Kontrakt på killinger {{forumTopicSubject}}
Killingerne er snart klar til at komme hjemmefra og heldigvis har jeg fundet gode hjem til de 4 jeg skal af med.. Eller det troede jeg. Jeg har lige sendt en kopi af kontrakten til den ene køber, og nu flipper hun over den. Der står under særlige vilkår at katten sælges som indekat og at hvis katten skal omplaceres vil jeg være involveret i at finde et nyt godt hjem. Køber skriver så tilbage til mig at hun vil gerne acceptere kontrakten, UDEN de særlige vilkår. Hun mener at hun betaler for katten og derfor er det jo hendes kat - men jeg har da på intet tidspunkt sagt at det ikke vil være deres kat? Jeg har endda skrevet pænt til hende at jeg bare gerne vil sikre mig at killingen får de bedste vilkår, efter hvad jeg mener er de bedste vilkår for hende, men hun bliver bare ved med at modargumentere...
Så nu flyver ordet "kattehandler" bare rundt i hovedet på mig. De må da sagtens kunne godtage de betingelser med mindre de har tænkt sig at have hende som udekat alligevel, eller de har tænkt sig at sælge hende videre?
Sidder lige nu og overvejer at betale deres depositum tilbage og sælge hende til en anden, for det lugter langt væk det der...
Er det et urimleligt krav jeg har?
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Dog syntes jeg ikke at du skal bestmme om deres kat skal være indekat elelr ej, det kan jo være de flytter tl en gård, hvor katten så skal "hjælpe i stalden" men samtidigt være familie kat indendørs..
jun 2005
Følger: 2 Følgere: 16 Emner: 58 Svar: 336
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
Hvis ikke de havde regnet med de krav, der står i din kontrakt og først ser kontrakten nu, kan jeg godt forstå, de kan flippe noget ud over den.
jun 2005
Tror altså at jeg giver dem deres depositum tilbage, jeg har det slet ikke godt med det her... Heldigvis har jeg fundet perfekte "slaver" til de andre tre drenge
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 115
Det er dig som opdrætter og "sælger" der bestemmer vilkårene for dine katte, når hun vælger at købe katten hos dig. Er hun utilfreds, må hun jo bare gå et andet sted hen. Jeg synes i hvert fald IKKE at du skal give dig!
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 115
jun 2005
Jeg syntes også det er fint at folk vil have udekatte, men dem er jeg bare ik interesseret i at sælge til. Derfor har jeg netop spurgt ind til om katten vil blive inde- eller udekat. Når de så siger at hun vil være inde, kan det da ikke genere at jeg sætter det på som et krav i kontrakten med mindre de løj?
Desuden forlanger jeg jo ikke besøgsret, eller at bestemme hvad de fodrer med eller lign. Jeg vil jo ikke bestemme over deres kat, men jeg vil vide hvor katten er og at den har det godt hvor den er. Og så vil jeg også være sikker på at den så får de vilkår som jeg først fik at vide, ellers havde jeg altså afvist køberen...
jun 2005
Netop i Cassiopeias tilfælde har jeg hele tiden gjort det klart hvilke krav jeg havde, så forstår ikke at hun ikke vil gå med til det nu
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
jun 2005
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 4 Svar: 320
Når det så er sagt, kan jeg undre mig ligeså meget som alle andre over, at køber øjensynligt har godkendt kravet tidligere i forløbet.
Jeg mener heller ikke, at et krav om, at sælger SKAL tilbydes katten ved omplacering, er acceptabelt. Jeg mener, det kan være i alle parters interesse, hvis der står, at sælger KAN tilbydes katten, fordi sælger måske har et bredere netværk at afsætte katten i end køber. Men en sælger, der aldrig har haft med katten at gøre efter den er fyldt 12 uger, har INGEN forudsætninger for at vide, hvilken type hjem den specielle kat egner sig til. Her i huset vil især Bailey kræve nogle helt specielle forhold, som er meget usædvanlige for en burmeser og det aner opdrætter ikke en hujende f.. om, fordi han ikke har set dem siden de var ca. 13-14 uger gamle......
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 88 Svar: 1.297
Det er dine katte indtil de er ude af dine hjem og du har ret til en kontrakt......
Jeg havde smidt dep. tilbage.....
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 88 Svar: 1.297
Jeg er jo smaskforelsket i din Amira - Bliver killingen samme farve ?
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 63 Emner: 421 Svar: 4.876
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
To vigtige punkter, man skal huske at få med i sin kontrakt er (iflg. min advokat):
"Ovennævnte punkter er nøje gennemlæst og drøftet".
"Ved overtrædelse af kontrakten er køber indforstået med omgående at levere katten og dens stamtavle tilbage til sælger for (et nærmere angivet beløb ell. vederlagsfrit)"
"Køber er bekendt med, at kontrakter af denne art, jf. domsafsigelse er retsgyldige"
Denne dom faldt, fordi en sælger bl.a. havde stillet som krav, at katten ikke måtte være alene-kat, men skulle have selskab af en anden kat, samt at den var videresolgt uden sælgers samtykke.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Hvis du virkelig er bekymret for at katten ender hos en kattehandler, så hjælper de krav du har ikke en dyt, når det kommer til stykket. Den eneste måde du kan sikre katten mod denne skæbne er at få den neutraliseret inden den flytter hjemmefra.
Sådan som jeg forstår dine krav, kan en kattehandler da fint købe din killing UDEN at bryde kontrakten!: Holde katten i et bryggers (indekat), voldavle på hende i nogle år, og når hun så er udtjent, kan man kontakte dig mhp. At finde et nyt hjem.
Så hvordan kan det egentlig være, at du får mistanke om kattehandler?
At køber ikke vil acceptere at katten ikke må komme ud eller du skal involveres ved evt. nyt hjem leder i hvert fald ikke mine tanker hen på en kattehandler, (medmindre du altså sælger katten så umådelig billigt, at køber kan sælge den med fed fortjeneste).
Så altså: hvis du havde som krav, at killingen skulle neutraliseres, og det var dét, køber ikke ville acceptere, så kunne jeg forstå hvorfor ordet “kattehandler” flyver rundt i hovedet på dig. Men du skriver ikke noget om, at du har neutralisation som krav? Har du da det? Eller bliver killingen neutraliseret inden den forlader dig?
Det kan jo faktisk være, at forklaringen på købers modstand mod kontrakten skyldes, at hun har indset det uhensigtsmæssige i, at holde katten som indekat, når hendes andre katte må komme ud. Men du skriver ikke HVAD det er, hun flipper over mht. den kontrakt. Hvad er hendes modargumenter?
Umiddelbart, synes jeg ikke at "det lugter langt væk", men fortæl da noget mere…..
Kontrakt på killinger