{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.758 visninger | Oprettet:

Katte og Chokolade? {{forumTopicSubject}}

Nu fik jeg lige et et indlæg med noget chokolade og tænkte:

Kan katte tåle chokolade?
Hunde kan jo ikke, men kan ikke huske om katte kan?
Min hvide (tossede) hankat er helt SYG med! Især chokolade budding! Sad en aften og spiste det, men skulle hente noget i køkkenet og da jeg kom ind stod han med hele hovede nede i skålen!
Han prøvede at bilde mig ind at hunde havde skubbet ham derned fordi han skulle ligne en neger, meeeen smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte og Chokolade?
  • #1   2. feb 2010 Katte må ikke få chokolade - det indeholder theobromin, som er giftigt for katte.

Sakset fra (link fjernet)
    Katte tåler ikke chokolade. Mørk chokolade indeholder theobromin, som er giftigt for katte. Mørk og usødet chokolade er værst ,og hvid chokolade mindst skadeligt. Symptomer på chokoladeforgiftning er opkast, diarre, hyperaktivitet og kramper.

• #2   2. feb 2010 Gælder det så "rigtig" chokolade over 70% og hvad med det "chokolade" vi spiser idag..mener, der er jo ikke altid ren chokolade i ?? bare en tanke smiley

• #3   2. feb 2010 Der kan man bare se! Godt han ikke er så sart :S

• #4   2. feb 2010 Jane,
    Jo højere kakao% er, jo farligere er chokoladen for katte og hunde.

Her står lidt mere om chokolade, kakao, samt teobromin og dets virkning på katte og hunde http://slikleksikon.org/chokolade
    Kakao og chokolade kan være livstruende for hunde, samt dyr som katte og heste.

Kakao og chokolade indeholder stofferne theobromin og koffein, der sammen med theophyllin hører til gruppen af metylxanthinalkaloider. Teobromin stimulerer centralnervesystemet ved at frigøre adrenalin.

Teobromin optages igennem leveren hos hunde og katte og føres med galden tilbage til tarmen, for der at starte en ny runde. I stedet for at udskille stofferne, ender dyret i en forgiftningscyklus. Hos mennesker udskilles stofferne i løbet af 2-3 timer, mod 14-20 timer hos hunde og katte.

Adrenalin kan bl.a. forårsage forhøjet hjerterytme, hallucinationer, alvorlig diare, epileptiske anfald, hjerteinfarkt, indre blødninger og til og med død. Ca. 30 g ren chokolade (lig ca. 2 g kakao) pr. kg kropsvægt kan forårsage alvorlige forgiftninger hos dyr.

• #5   3. feb 2010 og så forsvinder stoffet ikke bare, det ophober ig i kroppen, så det kan godt være det går godt ved mange stykker, men til sidst er der så meget i kroppen at det næste stykke er det som får det hele til at tilte

Kommentér på:
Katte og Chokolade?

Annonce