6. nov 2008 Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Det er altid andre og ikke en selv {{forumTopicSubject}}
der gør noget forkert.
Jeg undrer mig man i 2010 kan være så uvidende med al den information der er så nemt tilgængelig - ganske få musetast.
Det er ikke i orden at sælge syge katte
Det er ikke orden ikke at oplyse hvis der har været noget galt med den kat man sælger
Det er heller ikke i orden ikke at oplyse hvad der er godty og dårligt i en kats stamtavle slges den til avl.
Det er heller ikke i orden ikke at teste for racespecifikke lidelser osv.
Det er ikke i orden at sælge afkom fr stambogsførte katte uden stamtavle eller kontrakt.
MEN - køber bør altså også sætte sig bare lidt ind i tngene inden der fares afsted og faldes næsegrus fordi man får muligheden for at købe en racekat til avl. Gør dog for pokker dit forarbejde!
Faktisk - så græmmes jeg over BEGGE parter. Og fakttisk er det dem der ved mindst der giver udtryk for at vide mest.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Et godt forarbejde betaler sig absolut bedst i den sidste ende.
feb 2010
det gør mig så ondt på dine vegne. Og kan kun anbefale at du næste gang, hvis du stadig har mod på det, finder en race hvor der evt ikke er så meget sygdom i. Eller holder dig langt væk fra linieavl/indavl.
Jeg krummer osse tæer, når dem uden tavler på deres katte, tilbyder parringer eller får deres hunkatte parret, da de ikke på nogen måde kan vide hvad der ligger bag linierne. Især ikke hvis man snakker om moderacerne.
feb 2010
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Jeg er helt enig i det er en kedelig historie - den lærer du sikkert en masse af.
Nu er det jo ingen hemmelighed at MCO har problemer med tandkøddet - og mange har store problemer. Om det skyldes ukristisk avl - det ved jeg ikke. Det er heller ingen hemmelighed at ca. 80% af alle katte har større eller mindre problemer i den retning.
Een af de ting du ved selvsyn kunne have set hvis du havde lukket munden op på katten. Og havde du gjort det godt havde du åbnet munden på forældrene også.
Det er nu heller ikke altid stamtavlen har været her når en killing flytter hjemmefra - jeg er ikke specielt hurtig til at navngive. Så giver jeg en kopi af forældrenes.
At indavlen kommer i den grad bag på dig - det forstår jeg ikke og opfatter som du ikke har gjort din forarbejde. Du går ud og køber en avlskat uden at have den mindste viden - at du så er uheldig og falder ned og får mere en een kedelig oplevelse - det er trist. Men du spiller selv en rolle i den sag - havde du sat dig ind i sagerne først - så stod du ikke hvor nu er nu.
Du går ud og køber en avlskat - naturligvis med avl for øje - du har ikke sat dig ind i det mest basale - se det finder jeg faktisk uansvarligt.
Der skal to til en dårlig kop kaffe ...
nov 2008
Du er i den her sag personfikseret - det bliver man jo når man føler sig r*vrendt.
personen er egentlig ikke vigtig for andre - men de er sagen ...
feb 2010
Skulle der lovgives, burde det være FD, der indførte avlsgodkendelse på avldyrene. Men uha, sikke et hyleri der ville komme fra mange opdrættere.
nov 2008
"Den kat jeg har på den her side.. Han skulle ha' været starten på mit opdræt.. Det kan vi så godt blive enige om at det bliver han aldrig.. Og det siger jeg ud fra at med den viden jeg har nu om hvor syg han er kunne jeg aldrig drømme om at bruge ham til opdræt."
Det siger lige præcis ligeså meget om dig som om sælger - du har haft alt for travlt søde. Hvis du tror opdræt er så sort og hvidt som du giver udtryk for er min anbefaling at holde dig langt væk. Der er masser af beslutnigner der skal tages - og kan man ikke holde noget som helst ud - så skal man holde sig væk. Alle levende væsener har en arv af gode og dårlige egneskaber. Nogen vil jeg ikke røre med ved en ildtang - det vil andre. Faktisk ganske pratisk -på den måde mistes ikke for meget genmateriale.
Gad folk bare brug ligeså meget tid på at sætte sig ind i at købe kat som de gør med deres vintereferie var mange sparet for meget. Du er ikke helt grøn - men impulsiv det er du .- og ubehagelig bliver du også. I dine øjne er der kun en der fejler - opdrætter af katten.
Men det lyder fornuftigt du ikke lige farer ud og køber avlskat igen - brug tiden på at sætte dig ind i tingene!
nov 2008
Tandkødet - det er i 80% af tilfældende Calici virus og en ukendt faktor spiller ind og giver det dårlige tandkød. Kunne muligheden være til stede at han er smittet hos dig af en af dine katte?
Nu har jeg ikke set det tandkød - men fatter ikke hvorfor du ikke får taget de tænder ud når det er anbefalet. Katte lever et godt liv uden tænder.
Der er katte der kan have en mislyd på hjertet uden det betyder noget for dens generelle helse. Sådan en kat solgte jeg for 14 år siden - han har stadig en mislyd. Få ham scannet og testet for HCM som det første - har han HCM er der ingen grund til at bekoste at få trukket tænderne ud.
Jeg får det altid sådan lidt hmmmm - når nogen har meget travlt med at fortælle hvor noget kommer fra.
Hjertet hvad det end er - det har katten med.
Det dårlige tandkød - det kan der være en mulighed for den har fået hos dig når du har andre katte - også selvom de ikke har noget.
Vaccinerede katte kan sagens få calici.
Igen opdræt er ikke sort eller hvidt - det er en masse valg.
feb 2010
Og selvfølgelig kan der ske "overraskelser", det vil altid forekomme, men ikke så mange som i dag.
Som opdrætter ville jeg ikke have noget imod det. Jeg vil helst lave sunde og raske killinger, som osse passer til racebeskrivelsen
nov 2008
FD har da lavet en folder med køb af kat - jeg har masser af gange set den ligge på udstillingerne på klubbernes stande. Der står netop hvad man skal passe også mentor ordningen så vidt jeg husker:-)
nov 2008
Der har skam været avlsgodkendelse - bare ikke som du lægger op til det. Det gik på om katten var racetypisk nok. Den holdt ikke længe.
Der er intet krav om forældre er frie for det ene eller andet, undtaget hvide hørende, navlebrok og testikkelsertifikat - resten er anbefalinger
feb 2010
feb 2010
nov 2008
Måske et tåbeligt spørgsmål - du kan jo have katte jeg ikke kan se:-)
Hvad får dig til at købe en fertil han når du ikke har en hunkat der er ældre? Det er det samme som at blive træt af avl inden man er kommet igang?
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Jeg startede selv ud med foundation katte . Og det er nu heller ikke lutter guld og grønne skove. Heldigvis havde vi en god mentor , der detsværre døde af kræft.
Der forkommer også hcm hd , tandkæds problemerog de andre sygdomme. Foruden var vi nød til at teste for sma.som ellers ikke er set i de danske linie.
Så Sussanne hvis du nogen siden vil opdrætte i en eller anden race, så tag på nogle gentik og opdræts kursuser
feb 2010
nov 2008
Nu er det ingen hemmelighed at MCO er en stor meget poplulær race - klart man hører om mere i den -også fordi der er mange der vil være med uden at vide hvad de har med at gøre. At skære alle over en kam er uartigt - men rigtigt d useriøse ødelægger det for andre. Man er mætig god til at huske dårlige oplevelser.
Hvordan definerer du syge dyr der avles på? Så firkantet kan det altså ikke siges!
Ingen af dem jeg kender avler - de opdrætter:-)
nov 2008
INTET levendede individ er 100% fejlfri - heller ikke gentisk.
Ja du må da gerne syntes det stinker (vil ha penge - men ikke aglevere "varen") - du har stadig ikke svaret på om katten kunne være blive smittet hos dig - den mulighed kan du vel ikke udelukke? Helt almindelig hvis man ved at katte er og blliver virusdyr - så isolerer man den nye - for at beskytte sine egne - men sandelig også den nye. Har du gjort det?
Det kan godt være du syntes jeg er grov - men min oplevlese er du skyder med spredehagl.
Jeg har snart svært ved qt følge med - men var han ikke sund og rask da du fik ham? jeg mener det er da dumt at overtage en syg kat
jun 2006
Og jeg synes dog ikke at det er en race der er særligt ekstrem, så lige det klagepunkt over racen forstår jeg ikke.
Ekstreme racer er for mig perser, siameser, burmeser og tildels brite.
Norsk skovkat, maine coon, ragdoll, hellig birma og sibirisk skovkat er ikke racer, som jeg tænker på som ekstreme.
Ja, mops og schæfer er ret ekstreme racer, min pointe er mere at selvom der er alle de restriktioner hos hunde, så er der mere ekstreme og flere ekstreme racer hos hundene end hos kattene (der er så også bare mange flere hunderacer end katteracer). Så jeg tror ansvar og moral og viden omkring tingene er vejen frem, fremfor regler og love :o)
jun 2006
jun 2006
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
dec 2006
Jeg holder sku ikke hånden over nogen.. Jeg kommer bare med fakta...
feb 2010
Jeg forstår slet ikke den modstand der er imod avlsgodkendelse. Det er jo i forvejen sådan at kattene skal være fri for navlebrok og chryptochid-attest for hankatte. Hvide katte skal høretestes, når man søger stamtavle. Hvorfor så ikke de andre sygdomme, der er arvelige ??? HD er da smertefuldt for dyret og det koster da ikke en bondegård. Det er da et sted at starte. At jeg så osse mener at de andre arvelige og til tider dødelige sygdomme osse burde indgå, kan jo så komme efterfølgende, men helst samtidig med. Jeg er ret sikker på at de ville afskrække en masse fra at starte, nemlig de halvseriøse og skruppelløse. Så skal de nemlig have penge op af lommen. Det kan da kun komme kattene og de seriøse opdrættere til gavn, og få siet NOGLE af de ligeglade fra.
Jeg ved da godt at der stadig vil være dem der avle uden tavle, laver hele og halve dit og dat og JA, det er selvfølgeligt køberne vi skal have fat i. Men for mig at se, kan vi kun det, hvis vi kan komme med fornuftige argumenter for, hvorfor det er så meget bedre at få en kat med stamtavle.
Selvfølgelig vil ingen af os kunne give 100% garanti, vi er jo ikke vor herre. Men vi kan komme tættere på end i dag.
dec 2006
Hvis det skulle komme fra sælger, her taler jeg om virus, så vil det vise sig meget hurtige, da infektions tiden er 3-7 dage..
Man kan sagens have en rask smitter bære i sit hjem
nov 2008
Præcis som jeg da heller ikke forventer det der er helt specifikt for min race skal andre teste for.
Der er rigligt af andet en det man kan få svar på via test der skal tages højde for.
Og faktisk mange andre ting jeg ville ønske man var lidt mere obs på - fremfor at ha' den holdning: det har alle ...
nov 2008
Det må da ha' giv givet dig en ide om at sådan bør det være? Fatter ikke du så ikke efterfølgende spørger ind til hvad du tager ind i dit hus?
Jeg holder ikke hånden over nogen som helst!
maj 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Svar: 2
jun 2006
Mig bekendt så er der ingen DNA test for HD. Der er kun røntgenfotograferinger. Problemet er jo at du sagtens kan scanne en kat fri for HD i 1 års alderen, 2 års alderen osv, hvor katten typisk bruges til avl. Og det er så først når den når de 4-5 år at den måske udvikler HD. HD er ikke en medfødt sygdom, forstået som at det er en sygdom der ikke nødvendigvis kan ses ved fødsel, men først når katten har en vis alder.
Så kan jeg bedre se pointe i regler omkring DNA test for PKD, PRA etc.
Jeg er som sådan heller ikke imod avlsgodkendelse, jeg er bare lidt imod HVAD den kan risikere at komme til at indeholde.
Og er bekymret for hvor meget der kan risikere at blive taget ud af avl på de små racer, for indavlsdepression er altså også et seriøst problem.
Sussanne T - Sjovt, jeg har aldrig hørt en af de meget anerkendte dyrlæger, som jeg har været til fordrag og seminare med udtale at maine coon'en skulle være mere problemfyldt end andre racekatte eller huskatte. Har du nogle navne på de dyrlæger eller instanser der har udtalt dette?
Og en maine coon uden stamtavle er ikke en maine coon, det er en huskat. Har kræet ikke stamtavle er det en huskat, har en kat stamtavle er det en racekat (aka pedigree cat, det engelske ord siger det så meget mere tydeligt), så at der er en masser BYB'er der tager alt for mange penge for noget skrammel, fordi folk hellere end gerne lader sig narre, tjaeh..
Jeg må indrømme at du slår mig som meget ny og uvidende, og jeg synes faktisk du burde sætte dig noget mere ind i tingene inden du overhovedet overvejer opdræt...
feb 2010
Din bekymring, kan jeg osse sagtens forstå, men et eller andet sted skal vi jo starte. At jeg skriver MCO er osse "bare" et eksempel, de er jo ikke den eneste race, der har problemer af forskellig art. Men som opdrætter af en specifik race, kan man vel kun være interresseret i at vi osse om 20 år har raske og sunde dyr. Som Lis, skriver er der aldrig noget der er 100% sikkert, så naiv er jeg heller ikke. Men kan man bare forebygge det mindste, så mener jeg helt klart at vi bør gøre det. Jeg ved osse godt at vi ikke kan teste for alt og at naturen osse spiller ind.
Desværre er det jo sådan at der går "mode" i visse racer, hvad enten vi snakker hund eller kat. Især når kendte har fremvist deres kæledyr eller via film/reklame. Det giver så et boom af efterspørgelse af pågældende race, hvilket har resulteret i at visse umoralske opdrætter, har sat "produktionen" tilsvarende op. Hvilket efterfølgende har haft stor betydning for både fysisk og psykisk helbred hod pågældende racer.
Jeg er udmærket klar over at vi aldrig kommer det 100% til livs, men jeg mener helt sikkert at registrerede opdrættere burde gå foran for at komme det til livs. For mig kan det da kun være i vores egen interresse og naturligvis osse vores katte.
Hvem eller hvad der så skal afgøre hvad der skal testes for, i de forskellige racer, ved jeg ikke. Men jeg kunne forestille mig et avlsudvalg på tværs af racer og dyrlægeekspertice, der er underlagt FiFe (eller andet), for at få ens regler. Det er muligt at det skal være en anden sammensætning, det var bare mit bud.
Jeg ved godt at vi sikkert ikke bliver enige, men kan vi så ikke bare enes om at være uenige. For mit eget vedkommende ville jeg hilse det velkomment. Jeg vil så nødigt at "min" race eller andre racer er "forsvundet" om få år. Lad os bruge den viden, der allerede er til rådighed.
Det er muligt at jeg tager fejl, men jeg kan kun se en fordel for dem, der nu sidder og laver et seriøst knokkelarbejde for at opdrætte de sundeste killinger og så få siet de brodne kar fra. Ja, de kan selvfølgelig lave en masse killinger uden tavle, men så må FD frem i skoene og fortælle at det er ligeså vigtigt med stamtavler osv, som DCH gør det for hundene.
jun 2006
For med en stor race som maine coonen med en stor genpulje og forhåbentlig bred genetisk variation er det ikke så stort et problem at tage nogle individer ud af genpulje.
Men f.eks. racer som perser, europé og siameser/orientaler har allerede nu problemer med meget små genpuljer. F.eks. siam/ori lider allerede nu af indavlsdepression, skal der så tages individer ud fordi de f.eks. tester positiv heterozygot for PKD (nu er det ikke en race specifik sygdom for lige den race) så vil deres indavlsdepression blive langt værre.
Samme gælder for européen og perseren, jeg ved ikke med perseren men européen har endnu ikke en indavlsdepression og opdrættere gør deres bedste for at racen ikke skal komme til at lide under en.
For hvor stramme skal vi være? homosygot positiv skal (i min mening) lukkes, men hvad med heterozygoter? Dem kan man for mig sagtens avle på med en homozygot negativ.
Og hvad med f.eks. HCM? Der er en DNA test for det hos MCO og RAG - men hvad så med de andre racer? Og er det relevant at tage ultralyd af racer der ikke viser tendenser? De kan jo sagens have det uden at det er optaget.
Og hvad så hvis f.eks. en avlshan udvikler HCM i en alder af 10 år? Hvad skal der så ske med hans afkom? Skal de undersøges? Skal de lukkes? Og hvor slemt er det at udvikle HCM som 10 årig? Det er jo også en sygdom hvor alderen spiller ind udover det arvelige? (Den hyppigste hjertesygdom for katte?)
Så for mig er der mange overvejelser, som jeg hellere vil have at opdrætteren selv gør sig og bestemmer udfra end at der skal nogle regler til.
Jeg mener også køberen har et ansvar for at sætte sig ind i den race de vil købe, og finde ud af om de f.eks. vil købe en MCO hos en opdrætter der ikke DNA tester eller scanner for HCM?
For noget af det er jo også bare at bruge penge på at teste for at teste. F.eks. PRA hos aby. Er det relevant at teste afkom efter negative forældre? Og i hvor mange generationer gælder den "immunitet" fra lige de forældre? :o)
Og at FD gerne måtte være mere synlige og fremme i skoene kan vi kun være enige om :o)
feb 2010
Men enkelt det bliver det helt sikkert ikke. Det er osse derfor jeg mener at det skal være fagfolk og naturligvis repræsentanter for pågældende racer der sammen skal finde ud af hvad der er vigtigst at teste for. Og selvfølgelig er det meget kritisk for de racer hvor genpuljen er meget lille, hvis der ryger for mange ud. Jeg sidder selv med en forholdsvis lille race, hvor gen-puljen dog er rimelig, i hvert fald hvis man snakker på kryds af landegrænser. Vi er så heldige ikke at have de store problemer med arvelige sygdomme, så for mit vedkommende ville jeg gerne gå forrest, for at sikre racen fremover. Jeg ved at vi er nogle stykker, der gerne vil det, osse fordi at det jo ikke er sikkert at næste generation af opdrættere gider bruge 1½-2 år på at finde egnede avlsdyr.
Jeg kan sagtens se at der er mange udfordringer i at etablerer "reglerne" for avlsgodkendelse, for de forskellige racer. Men jeg mener heller ikke vi kan vente ret meget længere. Hverken for kattenes skyld men heller ikke for vi opdrættere der vil vores race det bedste. Teste for alt er selvfølgelig ikke realistisk og naturen har det jo osse med at spille ind. Men jeg synes det er vigtigt at emnet bliver taget op til seriøs overvejelser. Til at begynde med i specialklubberne, hvor man jo ved hvilken problemer/sygdomme racen er ramt af.
feb 2010
jun 2006
Det er altid andre og ikke en selv