{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.091 visninger | Oprettet:

døde blandings katte. {{forumTopicSubject}}

jeg kender en der prøvede at lave katte på en maine coon og en siameser...
der kom 5 killinger ud og det hele gik godt. nu er de desværre døde. moren flyttede rundt på dem hele tiden, og ville ikke rigtigt kendes ved dem,
mit bud er at det simpelthen har været to alt for forskellige katte og at killingerne har været syge... det er første gang hun har fået killinger.
hvad er jeres?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  døde blandings katte.
  • #1   9. maj 2010 tror også hun har lært af det nu... har givet din besked viderer.

• #2   9. maj 2010 men altså uanset hvad hat dte kunnet lade sig gøre før.

• #3   9. maj 2010 jeg holder mig også til "rene" katte...
    men ved du om der er noget genetisk i det? er bare nysgerri...

• #4   9. maj 2010 ej hvor synd , men ja sagde jo nok at jeg sys det var en meget mærkelig blanding

• #5   9. maj 2010 intet med racerne at gøre,moderen har været stresset tror jeg

• #6   9. maj 2010 Det lyder godt nok til at være helt ude i hampen :s hvorfor i satan og søren har hun da ville krydse dem ? for sjov eller hva ? Det vil jo aldrig aldrig fungere med så forskellige racer !!

• #7   9. maj 2010 mie j du tilbyder selv din mc til avl og han har da ikke papirer så du ved reelt ikke om han er en bl.kat

• #8   9. maj 2010 nej det ved jeg ikke. men jeg ved han ikke er siameser.. uden stamtavler er der ingen garanti for hvad der er i katten sådan vil det alle dage være, men man kan jo gøre sit for at sikre sig for der ikke er for meget forskelligt i dem...

jeg vil sige at jeg efterhånden er lidt træt af at bruge KG, hvad med at folk begynder at hjælpe hinanen lidt i stedet for at pege fingre. på den måde blive viden spredt konstruktivt. og det er ikke kun på denne tråd jeg synes folk peger fingre af hinanden men generalt på alle tråde...

• #9   9. maj 2010 ulla - det er en maine coon... der er mor.

• #10   9. maj 2010 en ny race måske ?? Siacoon. I bund og grund er de fleste racer i dag lavet ved hjælp af krydsninger gennem tiderne, Det samme for hunde. Jeg finder det afskyeligt at vi mennesker skal ind og blande os i naturens gang, bare fordi vi kan.
    Men hvad der bekymre mig mest er alle de katte der IKKE får et hjem og ikke bliver elsket, bare fordi det kunne være "sjovt" at prøve at få killinger. Prøv at se hvor mange der er til salg herinde på KG og diverse andre køb- og salg-sider. Jeg er sikker på at mange af dem ikke bliver ret gamle og i værste fald, bliver lukket ud for at klare dem selv. Dette bør man i hvert fald tænke over inden man laver et kuld, hvad enten det er med eller uden tavle.

• #11   9. maj 2010 De døde ikke pga raceblanding mange killinger går til grunde i første kuld, det er helt normalt.
    Og til jer der råber op om uansvarlighed, hmm... tænk jer om, hvordan tror i racekatte kom frem i sin tid???
    Ved at blande racer!!!

• #13   9. maj 2010 Det kan jo være killingerne er født før 55 dagen og dermed ikke har kunnet overleve da det sker sjældent.
    Ellers har jeg ikke rigtig en forklaring på det.
    Men siger også det er en underlig blanding at prøve sig med.

• #14   9. maj 2010 Ang. diskussion omkring hvordan race katten kom til.

Maine coon katten har ikke en god forklaring på hvordan den blev til.
    Der findes mange tolkningen af den race bla.

Og jeg mener at det gælder de fleste racer.

Og det med killinger i første kuld dør. er jeg heller ikke helt enig i.
    Så skyldes det dårligt behandling af moder kat eller killinger fra moderens side.
    Hvis de er i live når de kommer ud.

• #15   9. maj 2010 "Og det med killinger i første kuld dør. er jeg heller ikke helt enig i.
    Så skyldes det dårligt behandling af moder kat eller killinger fra moderens side.
    Hvis de er i live når de kommer ud."

Og jeg er SLET ikke enig. - Heller ikke i, at det skyldes denne specielle blanding.

At hun flyttede rundt på dem, skyldes snarere, at hun nok ikke har haft et passende mørkt og roligt sted at være med dem, ELLER at hun har følt sig utryg enten pga. en hund eller andre katte, ELLER at der er pillet for meget ved killingerne.

Disse ting kan også være årsag til, at hun har manglet mælk til dem, for stress kan nedsætte/stoppe mælkeproduktionen.

Endelig kan årsagen til, at de døde, også være medfødte skavanker/sygdomme af enten genetisk, bakteriel eller virusbetinget karakter.

Men at det er parringen mellem lige de to racer - NIX!

• #16   9. maj 2010 Angående det jeg skrev med at mange killinger dør i første kuld, med det menes at det er i moderens første kuld at mange killinger dør... og det siger mange dyrlæger også, men i ved selvfølgelig bedre end dem, de har kun uddannelsen!!!

Hvem siger at hun helt bevidst vil skabe en ny race, der er jo foreskel på om hun bare vil have et kuld killinger til sig selv eller om hun lave en ny race.
    Synes i køre det hele op til noget der ikke er et problem.

Uanset hvad i siger eller påstår, så har de døde killinger intet med de 2 racer af gøre, men en mor der af en eller grund ikke var klar til det!!!

• #17   9. maj 2010 Jeg er helt enig med Mega, killinger dør altså ikke fordi man krydser to racer, det er en omgang ammestuesnak, og har intet hold i virkeligheden.

Killinger kan gå til pga. sygdom, defekter, etc. Kulde er også en af de mest almindeligt ting, som gør killinger svage og til sidst dør de. Moren kan have manglet mælk, eller et trygt/mørkt sted, hvoir hun følte sig sikker, og havde ro til at varme og die killingerne.

Det lyder også til at morkatten har været stresset, en stresset morkat kan miste mælken, og flytte rundt på killingerne konstant, og når de hverken får mad eller varme, så gør de hurtigt til, desværre.

• #18   9. maj 2010 nu vi snakker om hvor forfærdeligt det er at blande racer- så tænk på enkelte katteracer- hvor opdrætterne er gået for vidt fx. perseren med en flade næse...kattene kan jo ikke trække vejret!! hvis man kigger på perseren før de blev avlet på for at få så flade ansigter som muligt, så det overhoved ikke sådan ud.
    her er en link til en avlers hjemme side med classic persere altså ikke nogle der har fået avlet næsen helt flad!: (link fjernet)
    vh. vilde

• #19   9. maj 2010 tak skal i have alle sammen. det hjalp lidt med en anden kammertone. smiley
    selv om jeg heller aldrig ville blande den slags katte, så vil jeg gerne have viden om grunden til man ikke skal gøre det. argumenter. smiley
    men det har været en hjælp nu og jeg er blevet det klogerer også kan jeg argumentere for min holdning.

• #21   9. maj 2010 Uha jeg siger mig enig i lidt af hvert i denne debat ;o) Selve mixet... absolut en dårlig ide, men årsagen til at killingerne døde kan være rigtig mange, der er mange defekter at tage i betragtning i de 2 racer, og rammer man lige præcis den samme defekt kan de være årsagen.

Mangel på ro/stress absolut en mulighed, den med at mange killinger dør i første kuld må jeg tilbagevise, uanset hvad en dyrlæge siger, de sidder ikke med kuld eller opdræt, og mange dyrlæger er stadig af den mening at alle katte med blå øjne er døve bla. bla. man har lov at blive klogere ;o)

Jeg har aldrig haft en første gangs mor som har mistet en killing og jeg har "kun" mistet 4 killinger i mine 20 år, og de var ikke fra en første gangs mor.

Jeg går ikke ind for mix af racer, og bestemt slet ikke når ejeren ikke aner en dyt om hvad der ligger bag racerne, så mener jeg det er at spille rusisk roulette.

Synd at killingerne gik til, men årsagen kan være mange, og som Ulla siger så kan man heller ikke afvise at blandingen var skyld i det afhænig af hvad der ligger af sygdomme og defekter i lige præcis de 2 racer og deres linjer, og det samme gælder jo også ved avl/opdræt generelt - kendskab til racerne og linjerne er vigtigt.

Og ja nogle racer forfiner og designer man, men mange racer er naturens eget design og det skal vi ikke pille ved, med mindre der er en rigtig rigtig god grund til det ( sygdomme, overlevelse ) Det handler om moral og etik, og det lader til at mange har en total mangel på de to egenskaber, så snart de øjner lidt profit.

Synd for din veninde, jeg håber hun har lært lidt af denne oplevelse. Jeg vil ikke gøre mig til dommer overfor hendes valg, for jeg ved ikke om mixet var bevidst eller et uheld, ej heller ved jeg om hunkatten har levet under stresset forhold, eller mangel på korrekt fodring under graviditeten, mangel på vitamin og mineraler er også dødelig for killinger, såvel som for voksne. Men jeg håber at hun har taget det til efterretning.

Julie H - Jo blodtype har bestemt noget at sige også hos katte, og det har det nu også hos mennesker ;o) Hvis en mor har en anden blodtype end sit barn kan der ske det der hedder en Blodtype-immunisering Dette kan bevirke, at barnet får blodmangel i mere eller mindre alvorlig grad. Den vigtigste form for blodtype-immunisering er rhesus-immunisering, og svære tilfælde kan barne dø, og moderen blive alvorlig syg.

Blodtyper hos katte

I mange år var det en mysterium. I bestemte racer kunne man opleve, at en hel eller del af en kulde nyfødte killinger pludselig død dagen efter fødslen. Mange forskellige mulige årsager blev foreslået, for eksempel af bakteriel og virus art,men da man begyndte at kigge nærmere på symptomerne blev man mere og mere mistænksom på, at det ikke havde noget at gøre med en smitsom sygdom.

Symptomer

De døde killinger havde som regel en blodig urin og gulsot. I nogle af dem faldt en del af halespidsen af. Milten var forstørret. Der var tit alle i kulden som blev ramt, eller kun 50% af kulden. Det mindede mere og mere en sygdom som kaldes neonatal isoerytrolyse, dvs. ødelæggelse af killingens røde blodlegemer af deres egne antistoffer.

I starten af 80'ne opdagede forskerne at katte har to blodtyper: A og B. A er dominerende og de fleste (98%) almindelig huskatte har blodtype A. Derimod har British Shorthair, Den hellige Birma, Perser, Devon Rex og Cornish Rex mange individer med blodtype B. Det er også disse sidstenævnte katteracer, som havde haft problemer med en høj procent killingedød.

Årsag

Det viser sig, at B-katter har en naturlig indhold af antistoffer mod blodtype A. Killinger, når født, har ingen antistoffer overhovedet inden de får dem overført igennem moderens mælk i de første 16 timer af deres liv. Hvis killinger har blodtype A og få overført antistoffer fra en B-kattemor, vil dens røde blodlegemer bliver ødelagt og den vil dø.

En killing fødte af en B-kattemor kan kun have blodtype A hvis faren også har blodtype A. Det er derfor vigtigt for at undgå problemet, at en B-hunkat parres kun med en B-hankat.

Forebyggelse

Det er vigtigt, at man anvender blodtype teknologien for at konstatere en kats blodtype og ikke parringserfaringer. Det er fordi, at ikke alle parringer mellem en B-hunkat og en A-hankat ender galt. Det er der flere årsager til, blandt andet 1) hvis hankatten er blodtype Ab, får halvdelen af killingerne blodtype B og kun halvdelen af kulden dør; 2) hunkatten kan have en lav produktion af anti-A antistoffer; 3) hunkatten kan have en lille mælkeproduktion i de første 16 timer efter fødslen; 4) killingerne kan indtage varierende mælkemængde og 5) killingerne optager varierende mængde antistoffer. Alle disse forhold vil resultere i en variende antal død, syge, og raske killinger.

Ny teknologi gør det nu muligt at konstatere kattens blodtype hos dyrlægen Der tages en blodprøve og resultatet er klar inden 10 minutter!

• #22   10. maj 2010 Jeg undrer mig ligesom mange andre også over det den blanding - mco/sia, men at det ligefrem er det der er skylden i, at killingerne ikke overlevede er jo ikke til at vide. Der kan være mange årsager til det.

Og det er korrekt at blodtyper kan spille ind. Jeg ved at Hellig Birma skal tjekkes for at se hvilken blodtype de har inden de parres. En hunkat med blodtype B, danner antistoffer overfor en killing med blodtype A. Men skal ikke skrive for meget om det, for kender ikke alt til det. Ved bare at det ved nogen racer er enormt vigtigt at tjekke inden parring.

• #23   10. maj 2010 "så tænk på enkelte katteracer- hvor opdrætterne er gået for vidt fx. perseren med en flade næse...kattene kan jo ikke trække vejret!!"

Kan de IKKE?? Ej, hvad! Så det vil sige at mine tre perser/exotic kræ, som spæner rundt herhjemme og leger og hygger sig, de må jo så være spøgelser eller katteånder?? For det er sandelig svært at være i live når man ikke kan trække vejret! Så kan de måske heller ikke spise selv? Nej, selvfølgelig ikke, men det er også lidt af en hindring, når man gerne vil holde sig i live. Så ja, de må nok være levende døde alle tre.

smiley

(advarer om grov ironi i ovenstående indlæg...)

• #24   10. maj 2010 Mille - tror stadig at mange mener at Persere ikke kan få luft og det er også hvad jeg har fået af vide. Men der er så mange opdrættere herinde af den race, at man ikke kan lukke ørerne for hvad i fortæller, da i går med den slags katte 24/7 smiley

Jeg tror på, at der er perserkatte ( moderne) som døjer ekstremt meget med luftvejene, ligesom de hunderacer, som også har et meget fladtrykt hoved, men dermed ikke sagt at alle af den race døjer med det.

• #25   10. maj 2010 Sjovt nok Jeanette, så er det ikke det jeg har oplevet og har selv 3 persere/exotic og har haft 2 som desværre ikke blev særlig gamle, men det havde intet med deres luftveje at gøre (FIP og nyresvigt, ikke PKD!). Jeg oplever mange persere på udstilling og kender en del opdrættere - og jeg har stadig "til gode" at opleve en af de her problempersere, som mange jo åbenbart mener er signifikant for hele racen.

• #26   10. maj 2010 Jeg undskylder til trådstarter, da dette ikke har noget med tråden at gøre.

Hmmm det jeg husker fra Perser opdræt i tidernes morgen var bestemt fladtrykt, men så syntes jeg nu nok at opdrætterne fik øjnene op, og gjorde et godt stykke arbejde for at arbejde sig ud af de problemer med vejrtrækningen næse og øjenflåd m.m. og dem som jeg lige har set på udstilling + de 7 opdrættere jeg kender ( fra DK, D, S og NL ) indefor perser så genkender jeg ikke det billede mere, syntes perseren er nået rigtig rigtig langt, og opdrætterne har gjort et flot avls arbejde med netop de problemer. .

• #27   10. maj 2010 Det kan være så meget der er skyld i det.. der kan være sygdom, stress og jeg ved ikke hvad.. Så udelukkende at skyde skylden på det er 2 vidt forskellige racer er at springe over hvor gærdet er lavest

• #28   10. maj 2010 Tak Fabis, det var netop min pointe. Jeg benægter ikke at der har været problemer engang, men nu er jeg forholdsvis "ny" katteejer og fik min første exotic for 5 år siden og jeg kan ærligt sige, at jeg har aldrig oplevet en perser som havde de problemer med vejrtrækningen som mange ellers ønsker at pålægge hele racen.. Men den slags "dårlig omtale" er åbenbart meget svær at slippe af med igen.

• #29   10. maj 2010 Mille - ja det tror jeg desværre at det er - svært at slippe af med igen. Var det ikke meget udpræget i 1980´erne, det med deres vejrtrækningsproblemer? Synes jeg at have haft læst. Dog fortæller mine dyrlæger stadig, at de ofte får Persere ind med de problemer og at jeg skulle undlade at købe den race. Og de er super dygtige dyrlæger og der er mange af dem i den klinik. Både unge og lidt ældre, ingen "gamle" dyrlæger.

Et eller andet sted så ser de jo også dem når det står galt til - men omvendt så er det heller ikke sikkert at de høre om alle dem, som ingen problemer har.

Måske opstår problemerne når folk avler uden at vide hvad de avler på?! Bare en tanke smiley

• #30   10. maj 2010 Jeanette
    Jeg har stort set ikke mødt en eneste dyrlæge som ikke havde fordomme overfor mine fladsnuder. Så jeg vil nu hellere forholde mig til mine egne oplevelser, end hvad en eller anden dyrlæge siger om min race..

• #31   10. maj 2010 Mille - det er også det jeg har skrevet længere oppe - at man ikke kan lukke ørerne for hvad opdrætterne siger, fordi i går med dem altid og ikke kun når de evt bliver syge.

Men mener nu, at det var værst i 80´erne da racen blev "til". Eller var det i 70´erne? Kan ikke huske det hehe

• #32   10. maj 2010 Det ved jeg ikke, som sagt har jeg haft persere siden 2005 og det er det udgangspunkt jeg har.. Jeg gider helt ærligt ikke blive ved, med at skulle høre om og forsvare noget som ligger 30 år tilbage i tiden.

Nå, tror også vi kom lidt udenfor emnet, så den snak må vi vist tage et andet sted smiley

• #33   10. maj 2010 Stadigvæk er det da rart at vide, hvornår og hvordan det stod til dengang smiley

Men ja det er udenfor trådens emne, kan være det bliver diskuteret en anden god gang smiley

• #34   10. maj 2010 Rygter, holdninger og meninger er meget svære at komme af med, det er desværre ofte sådan at hvis jeg har hørt så må de være sådan, og den der fortalte mig det, kender hele verdenen, og hver en krumme af den, og alle dem som betræder jorden........

Det er tilbage i 90'erne at opdrætterne fik øjnene op, og man kan sige at dyrlægeforeningen var med til at sparke gang i debatten og ændringen, så ja en del dyrlæger har fordomme og meninger, men opdrætterne tog konsekvensen og fik ændringerne sat iværk. Det var faktisk sådan, at man ikke kunne stå i et dyrlæge indtjek til en udstilling uden en dyrlæge kom med bemærkninger om tåreflåd, næseflåd, vejrtrækning m.m. og dyrlægerne klagede over at standarden var for ekstrem.

Dengang kunne mange persere heller ikke føde selv, og det gik ofte galt, og mange skulle have operationer med henblik på vejrtrækning og tårekanalerne, det ser man ikke så ofte mere. Så hatten af for at de turde gå imod moden, og en masse High fasion dommere, som sad i panelet dengang, og de korsede sig over de "nye" typer der senere kom frem, men se nu... det er dem der er vinderene idag, og perserne er meget sundere end de har været de seneste 25 år ;o)

Kommentér på:
døde blandings katte.

Annonce