12. jul 2007 Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Jeg er målløs... {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg ( og ja jeg keder mig, min søn ligger syg ) siddet og surfet lidt rundt herinde, og faldet over en hel del, hvor min kæbe må samles op fra gulvet.
1.: En ejer sætter sine katte herind i 2008 alle MCO, den ene er fra 2005 og lidt senere er den desværre pludselig gået bort. Katten er ægte, for begge forældre kendes. Den afdøde misse pige skulle have været brugt i avl. Hmmm 4 år gammel og pludselig død...
2.: Selvsamme ejer har 2 MCO mere, begge med tavler siges der, for man kan EMS koden ( hurra ) disse er der så lavet kuld på. Killingerne er beholdt, for nu skal de være opdrættere skriver de i 2008.
3.: I 2010 har de så killinger til salg, alle MCO men uden tavler, men man kan EMS koden. Er disse killinger testet for HCM ? Er de i familie med den afdøde kat ? Hvorfor vælger man ikke at trække tavler på kuldet når man nu har proklameret at man skulle være opdrætter i 2008 ??
HVAD F..... sker der inde i folks små hoveder.
Jeg faldt faktisk over en hel del af disse eksempler og jeg er målløs.
Der er så mange eksempler både her, i den blå avis mfl. at det skriger til himmelen. Jeg ville så gerne ruske i disse mennesker, ikke for at gøre dem ondt, men for at få dem til at forstå at det bare ikke er iorden.
Og så er der så den tråd vi lige har haft, og som vi også havde forleden, hvor man bare parre en lille perser med en pænt stor MCO, for killinger vil man have, fuldstændig ligegyldigt hvad der end måtte ske, for det er såååå spændende at se hvad der mon kommer ud af et sådan mix.
Er hankatten testet for HCM ? Tjooo det mener ejeren da vist nok... måååske Er hunkatten testet for HCM og PKD ?
Når nu man er en sådan ansvarlig ejer så har man da haft i sine overvejelser at begge disse racer kan have disse sygdomme. Man har da også haft i sine overvejelser at perseren ikke er en stor eller lang kat som MCO'en og derved kan en fødsel og graviditet blive kompliseret. Nej nej dyrlægen har jo sagt god for det, og det samme har nogle perser opdrættere...
Man kan simpelthen ikke få mig til at tro på den påstand. Enhver dyrlæge med kendskab til de 2 racer ville ikke sige god for en sådan parring, med mindre at det var hunkatten som var MCO, selv da ville mange dyrlæger stille sig uforstående overfor en sådan ide.
Igen spørger jeg... hvad sker der inde i folks hoveder ?? Hvad er det som er så spændende ? Hvad er det der får folk til at behandle dyrene som var de legetøj ?
Jo jo bevars der findes massere af mix som er sunde og raske inge tvivl om det, men der findes også mange grumme eksempler på at det er gået galt. Tænker folk overhovedet over det ?? Eller er de bare fuldstændig ligeglade ??
Jeg undre mig bare...
Og I kan vove på at skrive noget som går mig imod, for så sletter jeg altså tråden... Just kidding.... Alle har ret til en mening, og kan vi får en saglig og konstruktiv debat så er det mere end velkommen.
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 54 Svar: 333
Mener du ikke man må lave killinger uden tavle da? Killinger med er jo næsten så dyre at de ikke er til at betale..
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 5 Emner: 7 Svar: 145
Jeg er glad for at være reg. opdrætter... ikke at mit liv er lykkeligere af den grund, men fordi sådan er det bare...
Jeg spiller med åbne kort, og har altid gjort det. En ægte kat én med stamtavle - og gid dog folk ville respektere det.
Ægte uden papirer/stamtavle - disse katte bliver nogle gange solgt til samme pris som de katte som er med stamtavle - så det med prisen er en fis i en hornlygte!!
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
Jeg tror nu ikke at trådstarter har noget imod at nogen lader deres huskatte får killinger..
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 5 Emner: 78 Svar: 510
Jeg mener at det er uansvarligt at lave killinger på rak og kravl uden at vide hvad der ligger i baggrunden, og uden at teste for div, arvelig sygdomme. Laver man killinger til højre og venstre uden at teste eller på anden måde tjekke hvad der ligger i baggrunden, er man med til at sprede arvelige defekter, og helt uden kontrol, og derved ender en masse katte deres liv alt for tideligt eller med stor smerte for både dyret og ejerene.
Mht eksempel nr 1, er det jo netop at en kat som man ville have brugt i avl pludselig døde som 4 årig, + at man ville starte som opdrætter, men så vil man ikke alligevel, det rejser jo uværligt en del spørgsmål. Hvorfor vil man pludselig ikke, er det fordi man ikke kan blive det, er kattene nu ikke helt ægte, er de med avlsforbud, eller hvad ligger til grund for den pludselige ændring af holdning. ??
Hvorfor vælger man at parre 2 racer som absolut ikke matcher sammen, hverken af type, størrelse, pels kvalitet, og arvelige defekter.
Og eftersom at man vælger at være med herinde eller på andre forums så ligger man jo selv en del ud til offentligt skue, og vælger selv hvad man vil dele af oplysninger, så det har ikke en dyt at gøre med at snage, det er jo ikke fordi jeg ligger på lur ude i andres have for at se hvad de har i skraldespanden vel.
Ja det er jo ejeren der bestemmer, desværre i nogle tilfælde og det er jo så også en af grundene til at der nu bliver set på om der skal laves kørekort til alle der ejer dyr. En super ide i min bog, så vil der uden tvivl falde en hel del fra.
Og det er jo noget sludder at katte med tavle er dyre, i forhold til katte uden tavle, det regnestykke er jo blevet sat op flere gange herinde.
Det er jo et spørgsmål om man vil have en kopi eller en ægte. Med en ægte er der lavet en masse fodarbejde, test, kendskab til forfædre, typer, vaccinationer, neutralisering, ormekure, det helt rigtige foder, stamtavler Sundheds attest, forældre dyrene er fundet fri for navlebrok, kryptorkisme, m.m. og det er jo et krav for at måtte avle på dem, når man avler med tavler.
Dem som avler uden tavler på racedyr, er der absolut ingen kontrol med, det er deres ord man tager for det, og som man ofte har set, kan det ord ligge på et meget lille sted desværre. De Parringer som der bliver lavet i det regi er helt uden kontrol af noget som helst.
Nu var det her ikke en debat om for og imod tavler, den har vi haft rigtig mange gange, og der bliver vi aldrig enige.
Nu var det mere hvad der får folk til at gøre som de gør med hensyn til de sammensætninger de laver, og hvad er det der gør at man parre til højre og venstre på såkaldte ægte med tavler, men killingerne er uden tavler, tavlerne er jo ikke det der koster, og om man tager 2500 eller 2700 for en kat, det er der nok ikke nogen der hikke over, en tavle koster jo ikke mange basøre.
Er det for at spare de penge som test, og tavler koster ? er det fordi man ikke vil have at andre skal vide at man gør det, fordi man faktisk har købt 2 kælekatte med lukkede tavler ?? er det fordi der ligger arvelige defkter i deres gener, eller hvad er det ??
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Det jeg stiller mig mest uforstående for er at et blandingskuld bliver solgt fra 1000 kr op til 3500 kr. Et kuld med huskatte bliver foræret væk eller aflivet men der er nøjagtig de samme udgifter til at holde kuldet. Men igen udbud og efterspørgsel.
jul 2007
Folk har åbenbart ikke samme syn på levende væsner, og er ligegyldige overfor skriftelige aftaler, såvel som for dyrets/racernes velbefindende.
Det er en sørgelig udvikling.
Og ja felis F, jeg så bestemt også gerne at vi fik indført kørekort og alders begrænsning, og det er bestemt også forslag som ligger på bordet rent politisk, fortsætter udviklingen, så er der ingen tvivl om at det bliver gennemført, spørgsmåelt er kun hvornår det sker. Derfor er den kattebekendtgørelse som oprindelig blev lavet også temmelig stram, og en politisk test for hvad der pt er brug for og hvad der kan gennemføres, og hvilke høringssvar der ville blive fremlagt.
Og da der nu er fremlagt en masse også på disse ukontrollerede avlere, foreligger der også forslag for at der bliver indført § kun gældende for disse. Og det er der vist også brug for.
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Men i stedet for at vedkende sig sin egen begrænsning og helt droppe planerne, stiller man sig uden for klubberne, for så er der nemlig ingen til at opdage alle de dumheder, man laver. Og man kan parre lige nøjagtigt de katte, man har nemmest adgang til, uden tanke for andet end at det skal være en hankat og en hunkat. Måske, hvis man tænker sig meget om, skal de være både søde og pæne (dvs. lanhårede )
Beklager, men jeg kan ikke udtrykke det anderledes.
sep 2004
Men hvis en opdrætter opfatter det som "snagen", at man stiller spørgsmål til det avlsarbejde han/hun laver, ville jeg være stærkt betænkelig ved at købe kat hos den pågældende. Hvis ikke man kan stå ved det, man laver, skal man lade være med at lave det
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Nu opdrætter jeg en race der ikke har HCM - så det bokser vi ikke med.
Jeg er så en dem der siger: Test og avl dig ud af det - og det vil jeg blive ved med - for racenes skyld. Men det kræver naturligvis man ved hvad man arbejder med - hvad man køber sig til og hvordan det nedarves.
Jeg vil stadig vove påstanden lukker man ukritisk for alt hvad man blot ved at teste kan avle sig ud av - så skader man racen mere end ved at bruge disse dyr. Men det kræver jo an tænker sig voldsomt om og er indstillet på at teste det fornødne.
Penge og magelighed gør at mange katte lukks for videre avl, for det er for besværligt og dyrt at arbejde sig ud af en given lidelse.
De har lige så lidt min respekt som dem der ingenting gør!
okt 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 63 Svar: 618
Men jeg synes faktisk det er lidt grovt at man bliver dømt som dum fordi man har fået killinger uden stamtavle og at I tror den eneste grund til at man ikke er reg, er at ingen opdager ens dumheder osv der er faktisk andre årsager også Gider I ikke godt lade være med at dømme alle over en kam, TAK
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
sep 2004
Men jeg synes nu alligevel ikke helt, den "holder". Men det er nok fordi jeg ikke helt forstår den tankegang, at man "vil prøve at have killinger". Og derfor gør det med de katte, man nu engang har - eller dem, man lige kan få fat i.
Det er IMO et stort ansvar at sætte killinger i verden, og man er forpligtet til at sikre dem den bedst mulige fremtid. Det gør man ved at søge information om racen og de individer, man har. Og man skal altså ikke sætte sig ret meget ind i MCO for at finde ud af, det er vigtigt at vide lidt om sine avlskattes ophav, hvis man vil avle sunde katte.
feb 2007
Haha, jamen det kan du da til dels have ret i Men jeg tror nu ikke det hjælper noget at lave regler omkring, at man kan være 25 eller 30 år for at få lov at holde kat. Jeg købte min første kat da jeg var 20 år og ja jeg har godt nok lært meget i løbet af 5 år, men også fået en stor interesse for katte, samt udstilling og opdræt. Man får jo ikke nogen nye opdrættere til, hvis man på forhånd afskriver folk pga deres alder..
nov 2008
Der er så nogen ældre der ved det hele meget bedre - uden noget andet end vi plejer at ha' det i.
okt 2009
Må jeg spørge hvorfor du selv valgte at købe blandingkatte? for der kan du jo heller ikke sikre dig at de har sunde gener?
Når det så er sagt ved jeg godt at der også er nogen der er uansvarlige i deres omgang med dyr og det er selvfølgelig ikke iorden..
Jeg er bare træt af at blive sat i bås med dem...
sep 2004
Faktisk havde jeg lyst til at få killinger på hende - bare fordi hun var så sød, og jeg begyndte derfor at sætte mig lidt ind i opdræt....og ved du hvad: jeg endte med at neutralisere hende, fordi jeg ikke ville lave blandingsavl. jeg fik "for meget" respekt for de racer hun var blevet til af
Jeg fik i stedet registreret mit stamnavn og købte en burmeser til avl Det er 10 år siden nu, og hvis jeg dengang - som helt ny i racekatteverden - havde så nemt ved at finde den nødvendige information om opdræt til at stoppe op og tænke mig om en ekstra gang, er der bestemt ingen undskyldning for at være uvidende i dag
sep 2004
Mine huskatte er huskatte - Og de har vel ikke så meget med diskussionen at gøre?
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Men altså du kan jo godt se det er meget vigtigt at have så mange katte derude som overhovedet muligt, det kunne jo være man kunne tjene på det
nov 2008
Nu sælger jeg generelt heller ikke avl - og skulle det komme dertil så kunne jeg sagtens finde en mentor udenfor orndningen der ville være bedre - jeg kunne jo også, i al beskedenhed, vælge selv at gøre det - gerne sammen med en anden opdrætter
okt 2009
undskyld katrine hvis jeg skrev i flertal, jeg mente bare at hvis man ikke kunne forstå at nogen får killinger fordi de synes de er søde uden tavle..ja så køber man dem vel heller ikke....
nov 2008
Min holdning, der er alt for mange der producerer killinger, og alt for mange der gør det uden at vide hvad de har med at gøre - ikke sørger for overproktutionen begrænses ved at neutralisere, ikke vaccinerer, ikke tester - og så iøvrigt mener de producerer det "rene guld" - når guldet er i lommen - så er ansvaret gået fløjten ...
maj 2007
Ved min race har jeg flere gange set at kattene sælges fertil, men hvor der så i kontakten står de skal neutralieres senest som 10 måneder..
Jeg har slet ikke købt Madeleine til opdræt, og havde ikke opdrætter navn eller noget som helst..
Hun var købt til udstilling, og da hun så blev Ex1 (og de 2 første gange også NOM) syntes jeg det var synd at lade sådan en flot kat "gå til spilde" især når der ikke er så mange af dem i landet..
Jeg snakkede så med opdrætter, og har så fået lov til at lave 1-2 kuld på hende før hun skal neutraliseres, jeg har i mellemtiden så fået opdrætternavn, og fået testet hendes blodtype, og er så småt ved at have en aftale på plads når det kommer til en date
Jeg har så 3-4 opdrættere jeg kan snakke med undervejs..
nov 2008
Du og andre kan reklarmere alt hvad du vil - min måde at opdrætte på har ikke brug for noget mentorråd - så hvorfor skulle jeg dog reklamere for noget jeg mener der findes andre der kan gøre bedre?
maj 2007
nov 2008
feb 2007
Jeg har for nylig været så heldig at få lov og købe en dejlig avlskat fra samme opdrættere som solgte mig min udstillingskastrat. Opdrættere som jeg ved, vil hjælpe og rådgive mig. Efter at have været på udstillinger har jeg også mødt en masse andre opdrættere og det er altid godt at kende nogle stykker man kan spørge til råds.
sep 2004
Du understreger min pointe meget godt. Det blev for besværligt for dig, at starte som reg. opdrætter Derfor droppede du det.
Men andre kommer jo "ind i varmen", så det kan tilsyneladende lade sig gøre Men det kræver nok at man gør sin del af arbejdet. Man kan ikke forvente, at bare fordi man vil købe en avlskat, så får man lov til det.
(selvom der desværre altid kan findes opdrættere, der ikke er så kritiske med hvem de sælger til)
Det bliver spændende at se, om du ændrer holdning til hvor nemt tilgængelige de registrerede avlskatte skal være, når du selv kommer i sælgers sko Vil argumentet "at det kunne være sjovt med et kuld killinger" f.eks. være nok for dig til at sælge en kat til avl - stamtavler eller ej?
okt 2009
NEJ NEJ jeg startede med MCO uden tavle, fik 2 kuld med dem og nu er jeg igang med at blive opdrætter, jeg har fundet min første avlskat men det var ikke nemt..jeg har ikke droppet noget...
jeg ser bare ikke mig selv som en uansvarlig og dum person fordi jeg har valgt at få killinger på mine MCO uden papirer .
Det er MIN pointe.
nov 2008
Og hvem er det der ikke gør det godt nok - i de kredse jeg færdes gør alle det godt nok.
Næhh, der er nogen der har alt for travlt med at få avlsdyr ud - har alt for travl med at ekspedere killinger den dag de på klokkelettet er 12 uger osv.
Hvem er det så der ikke gør det godt Krista - det må være nogen i de kredse du færdes i?
For både du og jeg gør da da godt nok ikke? Du mener du gør det - jeg mener jeg gør det. Kigger vi hinanden efter, mener vi det så også om hinanden?
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
okt 2009
feb 2007
jul 2007
Endnu en tråd - min veninde gider ikke have sin kat mere og har sagt at hvis ikke "jeg" finder et nyt hjem til den inden imorgen, så bliver den aflivet... Hvad er det dog for en holdning at have til et levende væsen.
Det er ikke kun i avls øjemed at jeg hikker og samler min kæbe op gang på gang, det er også den ligegyldige holdning nogen har til at det er levende væsner vi har med at gøre. Små uskyldige væsner som aldrig har bedt om at være her, aldrig har bedt om at det er dig der tager den med hjem, aldrig har bedt om at blive behandlet skidt, og bare blive smidt ud, når man ikke lige har interresse for den mere.
Der bliver flere og flere episoder, med dyr som er efterladt i skraldespande, på parkeringspladser, hunde der er klynget op af et træ mfl. Da jeg i tidernes morgen arbejde på KVL, kunne jeg hver morgen samle endnu en hund eller kat op og tage med ind, fordi en eller anden ikke havde den anstændighed at være sit ansvar bevidst. Eller en ejer kom for at få sit dyr aflivet fordi man enten ikke måtte have den mere eller pludselig var blevet allergisk, for så at komme med en ny hvalp 6 mdr senere.
Hvorfor er det så svært at respektere andre levende væsner.
jul 2007
Jeg har solgt til en del nye opdrættere igennem tiden, og har kommunikeret meget med dem, set dem vise interresse på udstillingerne, og så har de gjort deres fodarbejde, og jeg har så solgt dem killingen og fulgt dem hele vejen, og gør det stadig, selvom jeg ikke selv er så aktiv mere. Så hvis man har gjort sit fodarbejde, så kender jeg ikke mange opdrættere som ikke vil sælge en killing til en ny opdrætter, eller hjælpe dem til en god start.
maj 2007
maj 2007
DK * Fabis - NFO * - Den forstår jeg så heller ikke, det kan ikke være andres opgave at finde hjem til mine dyr..
Jeg ville personligt ALDRIG bruge aflivning som et midel for at få dyret afsat.. Der findes altid andre muligheder..
sep 2004
Men jeg forstår altså stadig ikke, hvorfor du valgte at lave de to kuld, når du (efter eget udsagn) var ansvarlig og havde sat dig ind i tingene. Men det kommer jeg nok bare ikke til - og fred være med det.
Jeg synes, det er super godt, du vælger at skifte retning nu Det vidner om at der sker en udvikling i dine tanker omkring avl, og det kan aldrig være en dårlig kvalitet hos en opdrætter.
okt 2009
jeg har fuld forståelse for at man godt vil sikre sig at folk er instillet på opgaven det er at være opdrætter. Jeg oplevede bare ikke at der var nogen der ville vide noget om mig ud over" er du opdrætter" nå ikk jamen så sælger vi ikke..
jul 2007
1: Matcher de ikke i typen eller generne, får de ikke lov at parre
2.: Har hunkattene uønskede ting ( en smagssag ) får de ikke en parring
3.: Vil man ikke lade sine hunkatte blive indenfor før og efter, får man ikke en parring.
4.: Vil man ikke teste for div. sygdomme - fpr man ikke en parring
5.: Er vaccinantionerne ikke overholdt - får man ikke en parring
6.: Er mine hankattes linjer lige på kanten til at blive brugt for meget - får man ikke en parring, uanset om det er fra min hankat, eller fra en anden med samme linjer, så holder jeg øje med hvor meget de er brugte.
7.: Jeg har generelt ikke lyst til at sprede mine linjer til højre og venstre, og holder igen med hvad jeg laver.
8.: Jeg vil ikke parre mine katte ud til folk jeg ikke kender.
9.: Jeg har kun parret ud til folk jeg kender eller som nogen jeg kender kan stå inde for.
De parringer jeg har udlånt til kan tælles på 2 hænder, og det er over en 20 årig periode. Jeg har holdt dem til mine egne hunner. og så har det så også betydet at jeg har været forskånet for div. sygdomme dvs diarre, øjenbetændelse m.m.
Men jeg har aldrig nægtet en ny opdrætter at købe en kat fra mig, hvis de vel at mærke har lavet deres fodarbejde, har de ikke det, jamen så får man ingen killing herfra, men det gælder nu også for kælekatte købere. Hvis de kommer pga impuls, og de pludselig har fået den ide at nu vil de have en racekat uden egentlig at vide nogen om racen, så er der ingen killing at hente, - prutter de om prisen, er der ingen killing at hente - har de børn som kaster sig over killingerne uden forældrene gør noget, er der ingen killing at hente
Men kommer man fordi man har drømt om at få en NFO længe, og har gjort sig den ulejlighed at vide noget om racen og plejen, og endda været ude og købe legetøj, kradsetræ, bakker og skåle, ja så er det et hjem mine killinger gerne må få med stor glæde, og jeg aflevere selv mine killinger til deres nye hjem, så jeg kan se hvor det er de skal være, og om det jeg har hørt nu holder stik, om så det er i Østrig, så køre jeg gerne den tur. Til gengælde køre jeg også gerne hele vejen den samme vej for at hente killingen hjem igen, hvis jeg får nys om at den ikke bliver behandlet ordentligt.... Og ja det er sket, desværre.
jul 2007
Tak for det ;o)
sep 2004
Nu ved jeg ikke om det forholder sig sådan i de tilfælde, hvor du blev afvist...men jeg besluttede selv meget tidligt *), at jeg ikke ville sælge avlskatte så længe, jeg selv var uerfaren. Een af de største fejl, jeg ser ske i dansk racekatteopdræt, er at nye sælger til nye. Rigtigt meget viden om både racen, linien og opdræt generelt går tabt på denne måde
Når man sælger en avlskat er man IMO forpligtet til også at rådgive omkring videre avl på denne kat og det kan man kun, hvis man selv har en vis erfaring. Så jeg forstår og respekterer i høj grad, hvis en ny opdrætter afviser at sælge en kat til avl.
* Jeg kom aldrig i gang med mit opdræt, i det mine første 2 hunkatte (med et år iml.) begge fik livmoderbetændelse, der ikke lod sig behandle. Og jeg har sidenhen valgt det fra, da jeg ikke synes, jeg har overskuddet til det - hverken økonomisk eller tidsmæssigt Men måske engang, når jeg har lidt færre katte.......
nov 2008
Så hvorfor der er frosset - ved det ikke - og hvor er tråden henne der lå nede i Off Topic - den hvor mentorrådet var oppe at vende?
jul 2007
nov 2008
Da jeg var der flygtede alle - så jeg mødte ikke nogen:-)
jul 2007
Krista N, nej jeg tog ikke skade, hvis noget har jeg hørt at det skulle være godt at blive frosset ned, så kan man blive tøet op til bedre tider ;o)
nov 2008
Jeg er målløs...