{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

12 uger og 1900 gram {{forumTopicSubject}}

jeg skal lige hører de kloge katte folk om noget:-)

er der kommet en ny regel om at kattekilinger skal være 12 uger før de må sælges. og skal de neutraliseres så skal de veje over 1900 gram?

eller har jeg misforstået noget?

var på internat i går og der fik jeg det afvide

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  12 uger og 1900 gram
  • #1   16. nov 2009 Der er kommet en ny bekrndtgørelse, om at killinger først må sælges, når de er 12 uger.

Påstanden, om at killinger skal veje 1900g for at blive neutraliseret, står for internatets egen regning. Det er op til den enkeltes dyrlæges holdninger og erfaringer, hvornår en killing kan neutraliseres.

• #2   16. nov 2009 nogle dyrlæger siger de kan neutraliseret allerede ved 1000g smiley

Men ja de skal være 12 uger, den regl trådte i kraft i går

• #3   16. nov 2009 Hidtil har det heddet, at de BØR være 12 uger - dog ikke inden for de registrerede opdrættere, for der har reglen fra Felis Danica (hovedorganisationen) i mange år været SKAL være mindst 12 uger.

Der er for et stykke tid siden i regeringen fremsat lovforslag om 12-ugers reglen.
    Tidsfristen for høringssvar var (mig bekendt) 15. november i år, og det forventes, at forslaget bliver vedtaget.

Der er derimod ingen regel/lov om hverken vægt eller alder for at neutralisere killinger.
    Det er op til den enkelte dyrlæge (dennes viden om bl.a. narkose og også hans fingerfærdighed).

• #4   16. nov 2009 Har netop læst følgende på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside:

"Fremover er det forbudt at tage killinger fra deres mor, før killingerne er 12 uger gamle. Både den, der tager killingen fra moderen, og den, der overtager killingen, kan straffes med bøde. Det er konsekvensen af den bekendtgørelse, som justitsministeriet netop har udsendt. Og som er trådt i kraft."

• #5   16. nov 2009 Mega - (link fjernet) her står der ikke det er svaret der er d. 15. november, men at det er der den træder i kraft (dvs den er trådt i kraft igår)

"§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009."

• #6   16. nov 2009 Hvem tjekker hvad?? Det er en tåbelig regel der ikke kan efterleves/lovgives om. Ligesom en del af de andre regler der er kommet med den nye kattelovgivning.

Der er nogen der ikke tænker hér.

Hvem beskytter mig eller mit barn når folk kyler u-ønskede kattekillinger over hækken?
    Sine

• #7   16. nov 2009 Det er lidt alla kamp/muskelhunde (ikke endnu)lovgivningen, hvem hved hvad om-noget-som-helst? hvornår er killingen født? Ha-Ha hvor bliver "staldkattene"og lignende katte efterladt? Der findes ingen mulighed for at regulere alderen på solgte killinger uden om avlerene. Meeeen det er ikke dem der har de fleste katte. Hvad gælder, kavntitet eller kvalitet, og hvem skaL SÅ DØMME DER?
    Lige-som : er der kamp/muskelhund i denne-her-"hund" som lige har slugt en Chevalier King Charles Spaniel Blanding som var højt elsket. Nej der er ingen mulighed på det plan. Hvordan vi lige skal ønske det skal blive, ved jeg ikke. Der er mange blindgyder, jeg har ikke noget patent. Katte skAL IKKE HOLDES I BUR er min mening, men det er jo bare en mening og uden betydning.
    Jeg duer heller ikke til udstilling, hvor en del af ekspertisen jo eller hentes. Eksteriørudstillinger der ikke beskæftiger sig med dyrets sind/væsen er kun for konkurrencegale folk. Jeg vil hellere have en sød kat end en eksteriørmæsigt korrekt kat. En kat/killing der kan trives og være glad. Hvis mængderne så falder sammen er det jo fint.
    sine

• #8   16. nov 2009 UF så mage sætninger, det gider ingen læse
    sine

• #9   16. nov 2009 Jeg summerer lige op.
    Det kan der kun lovgives omkring katte med stamtavle.
    Sine

• #10   16. nov 2009 Nej Sine - Loven gælder ALLE katte, altså også dem UDEN stamtavle!

Og hvad angår udstillinger (der udstilles også huskatte uden stamtavle), er det ikke alene udseende, men også sundhed og temperament.
    Katte, der viser tegn på sygdom (løbeøjne, dårligt tandkød og dårlig kondition) bliver afvist, og katte, der viser dårligt temperament, bliver diskvalificeret.

Og så skriver du "UF så mage sætninger, det gider ingen læse".

Her mener du vel, at det gider DU ikke læse?

• #11   16. nov 2009 Jo jeg læser, det har jég da lært. Mega hvem og hvordan og med hvilken straframme forestiller du dig lige en sådan lovgivning kan fungere? Loven er ikke problemet, problemet er at den ikke kan håndhæves. Det er gold lovgivning. Registrerede katte kan loven til en vis grad have hånd i hanke med (men faktisk heller ikke dem, hvis der forefindes egen hankat)men katten på landet, den søde huskat i familiens skød er der ingen kontrolmuligheder omkring. Det kan ikke lade sig gøre at lovgive omkring dette. Prøv lige at læse igen, det handler da ikke om stamtavler eller udstillinger. Det handler om en ny lovgivning.
    vh Sine

• #12   16. nov 2009 oki tak for jeres svar...

regler er til at overholder og hvis alle bare gad at gøre det så var der ingen katte som kom fra deres mor før de var 12 uger...hvor svært kan det være at høre efter hvad der blvier sagt og følge reglerne:-)

• #13   17. nov 2009 Blandt andet kan diverse salgs- og formidlingssteder gøre opmærksom på loven og også slette en annonce, hvis dens indhold er i modstrid dermed.

Jeg har f.eks. i dag kontaktet QXL og orienteret dem og fået svar tilbage, at annoncer med for unge killinger fremover betragtes som "ulovlig vare".

Rom blev som bekendt ikke bygget på én dag, men mon ikke det går med 12ugers-reglen for killinger som med 8ugers-reglen for hvalpe.
    Den skal blot indarbejdes i befolkningen.

Selvfølgelig vil der altid være dem, som bryder den (dette gælder også for overdragelse af hvalpe), men overordnet tror jeg, størstedelen af befolkningen vil rette ind efter den.

Og så er den et stort skridt på vejen mod den Kattelov, vi har ventet så længe.

Kommentér på:
12 uger og 1900 gram

Annonce