849 visninger
|
Oprettet:
Kradser i læder møblerne. {{forumTopicSubject}}
Vi er to ungkatte som går og kradser i vores møbler. Vi har prøvet at sprøjte "GÅ VÆK KAT" på, men det er de ligeglade med. Har i nogle erfaring med det, og ved i hvad man kan bruge af lugte, som de ikke bryder sig om??
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 207
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 207
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.524
For det første er det jo vigtigt at kattene har et godt udbud af kradsemuligheder andre steder, og der hvor kattene gerne vil kradse.
Men når kattene lægger an til at kradse, siger man nej, og sætter dem på et kradsebræt. Ingen råben og skrigen eller andet, bare konsekvent "nej, og flyt til kradsebræt". Evt suplerer man med at kradse med sine egne negle, så katten kan se at her kradser man. ROS den DYGTIGE misser når den så kradser der hvor den må.
Husk at positive oplevelser giver en langt bedre indlæring end negative. F.eks. ros contra skæld ud.
Kan huske en sjov bemærkning fra en dyreadfærdsterapeut:
"Jeg hang min NYE dyre læderjakke over stolen, og der gik ikke 5 min, før der sad 5 lange klør i den, og frustreret bliver man, men katten ved jo ikke, at det var MIN, og at den havde kostet mig en formue. Den tænkte, ahh.... blødt læder, SUPER godt til mine klør. Hehe.... Synes det var en fed måde at se det på.
nov 2008
Følger: 84 Følgere: 92 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.096
Brug baldrian eller andre tiltrækkende dufte for katte og spred det der hvor katten godt må kradse. Hvis det virker er det langt mere positivt for katten.
Man kan også bruge sølvpapir istedet for citrusfrugter - det bryder de sig heller ikke om. Men det er desværre ikke alle.
Og så er det altid en rigtig god ide at lære sin kat hvad JA betyder og hvad NEJ betyder. Hvis den ikke har lært hvad det ene betyder ved den heller ikke hvad det andet betyder. Når vi mennesker snakker til vores katte, så vil de opfatte det på samme måde som hvis vi stod og lyttede til feks. arabisk. Så lær at kommunikere med din kat. Det kan man nå rigtig langt med.
Click træning er også en mulighed. En god en, faktisk. Der giver du click og godbid hver gang den gør det den gerne må. Der er en gruppe herinde som udveksler ideer osv omkring det.
Kradser i læder møblerne.