt nok spændende ud smiley

• #37   9. jan 2008 Royal Canin, Hill's og Specific.
    Og killinger skal have killingefoder til de er ca. 1 år :o)

• #38   9. jan 2008 Mai - Det lyder fantastisk. Jeg håber jeg kan få det til at køre rundt. Alt jeg mangler er som sagt bare noget at komme hjem til som jeg kan have meget glæde af..

- Jeg må prøve og tage det som det kommer.. smiley

• #39   9. jan 2008 Så er din lejlighed lidt større end min :'D
    - Jeg bor i en 37 kvm lejlighed, som jeg selv synes er helt okay..
    Jeg har ikke brug for mere plads : )

Jeg vil tage et kig på de forskellige mærker. Hvad med foder fra dyrehandleren?

• #40   9. jan 2008 Eva - Jeg fik at vide hos min dyrlæge at jeg skulle begynde gradvis at skifte til voksenfoder når de blev 6-8 måneder. Ligenu har jeg det blandet, hvor de får lidt mere at voksenfoderet hver dag. (det samme kan jeg i øvrigt se på Olivers hjemmeside)

• #41   9. jan 2008 Eva - Er det rigtigt? Jeg synes jeg læste til omkring ½ års alderen?

• #42   9. jan 2008 Kia - Jeg bor også i en 1 værelses lejlighed. Den er (?) 38 kvm, så vidt jeg kan huske. Vi bor to mennesker og to katte og vi har rigeligt med plads :o)

• #43   9. jan 2008 Kia - Det står der godt nok også på Olivers hjemmeside :s

• #44   9. jan 2008 Lykke - Heh, så kan det lade sig gøre : )
    jae, det så jeg også lige..

• #45   9. jan 2008 kia - De fleste dyrehandler fører i hvert fald Hill's og RC.
    Jeg kan anbefale dig at købe i 10 kg sække, de er hårde at slæbe hjem, men man sparer penge på det. Og så ellers gå efter når der er tilbud :o)

Kig og Lykke - Hmm, jeg mener ellers det er til 1 år man plejer at sige - Meen, kan godt være det kun er til 6-8 mdr alderen :o)
    Jeg vil dog hellere give dem det for længe end for kort :o)
    Og nu er maine coon, som min killing er, jo en længe og langsomtvoksende race, så :o)
    Ja, jeg vil også synes 37 kvm kunne rumme to katte :o) Især hvis man udfordrer dem så de også har i højden, f.eks. et gulv til loft klatretræ :o)

• #46   9. jan 2008 Kia G.

Kan sagtens forstå det med at savne et dyr at komme hjem til. Det gjorde jeg selv derfor fik jeg mine killinger.

Jeg må dog også tilstå, at det lå mig meget på sinde at min kat har det godt, når jeg er væk hjemmefra og derfor valgte jeg at få to.

Alle de kattebøger jeg gennempløjede inden jeg skulle være katteejer for første gang, beskrev alle vigtigheden af at have to katte og det bøjede jeg mig for. Og jeg har ikke et øjeblik fortrudt. De to nyder virkelig hinandens selskab og kalder hvis den anden er "væk". Det er med sindsro, at jeg tager på arbejde hver dag, fordi jeg ved at de leger og hygger sig med hinanden imens.

• #47   9. jan 2008 Ang klatre træ - så se bare de tre snorkehoveder på mit profil billede ;o)

• #48   9. jan 2008 Eva K Ja det har du ret i. Godt man har kørekort så : )
    - Jeg ville så gerne finde mig en billige lille maine coon eller norsk skovkat uden stamtavle som var helt fantastisk. Men dem ser man sjældent. smiley

• #49   9. jan 2008 Eva - Okay :o) Jamen, det er bare hvad jeg fik at vide og har læst mig til :o)
    Jeg har heller ikke super meget plads - men jeg har prioriteret at have et mellemstort klatretræ i stedet for min ene sofa, som så måtte ryge :o) Og jeg må indrømme det bliver brugt flittigt smiley
    Ellers har jeg lidt huler rundt omkring og hængt nogle hylder op, som min kæreste har belagt med stof.
    Man må bare være lidt kreativ når man ikke har så meget plads smiley

• #50   9. jan 2008 Lykke - Jeg kan jo sagtens hænge nogle hylder op, men jeg er bange for at hvis de hænger lidt højt ( så jeg ikke selv banker hovedet ind i dem ) at den så ikke vil kunne komme derop?

• #51   9. jan 2008 Mai - Sikke søde katte du har. Hvad har du givet for dem?
    Du har fuldstændig ret. Jeg kan ofte være væk mange timer på et døgn i skolen også er et jo en befrielse at tænke på at den ikke ligger hjemme alene og tumler rundt : )

• #52   9. jan 2008 Kia - Tro mig, katten(e) skal nok finde derop :o)
    I starten da jeg indså at jeg ikke kunne have pyntegenstande m.m stående fremme, stillede jeg dem aller øverst oven på et klædeskab. Men nej nej, der finder kattene så sandelig også op :o) Så mine pynteting er røget i en fin lille papkasse, men sådan er det jo at have katte smiley Hvis du evt. laver dem i lidt forskellige niveau'er, i et hjørne af lejligheden, så hylderne ikke generer dig selv - så vil det ikke være noget problem.

• #53   9. jan 2008 Kia - Hmm, har de et godt afsæt kan de fleste katte gode hoppe 1-1½ m uden problemer :o)

Mht billig mco/nfo - så HUSK at lægge mærke til hvad der følger med katten
    Jeg gav godt nok 4500 for Diego. Men det var så også med 2xvacciner, neutralisering og chipmærkning, samt loppekur mm. Så dvs at jeg INGEN penge skulle ud at bruge på dyrlæge (en vaccine af en kat koster 525 kr ved min dyrlæge her i Århus).
    Finder man sådan en blanding til 1-2000, så har de ofte (ikke altid, man kan være heldig) ikke andet end loppe og ormekur med i rygsækken, dvs man selv skal ud og smide mindst et par tusinde hos dyrlægen :o)

Og ja, det er så en lang og meget tilbage vænnende diskussion her på KG - men en stamtavle koster kun 175 kr - så det er i hvert fald ikke den der sætter prisen på katten så lavt/højt :o) Det er derimod oftest det arbejde der er lagt i dem, som tjek af arvelig sygdomme, kønssygdomme inden parring, osv osv :o)
    (Og så mener jeg jo også at vil man have en kat af en bestemt race, så er det klogest at købe med stamtavle. Klart den eneste garanti for at katten er af den race. Og som plus så er du meget bedre stillet ang. garanti, mulighed for klage mm på katten ved en opdrætter end ved en privat person)

• #54   9. jan 2008 Uh Kia.

Tak for roserne!

Mine mislinger kostede 4000 (Malou) og 5000 kr (Aslan) men skønne det er de bestemt!

• #55   9. jan 2008 Lykke - Hehe, der kan man bare se : ) Godt jeg ikke har så mange pynte genstande så, hehe. Utroligt, jamen så er det da bare med at være kreativ og få smækket et par hylder op. Jeg er glad for jeg har så god en bedste ven, som kan hjælpe mig med den slags : )

Eva - Ja, det betyder meget.. Men jeg ved som sagt ikke så meget om dette område. Men hvor vigtigt er det at den har alle de ting. Loppekur, vaccine osv.

• #56   9. jan 2008 Mai - uuu. Hvordan kunne du dog have råd til det? : ) Men de er godt nok også flotte.

• #57   9. jan 2008 Kan kun give Eva K ret mht. stamtavle katte med mindre du vælger at få killinger fra kattensværn som jo er neutraliseret osv. til en pris af 800 kr. Altså små 1600 kr for katte der med garanti er dyrlægetjekket!

• #58   9. jan 2008 Mai - Men ved kattensværn, hvad sker der, der?

• #59   9. jan 2008 Min mand og jeg har gode indtjeninger. Syntes så at det er billigt de priser der er på stamtavlekatte, når man ser på hvad der er med i prisen de fleste steder.

Mine var så ikke neutraliseret eller noget som helst og de har allerede kostet os over 10.000 kr i dyrlægeregninger de 7 uger vi har haft dem, så min opdrætter kan bestemt ikke anbefales, men nu er du jo heller ikke intresseret i briter.

Så mit råd er køb enten hos en seriøs registreret opdrætter - tjek evt. herinde, eller hos kattensværn. Ellers kan det hurtig blive en dyr fornøjelse.

• #60   9. jan 2008 Mai - Ja, for søren det kan jeg da godt se. Ej, det er jo næsten for galt.. 10.000 kr?!!! wow.

• #61   9. jan 2008 Håber jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt!

Hos kattensværn, bliver killingerne undersøgt for diverse akutte sygdomme, lopper osv. og de bliver neutraliseret. Når man så køber en killing hos kattensværn er alt dette med i de 800 kr man betaler for killingen og man ved at man får nogle sunde og raske katte.

• #62   9. jan 2008 Kia -
    Vaccine er meget vigtigt - også for indekatte :o) Det giver dem et meget bedre immunforsvar til at stå imod mulige sygdomme med.
    Loppekur -er nødvendigt hvis de har lopper ;o)
    Ormekur giver de fleste opdrættere automatisk til deres killinger, og ellers så hvis man har mistanke om orm.
    Neutralisering - har jeg vist ævlet om vigtigheden af, hehe.
    Øre eller chipmærkning - har jeg vist også ævlet om ;o)

• #63   9. jan 2008 Mai - Ah, på den måde. .Jamen det kunne være man skulle prøve det : )

• #64   9. jan 2008 Kia.

Nemlig wow! Det er jo netop sådan en udgift en ung studerende ikke har råd til at få når man køber killinger, derfor er det så vigtigt at du tænker dig godt om, når du skal vælge killinger.

I dit sted vil vælge at købe hos en reg. opdrætter, hvor du er økonomisk bedre sikret, hvis der opstår noget, end du er hos en ikke registreret opdrætter.

Eller hos kattensværn, hvor du har garanti for at dine killinger ikke er syge på købstidspunktet.

Held og lykke med at finde de rigtige killinger. Jeg skriver bevidst i flertal, for af hensyn til kattene ve og vel, mener jeg at du bør anskaffe dig to, også for din egen samvittigheds skyld! De skal aktiveres mindre af dig, når de har hinanden, og med studier er der jo nok der "stjæler" din tid!

• #65   9. jan 2008 Mai
    Ja, det kan du sige.
    Jeg vil prøve og undersøge det : )
    Har du andre gode råd som katte ejer?

• #66   9. jan 2008 Eva - Hvad koster en vaccine?

• #67   9. jan 2008 Jeg tror faktisk at killinger fra kattensværn også er øremærket, men er ikke helt sikker på det!

Kattensværn kan varmt anbefales, hvis du ikke ønsker en stamtavlekat.

• #68   9. jan 2008 Mai

Men hvor i landet ligger katteværnet?

• #69   9. jan 2008 Kia

Du er kommet til det rette sted for gode råd. Alt hvad du vil vide kan du slå op herinde ved at skrive i søgefeltet! Kan du ikke finde det der, ja så spørger du og så vil vi alle herinde forsøge at hjælpe efter bedste evne!

Det eneste gode råd jeg kan komme på lige nu er at få to killinger, holde dem inde, opret en sygforsikring til dem og så ellers bare knuselske dem og nyd at være katteejer igen!

Prøv evt. også at se her: (link fjernet)

• #70   9. jan 2008 Kattensværn har afdelinger forskellige steder i landet.

Du kan se dem her:
    http://www.kattensvaern.dk/?side=29

• #71   9. jan 2008 Mai
    Jeg tager mig et kig på linket i morgen og giver besked, nu er det vidst senge tid for mig, jeg skal jo i skole : ) hehe, det er ikke så smart at sidde oppe så længe og lære ; )

• #72   9. jan 2008 Er også "grydeklar!" Sov godt!

• #73   9. jan 2008 Kia - Her i Århus koster det 525 kr for én vaccine af en kat :o) (og så var der jo rabat ved flere)
    Jeg har gudskelov som været mere heldig end Mai og har stort set ikke været afsted for andet end det årlige rutine tjek med mine :o) Og min ældste er da snart 5 år :o)

• #74   9. jan 2008 min svigermor købt i siden tid hendes kat hos et katteværen den var måde vac, tjekte for sygdom og øremærket og det er ca.12 år siden... hun betalte 600 kr og jeg hved her i haderslev i sønderjylland skal vi også betale 600 kr for en kat hvis vi skal ha den fra et katteværn...

• #75   9. jan 2008 mener dyrhospital, i stedet for kattensværen... sorry

• #76   9. jan 2008 Hos Inges Kattehjem koster kattene 550 kr. Killingerne er dyrlæge tjekket, vaccineret og har fået loppe- og ormekur. Killinger over ca. 5 måneder er også neutraliseret og øremærket. På de små killinger gives rabbat hos dyrlægen når det er tid til at de skal neutraliseres.

Inges Kattehjem yder også 30 dages gratis dyrlægehjælp på skjulte sygdomme.

Jeg har købt 3 katte hos dem, og er yderst tilfreds. Ind imellem har de også langhårs katte, men det er uden stamtavle. Min bror har lige fået en maine coon derfra.

• #77   9. jan 2008 Glemte lige og skrive at jeg også vil anbefale at du får 2 katte. Første gang jeg skulle ud og have kat, havde jeg heller ikke haft kat før. Det var også kun menningen at jeg skulle have 1, men da jeg kom ud på kattehjemmet blev jeg anbefalet og købe 2. Det gjorde jeg så, og det er jeg bare glad for.

Det var et søskende par, og de havde bare så meget gavn af hinanden. De legede, puttede, vaskede hinanden og lærte hinanden narrestreger. Det var bare så sjovt.

Jeg synes overhovedet ikke at det var mere besværligt med 2, tværtimod. Jeg behøvede ikke og have dårlig samvittighed, hvis jeg tog hjemmefra i flere timer. Økonomisk synes jeg heller ikke at det er slemt. Jeg er selv studerende.

Desværre døde den ene i september, men nu har jeg en ny killing, og de er ligeså gode venner.

• #78   9. jan 2008 Hej Kia.

Jeg har ikke læst hele tråden, så måske siger jeg noget andre allerede har sagt.
    Men hvis jeg var dig og ønskede mig en langhårskat som en Maine Coon, ville jeg nok spare op og købe en med stamtavle hos en registreret opdrætter. Det kan godt være at 4000 kr lyder af mange penge, men hvis du ser på hvad der følger med sådan en kat - ja, så er det faktisk ofte billigere end en kat man køber uden! Du får en kat som er færdigvaccineret, neutraliseret, ormebehandlet, chippet + du kan være sikker på at katten er blevet godt socialiseret og er opvokset på kvalitetsfoder. Du får også en kat hvis forældre er checket for arvelige sygdomme.
    Du får en kat som du ved hvordan vil udvikle sig mht udseende og temperament og du har opdrætteren som kontakt hvis du kommer i tvivl om noget

Jeg kan ikke advare dig nok imod at købe en kat, som du ikke har set. Hvis denne killing er så sød at du gerne vil have den, så må du endelig tage ud og se under hvilke vilkår den er vokset op. Jeg har selv engang gjort den fejltagelse at købe en kat, hvor jeg ikke havde set den først.. Det gør jeg i hvert fald ikke mere.

Selvom katten ikke koster meget, kan det hurtigt løbe op, hvis den hverken er vaccineret eller neutraliseret. Det koster omkring 500 kr pr. vaccine, og den skal have to når det er første gang. En neutralisering koster et sted mellem 800 og 1800, afhængig af hvilken dyrlæge og om det er en han- eller hunkat.

Dette er bare lige mine råd til dig som kommende katteejer :o)

• #79   9. jan 2008 Eva - Det var da heller ikke så galt eftersom det er i Århus.. Heh, du har været heldig med dine katte så smiley

• #80   9. jan 2008 Charlotte - Det lyder da meget rimeligt : ) Hvilken race var det?

• #81   9. jan 2008 Mille - Tak for de gode råd.. Det vil jeg tage til betrækning. Jeg tror jeg vil ringe til ejeren og aftale en tid hvor jeg kan komme ud og se ham.. smiley

• #82   9. jan 2008 Mette - Tak for dit imput. Jeg vil holde øje med diverse sider : )
    Hvor har du dine katte fra? smiley

• #83   9. jan 2008 Du kan også søge på Dyrenes beskyttelses internater.
    Der har de også flere racekatte (også uden stamtavle).

De koster alt fra 500,- for 2 og op til 850,-
    Her gælder de samme regler som hos Inges kattehjem.

Så et par steder i Jylland, hvor der var Maine Coons og en Abyssinerblanding. Kan dog ikke huske hvilke internater det var på...

• #84   9. jan 2008 Ina - Tak skal du have. Jeg synes ikke lige jeg kan finde de killinger du snakker om, men jeg fortsætter lige med at lede ..

• #85   9. jan 2008 Send mig en pb med din mailadresse, så sender jeg udklip af annoncerne smiley
    Det er selvfølgelig ikke killinger....

• #86   9. jan 2008 Hov - Fik lige læst mit eget indlæg igen...
    (også uden stamtavle) = (dog uden stamtavle)...

Der er bl.a
    Abyssinerblanding
    Siameser
    Siameserblanding
    MCO
    og så nogen jeg ikke ved om er NFO eller MCOblandinger.
    Men de er semilanghårede.

• #87   9. jan 2008 Har sendt dig en mail :o)

• #88   9. jan 2008 Kia G
    Jeg har mine katte fra Inges Kattehjem i Odense, men de har flere internater rundt omkring i landet.

http://www.inges-kattehjem.dk/

• #89   9. jan 2008 Mette - Tusind tak smiley

• #90   9. jan 2008 *OBS**OBS**OBS**OBS**OBS**OBS**OBS**OBS**OBS**OBS*
    Ingen som har forslag til andre gode råd, når man er ny katte ejer?

• #91   9. jan 2008 Jo da.

Læse om katte, kattes adfærd, pasning, pleje, behov osv smiley

Jeg kan foreslå:

(link fjernet)

http://www.kattens-vaern.dk

http://www.inges-kattehjem.dk

Så er der flere udmærkede bøger. bl.a.

Katte i lejlighed (kan ikke huske forfatteren)
    Anette Staun: Kattens pasning og pleje
    Ulla Barvefjord: Katteejerens håndbog
    Lene Houe: Kattens adfærd

Og så er der en bruger her fra KG, der for et par månder siden skrev et rigitgt godt indlæg til brug for kommende katteejere. Jeg vil prøve at se om jeg kan finde det.

• #92   9. jan 2008 Hvilken kat og hvad skal vi så? hedder indlægget, Skrevet af Charlotte B d. 17/10. Desværre har hun af en eller anden grund glemt at nævne vigtigheden af neutralisation, men hun har fået mange gode ting med, synes jeg.

• #93   9. jan 2008 Tinka
    Jeg forstår ikke hvad du mener med dit sidste indlæg...?

• #94   9. jan 2008 Kia - I det sidste indlæg anbefaler Tinka en anden tråd der er postet tidligere, som hedder "Hvilken kat og hvad skal vi så?" og som er skrevet af Charlotte B

:o)

• #95   9. jan 2008 Tusind tak skal i have. Indlæget hjalp en smule, det var dejligt smiley

• #96   10. jan 2008 Endnu et råd!

Godt legetøj! Med godt legetøj mener jeg legetøj der aktivere og udfordre katten.

Mine killingers fortrukne legetøj er en plastikring med bolde indeni - som jeg ikke ved hvad hedder.

Små staniol-agtige kugler og kaninhaler.

Drillepinde, når jeg er med i legen.

• #97   10. jan 2008 Mai
    Okay, det vil jeg huske inden jeg går ud og køber smiley

• #98   10. jan 2008 Hejsa Kia,

jeg havde skrevet et laaangt indlæg, men det forsvandt og derfor får du her den korte version.

Der er med køb af katte, som med så mange andre ting, du får hvad du betaler for.

Et blandingskilling til 2000-2500 kr. bliver hurtigt langt dyrere end en ægte racekat med stamtavle, for du skal ofte selv poste en masse penge i den efterkøbet.

Der skal to basisvaccinationer til før killingen er dækket det første år, man kan komme ud for at killingen når man henter den hjem er sløj, har orm eller lopper -det koster både dyrlæge besøg og medicin.
    Alle katte som ikke skal bruges i avl bør efter min mening kastreres eller steriliseres, hunkatte og hankatte kan begge markere territurim med urin. Det er ikke hensigtmæssigt hvis man bor i lejlighed, begge køn kan kalde højt og længe, så hverken du eller naboer kan sove, efter hun/hankatte at parre sig med. Generelt bliver katten mere rolig og harmonisk når den ikke skal kæmpe med sine hormoner.

Katten bør selvom den er indekat også øretatoveres eller chipmærkes og registreres. Alle disse ting kommer du formodentligt selv til at betale for, hvis du køber en blandingskat.

Vi sælger vores killinger for 4800 kr. men så er alt klaret.
    Vi har for det første brugt tid og energi på at udvælge de bedste katte, både med temperament og sundhed til at være forældredyr.
    Vi bruger usigeligt meget tid på at have killingerne i hænderne fra de er helt små, sådan så de bliver trygge og glade for mennesker.
    De bor sammen med os og er derfor vant til hverdagslyde, en killing som kun har boet i et rum eller uden for hele sit liv, bliver let skræmt over støvsuger, lyde fra køkkenet etc.

Vores killinger får 2 vaccinationer, chip m. registrering, de bliver neutraliseret og sælger med en skriftlig købskontrakt og naturligvis en stamtavle.
    Stamtavlen er din kvittering for hvor du har købt henne og berettigere dig til at få refunderet dyrlægepenge, hvis din killing, mod forventning, skulle blive syg af noget der kan tillæges dens opvækst hos opdrætteren. Skulle killingen gå hen og dø af noget der kan spores til tiden hos opdrætteren er man forpligtet ved den danske købelov til at give en ny killing eller pengene tilbage.
    Ingen af disse garantier følger med en blandingskat, og det er værd at overveje.

Vi gver yderligere en killingepakke med foder, legetøj og en vejledning med, samt at man altid kan kontakte os for at få gode råd -også når katten er købt.

En kat skal være din ven og fortrolige de næste 15 år, hvis man er heldig, derfor bør man gøre sig selv og katten en tjeneste at udvælge den om omhu og fra et sted hvor man selv ville have lyst til at være kat.

Kommentér på:
Ny Killing, råd&erfaring søges : )

Annonce