2.038 visninger
|
Oprettet:
Jeg bliver altså harm! {{forumTopicSubject}}
Administratore - Jeg håber I tillader at jeg "fejlplacere" et indlæg, men jeg har behov for at give luft for min harme!
Jeg er da målløs over den ufølsomhed, jeg ofte støder på herinde! Hvorfor er det så nødvendigt at sparke til folk der ligger ned!
Hvorfor er der nogen der mener at de lige skal "synge deres sang" ang. udekatte, når folk lige har mistet et højt elsket dyr. Det er efter min mening for lavt!
Jeg ville virkelig ønske, at der kom en formel regel på området, da en uformel regel om at man viser respekt i sådan en situation åbenbart ikke eksistere.
Ja - jeg er virkelg gal, så jeg "fryser" gerne i et par dage!
sep 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 3 Emner: 8 Svar: 329
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Jeg har uendeligt ondt af de katte, som ikke har andet valg. En kommentar som "Det er ulempen ved at bo tæt på en trafikeret vej", den sætter opså noget i gang hos mig. Vi kan alle begå fejl, men som minmimum kan man da lære af dem (læs: f.eks. bygge en løbegård).
jul 2006
Prøv at læse mit indlæg igen, kig eventuelt også i det andet indlæg, jeg skriver ikke noget om fritløbende katte, før denne tråd oprettes.
Hvad jeg skal og ikke skal blande mig i, er og bliver aldrig din disposition.
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 93 Svar: 603
Selvfølgelig føler jeg med ejeren, helt sikkert. Jeg har da også følelser. Men når det er sagt, tænker jeg med det samme at det nemt kunne have været undgået. Så hvorfor ikke gøre det i stedet? Folk er i bund og grund selv skyld i det, så jeg vælger at lade være med at kommentere.
Hvad skulle jeg skrive? ''Det er synd for dig, at din kat på tragisk vis er blevet kørt ned? Men det er din egen skyld?''
Så sent som igår blev min mors gamle kat på 9 år kørt ned hvor min kæreste bogstavlig talt måtte ud og skrabe den op fra vejen. Hold da op hvor var jeg ked af det, at en kat skal lide sådan en skæbne. Men som jeg sagde til min mor, at sådan risikerer man at det ender med udekatte og det er egentlig det eneste jeg har at sige omkring det.
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 4 Emner: 72 Svar: 1.348
Dem der "kender" mig herinde, ved at jeg er "indekatte"-tilhænger, men jeg ved at der er mennesker der syntes at det er imod kattens natur og tangere dyremishandling. Hvis jeg forventer at de skal respektere mit valg, må jeg omvendt også respektere deres valg for deres katte! Og undlade, at hovere med "så kan de lære det!", når de så mister deres dyr!
At skrive at udekatte-ejere lader det ske, er noget vrøvl! Der er da ingen der ønsker, at der skal ske deres katte noget, men nogen mener, at det optimale katteliv indebærer at være ude, og de ejere har med garanti opvejet fordel og ulemper og truffet et valg!
jul 2006
Jeg respekterer folks måde at holde kat på, så længe det foregår på egen matrikel. Og hvis andre ikke repsekterer mit valg, så gør det ikke den store forskel for mig.
jul 2006
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Jeg kan fulgt ud følge dig, og jeg har set det flere gange, faktisk efterhånden rigtig mange gange om de der tværer kommentarer. -Ked af din kat blev kørt ned men du har ikke min sympati da du bare kunne have holdt den inde...
Jeg synes det er noget fis, og fatter ikke at folk på det område ikke har pli nok til enten bare at overse tråden eller nøjes med et par velmenende ord.
Eller når der bliver smidt et link ind til en kæmpe diskussion om inde/udekatte... Det er nok ikke lige det man har brug for når man har mistet sin kat.
jul 2007
Men helt ærlig, så føler jeg sgu mere for katten der måtte lide den skæbne, fordi ejeren ikke har bygget en gård eller lignende.
feb 2007
Jamen du har da ret til at tænke sådanne, men derfor behøves man ikke nævne det for personen der lige har mistet deres kat. Så hellere tage det i en af de mange ude/indekatte tråde.
jul 2007
Jeg opretter da heller ikke et indlæg omkring min kat som bor hos min mor der blev kørt ned igår, for at få medfølelse fra folk? Jeg er udmærket klar over at det er hvad der sker, så det føler jeg ikke jeg kan tillade mig. Men sådan er jeg bare.
okt 2007
Nu var det ikke dig jeg mente hovere - undskyld hvis det kunne opfattes sådan!
Jeg har bare oplevet at "nogen" gør det. Jeg har ikke set det undladt i et eneste indlæg om bortløbende og overkørte katte. Det er en for billig og perfid måde at underbygge vores begrundelser for at katte skal være indekatte!
jul 2006
Jeg skriver ikke selv i disse indlæg, men tænker da mit og bliver uendeligt trist. Jeg ville ønske at disse tragiske dødsfald ikke forekom. F.eks. kørte jeg selv en fasan ned i sidste weekend og vrælede 2 timer efter stadigvæk og grunden var, at jeg blev ved med at tænke på, at det kunne have været en kat og det ville jeg slet ikke kunne bære.
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
Jeg synes også at kommentarer til det med inde-/udekatte hører til i tråde der er oprettet omkring det og ikke i de tråde, hvor folk skriver fordi de er kede af det. Der undlader jeg selv at skrive, hvis ikke jeg kan skrive noget godt.
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 88 Svar: 1.297
Selvfølgelig kan man vælge at holde kat anderledes . men det er jo op til folk selv ...
For ikke så længe siden var der en der efterlyste sin kat der var løbet bort ... - men istedet var der nogen der skrev hvordan hun burde holde kat .... Det var jo ikke det tråden omhandlede ...
Sådan noget synes jeg er forkert....
jul 2007
jul 2007
jul 2006
Så har man da hørt det med... Jeg synes, at din personkarakteristik af mig er utilstedelig.
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 584
Jeg kunne så godt tænke mig, at admin. var mere på dupperne når fold er ufølsomme i deres indlæg. Det ville være et godt signal at sende. Så kære admin. hvordan kan det være at I ikke gør det???
feb 2007
jul 2007
jul 2007
jul 2006
Jeg fastholder mit svar fra tidligere. Jeg forstår ikke, at jeg skal vurderes som den eneste ved navns nævnelse.
jul 2006
jul 2007
sep 2006
Gensidig respekt, og empati. Så kommer man langt. Er det ikke det vi alle gerne vil.
Har dyb medfølelse for at barnet, som er nødt til at følge reglerne der hvor hun bor, ikke kan få mere medfølelse.
Og så kunne jeg godt tænke med at møde hendes forældre. Hmmmm.
jul 2006
citat:
"men undskylder dybt hvis jeg tager fejl"
Altså forudsætter du, at dine antagelser om mig som person er rigtige og undskylder kun, hvis du får bevist, at du tager fejl.
jul 2006
jul 2007
jul 2006
jul 2006
feb 2007
Kan kun give dig ret i hvad du har skrevet.
jul 2007
feb 2007
sep 2006
nov 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 129 Svar: 402
det er da syndt for personen og selvfølgelig katten.
hvad nu hvis man har hund og den dræber katten så er det da også ejerens skyld... for det er personen der har sat dem samme.
en kat kan da også dø indefor
sep 2006
jul 2007
jul 2007
jul 2007
okt 2007
"Undskyld, men jeg kan ikke være medfølende overfor noget jeg er så uenig i, går galt... " "ondt af ejeren, hvorfor skulle jeg dog have det, når det er et valg de selv har taget og som kunne undgåes?"
Er det ikke lidt vel sort og hvidt? Kræver empati og medmenneskelighed virkelig at man er enig?
En ung 10 årig pige, der bliver overfaldet på vej hjem fra en veninde, en ung 17 årig der bliver slået ned en aften i byen, den unge m/k der kører for stærk og bliver slået ihjel ........Fortjener de og forældrene så heller ingen medfølelse. De forældre kunne bare have hentet datteren, og forbyde deres søn at gå i byen og den unge m/k, tja han/hun kunne bare lade være med at køre for stærkt!
nov 2006
» Oliver & Zira '
en kat kan godt dø indfor uden den har været syg eller at den dør af alderdom
jul 2007
Og igen, jeg respekterer fuldt ud andres holdninger og mening til tingene, men ingen skal kræve at jeg har medfølelse og sympati overfor noget som kunne have været undgået.
jul 2007
nov 2006
aug 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 40 Svar: 282
Jeg har også udemis, og den har det vidunderligt med det (og har faktisk lige fanget sin første mus idag).
Men jeg ved også hvad det indebærer af fare, jeg har bare opvejet +/- `er.. Det er ikke ens for alle hvordan vi har kat, men hvis vi nu bare prøver at respektere hinanden lidt, så tror jeg nu ikke det ville give så mange gnidninger... Ha´ en dejlig søndag alle
jul 2007
jul 2007
Dermed ikke sagt (igen) at jeg ikke respekterer fuldt ud det valg de har taget
nov 2006
hvad er det du ikke forstå`????
jeg tror ikke kat udekatte vælger at blive kørt ned eller dø på en anden måde altså det er en ulykke... og ulykker kan man også have indenfor og i jeres udeburer
jul 2007
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 761
En kom til mig den anden dag og var ked af det, fordi hun måtte have sin kat aflivet.. den havde fået katte aids..
ja det var da synd for hende og katten.
Så viser det sig at det rendte ude og var en fertil hankat.. der blev jeg lidt harm.. for tænk på alle de katte han har smittet , for ikke at tænke på alle de killinger der er kommet til , måske uønsket..
Og han kunne højt sandsynligt havde undgået at blive smittet hvis han havde været kastrat..
så jeg synes det er lidt svært ikke at sige sin mening..
men ja synd for katten det er det jo altid.. det er os katte ejere der er for sløve og udsætter vores dejlig dyr ( som vi nu kalder dem) for en masse .. ja i værste tilfælde død og sygdom..
aug 2007
nov 2006
så når du lader dit børn lege nede på legepladsen og det kommer til skade eller i væreste tilfælde dør så er det din skyld for du viste der var en risiko for det og så har man ikke medlidenhed med dig........
jul 2007
nov 2006
vi ser ting meget forskelligt...
jul 2007
feb 2007
sep 2007
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 20 Svar: 260
Min kat Figaro startede med at være indekat det første 1½ år, men han tissede på vores dyner. Efter han begyndte og komme udenfor har der intet været. Han er sååå glad en kat. I dag har vi været ude og gå en lang tur sammen på 45 min. (uden sele) og det var bare så skønt og se ham drøne afsted på de store græsmarker.
Det kan da godt være at en udekat ikke beder om at blive kørt ned, men f.eks. en perser kat beder heller ikke om at blive avlet med dårlige øjne og dårlig vejrtrækning.
Men egentlig er det slet ikke dette tråden handler om. Hvis man kun har noget dårligt at skrive til en som ligger ned så lad være med at skrive noget. Hop tråden over eller opret en anden tråd til at brokke sig i.
okt 2007
Jeg går i højehæle og ødelægger min ryg.
Jeg kører også bil.
Jeg ryger.
Jeg lavede vist heller ikke nok bækkenbundsøvelser efter mine fødsler.
Når jeg engang imellem kommer tilskade eller hvis jeg får sygdomme som følge af min levevis, vil jeg altså gerne møde lidt empati fremfor en løftet pegefinger! Det er måske for meget at forlange?
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Jeg har det nu også sådan at i en sådan situation har jeg rigtig ondt af den stakkels pige, og synes det er dybt uansvarligt af forældrene.. Og jeg har masser af medfølelse overfor den som kørte sig selv ihjel's familie.. Men jeg har meget lidt medfølelse overfor den person som kører sig selv ihjel (når det er fordi de kører alt for hurtigt), og jeg har heller ikke meget medfølelse overfor dem som mister deres kat fordi den er kørt ned.. Til gengæld er jeg fuld af medfølelse overfor den kat (de katte) der har måttet lide den skæbne..
Hver gang jeg ser at nogen opretter en tråd hvor deres kat er kørt ned, bliver jeg meget frustreret.. Frustreret over manglen på ansvar, og over at man søger en masse forståelse bagefter.. alle burde ville hvad der er bedst for deres kat.. Men når der bliver kørt 70000 katte ned om året. plus alle de andre risici, bør man nok lige overveje om det er risikoen værd.. Og synes man at det er det, så holder man (I mine øjne) ikke så meget af sin kat som man kunne ønske.. En kat kan leve et rigtig dejligt liv udelukkende som indekat, og et fuldt ud ønskeligt liv (for både kat og ejer) som indekat med indhegnet have eller løbegård.
Selvfølgelig må man da være ked af det, men jeg synes ikke det er på sin plads at ville have trøsteknus bagefter.. Jeg går også tit uden om de tråde, læser dem tit ikke engang, for når jeg gør, kan jeg ikke (har meget svært ved) at holde min mening for mig selv.. Dog lægger jeg den slet ikke så hårdt ud som her, lidt hensyn tager jeg altså..
Jeg respekterer som udgangspunkt alle mennesker, men deres holdning til at holde kat inde/ude er så langt væk fra min, at min respekt daler når jeg læser de tråde..
Udover det, er jeg egentlig fuldstændig enig i, at det ikke er det man har lyst til at høre, og at de kommentarer ikke burde være der.. Men så burde der nærmest ingen kommentarer være.. man må tage det sure med også. Lige gyldigt hvilken tråd man opretter, er der folk der er uenige og indimellem (ret tit) spydige ell.l. Det hører altså bare med, når man vælger at dele sine ting og sager med andre..
Jeg ved selv at man kan blive ked af det over kommentarer der kommer, men man må være forberedt på det for sådan er det altid..
Jeg vil da også sige, at hvis man lader sine børn lege (afhængigt af alder) alene på en legeplads, så er man da også på en måde selv skyld i at barnet kommer til skade..
Mette - Nej lige præcis.. En perser beder ikke om at blive avlet på den måde, det er de uansvarlige ejere der ikke har gjort sit for at undgå det.. Og lige nøjagtigt det samme princip er det med inde/udekatte..
Mai t - Hvis du gjorde det, ville du få medfølelse fra mig.. Men situationen bliver altså en anden, når det går udover et uskyldigt væsen der ikke kan træffe et valg selv..
aug 2007
Jeg synes ikke det er fair at sige at du holder mere af din kat, end jeg gør af min.........
jan 2007
Men det er bare sådan jeg har det.. For når risikoen for nedkørsel er så stor som den er.. Så kan jeg bare ikke se hvordan man kan holde "åh så meget" af sin kat..
Jeg kan ikke forstå at man kan byde noget/nogen man elsker en så smertefuld død..
jan 2007
sep 2007
Du skriver at os med udekatte ikke skåner vores katte for lidelser.
Der er så mange indekatte som heller ikke bliver skånet for lidelser. Hvad med alle de katte som går med blærebetændelse, unrinvejssten, diarré, osv. hvor ejerne ikke gider gøre noget før det er så slemt at de f.eks. bløder.
Man kan ikke bare sætte udekatte ejere eller indekatte ejere i bokse og pege fingre. Nogle behandler deres katte pænt og andre ikke, og det er lige meget om de er ude- eller indekatte. Jeg vil vædde med at jeg passer lige så godt på min katte som i gør jeres.
aug 2007
aug 2007
Jeg har ikke sagt at hun ikke kan sige det, har bare sagt at det ikke er fair.
Min mis er kun ude når vi er hjemme og kun i de lyse timer og ikke i dårligt vejr (hendes eget valg) og hun kommer altid ind når vi kalder. Men disse regler føler mig bestemt ikke som en "dårlig missemor"...
sep 2007
Min bror havde engang en perser som havde store problemer med øjnene.
Og jeg kan da godt forstå at du ikke ville kunne sove om natten hvis dine katte var ude. Det ville jeg heller ikke kunne. Jeg lukker mine ud om morgenen og så kommer de ind igen senest ved spisetid. De har også en kattelem de kan bruge i løbet af dagen. Dette har fungeret fint i 2½ år. Min bror gør det samme og deres katte er 1½, 2, 10 og 11 år. Det skal også lige siges at min killing kun er ude i sele nu, men bliver sluppet fri til foråret.
nov 2006
sep 2007
Jeg siger bare at man ikke kan sammenligne inde- og udekatte ejere. Der er ligeså mange gode som dårlige katteejere hvad enten de er ude eller inde. Der er lige mange som tager deres katte med til dyrlæge hvad enten det er ude- eller indekatte, og ligeså mange der ikke gør.
nov 2006
nov 2006
sep 2007
Men jeg bliver stadig lidt trist over at blive stemplet som dårlig katteejer. Mine katte er vaccineret, neutraliseret, øremærket, får det årlige sundhedstjek, osv. Var mine katte indekatte ville jeg være den bedste katteejer, men fordi jeg lukker dem ud er jeg lige pludselig den dårligste??? Også selvom jeg har kattelem så de kan komme ind i varmen, spise, sove, osv. Og også selvom de er kontrollerede ved at jeg lukker dem ud om morgenen og ind om aftenen.
nov 2006
sep 2007
Det med perserkatten var også kun et eksempel. Der findes da også tusindvis af katte som ikke bliver kørt ned.
aug 2007
Der er vel ingen grund til at vi skriver frem og tilbage om vores uenigheder i dette indlæg. Det er jo trods alr ikke derfor Mai oprettede tråden. Men er da sikker på at vi kan blive enige om at vi alle elsker vores dyr....
nov 2006
Det gør racekattene måske (eller dem der er opdrætterkatte)
Men der er RIGTIG mange der aldrig går til dyrlæge med deres indekatte - " For de får jo ikke nogen sygdomme "....
Så NEJ i mine øjne er du skam ikke en dårligere katteejer and så mange andre herinde....
sep 2007
Jeg synes bestemt ikke at dem som har deres katte i en lukket have er dyrplagere. Heller ikke dem som har indekatte. Man skal da gøre hvad man har lyst til.
Jeg ser først et problem når dem som har indekatte ikke aktiverer deres katte, eller dem som har kattene voiliere ikke har mulighed for at komme ind.
sep 2007
nov 2006
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 81
sep 2007
Det synes jeg er en rigtig god idé. Det er så dejligt at se ens katte rende udenfor og snuse til blomsterne, fange fluer, se på sjove dyr i græsplænen, osv. Husk og plante en katteurt. Det er min Figaro så glad for. Jeg har et videoklip liggende hvor han triller rundt i blomsten :o)
sep 2006
Det gør ikke at jeg bestemme hvordan andre skal være forældre,katte-eller hundeejer.
Men i min verden så høre det at give slip på dem man elsker med til, at jeg er menneske, jeg vil ikke være bange for at opleve den smerte som det indebære at miste nogen jeg elsker over alt.
Men hvis jeg havde mistet 2 katte i løbet af kort tid til trafikken, ville jeg seriøst overveje om jeg boede det forkerte sted, eller om jeg ikke havde været omhyggelig nok med at vende mine katte til udelivet.
Jeg har aldrig lukket en killing ud bare sådan på egne poter. Det kræver meget af mig som kattejer, at træne mine katte til trafikke, og det at være ude i det hele taget.
sep 2007
Godt skrevet.
sep 2006
jan 2007
Putti er ikke ret tryg når hun er ude. Hun liver lidt mere op når vi kommer ned på bækkestien (en rolig sti hvor folk kun kommer på gåben og cykler), men stadig kan jeg, da jeg kender hende, fornemme på hende at hun har det bedst indenfor, for sådan er hun vokset op.. Hvis en kat er ked af at være inde, så vil den vise det med fx at skrabe på døren (Det har putti fx kun gjort da hun kom i løbetid).. Påstanden om at man gør det bedste ved at lade den rende frit, har intet hold i sig.. Bygger man en indhegning om haven, kan man også nyde sin tiger ligge i solen eller springe op i et træ.. Eller fange mus..
Majse - Nå ja, men det kan du jo ikke gardere dig mod. Du kan jo ikke gøre for at en eller anden stodder gør frygtelige ting.. Det er man ikke på nogen måde herre over.. Men om ens kat skal køres ned eller ej, det er man bestemt herre over..
Når jeg får at vide at nogen lader deres kat rende frit.. Så tænker jeg ikke automatisk at de er dårlige katteejere.. Men jeg tænker heller ikke at de er gode katteejere..
Mette s - Du gør tydeligvis gode ting for din kat, som gør dig til en god katteejer.. Men at udsætte din kat for de ting du gør ved at lade den rende frit, synes jeg ikke er fair overfor katten..
Johnson var alle de ting da jeg fik ham (undtagen neutraliseret, da begge sten ikke er faldet), putti var intet, hun har fået sundhedstjek, vaccinationer, test for PKD og neutralisering.. Og jeg vil 100 % få mine til dyrlæge en gang om året og holdt vaccinationerne ved lige. Det værste jeg nogensinde kunne høre ville være "Din kat kan desværre ikke reddes.. Havde du bare ordnet vaccinationen var det ikke sket/været til at redde"..
Maja S - Min mor har lader da også mine søskende lege alene på legepladsen (de er 9, 10 og 12) og det gør ved gud ikke hende til en dårlig mor, eller mindre god, det er der vidst heller ingen der har sagt (nogen gange læser man åbenbart som man vil).. Men skete der fx det at en af dem hang fast i et af de klatrestativ på en måde der skadede dem fordi de hang der for længe (kan ikke komme med et bedre eksempel på stående fod/siddende bag ;), så der var sket en form for skade, så kunne det have været undgået hvis hun var der til at hjælpe barnet med det samme, og dermed vil det et eller andet sted være hendes skyld..
Kan give et andet eksempel.. Engang da jeg var lille sad jeg i sådan en klapsammen havestol.. Bunden gik så ud af stolen, og jeg røg ned i det hul og sad og strittede med arme og ben og sad urokkeligt fast.. Jeg har muligvis siddet og sunget for og snakket med duerne (det gjorde jeg altid som lille) så min far har jo tænkt at han sagtens kunne gå fra mig lidt tid mens jeg sad der og hyggede mig.. Jeg græd og græd, indtil min far endelig kom og hjalp mig... jeg har måske siddet der i tyve minutter, og det var en rigtig træls oplevelse for mig, som min far kunne have hjulpet med hvis han var der.. det gør ikke ham til en dårlig far, men det er stadig på en måde hans skyld..
Majse - Det er ikke hvor vidt katte skal holdes ude eller inde, men hvor vidt katte skal holdes på egen grund, eller fritløbende.. Alle kan vel da blive enige om at det ideelle er at kattene på den ene eller anden måde kan komme ud..
Kirh - Hvis du aldrig har mistet en kat til trafikken, vil jeg ikke sige "orv ja du har godt nok kæmpet en brav kamp og investeret tonsvis af tid på at lære din kat at leve blandt bilerne..".. Derimod vil jeg kalde dig heldig..
TIl jer som bor i hus og har fritløbende katte: Hvorfor laver i ikke en indhegning om haven til jeres katte? Helt ærligt..
jan 2007
sep 2007
Imponerende indlæg :o)
Men når det er sagt så synes jeg da at det fint hvis du har din have hegnet ind. Det er din beslutning.
Jeg har da selvfølgelig selv siddet og overvejet om mine katte skulle ud eller ej, men kom frem til at der var flere +'er ved at de kom ud. Jeg har aldrig set dem så glade som når de er udenfor og når de kommer hjem er de ligeså glade. Men dette er min beslutning og det synes jeg absolut ikke gør mig til dårlig katteejer.
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Jeg holder mine katte inde. Det er og bliver min sag. MEN skulle jeg være dyrplager på grund af det?? NEJ VEL?
Jeg forstår ikke, hvorfor snakken om børn og andre "mærkelige" ting, skal hives ind i debatten? Er det fordi argumenterne er for tynde, hvis det "kun" drejer sig om en kat??
For ikke så længe siden var der en tråd omkring fritløbende katte. Trådhaverens søn var kørt galt, fordi en kat løb over ud foran hans bil. I ren refleks prøvede han at undvige katten.
Nogle af kommentarerne var
"han kørte sikkert for stærkt"
"Du ved jo lige såvel som mig, at alle unge mennesker kører for stærkt - eller kører som død og djævle"
"Man må jo ikke stoppe for en kat - det står i færdselsloven"
Sjovt nok, så kom sådanne kommentarer fra folk, som har fritløbende katte. Så hvem er mest hellig, når det kommer til hårde kommentarer???
Jeg føler <b> VIRKELIGT </b> med de katte, der lider efter en påkørsel. Det er ingen hemmelighed.
Jeg har svært ved at forholde mig til, at katten som det eneste husdyr har "ret" til at løbe som det passer den.
Jeg har svært ved at forholde mig til, at det er helt okay, at naboens katte skider i min have.
Jeg har svært ved at forholde mig til, at en eller anden psykopat mishandler og lemlester en fritgående kat.
Jeg har svært ved at forholde mig til, at man "bare" anskaffer sig en ny kat, når den gamle er kørt ihjel.
Disse udsagn er generaliserende - jeg ved det godt, men når man nu har muligheden for at kunne gøre noget ved det, hvorfor så ikke sikre ALLE sine dyr??
Jeg skriver normalt ikke i tråde der omhandler nedkørte katte, for jeg er rødhåret så det basker, og mit temperament er ikke til "nååårrrrh hvor er det synd for dig", hvis personen bevidst lader katten leve det farlige liv. Hvis en kat er stukket af, og man normalt ikke lader den rende frit, så er min sympati dog umådelig stor..
Jeg ved at jeg lyder hård når jeg skriver sådan, men sådan har jeg det altså..
sep 2007
Jeg synes det er helt fint at du har den holdning til udekatte, men jeg synes bare at det skal respekteres at man har en anden holdning. Jeg synes også at det er fint hvis man ikke svarer på et indlæg omkring en kat der er kørt ned.
Jeg har ellers bevidst holdt mig fra diskussionerne omkring inde-/udekatte, men på den anden side synes jeg også det er fint nok og diskutere. Men det skal respekteres om man har inde- eller udekatte, indhegnede eller ej, osv. Man kan komme med gode råd, men man kan altså ikke stemple én som dårlig katteejer fordi man har udekat!
Det er ligesom når man diskuterer politik. Her bliver man heller aldrig enige, men man respekterer da hinandens holdninger.
okt 2006
jamen den må vel gælde begge veje???
Os der holder vores katte inde, er bestemt heller ikke dyrplagere - uanset hvor meget dem der har fritløbende katte vil pådutte os det.
Ja det er ligesom politik, hvor man aldrig bliver enig.
Det jeg ville med mit indlæg, var at fortælle, at ingen har nogen at lade noget høre af sig..
Det kan være svært at holde en sober tone, når man gang på gang bliver frustreret over indlæg der omhandler det samme.
Det er ikke for sjov skyld, at jeg - ligesåvel som andre - "råber op" om at holde sine dyr på matriklen.
For det første står det i loven
For det andet, så dør 70.000 katte om året - katte der er kørt ned.
Det er altså en ret ærgelig statistik at se på, når der nu kan gøres noget ved det. Men jeg vil ikke begynde at diskutere dette emne (igen)
Jeg vil bare sige, at ingen er mere hellig end andre. " I " med fritløbende katte er skam lige så hårde og "brutale" i jeres mund.
sep 2007
Citatfra mit indlæg kl 16.38.57:
Jeg synes bestemt ikke at dem som har deres katte i en lukket have er dyrplagere. Heller ikke dem som har indekatte. Man skal da gøre hvad man har lyst til.
Jeg ser først et problem når dem som har indekatte ikke aktiverer deres katte, eller dem som har kattene voiliere ikke har mulighed for at komme ind.
okt 2006
sep 2007
okt 2006
Jeg "respekterer" dit/jeres valg i det format, at jeg (normalt) ikke vil skrive i en tråd om nedkørte katte - men jeg er langt fra enig i den holdning.
okt 2006
Respekten, som I så gerne vil have, er totalt "glemt", når vi snakker om "naboens" flotte anlagte have, "naboens" fuglevoliere, "naboens" havedam med fisk, børnehaven eller legepladsen lige i nærheden (sandkasser er jo vidunderlige at skide i), "naboens" bil (ridser eller strint), billisternes sikkerhed når kattene løber ud foran (reflekshandlinger).
Og det er ikke fordi jeg vil diskutere emnet ude/indekatte som sådan - jeg vil bare gerne, at " I " ser de gener jeres katte udsætter andre for..
Respekt burde jo gå begge veje..
okt 2006
De vilde katte der render rundt i dag, er resultatet af smid væk katte rundt om i landet.
Sommerhuskattene, som helt tilfældigvis "glemmes" når folk tager hjem fra ferie.
Alle de fertile katte som render rundt på må og få.
Så begrebet vildkat kan altså ikke bruges i Danmark...
Men jeg er enig med dig i, at der findes uansvarlige katteejere af enhver slags. Det hersker såmænd ingen tvivl om.
sep 2007
Mht. råd og vejledning så har jeg da lært en masse herinde. Jeg har da også set gode forslag til indhegninger som jeg da vil overveje når jeg forhåbentlig engang skal flytte i hus med stor have. Pt. bor jeg i en andelsbolig med en lille have til, hvor det ikke er muligt at lave indhegning (regler i foreningen). Debatterne får da selvfølgelig sat gang i nogle tanker, men ligenu synes jeg at det bedste for mine katte er at de kommer ud om morgenen og ind om aftenen.
Mine personlige holdninger er faktisk flyttet meget siden jeg kom til dette forum. Førhen synes jeg opdrættere var snobbede og arrogante (undskyld :o) ), men de ved jo faktisk rigtig meget om opdragelse, sygdomme, racer, osv. På dette område har jeg lært rigtig meget.
sep 2007
sep 2007
Jeg kan ikke se at jeg skal straffes for at folk ikke kan finde ud af at passe deres katte med neutralisering. Alle mine katte er neutraliseret. Jeg skal ikke risikere og få killinger.
okt 2006
sep 2007
Det gør du heller ikke. Det kan godt være at det var lidt dårligt skrevet. Men ofte når man har udekatte tror folk ikke at man neutraliserer sine katte og er dermed med til at holde bestanden af "vildkatte" oppe. Det vil jeg helst ikke have på mig for jeg er meget efter dem som ikke neutraliseret sine katte når de skal ud. Det synes jeg er meget uansvarligt.
okt 2006
Der findes projekter forskellige steder i DK, hvor katte indfanges, kastreres og udsættes igen. MEN hvor rimeligt er det? Altså bortset fra at det er godt for kattebestanden (og katten).
Hvori ligger rimeligheden i, at vi (via skatten) skal sørge for det, uansvarlige katteejere ikke gider at sørge for? Her tænker jeg - hvorfor skal jeg betale for, at Jensen eller Pedersen ikke GIDER at kastrere sin kat, og lader den få killinger eller parre en kat igen og igen.
Igen - det er skruen uden ende, for inde/ude debatten bliver vi aldrige enige om - og det "skader" katten i længden (desværre)
Mette - jeg er helt enig med dig i, at det er <b> UANSVARLIGT </b> at lade sine fertile katte rende frit. Det er med til at holde bestanden af uønskede katte oppe.
Jeg generelliserer ikke folk med udekatte, på den måde at de ikke kastrerer deres katte, men når du ser dig omkring, så vrimler det med fertile katte - og det er bare så ærgeligt (og et eller andet sted ikke i orden)
jul 2006
Jeg føler faktisk ikke, at disse diskussioner er spild af tid, af og til flytter brugere sig på grundlag af dem. I dette tilfælde handler tråden om en kat, som er blevet kørt ned, hvor katten har en ejer.
Hvis det endelig skal være, så synes jeg, at et rigtig godt sted at starte på at gøre noget, ville være, at kattejere med fritløbende katte fik dem neutraliserede, så havde vi ikke de vilde tamkatte, eller hvad det nu er, du kalder dem.
sep 2007
Jeg giver dig fuldstændig ret. Men kan vi så ikke blive enige om at der findes 2 forskellige slags udekatte ejere - ansvarlige og uansvarlige. Jeg synes jo selv at jeg hører til de ansvarlige. Jeg har sågar aftaler med mine naboer, hvis mine katte skulle komme til at lave ballade.
Vi kan vel også blive enige om at der findes 2 forskellige slags indekatte ejere - ansvarlige og uansvarlige, hvor du hører til de ansvarlige :o)
Det er svært at sætte folk i bås med mindre man kender baggrunden.
okt 2006
Men ja - det er svært at sætte folk i bås
jul 2006
Jeg tillader mig lige at kommentere dit indlæg også. Jeg synes, at du med dine beslutninger for dine katte, lyder meget ansvarlig, men holder du dine katte væk fra vejene, så de ikke bliver implicerede i uheld, som kan få katastrofale følger for såvel kattene som føreren af bilen?
Jeg har vist tidligere nævnt, at så længe katten holdes på egen matrikel og ellers passes med det, den skal, så har man min fulde respekt som katteejer.
sep 2007
Det kan vi da godt blive enige om :o)
Nå, men er diskussionen ikke ved at være udbrændt? Det har i hvert fald været hyggeligt at diskutere med dig :o)
mar 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 30 Svar: 393
Her i den by hvor jeg bor, boede en rigtig sød gammel "kattedame".
Hun tog mange katte til sig, og brugte alle sine penge på dem. De var fritløbere, for hun havde altså ikke råd til at hegne sin have, og kunne ikke gøre det selv.
De katte hun tog til sig, var andre folks affaldskatte.
Så en dag skete det forfærdelige.
Hendes hus brændte, de fleste katte slap ud. Hun kom på sygehuset med en kraftig røgforgiftning. Hun døde.
Alle hendes katte, render nu løs, der er ingen der ejer dem.
Kommunen vil ikke gøre noget. Hunhar ingen familie, der kan gøre noget.
Hvems katte er det, hvems ansvar er det?
Det er jo udekatte, som kunne risikere at blive kørt ned.
Hvem er det der er den uansvarlige her??????
Hilsen Dorte og de 15 nusse-misser.
jul 2006
sep 2007
Mine katte er ikke på egen matrikel hele tiden. De løber direkte igennem en nabos have (som intet har imod det. Hun synes kun det er hyggeligt) hvorefter de færdes i vores store skov.
Jeg synes stadig du burde respektere mig, bare ikke være enig i det jeg gør.
mar 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 30 Svar: 393
Jeg har skam kontaktet alt hvad der kan kontaktes, men ingen kan gøre noget.
Jeg har ikke muligheden for at indfange 20-25 katte, og betale for en aflivning. Ellers var det skam gjort.
Jeg har ikke råd til at fodre dem, eller få dem neutraliseret.
Men det piner mig da at se disse stakkels katte.
Der er endda blevet tyndet ud i bestanden, for der er et par dygtige jægere der har skudt nogle af dem, men kun hankattene, for tænk hvis man skød en missemor der havde killinger et sted.
hilsen Dorte og de 15 nusse-misser.
jul 2006
sep 2007
Enig.
Jeg har selv forsøgt at gøre mit i det kvarter jeg bor. Har indleveret 2 katte på Inges Kattehjem,og har selv købt 3 katte der.
okt 2006
Min personlige mening er, at dem der i første omgang ikke gad at have deres katte, er ansvarlige for alle de fritløbende katte.
Alle de personer der bare "smed" kattene væk.
Ejeren til kattene er død, så jeg går ikke ud fra at du forventer, at jeg svarer den gamle kattedame.
Kommunen burde gå ind i den sag, da det handler om et dødsfald.
sep 2007
Utroligt, men jeg er enig med dig :o)
okt 2006
Hvor grusomt det end lyder, så tror jeg at det bedste ville være, at indfange alle de "vilde" og fritløbende katte, og få dem kastreret eller aflivet. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan få kattebestanden i ro.
Men igen så er jeg lidt - hmmm....
Jeg kan ikke se, at det skal være MIT ansvar, at regningen bliver betalt, fordi Jensen eller Pedersen ikke gider bruge penge på sit dyr.
Men igen så mener jeg, at alle vilde/fritløbende katte skulle "skæres over en kam" og betegnes som "vilde". Dette indebærer at de katte der ikke er kastreret og mærket (uha nu bliver jeg meget upopulær) blev aflivet, medmindre de kunne genudsættes (altså de katte der er sygdomsfrie)
jeg ved det ikke ..... for jeg er både for og imod den idé...
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 23
Syntes det er helt iorden, at der er en mening om tingene. Men man skal altså ikke risikere, at få nogen på nakken bare fordi, at man har valgt enten en ude eller indekat. Det er jo op til en selv og man passer og plejer jo sin kat efter bedste evne og på den måde som man har det godt med.
Så vær nu lidt søde ved hinanden og resperkter hinandens måde at holde kat på. Bare alle er søde og kærlige ved de små væsner - det er jo det som det drejer sig om.
sep 2007
okt 2006
Indfang de frie katte, kastrér og øremærk dem og sælg dem (hvis de er tamme).
Afliv de syge og genudsæt de helt vilde katte (kastrerede selvfølgelig)
Der kommer sikkert en kat (som egentlig har en ejer) med i denne pulje, men så kan det være at de, der "bare" lader deres fertile katte løbe rundt, lærer af det.
sep 2007
Sådan har jeg det også. Min holdning er også at alle katte skal øretatoveres så man kan se at de har en ejer. Chippes kan også gå, men så skal katten altså have halsbånd på. Er de ikke det, jamen så er det bare synd at de bliver indfanget.
okt 2006
Ejerne burde efter min mening kontaktes, og de burde betale et vist beløb, for at få udleveret deres kat igen.
Hvis det skal have en præventiv effekt, så skal man "sætte et eksempel", og en "bøde" (om man vil) kan gøre meget.
sep 2007
Er enig i at katteejeren skal kontaktes, men hvorfor skal de betale en bøde og i så fald for hvad? Katten er vel øremærket og forhåbentlig også neutraliseret. Det skal der jo ikke bruges penge på. Katten kan jo ikke gøre for at den går i fælden hvis den bliver lokket med et eller andet.
okt 2006
Resourcer der kunne bruges til at indfange en anden kat.
Jeg ved at der i USA gøres dette af den simple årsag:
Dyrlæger koster penge, og hvis katten er indleveret hos dyrlægen, så bruger denne også en vis resource på at finde kattens ejer.
sep 2007
Selvfølgelig vil der jo heller ikke stå en fælde permanent i min baghave som min egen kat vil løbe i hele tiden. En fælde vil jo kun stå indtil "vildkatten" er indfanget. Så der burde ikke være så stor risiko for at ens kat løber i en fælde. I hvert fald ikke flere gange.
Måske vil din idé fungere.
okt 2006
Hvis man eksemplvis sagde, at bøden fast lå på 200 kr. (teoretisk) og blev katten kastreret samtidig, så skulle ejeren betale for den udgift også - hvis denne vel at mærke vil have sin kat tilbage - ellers røg til på salgslisten..
Dette vil få flere til at overveje at holde katten på egen matrikel - som jo foreskrives i loven....
men det er et tænkt eksempel - jeg dog meget gerne så udført i praksis..
sep 2007
Men det ville da helt sikkert være en lov som vil få katteejere til at være lidt mere ansvarlige.
okt 2006
Anden gang skal ejeren betale en bøde + tillæg..
Er katten fertil, så er bøden 200 + fertilitets tillæg og anden gang bliver katten kastreret uden ejers medbestemmende. Så anses den for vild.
Ejer skal betale kastrationsudgifterne, hvis denne vil have katten med hjem.
Hvis kattebestanden skal holdes nede, så hjælper det ikke, at alle får lov til at lade deres fertile katte rende frit
Hvis ikke ejeren vil det, så må den sættes til salg.
-----
Det er da en tanke jeg har leget en del med. Den kan sikkert få en masse op af stolen, men den vil gavne katten i længden.
okt 2006
sep 2007
Jeg synes måske den er lidt grov overfor de kateejere der allerede har gjort en indsats med øretatovering og neutralisering, men på den anden side skal katte på nuværende tidspunkt holdes på egen matrikel som loven siger det.
Selve idéen er god nok.
sep 2007
Jeg synes da også kun at det er fair hvis mine katte ødelægger noget hos naboen, at jeg skal betale for det.
Hvis ens børn ødelægger noget et andet sted betaler man da også for det.
okt 2007
Når nu denne tråd har udviklet sig til alt muligt andet, end det den oprindelig var ment som, vil jeg da lige blande mig:
Annette skriver:
Jeg har svært ved at forholde mig til, at katten som det eneste husdyr har "ret" til at løbe som det passer den.
Mette S. skriver:
Mine katte er ikke på egen matrikel hele tiden. ......
Jeg synes stadig du burde respektere mig, bare ikke være enig i det jeg gør.
Anette har virkelig fat i noget meget centralt her! Vi kan sikker blive enige om at hastigheds- og promillelovgivningen og mange andre love skal overholdes. Hvorfor er det så i orden at bryde loven når det kommer til katte?
Mette S. du beder folk om at respektere at du bryder lovgivningen og helt ærligt - nej det kan jeg ikke respektere dig eller andre for! At I risikere jeres kats liv, er desværre jeres valg, men de ulykker jeres kat kan forårsage i trafikken er jeres ansvar. Jeg finder det respektløst, uansvarligt, og utilgiveligt at I ikke tager dette ansvar alvorligt! Jeg er farvet af, at jeg i påsken kunne have mistet min datter pga en fritgående kat, det indrømmer jeg, men at bede om min respekt for at I vælger at holde kat på en måde, der er til fare for andre menneskers liv, er godt nok at bede om for meget!
Kirch L. LOL - øh....Tak for lån af din sætning. Er rimelig ny herinde, så det vidste jeg ikke lige....... men det er jo kun gode ting bliver kopieret, så det er jo et plus til dig :0) Låner den måske igen en dag!
feb 2007
ude/indekatten diskussionen kan diskuteres til hudløshed, jeg er vist en af de få der er for udekatte, men har indekatte.
Men vil også sige at når nu der ved hunde kræves at de skal være chippes, så skal der også være en lov om at katte skal mærkes og eventuelt neutraliseres, ville bestemt være et lovforslag jeg ville gå med på.
Og for at vende tilbage til trådens oprindelige emne:
Kære brugere på kg, jeg ved godt vi alle har forskellige meninger og holdninger, men jeg synes ikke det er for meget for langt at have lidt pli/medfølelse når der er en person der mister sin kat... Det kræver så lidt bare et enkelt klik med musen at springe tråden over, der er ingen grund til at vade i det når skaden allerede er sket.
okt 2006
(Dette er teoretisk og ikke myntet på nogen som helst)
Hvis en person spørger om råd til at holde sin kat i nærheden af sit hus. Personen får en masse gode råd, men vælger at sige "op i måsen med det - det går nok".
Personen mister sin kat til trafikken, forbander billisten ad h til, og næsten "forlanger" at få trøst. Kan det ikke opfattes lidt "provokerende" ??
Jeg tænker på billisten, som uheldigvis har påkørt katten. Den billist er "mærket" af hændelsen, men bliver skældt ud, for det er "mere synd" for kattens ejer, for nu er ejeren i sorg over at have mistet sin kat.
Er det så okay at forbande billisten i sådan en situation??
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Ja, jeg mener også medfølelse er på plads overfor dem der har mistet deres kat. Ofte kan jeg dog ikke finde den i mit hjerte for dem der lader deres kat løbe frit, og derfor mister dem. Når dette er tilfældet afholder jeg mig derfor fra at kommentere i tråden, netop fordi jeg synes andre skal have lov til at sørge i fred.
Dog synes jeg det er allermest trist for den stakkels kat, der måske er død øjeblikkeligt eller som måske har lidt og haft smerter inden den døde efter en påkørsel.
jun 2006
sep 2007
Jeg villa da aldrig nogen sinde give bilisten skylden. Bilisten kan jo ikke gøre for at der lige pludselig løber et dyr ud foran bilen om det så er en kat, fasan, rådyr eller en hund.
Nu har jeg ikke været herinde så længe, men i de tråde jeg har læst om folk der har mistet en kat pga. påkørsel, nævner ikke noget om at bilisterne er nogle idioter. Katteejerne plejer bare og være triste over at have mistet et familiemedlem.
okt 2006
Jeg har bare læst et par tråde, hvor billisten bliver kaldt diverse ting og sager, og det mener jeg jo så ikke er i orden, for billisten kan ikke gøre for, at katten pludselig springer ud foran bilen.
I de fleste tråde er billisten ikke nævnt, men der er stadigvæk tråde, hvor billisten får hele armen - og der må jeg indrømme, at jeg giver min mening om fritløbende katte...
jun 2006
okt 2007
Jeg vil vise min medfølelse for den der har mistet katten. Sorg er jo ikke en størrelse der kan gradbøjes efter hvorvidt den er selvforskyldt. Det kommer først senere med selvbebrejdelserne. Så ja sorgen vil jeg forholde mig til.
Kom personen selv indpå at han/hun ikke burde havde ladet sin kat rende løs, vil jeg så taktfuldt som mulige skrive, at det er jeg enige i og at det så er en erfaring man burde tage til sig!
Hvis bilisten blive svinet til vil jeg nok på en diplomatisk måde skrive at bilisten var uden skyld.
Det jeg reagerede på med denne tråd, var at folk ikke bare sprang den slags tråde over, men lige skal have "et spark ind", hvilket efter min mening er utilstedeligt!
okt 2006
Jeg oplevede en tråd (for et stykke tid siden) hvor billisten blev kaldt for både svin og morderiske idiot. Så er det jeg jeg ikke kan tie stille, for personer der har ramt en kat, er jo ikke hverken svin eller morderiske idioter. de har været på et uheldigt sted det uheldige tidspunkt, og det kan ikke undgås at billisten er mærket over oplevelsen.
Det jeg prøver at fortælle er, at hvis man lader sin kat gå ude, så kan man ikke tillade sig, at svine folk til hvis de kommer til at påkøre ens kat. Og det er i disse tråde jeg giver min mening til kende.
jeg ser som regel lige på alderen af ejeren, og skriver mit svar ud fra det. Og jeg vil selvfølgelig ikke "svine" en lille pige til, hvis hendes kat er blevet påkørt. Heller ikke selvom hun sviner billisten til. Så ville jeg nok i stedet prøve at forklare, at billisten sikkert var meget ked af det men at billisten ikke var et svin..
Håber du kan følge mig i det jeg skriver.
okt 2007
Jeg kan sagtens følge dig! Som det fremgår af mit indlæg "Skrevet: 12-11-2007 11:28:54" fik jeg også ret udiplomatisk tilkendegivet min holdning, men igen - jeg vil ikke skrive det i en tråd fra en der har mistet sin kat. Jeg håber bare, når vi desværre igen - for det gør vi sikkert som "amen i kirken!" - læser at en eller anden har mistet sin kat pga. udelivet afholder os for at komme med spydigheder.
Jeg sidder da også med tankerne på bilistens ve og vel og på hvor meningsløst det er at katten skulle dø, fordi folk (min mening!) ikke er sit ansvar og lovgivningen bevidst. Men hver sin ting til sin tid - eller rettere "Hver tråd sit emne!"
jul 2006
Jeg synes nu, at du har taget det godt Mai, at vi er hoppet lidt rundt i emnerne i din tråd. Og kan i øvrigt kun tilslutte mig dit sidste indlæg.
okt 2007
*G*
Føler nu ikke at det er min, men vores alle sammens tråd! Det er jo det fine ved debatter, det ene fører det andet med sig! Jeg havde et budskab, jeg gerne vil have frem og det håber jeg så er lykkes!
jul 2006
okt 2006
Men jeg er - som Pernille også skriver - sikker på, at dit budskab er kommet frem ,-))
sep 2007
Vi har været lidt omkring i tråden og som udgangspunkt var jeg enig med Mai T, at man ikke skal sparke til én som ligger ned. Men som debatten udviklede sig kom vi lidt længere fra hinanden. Jeg synes dog stadig at inde/ude katte er et vigtigt emne og diskutere. Specielt emnet omkring fertile utatoverede udekatte. Det var da et emne vi alle kunne blive enige om :oD
Jeg håber da at hele denne tråd sætter gang i nogle tanker hos folk :o)
Jeg bliver altså harm!