6. nov 2008 Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
kontrakt og krav {{forumTopicSubject}}
Hvad er rimeligt at skrive i en kontrakt som køber skal overholde?
For mit vedkommende er det generelt:
- katten må ikke gå frit
- katten må ikke aflives uden jeg har fået mulighed for en second oppinion hos egen dyrlæge
- katten må ikke sættes i bur (med mindre det er udstilling eller pga sygdom)
- katten kan ikke sælges eller overdages til tredie person uden min skriftlige godkendelse
- den fuldt vaccinerede kat må ikke vaccineres årligt mod kattegsyge
Så kan der være specielle forhold, som:¨
- en voksen kat der skal fodres et specielt foder af helbredsårsager
- en speciel og omfattende operation jeg har fået udført - kan jeg kræve at kattens sundhedseftersyn foretages på min klinik for at de kan følge op på det
mere sikkert - så kommer det senere
Standardkontrakten er offentlig tilgængelig på min hjemmeside
sep 2009
Følger: 1 Emner: 38 Svar: 122
Hvorfor må katten ikke vaccineres årligt? det er jeg aldrig faldet over..
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 9 Svar: 503
Mine bliver det hvert år, selv om de
er inde katte. Men det er måske ikke
mod kattesyge de bliver vacc.??
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
Er det ikke rigtigt Lis..?
feb 2007
I min købskontrakt (jeg er køber) står bl.a. at katten ikke må omplaceres eller aflives, uden at det er drøftet med opdrætter.
Katten må ikke færdes ude.
Hvis ikke katten fodres med super premium foder (RC, Hills), garanteres der ikke for kattens udvikling.
Revaccination skal finde sted hvert, eller senest hvert andet år, sammen med dyrlægecheck.
Jeg synes det er udemærkede krav og er glad for at opdrætter påtænker kattens bedste, også ved salg.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Men når man sælger noget, så har man da ikke længere noget krav på det man har solgt om det er en killing eller en cykel?
Så er det jo mere ligesom at leje katten ud fremfor at sælge den?
Det er ikke for at være på tværs eller noget, men hvor meget gælder sådan en kontrakt egentlig?
De gange jeg har købt kat har jeg selvfølgelig sørget for at holde den tidligere ejer opdateret i starten om hvordan katten er faldet til osv og sendt lidt billeder indimellem... men efterhånden er kontakten løbet naturligt ud.... Har så aldrig købt en kat med kontrakt kun nogle mundtlige krav
sep 2009
Jeg ved godt at vi er forskellige herinde og synes det er HELT ok at Lis og andre laver sådanne kontrakter, det er der også købere til. Jeg har set disse kontrakter både på racekatte og huskatte.
Personligt ville jeg ikke købe en kat med sådan kontrakt, men vi er jo heldigvis forskellige. Jeg ville ikke føle at den var min helt. Og jeg elsker mine katte og de er som mine små børn, og jeg vil selv bestemme hvad der er bedst for dem uden at indblande en tredjepart (udover mig selv og så den pågældende kat).
Jeg er ikke et eneste sek. i tvivl om at Lis (og andre) ønsker det BEDSTE for sine elskede katte - for altid. Så jeg forstår det sådan set godt.
Man får selv lyst til at lave sådan kontrakt på sine killinger, men kunne ikke selv finde på at købe på denne måde. Så jeg gør det ikke.
Jeg synes derimod det kun tyder godt om Lis og andre med de kontrakter, da de virkelig går op i det, og man er slet ikke i tvivl om at man får dem fra super hjem/opdræt, hvor de har fået det bedste.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Den hyppigste dødsårsag på kat er nyresvigt.
Der kommer senere en mindre redigering af disse tråde om vacciner - men ikke noget der gør disse ikke er aktuelle:
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=56911
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=57107
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=57460
nov 2008
Jeg ville selv som kælekatteejer købe kat med sådan en kontrakt end en hvor der ingenting er i - der man kan gøre som det passer en - og få lov selv at døje med evt. problemer der måtte komme.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Madeleine er så fra opdrætteren af rabisvaccineret, og den regner jeg med at følge op på, man kan jo aldrig vide om man skal til udlandet
Janni - Hvis du ikke vil følge opdrætterens krav, så kan man jo altid finde en opdrætter der har nogle krav man kan stå indefor..
Betty S - hvis katten fx har en skjult sygdom når du køber den, som opdrætteren måske ikke har opdaget er du langt bedre stillet med en kontrakt end uden en
Det er langt de fleste der ikke gider have deres katte skal rende udenfor, da de ricikiere at dø meget før end hvis de var indekatte
maj 2007
Dette krav syntes jeg sådan er lidt la la.. man kan jo uanset fodret ikke garantere en killings udvikling, da de udvikler sig som de vil..
Personligt ville jeg godt kunen finde på at vælge en opdrætter fra udelukkende pga det, jeg BARF'er nemlig, hvilket vil sige de ikke får tørfoder, så det er et krav jeg ikke vil kunne overholde for at få min "garanti"
nov 2008
Det har virket rigtig gost - især hvis katten af en eller anden årsag skulle i nyt hjem - men som kontrakten er er det krævende for mig - jeg gør alt arbejdet.
Har for godt en måned siden en time efter jeg fik opringningen ejeren var død hentet "min" kat hjem - med det besvær det kunne have medført - det gav så ikke noget i forhold til husets andre katte. Jeg har altid et sted i huset en plads der er fri - netop skulle jeg stå i en situation at der kun er den mulighed jeg tager den tilbage.
Det er eet af de punkter jeg skal overholde i kontrakten
sep 2009
Ja det er rigtigt at man står bedre med en kontrakt v fx. sygdom, returret osv. og fuld forstående overfor kontrakterne.
maj 2007
Hvorfor vil du ikke give opdrætteren besked om en evt. aflivning? Det er en vigtig detalje for opdrætteren, så han/hun ved om hun har gode linier der er værd at avle videre på, eller om de er for fyldte med sygdomme at det er bedst at neutralisere kattene og finde nogle nye avlskatte istedet for..
Det gavner ikke kun dig i fremtiden, men også de andre killingekøbere, samt racen
nov 2008
Udektte- generelt ikke - jeg har solgt to katte, det var en helt speciel situatione. De killiger der er født i mit hus er nøje udvalgt efter deres forældre og elsket fra før de er født - jeg ville ikke kunne klare de blev kørt over, stjålet, forsvandt, mishandlet osv. så nej udekatte sælger jeg ikke
feb 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 4 Emner: 2 Svar: 160
- fodre katten ordentligt
- tage den til dyrlægen hvis den har behov for det samt ved vaccinationer
- informere opdrætter om fund ved det årlige tjek
- neutralisere katten når den tid kommer uden at lade den parre
- give besked såfremt katten skal omplaceres (er aldrig sket)
- ikke have den som enekat
- katten ikke er fritgående
Der hvor mine problemer kommer i forhold til en kontrakt vil være:
- hvis der er krav til et specifikt fodermærke (selvfølgelig skal den have specielfoder hvis den er syg, men jeg vil have lov til i samråd med min dyrlæge at bestemme hvilket foder der så måtte være det mest optimale. Opdrætter må gerne komme med foreslag, men det endelige valg vil være min dyrlæges og mit.)
- der var specifikke krav til udstilling (ex. katten skal som min. opnå følgende titel)
-
feb 2007
- katten må ikke aflives uden jeg har fået mulighed for en second oppinion hos egen dyrlæge<--- Jeg kan godt forstå dig, men synes det er ejer der skal bestemme dette.
- katten må ikke sættes i bur (med mindre det er udstilling eller pga sygdom)<--- 100% enig
- katten kan ikke sælges eller overdages til tredie person uden min skriftlige godkendelse<--- Det ville jeg overholde, men ville foretrække selv at kunne bestemme det nye hjem til katten.
- den fuldt vaccinerede kat må ikke vaccineres årligt mod kattegsyge <-- det ville jeg også overholde
Så kan der være specielle forhold, som:¨
- en voksen kat der skal fodres et specielt foder af helbredsårsager<--- det skal overholdes
- en speciel og omfattende operation jeg har fået udført - kan jeg kræve at kattens sundhedseftersyn foretages på min klinik for at de kan følge op på det<--- Jamen helt bestemt, det ville jeg overholde
nov 2008
Det er ikke alle dyrlæger er er lige gode - nogen kan f.eks. ikke se en våd FIP andre siger alt de ikke kan finde ud af er FIP, der har været flere groteske oplevelser som f.eks enn kastreret han med store testkler:-) - derfor kræver jeg en second oppinion hos min egen dyrlæge som jeg betaler.
Er iøvrigt kun brugt i eet tilfælde.
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 367
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Jeg synes også kontrakter med alle disse krav virker lidt som om man lejer katten. Min indstilling er, at fra det øjeblik jeg overtager katten, er den MIT ansvar, og hvis man er tvivl om min ansvarlighed, så bør man slet ikke overlade en kat til mig.
(For resten godt, at jeg ikke skal sælge katte, for min liste over krav ville være ganske forskrækkelig lang).
nov 2008
Jeg har ALDRIG haft nogen der er hoppet fra på grund af kontrakten. Alle har kunnet se fordelen vedf den - og at bestemmelserne var der for kattens og racens bedste - ikke for at jeg umyndiggør nogen.
Skulle der komme nogen der ikke kun "lide lugten" - så kender jeg masser af andre steder de kan købe hvor katten 100% er deres ansvar det øjeblik den er betalt - det er evt. problemer også:-(
Mit opdræt, og jeg selv, har utrolig glæde af købernes tilbagemeldinger. Iøvrigt hænger jeg ikke på nakken af nogen - og dikterer ikke noget efter killingen er flyttet. Men jeg er altid til rådighed
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 500
-Killingen må ikke færdes frit ude, løbegård eller ture i sele er fint.
-Killingen skal have deres årlige sundhedscheck og tages til dyrlægen ved behov.
-Køber skal altid underette os ved alvorlig sygdom og ved omplacering, hvor vi har tilbagekøbsret.
Vores killingekøbere har altid været glade for vores kontrakt, da den også sikre dem, og jeg stoler fuldt ud på mine killingekøbere ellers ville jeg aldrig sælge dem en kat. Vores kontrakt er sådan set bare en skriftlig version af det, som vi har snakket om, mens killingekøberen besøger sin killing under opvæksten.
Jeg snager ikke hos mine killingekøbere, og katten er fuldt ud deres, når den er afleveret i deres hjem. Jeg står til gengæld gerne til rådighed og hjælper alt hvad jeg kan, også efter salget.
Vi har en rigtig fin kemi med alle vores købere, nogen høre vi oftere fra end andre, og en enkelt køber fra sidste kuld er vi blevet gode venner med, men man skal ikke trækkes med os, blot fordi man har købt en kat hos os. ;o) Men via kontrakten forpligter man sig dog til, at kontakte os ved vigitge ting såsom død, alvorlig sygdom eller omplacering.
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 207
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 25 Katte: 5 Emner: 207 Svar: 798
Jeg har aldrig hørt om nogle dyrlæger som påstår dette... -og vil nok vælge at lytte til dyrlægen med d. 9 årige lang uddannelse, end en avler
maj 2007
Lis - jeg skal først ha brygget en sammen, men de er jo ikke noget der haster *g* Men i den fra min opdrætter, der har hun bl.a. skrevet at uanset alder kan jeg levere katten tilbage tilhende og modtage 500 kr
Pia L - det er så vidt jeg kan forstå kun kattesyge vaccinen Lis snakker om, der er jo en hel del mere i de vacciner vi giver katten hvert eller hvert andet år
nov 2008
Der er en bagside ved alt - også overvaccinering!
Jeg ved godt hvad mange dyrlæger siger - jeg ved også hvor en uddannelse de har på kat - og jeg ved mange ikke efteruddanner sig.
Nu er det her ikke en tråd om vaccinering - men jeg kan da kraftigt anbefale man læser om vaccinering på de link der engang er nævnt i den her tråd, det er der forsket i - og det med kattesygedelen er ikke ny viden - mindst 10 år gammel. Mange bliver bare ved at gøre som de plejer - og kunderne gør som dyrlægen siger uden at sætte sig det mindste i om det er er rigtigt eller ej. Det er dyrene der betaler prisen, suk ...
Som nævnt før er der visse småjusteringer - de ændrer ikke på helbheden eller troværdigheden - læs det før flere bizarde kommentarer udgydes, tak:
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=56911
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=57107
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=57460
nov 2008
jeg skriver IKKE vaccinen kan holde i 7 år - jeg skriver kattesygevaccinen kan - måske endda i 9 - og der som nævnt hæftige bivrikniner ved den.
Igen, jeg anbefaler at læse linkene, herpes og calisi holder også mere end et år - det gær Chamydia og Leukæmi ikke - men dette er ikke en tråd om vacciner.
maj 2007
nov 2008
Den er brugt i retten i Hillerød i en sag mod en anden opdrætter - som godt eksempel på hvordan kontrakten burde have været udformet.
Kontrakten den holder hvis der er en konsekvens ved at bryde den - og det ikke kun er den ene part der forpligtes - og hvis den ikke er for byrdefuld
maj 2007
nov 2008
maj 2007
jun 2009
God dag til alle.
jun 2009
Hvad gør man til en udstilling, når
dine killinger kun må vacc. hvert 7. år???
Eller har kattesyge ikke noget med en alm.
vacc. at gøre??
nov 2008
Du har ikke læst linkene - så havde du ikke stille det spørgsmål:-)
STADIG - det er ikke den fulde vaccine - det er KATTESYGE - ikke de andre komponenter - nævnt flere gange nu:-)
Men bortset fra det skal udstillings og rejseregler overholdes, selvfølgelig.
feb 2007
Jeg har købt kat af nogle fantastiske, dejlige opdrættere, som går op i deres katte med liv og sjæl - jeg synes det er skønt! Da jeg købte kat hos dem, besøgte jeg dem og var der i nok 4 timer, hvor vi snakkede en hel masse om katte. Da jeg skulle overtage ham, kørte de selv op med ham, både for hans skyld, men også fordi de selvfølgelig gerne ville se, hvor deres lille guldklump skulle bo. Det gør de med alle deres killinger. Om en måned kører de også fra Esbjerg til København med en killing der skal ud til sit nye hjem.
Se sådan nogle opdrættere vil jeg gerne købe killing hos!
Frem for dem hvor man bare ringer, reserverer og så kan man hente når katten er 12 uger.. Og opdrætters ansvar ophører efter 1 uge.. (sådan en har jeg desværre også købt af, men jeg er heldigvis blevet klogere)
nov 2008
Så sandt - jeg fatter det heller ikke. Men det er sikekrt fint nok - for kan køber ikke se havd de egenetlig får mere end killingen - så skal de nok ikke have den fra mig.
Jeg afleverer også selv mine killinger og katte - og er ulykken der, f,eks. som for nylig ejeren døde, så henter jeg dem igen uden så meget som at blinke - og det går stærkt. Skulle det ske en ejer ikke af en eller anden årsag ikke længere kan have katten - så finder jeg nyt hjem INDEN jeg placerer mine egne. Ikke det er sket mange gange - men det er sket.
Jeg føler mig overbevist om mine killingekøbere finder sig godt behandlet - og at jeg rent moralsk gør hvad der er muligt.
Det sværeste af alt er at håndtere hvis en kat virkelig bliver syg - een ting er at håndtere sine egne katte - men at skulle håndtere ejerens frustration og smerte, det er hårdt når man samtidig skal virke professionel.
sep 2007
Følger: 123 Følgere: 123 Katte: 13 Emner: 222 Svar: 1.165
Ville bare lige nævne det.. Dog føler jeg at mange af kravene kan man jo godt følge, men synes selv at nogle krav er urimelige, hvor man tænker, er det overhoved min kat..
Ved selv hvordan jeg vil lave min kontrakt, da jeg regner med at få advokathjælp, så jeg er sikker på at få det med, der er lovligt.. Så jeg ik får lave en ugyldig kontrakt.. For det kan man hurtig komme til og få lavet..
Lis: Har du et kopi af den kontrakt der vandt i køge byret, måske et link et sted, hvor man kan se den.. Ku virkelig godt tænke mig og se den kontrakt??
nov 2008
Og den holder som tidligere nævnt stadig - da en oprdætter der lagde sag an mod en anden opdrætter blev den brugt som godt eksempel i retten i Hillerød.
dec 2008
nov 2008
Hvad latterligt er der i tilbagekøbspros for 500? Det forstår jeg ikke. Mener du katten med alderen bliver mere værd i værdi i salgsøjemed eller hvad mener du? Det er uhyre svært at omplacere voksne katte - også voksne stamtavlekatte. Til trods for kontrakten kan katten i nogen tilfælge ikke bare tages tilbage uden den er testet - af hensyn til opdætterenes egne katte - en udgift der ophviler opdrætteren.
Som tidligere sagt - det er klar udmelding at man ikke vil skrive sådan en kontrakt under - fint og meget nemmere for mig - for jeg ønsker ikke at sælge til mennesker der ikke kan gå ind for den.
Jeg vil vide hvor de katte er jeg har opdrættet bifinder sig - og de skal kun være i hjem jeg selv ville have solgt til - længere er den ikke. Det kan godt være køber har fundet det nue hjem - men jeg siger god for INDEN katten flyttes. Den kan ikke uden med skriftlige godlkendese flyttes - den skal nem'li først tilbydes mig.
Det er ikke fordi jeg er vild med at få katte der har været ude hjem igen - det er fordi jeg vil sikre kattens tarv.
Pstttt - og i kontrakten står også: evt udgifter til køb, foder, dyrlægeregninger mv., godtgøres normalt ikke
dec 2008
Og er det så ikke pudsigt at det kun er jer med kontrakter og tavler, der har travlt med at hyle op over dem der avler/opdrætter uden tavler ?????
Vær i hellere glade for at der er nogen der kan og vil tage sig af og betale astronomiske priser for de killinger i kasserer, for i avler jo ikke kun til eget forbrug,
nov 2008
Jeg sælger stort set ikke til avl - gjorde jeg var den ligeså offentlig tilgængelig som min kælekattekontrakt.
Vil du godt fortælle hvad du mener med moral er godt - men dobbeltmoral dobbelt så godt? - det forstår jeg ikke.
De katte vi kasserer - hvad mener du med det? Jeg kender ingen der har affaldsprodukter.
Jeg ved nu ikke lige hvem det er der hyler .... Men mon ikke sætningen: tomme tønder buldrer mest, er mere passende:-)
sep 2007
Følger: 123 Følgere: 123 Katte: 13 Emner: 222 Svar: 1.165
Er kun ved at tjekke, fordi jeg selv vil ha lave en kontrakt der gælder ;o)
maj 2007
Desuden så bliver de ikke kasseret, de bliver solgt som glæde til andre mennesker, der også sætter pris på et godt avlsarbejde
jun 2009
Og man ved også at mor katten har
det godt, for avls katte må ikke få
særlig mange kuld.
okt 2008
Følger: 27 Følgere: 52 Katte: 6 Emner: 16 Svar: 236
Du får det til at lyde som om at katte er en ting der skal sælges, men husk nu at det er et levende væsen- vi går altså MEGET højt op i hvordan vores katte har det- derfor også tavlen!!
Hvorfor er det at man ikke betaler de 200 kr for en tavle for at vise det man laver? det får mig til at undre og tænke på hvad baggrunden for avlet så er? (for kan jo umuligt være at udvikle/forbedre racen)
(Hvis man ikke har viden eller forstand burde man ikke udtale sig)!
dec 2008
maj 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 43
Grunden til at jeg spørger er at jeg har god kendskab til en sag hvor en kvinde køber en ægte perser på kontrakt hvor der også stod den ikke måtte overdrages osv til anden person uden opdrætters godkendelse hun havde også førsteret.Kvinden gik hen og døde og manden stod alene tilbage med deres elskede kat gennem 5 år,de havde ingen børn og katten var deres et og alt.Han ringer til opdrætter og fortæller at hans kone er død men at han selvfølgelig fortsat vil passe og pleje deres elskede kat men det vil opdrætter ikke godtage hun vil have katten og henter den få timer efter.Der står så den stakkels mand alene ikke nok med hans kone er væk men nu også deres elskede kat/barn.
ca 1 mdr senere kommer de i skifteretten og arven efter konen gøres op da hun har en søster der skal arve lidt og så manden resten,retten tilkender manden katten som jo var kvindens ejendom da hun døde.
Opdrætter blev pålagt at levere katten tilbage + et pænt stort beløb for at påført manden unødig sorg og smerte + for at have afhentet noget der ikke tilhørte hende da den slags skal gennem skifteretten ved dødsfald når der er arvinge.
Hvad ville du gøre hvis du stod i den opdrætters situation ville du fra start have ladet ham beholde katten eller ville du som hende have hentet den som hun gjorde.
Undskyld det blev lidt langt
okt 2008
nov 2008
Damen boede alene med katten. Det var en genbo der ringede til mig damen var død dagen før og katten sad i lejligheden. Genboen var bekendt med kontrakten, den lå faktisk på bordet da jeg kom, og kontaktede mig - jeg kørte med det samme.
Havde jeg solgt katten til damen og der var en mand. så havde jeg jo på en måde accepteret han også var godt nok til katten - så selvfølgelig kunne katten være blevet hos manden. Jeg tænker på både kat og ejere før jeg tænker på mig selv. Og hånden på hjertet, så var det da ikke den bedste sitiation for mig at tage hende hjem igen.
nov 2008
"Vær i hellere glade for at der er nogen der kan og vil tage sig af og betale astronomiske priser for de killinger i kasserer, for i avler jo ikke kun til eget forbrug,"
Det ville jeg med glæde gøre, avle til eget forbrug, men hvordan gør man det? Kan man programmere katten til kun at føde en eller to killinger, naturligvis på alle punkter dem der vill være blevet bedst?
Jeg opdrætter ikke for at sælge killinger - så dine flabede og grinagtige bemærkninger ville have klædt dig du havde holdt for dig selv.
dec 2008
dec 2008
Gentager.....Vær i hellere glade for at der er nogen der kan og vil tage sig af og betale astronomiske priser for de killinger....
"Jeg opdrætter ikke for at sælge killinger"..... Måske ikke, men du sælger jo alligevel de killinger du ikke finder gode nok til dit opdræt , og gjorde du ikke det så ville hurtigt komme til at lide under pladsmangel *SS* du avler jo ikke for selv at beholde alle killinger.....
dec 2008
dec 2008
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.642
jan 2008
nov 2008
Du er da hinsides al sund fornuft at diskutere med - din flabethed tyder på du endnu ikke er helt "tør bag ørerne" - eller slet ingen sund fornuft har.
Selvfølgelig sælger jeg de killinger jeg ikke selv skal bruge - det gør jeg blandt andet fordi det ikke er optimalt at være katterikat - katte er ikke multi flok dyr - dernæst har jeg kun to hænder - derudover er der pladsforhold at tage hensyn til - og man skal sætte tæring efter næring, altså ikke have flere dyr end man økonomisk kan forsvare at have.
Jeg kan sagtens sælge mine killinger, jeg laver aldrig flere kuld end jeg ved jeg kan komme af dem jeg ikke skal bruge - så spar dig dine bekymringer - og dine latterlige kommentarer.
Den største egoisme er at beholde ALT selv - misforstået godhed har stresset mangen en kat nærmest til døde.
okt 2008
Grunden til en tavlekat måske er lidt dyre er nok også de andre ting som opdrætter vælger at betale på- som fx. Sundhed!
Og selvfølgelig beholder man da den kat der kan bygge videre på racen. Ellers er der ligesom ikk nogen grund til at opdrætte!!
dec 2008
Moral er godt, men dobbelt moral er altså ikke dobbelt så godt.....
nov 2008
"..... Feks. er en neutralisation på en 12 uger gammel kat ikke nødvendigvis er bedre en på en 5 mdr gammel kat. "
Jo det da ved grød det er - for katten, og også for ejeren.
Men naturligvis som med så meget andet så kræver det man sætter sig ind i tingene.
Så dine egne ord:
"Moral er godt, men dobbelt moral er altså ikke dobbelt så godt....."
okt 2008
Måske du skulle læse igen
og hvornår har jeg været dobbeltmoralsk? Du skriver det rigtig meget i dine sætninger-så nu vil jeg høre om du overhovedet ved hva det betyder?
maj 2007
feb 2007
Du udtaler dig om noget du ikke har en dyt forstand på. Hvis forældrene er testet fri for PKD, så går dette videre til killingerne - PKD er en arvelig sygdom - dvs det ligger i generne, det er ikke noget katten "får" ligesom influenza eller andre infektionssygdomme. Det nedarves dominant, og bærer den ene forældre på det er der 50% risiko for at det går videre til killingerne.
Så tag lige og sæt dig ind i hvad det er du snakker om, ingen du kommer med sådan en uvidende bemærkning. Det er ikke et spørgsmål om, at du personligt mener, killingen kan få PKD selvom den er efter PKD-negative forældre, for det kan den ikke. Det kan ikke lade sig gøre genetisk.
Og så er der sådan set ikke mere at diskutere om den sag.
feb 2007
Så hvad synes du lige er smartest Hanne, er det at bruge 80 $ på at teste begge avlsdyr, eller spare den udgift og så lade det være op til køber om de vil teste deres killing - en test som så ikke har nogen effekt, udover at få vished om hvorvidt killingen har PKD - En sygdom den kunne være erklæret 100% fri for, hvis man havde testet forældre og kun avlede på raske forældre. Vi kender arvegangen og det er nemt at teste - det ville da være skammeligt at undlade dette!
At du så åbenbart er ligeglad med om de katte du køber er fri for arvelige sygdomme, ja det fatter jeg ikke. Det er måske fordi du bare køber en ny, når den anden dør af PKD eller andet forældrene kunne være testet for, men avler ikke gad.. For en kat uden tavle koster kun 1000 kr og så betyder det ikke så meget?
De opdrættere som tester deres avlsdyr, gør det naturligvis for at deres killingekøbere kan få en sund og rask killing, som de kan få glæde af i mange år.
Og sådan er det jo med mange af de test, opdrættere udfører for arvelige sygdomme - er forældrene testet fri, så vil afkommet også være fri. Så dit forslag med, at så kan det bare være op til køber, om de vil bruge penge på at teste, det holder jo ikke, da sådan en test jo foretages for sent - for så er skaden sgu sket!
dec 2008
dec 2008
dec 2008
dec 2008
dec 2008
jan 2008
M **En ægte racekat er en stamtavlekat!** har fuldkommen ret med hensyn til arvegang og PKD, men sandekig ikke et undskyld fra dig, du lyder omnipotent i dine udtalelser
feb 2007
- Du har så fuldstændig ret Hanne S... Kunne ikke have sagt det bedre selv.
nov 2008
Dine meninger - dem har du lov til at have - men når du ytrer dig på et forum - med udtalelser der er meget lidt hold i - burde du være voksen nok til enten at holde mund - eller undersøge forholdene til bunds.
Er der noget i vejen med dit selvværd? jeg mener, det er de færreste der betegner sig selv som idiot:-) Jeg kan slet ikke få det lave selvværd til at hænge sammen med der kun er een rifgtig måde: din - også selvom andet andet kan dokumenteres.
Nu er Inges kattehjem ikke et sted man søger seriøs og dokumenteret forskning om tidlig neutralisering - det gør man f.eks. på winn feline - der har og stadig forsker i det. Jeg ved at om hodningerne på kattehjemmene - det har jeg mange gage diskuteret med Tom Kristensen, mange år min dyrlæge, nu som delpensioneret, dyrlæge på KVs klinik
Øremærket - ja, det er da en problem med for lille øre. Men ikke større problem end at tatovere et x i øret - netop for at synliggøre katten er chippet.
Du stoler ikke på forldretest - nå, siger jeg bare. Tanken har nok ikke slået dig - at der sker fejl i testene - sjældent men de sker. Så pas på med at skyde opdrætteren på forhånd
maj 2007
okt 2008
Jeg siger ikke at alle opdrættere er lige gode, man kan jo desværre være uheldig. Men det betyder ikke at vi andre er sådan. Største delen er opdrættere som går meget op i sine dyr- derfor bruger vi utrolig meget tid på at undersøge div. Ting og sygdomme. Vi finder ikke bare selv på noget, men lytter og snakker med folk som har en uddannelse i at forske i tingene!
Så derfor kære Janni- så kan du vel nok forstå at hvis en person pludselig kommer og siger noget fuldkommen vanvittig noget- som er total modstridende med hvad forskere har fundet frem til, at så er man da uenig!? Men samtidig hvis en person kom og sagde noget relevant- så ville opdrættere selvf. også lytte
feb 2007
Jeg siger ikke at jeg ikke har lært noget af alle de kloge folk herinde, og det har mine katte bestemt nydt godt af... Så noget godt er de da for *ggg*
maj 2007
okt 2008
Og når man så har forklaret hvordan det egentlig hænger sammen, (og er blevet bevist gang på gang) og personen man så forklare det til slet ikke lyttet/læser hvad man skriver- så er det at man bliver lidt irriteret, Og prøver at få dem til at se det. man vil jo bare gerne dele viden ud så alle kan lære det som du selv siger er meget rart
nov 2008
Du mener opdrætterne skulle holde sig væk fra KG - eller hvad mener du?
Nej opdrætterne har ikke altid ret - meeen de mange af dem har nu netop på grund af de opdrætter med årene tilegnet sig en stor viden. Tænk at få den viden helt kvit og frit serveret:-) Næhhh, så hellere spille fornærmet, det er noget alle forstår.
feb 2007
Problemet for mig er f.eks at kommer der en lidt uerfaren katteejer, eller en erfaren katteejer og siger de gerne vil have et kuld killinger på deres kat uden tavle så bliver de høvlet ned fordi de ikke har tavle på deres katte... Og det er jeg faktisk lidt træt af... hvorfor ikke bare give personen det råd de bad om i stedet for at sige at de slet ikke skal have killinger fordi der er rigeligt med uønskede katte i verden...
Dette kan faktisk realateres til den anden tråd du har oprettede Lis omkring hvordan man får lidt mere seriøsitet herind.
Lis hvor har jeg skrevet henne at opdrættere ikke skal være herinde? har heller ikke steder skrevet deres råd er uvelkomne, tværtimod.. Ville bare ønske at der ikke var brug for at der blev talt ned til folk så meget som der bliver gjort herinde af bedrevidende personer.
Katja* Måske jeg misforstår deres hjælpsomhed og jeg forstår til fulde at folk bliver frustreret over deres gode råd ikke bliver taget til sig... men det hjælper desværre ikke at man bliver nedladende overfor folk...
Jeg har selv lært helt utroligt meget af at være her, da jeg startede herinde havde jeg fået min første racekat og ligeså indekat... og det er to forskellige verdner at have udekatte og indekatte. Jeg har spurgt en ufattelig masse og taget mange gode råd til mig.... Men jeg var ikke længe om at lære at tystys emnerne dem holdt man for sig selv... ellers blev man haglet ned for at have sin egen mening.
Det vil nok aldrig ændre sig.... men hvor kunne de være rart med flere saglige debatter uden mudderkastning
Undskyld hvis noget af det virker rodet af hvad jeg har skrevet men sidder lige og ser en jackie chan film samtidig
nov 2008
Tænk jeg oplever det ikke sådan generelt - at sindene så kommer noget i kog når der dskuteres udekatte - ægte katte uden stamtavle osv - det er jo rene holdnings tråde - det vil aldrig være anderledes med så blandet en skare som her.
feb 2007
jan 2008
rolig nu det var gas
feb 2007
At du ikke stoler på folk, er jo ikke noget særlig sagligt argument for, at man bør lade det være op til køber selv at teste - hvilket jo også helt vil fjerne pointen i at teste, da man jo netop ønsker at undgå at sygdommen går videre.
Selvfølgelig får man en kopi af forældredyrenes attester på, at de er testet fri for PKD (eller anden sygdom) En attest med dyrlægens stempel og underskrift og kan sælger fremvise den, så kan jeg ikke se nogen grund til, at jeg ikke skulle stole på hende.
kontrakt og krav