Adfærdsproblemer {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg er begyndt at blive irriteret på Sapphira, hun er begyndt på de mest irriterende ting som en eller anden teenager der er i protest.
Hun kradser på vægene, stole, sofa, måtter. Og hun tisser ved siden af bakken hvis hun syntes den er en smule ulækker. Hun er holdt op med at dække sine lorte til. Og hun virker fornærmet og er holdt op at komme når man kalder.
Men en gang imellem er hun total puttehoved og kan godt komme og lægge sig helt oppe i ansigtet på en.
Derud over skal hun til dyrlægen imorgen fordi hun ikke rigtig spiser nok / tager nok på, og kaster op en gang imellem.
Skal siges at det er startet før vi anskaffede os Celina.
Nogen råd til hvad det kan være? eller nogen der kender en "psykolog" eller hvad man kalder sådan en?
jun 2004
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 80 Svar: 535
De andre problemer med kradsen forskellige steder vil jeg mene kan løses med klikkertræning, hvis du ikke kender til kliktræning, så prøv at søg i forum herinde, for emnet har været oppe herinde mange gange, og jeg har masser af gange beskrevet det tidligere
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 7 Emner: 26 Svar: 89
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.764
En fertil hunkat vil opleve hormonerne køre rundt i kroppen og når de går i løb vil de kalde på hankatte, tit strinte og spise mindre.
så du rammer ikke helt forkert når du kalder hende teenager, da det er også er teenageres hormoner der gør dem humørsyge.
så er hun ikke steriliseret bør du nok gøre det, hvis du vil undgå at hun går i løb osv
sep 2007
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.764
Fertile katte er bare mindre sociale og mere sin egen, da de er drevet af lyster som en seriliseret kat ikke oplever.
Så du skal nok indstille dig på at den adfærd hun har nu, er naturlig for hende hvis du vælger at holde hende fertil.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
Hunkatte kan sagtens strinte, det er slet ikke unormalt. Og du risikerer, at vanen sætter sig fast, hvis du lader hende være fertil i længere tid.
P-piller gør ikke altid sagen bedre, og så er de den sikre vej til brystkræft og deforme formeringsorganer på sigt. De der gentagende løbetider har også en fysisk dårlig indvirkning på kattens sundhed (for ikke at tale om det psykiske aspekt, at katten selvfølgelig er dybt frustreret og ikke spiser).
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 500
Hunkatte kan ligesåvel som hankatte begynde at strinte, når de er fertile for at markere deres område, og lade det modsatte køn vide hvor de er. Jeg begriber ikke, med mindre at man rent faktisk har et planlagt avlsprogram hvorfor man vil have fertile katte, de blive meget mere stride, hormonerne ræser rundt i kroppen så de har ikke tid til at nusse eller kæle, og p-piller plus gentagne løbetider ender ofte ud i livmoderbetændelse eller kræft.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
De problemer du har nu, slipper du sikkert aldrig af med, så længe hun er fertil. Og desto længere tid du venter, desto mindre er chancen for at det stopper.
Som sofie skriver forstår jeg heller ikke hvad man vil med fertile dyr med mindre man har planlagt at opdrætte. Og der er jo ikke tavle på hende, så katastrofen kan vel ikke være så stor ved at få hende neutraliseret. Og da slet ikke når man kan komme af med de problemer hun har nu. Et overpisset hjem er ingen fornøjelse.
sep 2007
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.019
Irriterende, bestemt - men det er mig der har valgt hun skal være fertil
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
sep 2007
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Interessant. Hvordan kunne dyrlægen så udelukke det? :S
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
Selvfølgelig kan de variere. Jeg har taget 3 styk til mig her for lidt over en måned siden. Den ene måtte opereres så hurtigt, at jeg ikke nåede at opleve, hvordan hun var. En anden var 'bare' i løbetid, men ingen problemer. Den sidste var til gengæld netop mere i løb end ude af løb, kaldte i TIMER hver dag, og jeg har både taget hende i at tisse (uden overhoved at kigge i kattebakken, som hun udemærket havde styr på hvor var, men gik bare målrettet et andet sted hen) og strinte. Hun er en fantastisk dejlig kat, men det der var for meget af det gode.
Nu var det så heldigvis meningen, at hele banden skulle steriliseres alligevel. Jeg turde bare ikke have mere end een voksen opereret hunkat af gangen, imens jeg læste til eksamen. Havde i forvejen temmelig hyppige besøg hos dyrlægen i den periode!
Det er i hvert fald synd for både dig selv og hende, hvis du lader hende gå sådan der i længere tid. Jeg kan ikke forestille mig, at terapeuten vil sige andet. Og der er vel også grænser for hvor vigtigt det er at sætte killinger i verden fra lige netop denne kat? Uanset hvor dejlig og knuselskelig den så i øvrigt er. Der findes jo masser af dejlige, tavleløse semilanghårs.
Adfærdsproblemer