9.758 visninger
|
Oprettet:
Katte og Chokolade? {{forumTopicSubject}}
Nu fik jeg lige et et indlæg med noget chokolade og tænkte:
Kan katte tåle chokolade?
Hunde kan jo ikke, men kan ikke huske om katte kan?
Min hvide (tossede) hankat er helt SYG med! Især chokolade budding! Sad en aften og spiste det, men skulle hente noget i køkkenet og da jeg kom ind stod han med hele hovede nede i skålen!
Han prøvede at bilde mig ind at hunde havde skubbet ham derned fordi han skulle ligne en neger, meeeen
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
Sakset fra (link fjernet)
Katte tåler ikke chokolade. Mørk chokolade indeholder theobromin, som er giftigt for katte. Mørk og usødet chokolade er værst ,og hvid chokolade mindst skadeligt. Symptomer på chokoladeforgiftning er opkast, diarre, hyperaktivitet og kramper.
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 7 Emner: 14 Svar: 117
nov 2007
Følger: 9 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 8 Svar: 16
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
Jo højere kakao% er, jo farligere er chokoladen for katte og hunde.
Her står lidt mere om chokolade, kakao, samt teobromin og dets virkning på katte og hunde http://slikleksikon.org/chokolade
Kakao og chokolade kan være livstruende for hunde, samt dyr som katte og heste.
Kakao og chokolade indeholder stofferne theobromin og koffein, der sammen med theophyllin hører til gruppen af metylxanthinalkaloider. Teobromin stimulerer centralnervesystemet ved at frigøre adrenalin.
Teobromin optages igennem leveren hos hunde og katte og føres med galden tilbage til tarmen, for der at starte en ny runde. I stedet for at udskille stofferne, ender dyret i en forgiftningscyklus. Hos mennesker udskilles stofferne i løbet af 2-3 timer, mod 14-20 timer hos hunde og katte.
Adrenalin kan bl.a. forårsage forhøjet hjerterytme, hallucinationer, alvorlig diare, epileptiske anfald, hjerteinfarkt, indre blødninger og til og med død. Ca. 30 g ren chokolade (lig ca. 2 g kakao) pr. kg kropsvægt kan forårsage alvorlige forgiftninger hos dyr.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Katte og Chokolade?