{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han eller Hun-kat?
  • #1   29. okt 2009 Intet som sådan (selvom jeg eeelsker hanner) - især ikke hvis de leveres neutraliserede.

Hunner bliver lidt mindre end hanner.

• #2   29. okt 2009 det kommer an på så meget.
    Såfremt du sørger for at få en neutraliseret kat (kastreret eller steriliseret), så er der ikke den store forskel.
    Mine erfaringer siger mig, at drengene er lidt mere rolige i sindet, men også lidt voldsommere når de leger, de bliver større og mere massive.
    Pigerne er der gang i, og skal være med i alt, de er lidt mindre og mere feminine, og så er de nok også mere forsigtige.

• #3   29. okt 2009 Hvis jeg skulle købe en kæle kat, ville jeg vælge en han pga deres størelse ( ved kun noget om Mco og Nfo)

• #4   29. okt 2009 Har også altid haft han kat og har ikke haft nogen problemer af nogen art smiley
    Men det var også inden min datter kom til verdenen...

• #5   29. okt 2009 Som Lis siger, synes jeg heller ikke der er den store forskel. Begge køn af de katte og killinger jeg har, er nogle puttegøjer uden lige, kælepotter og meget sociale.

Jeg EEEELSKER også hanner, og når jeg har hankillinger, har jeg virkelig svært ved at skulle af med dem, de er virkelig bare specielle. Men mine tøser har jeg også meget glæde af, og synes de er mere personlige. Når jeg er ked eller syg, stryger alle mine tøser omkring mig og "trøster", hvor drengene er lidt mere ligeglade og bare gerne vil nusses og have mad. Tøserne er også lidt mere intelligente og udspekulerede.

Mest af alt kommer det an på temperamentet på katten, så jeg ville langt hellere gå efter et bestemt temperament, fremfor et køn.

• #6   29. okt 2009 DK MISLING .- Oki, tænkt også i retning af hvis man har børn...
    Vores datter er nu 7mdr. og så har vi min kærste´s datter hver anden weekend...
    Men ja det kommer jo meget an på katten´s sind selvfølgelig smiley

• #7   29. okt 2009 En god ide er jo så at vælge kat fra et hjem hvor der er børn der er nogenlunde jævnaldrende med hvad du har.

Jeg har altid naboens børn inde til at "hærde" mine killiger:-)

• #8   29. okt 2009 Lis - Det er bedre at forebygge end at helbrede - syns jeg helt bestemt er en god ide, hehe smiley
    Jamen de har børn dem MÅSKE skal købe en ´killing af smiley

• #9   29. okt 2009 Jeg er godt nok dybt og inderligt og kronisk forelsket i mine hankastrater (har nu også kun dem). Men hvis ellers kattene bliver neutraliseret (og det må vel være en selvfølge), så synes jeg kønnet er det, der har mindst betydning. Hvilken prægning katten har fået i sin opvækst (fx børnevant, inde/udevant) og om dens personlighed og temperament passer til det nye hjem, er vigtigere.

• #10   29. okt 2009 Tinka D: Er helt enig smiley

• #11   29. okt 2009 Jeg har haft begge køn - både fertile og kastret, og synes det er svært at sige - for når først man lære dem at kende - så får de jo en stor plads i ens hjerte.

Synes måske de "damer" jeg kender er mere sig selv, reseveret og en smule forsigtige ...

• #12   29. okt 2009 Jamen hvis det er en han kat er det ikke sikkert han bliver neutraliseret... Kun hvis han begynder at gå og strinte over det hele...
    Hvis vi får en hun-kat skal hun!
    Men lige nu er jeg mest til en han-kat for det har vi altid haft... smiley

• #13   29. okt 2009 Det gør katten selv smiley

Tag ud og besøg katten, og hvis den ikke harmonere med dig, er det ikke den kat du skal have smiley

Jeg har en af hver køn herhjemme.. Godt nok er de forskellige i deres aktivitetsniveau, men den ene er så også en killing, så den har helt natuligt lidt mere krudt i bagen smiley

• #14   29. okt 2009 Hunkatte kan desuden også finde på at strinte, det er ikke noget der kun er forbeholdt hannerne smiley

• #15   29. okt 2009 Tanja *En europe uden tavle er bare en huskat *- Oki, det viste jeg ikke smiley
    Så blev jeg det kloger smiley

• #16   29. okt 2009 Undskyld - det er da temmelig useriøst hvis opdrætter sælger fertile dyr til ikke opdrættere.

Kan du virkelig købe det? Den opdrætter har ikke megen omtanke for sine dyr.

Kig dig godt for!

er det en kat med stamtavle?

• #17   29. okt 2009 Nej de har ingen tavle smiley
    Jeg vil slet ikke købe med tavle når den kun skal bruges til kæle kat...

• #18   30. okt 2009 Randi **Jamen hvis det er en han kat er det ikke sikkert han bliver neutraliseret... Kun hvis han begynder at gå og strinte over det hele...
    Hvis vi får en hun-kat skal hun!**

Jamen så håber jeg da I vælger en hunkat smiley For hvis katten skal være indekat, er det simpelthen synd at den skal holdes inde og gå og blive hormonkulret. Og hvis den skal være udekat, så bidrager den til uønskede killinger smiley og vil ret sikkert være til gene for naboer med strint, kampe og kattejammer.
    Hvis det så tilmed skulle være en kat med gener for lang pels, så er det endnu mere kritisabelt at lukke den ud fertil´- at være vild killing er slemt nok i sig selv, men med langt hår er de endnu værre stedt smiley

• #19   30. okt 2009 Tinka D- Det bliver højest sansynligt en han-kat, nu er mine de gamle sjovt nok normænd og en norsk skovkat lever VILDT i skovene i norge, der kommer ikke noget menneske og børster deres pels.... smiley

Nu har jeg dog haft han kat før som der INGEN problemer var med at begynde at strinte, så jo hvis han begynder at strinte og virke forstyret så skal han neutraliseres selvfølgelig...

Og lige en anden ting nu har jeg veninder der er SERIØSE opdrætter af Main coon og Hellig birma og så vidt jeg ved er deres han katte ikke neutraliseret og de virker ikke til at have det skidt på nogen måde, de er også inde katte med en lille løbegård....

• #20   30. okt 2009 Randi **Det bliver højest sansynligt en han-kat, nu er mine de gamle sjovt nok normænd og en norsk skovkat lever VILDT i skovene i norge, der kommer ikke noget menneske og børster deres pels.... smiley **

I modsætning til oprindelige langhårsracer har "avlede" langhårsracer og langhårs-blandinger altså oftest brug for pelspleje. Og de er ilde stedt, hvis ikke deres pels bliver plejet smiley

• #21   30. okt 2009 Tinka D- Se nu hvad jeg skriver smiley
    Han skal være inde kat!
    Når vi flytter til vores nye hus ville der blive bygge en lille købe gård til ham og hvis det er synd for ham så er alle opdrætter katte-plager...

Jeg syns du skulle spørge lidt mere indtil hvordan tingene skal foregå inden du bare skriver: Jamen så håber jeg da I vælger en hunkat smiley

Senere håber jeg vi skal have en kat mere til at gøre ham selvskab smiley
    Det kunne vi også have fået nu, men det ville være uansvarligt for jeg har kun penge til hvis der skulle ske en af dem noget lige pt.! sådan er jeg ikke! Så det må vente til der er flere penge i kasse. smiley

• #22   30. okt 2009 du må jo selvom, om du vil købe en kat med eller uden tavle, men tænk dig nu om før du gør det. Tavlen i sig selv er ikke det du betaler for, men hele det bagland katten har med sig, f.eks. en hel forening som støtter køber hvis noget skulle gå galt, testede forældre for genetiske sygdomme m.m.
    Tavlen har ikke megen værdi når katten bare skal gå rundt i din stue, det giver jeg dig ret i. Men en sund og rask kat, med god prægning og en forening som står dig i ryggen hvis der skulle komme problemer med opdrætteren, dét har da en værdi selvom katten "bare" går i stuen smiley

• #23   30. okt 2009 Randi K: Til det med en fertil eller ikke fertil hankat, så bliver langt de fleste fertile hankatte ude hos opdrætterne, kastrede inden de når at blive ret gamle, dermed holder man dem ikke fertile for længe, pga deres psyke og behov for at parre sig. De fleste (deriblandt også mig) synes det er synd at holde dem som fertile hankatte alt for længe, da det er bedre for dem, at blive afslappede kastrater uden stres og hormoner.

• #24   30. okt 2009 DK MISLING .- Det er også det jeg siger smiley
    HVIS han ikke virker tilpads så skal han da kastrateres men igen jeg har selv haft han-kat før som der ingen problemer var med...
    Læser i ikke hvad jeg skriver, hehe?
    Dem jeg kender der opdrætter har deres han-katte indenfor og det går fint smiley
    Har aldrig haft kat med tavle og de har været 100% iorden!
    Ved godt at hvis der så er noget med katten er det jo bare sådan det er... Men jeg må sige jeg stoler på hende hvis killinger jeg skal ud og se...

• #25   30. okt 2009 stolt ejer af ægte MC katte u. tavle smiley - Præcis! smiley
    Jeg kommer til at hilse på både moren og faren og faren er med tavle smiley

• #26   30. okt 2009 Ps. Grunden til jeg indtil videre stoler på hende er at hun sender mig billeder, de har lavet hjemmeside med deres katte, hun ringer og vi har nok snakket sammen 4timer indtil videre smiley
    Hun går op i sin katte!
    Selv den dag katten fødte blev hun hjemme fordi en af killingerne havde en lidt hård fødsel... De virker som nogle rigitg gode mennesker så jeg glæder mig bare til at komme ud og se smiley

• #27   30. okt 2009 Du skal gør præcis som du har lyst til. Men ikke at sørge for hannen bliver kastreret - det findet jeg umoralsk.

Fordi du mener at kunne se nogen hanner trives som fertile og ikke strinter - er og bliver det hormoner der er gang i - og drifter du ikke kan tilfredsstille. Det er synd for katten.

• #28   30. okt 2009 stolt ejer af ægte MC katte u. tavle smiley - Mange tak smiley

• #29   30. okt 2009 Lis - Det er bedre at forebygge end at helbrede *- Altså man kan ski da se på katten og den er påvirket af det!
    Det er ski da det samme som en hund for pokker!! Det er det samme med alle han dyr om så det gælder dyr eller mennesker, hehe... smiley (GAS)
    Altså jeg har da også bekendte hvor deres han kat blev påvirket af det hvor de fik den kastreret men sådan er det jo ikke ALTID så jeg siger også HVIS han ikke bliver påvirket af det!

Syns jeg har skrevet det her 100gange nu smiley

• #30   30. okt 2009 stolt ejer af ægte MC katte u. tavle smiley - TAK! smiley
    Det er ligsom også det jeg prøver på at komme frem til men føler jeg snakker for døve øre? smiley

• #31   30. okt 2009 stolt ejer af ægte MC katte u. tavle smiley

Ja, ja - der er det stadig i mine øjne synd for katten og umoralsk ikke at få ham kastreret ung.

Den første der er umorask er den der leverer katten.

Jeg ved godt der for mange er om at få dyrene ud af røret i en fart med så få omkostninger som muligt. Så det umoralskheden går også på opdrætteren.

Aldrig i livet om jeg ville støtte sådan et sted - eller anbefale at gøre det.

De killigner jeg sælger til kæl er snippet - selv ikke overpris kunne få mig til at ændre mening.

skriver Lis der er stolt ejer af pt. 11 abyssiniere der er stambogsførte i Felis Danica og CFA

• #32   30. okt 2009 stolt ejer af ægte MC katte u. tavle smiley - Åbenbart smiley

• #33   30. okt 2009 LIs.- jeg har selv veninder der opdrætter Main coon og Hellig birma og de siger også det er synd hvis han bliver påvirket af det...
    Så bare fordi du er opdrætter giver jeg dig ikke ret af den grund! også selv om du har 11 af slagsen, hehe... syns måske det var lidt for høj i hatten skrevet... når jeg har erfaring med at der ikke har været noget problem med den han-kat jeg havde før. smiley

• #34   30. okt 2009 stolt ejer af ægte MC katte u. tavle smiley

Du mener du må have en mening - og det må jeg ikke?

Nope, jeg strammer den under ingen omstændigheder - det er helt klart min holdning jeg udtrykker. At den ikke bekommer dig - det er der jo ikke noget at gøre ved.

• #35   30. okt 2009 Lis- bare lige for at få det på plads så må du mene hvad du vil!
    Men at du dømmer mig er helt ok? Så du skal ikke hakken den af på stolt ejer af ægte MC at du ikke må have en mening... Du er jo ikke beder selv, hmmm...

• #36   30. okt 2009 Randi K

Jeg kan da ikke se det er at være høj i hatten at kunne dokumentere sine kattes herkomst - men det kan du måske forklare mig hvorfor det er. For mig er det en selvfølge.

Jeg syntes det er det stik modsatte = for små sko at prale af kattes ægthed og det ikke kan dokumenteres.

• #37   30. okt 2009 Lis - Det er bedre at forebygge end at helbrede *- Du må hjertens gerne have din mening. smiley
    Men at du sidder og kalder mig umoralsk osv. vil jeg ikke stå model til...
    Jeg kalder heller ikke dig en snæversynet opdrætter vel?
    Sys ikke det er iorden at komme med sin mening på den måde!

• #38   30. okt 2009 Og hvad så med de vilde norske skovkatten de er måske slet ikke skov katten??? hehe... Hmm...

• #39   30. okt 2009 Jeg mener stadig det er umoralsk - og noget må der jo være om det når nogen i den grad føler sig truffet.

Overproduktionen af katte i Danmark ville slet ikke være af sådan en karakter - hvis flere var deres ansvar bevidst.

Jeg bliver syg helt ind i sjælen over al den uansvarlighed - resultatet af det ses f.eks. på internaterne.
    Tag en tur derhen - det er ikke stamtavlekatte I finder der.

• #40   30. okt 2009 Lis- Skal min han-kat ud? NEJJJJ HAN SKAL EJ!!!!!
    Og nej jeg føler mig ikke fruffet, du har jo direkte sagt jeg og den der sælger mig katten er umoralske....

Så hurra for folk og deres meninger hva´lis? Du er jo selv et EKSTREM dømmende lige nu!

• #41   30. okt 2009 stolt ejer af ægte MC katte u. tavle smiley - er der ikke en gruppe herinde med ægte katte uden tavle... Tror vi snakker samme sprog? smiley

• #42   30. okt 2009 Sådan en gruppe burde der være smiley
    Skal jeg nok lige huske, hehe... Det er farligt at skrive åbent herinde... Puha´ hehe...

• #43   30. okt 2009 stolt ejer af ægte MC katte u. tavle smiley - Ja er da lidt den følse man får smiley

• #44   30. okt 2009 Men det vil jo også sige at de vilde skovkatte i norge ikke er rigtige skovkatte?
    Det kan de jo ikke dokumentere, hehe... (plat)

• #45   30. okt 2009 Lis - Det er der også flere europé opdrættere der gør, fordi de gerne vil have flere opdrættere inden for den race smiley

Madeleine er købt fertil smiley

Men jeg har så også ansøgt om opdrætter navn, og fået lov til at lave 1-2 kuld på hende før jeg neutralisere hende smiley

Men nu skal hun jo så også lige testes før jeg går i gang, hvis hun viser sig at have b-blod så vil hun blive neutraliseret istedet for at avlet på

• #46   31. okt 2009 Tanja, der er absolut intet unormalt eller umoralsk i at racer der en lille genpulje og få opdættere - at opdrætter sælger fertile dyr, man kan jo ikke beholde alle selv.
    Sælger vil så normalt fungere som mentor for den nye opdrætter - og der vil være et regelsæt omkring avl på katten som begge har underskrevet.

Nu er der ikke lige mangel på katte/genpulje/opdrættere af blandingskatte - så formålet der kan jeg slet ikke se - det eneste der sker er at markedet til stadighed oversvømmes med katte af tvivlsom herkomst

• #47   31. okt 2009 Lis - det kan jeg kun give dig ret i smiley blandingskatte og huskatte er der nok af, det er også derfor jeg fik Rottweiler neutraliseret som killing, jeg skulle ikke ricikere noget ved ham smiley

• #48   15. dec 2009 Hej Randi,

Jeg har selv to katte derhjemme, et søskendepar af en han og en hun. Og jeg er så heldig at begge mine katte er kælne og opsøgende. Dog vil jeg sige at min hankat er mest kælen, han ligger i fodenden hver nat ved os, og ligger klods op af mit hoved hver morgen og napper mig i næsen og spinder højlydt. Min hunkat har også sine momenter, men hun er mere selvstændig og ikke lige kælen hver dag. Dog er hun en 'mors kat' og følger mig rundt i huset ligemeget hvor jeg går. Hun er ligeledes mere knyttet til hjemmet og selvom de er udekatte, foretrækker hun at være inde ved os, og er kun ude et par timer af gangen.

Så det er vel en smagssag, for mig er de lige skønne smiley Men hunkatten er nok mere sin egen. Håber det kan bruges lidt smiley

• #49   15. dec 2009 Har begge dele nu smiley hehe...
    Dette indlæg er ved at være gammelt, smiley

Kommentér på:
Han eller Hun-kat?

Annonce