At snakke med ejeren.. {{forumTopicSubject}}
Hej folkens!
Jeg står i den situation, at min kæreste og jeg er blevet bedt om, at passe min kærestes brors kat (forstår I?).
Det har vi gjort i et par dage nu, men vi har i løbet af disse dage fundet ud af, at katten ikke lige frem lever under de bedste vilkår.
I mine øjne i hvert fald. Den får KiteKat og dårligt kattesand fra Netto, som den ikke en gang kan dække sine efterladenskaber med - hvilket også skaber lugtgener.
Broderen har ikke enormt mange penge til rådighed, og køber de billige produkter, da det man kan købe ved dyrlæger/dyrehandlere er alt for dyrt, og "det billige er mindst lige så godt".
Men nej, det er det jo ikke.
Hvordan får man sagt på en pæn måde, at katten fx skal have noget bedre foder, uden at lyde belærende og som om man anklager vedkommende for ikke at behandle sit dyr ordentligt?
Håber I forstår hvad jeg mener, og hvorfor jeg føler der er grund til at gøre ham opmærksom på, at katten beøver noget af bedre kvalitet.
Mvh. Vibeke
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 67 Katte: 7 Emner: 22 Svar: 1.733
- Mht. kattegrus så bruger jeg det klumpene fra fakta. men tror jeg vil prøve og skifte over på træpiller, det har jeg hørt meget godt om..
- Håber han forstår. tit har de bare brug for lidt vejledning, fordi de ikke ved bedre. men han er nødt til at vide hvor skidt kite kat er.
jul 2007
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 147
Da katte vi har haft gennem livet har altid fået billig foder, og ingen af dem har fejlet noget, og heller ikke spist mere end normalt.
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 67 Katte: 7 Emner: 22 Svar: 1.733
katte skal have ordentlig foder
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Da jeg havde katte tilbage i firserne, var deres primære foder Whiskas-dåsemad, og de havde ingen grusbakke (havde kattelem).
Jeg gør tingene anderledes i dag, men vil alligevel påstå, at mine landkatte dengang havde gode forhold. De kunne komme og gå som de ville, være hvor de havde lyst til, og fange alle de mus, de orkede. Og jeg er ret sikker på, at de havde ligeså god livskvalitet, som de katte, jeg har nu.
Men prøv da at fortælle ejeren, at der er andre og bedre fodermærker (giv evt en kvalitesfoder-smagsprøve i gave), og grus, der er lettere at renholde. Hvis hans kat er godt tilfreds med gruset, så er der vel ingen grund til at ændre på det, medmindre han selv ønsker at lette arbejdet med at rengøre bakken. (og så må han da lige hælde noget mere grus i, så der er nok til, at katten kan dække pøllerne)
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Det skal lige siges at i følge test lavet af Tænk! er aldis kattefoder det andet bedste på markedet. Bedre end royal canin og næsten lige så godt som Hills.
Jeg vil sige at det er at overreagere meget kraftigt hvis du hentyder til ejeren at han ikke behandler sin kat ordentlig. Det kommer ikke an på hvilket dyrt mærke man fodre men om katten har det godt.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 42
Det er ligesom, at hvis vi med børn , ikke køber dior eller chanel til dem, jamen så behandler vi dem dårligt..!!!!
Der kan jeg simpelthen ikke følge dig.. meget undskyld altså...
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 19 Svar: 699
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Om de er indeavlskatte, altså højtydende.
Prøv engang KUN at gi avlskatte/udstillingskatte Whiskas i et par år, så kan jeg garentere for, at udfaldet ik bliver kønt
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 106 Svar: 680
Vi bruger Perfect Fit & Royal Canin, selvom vi faktisk talt ikke har råd til at købe det dyre kattemad.. Men vi gør det alligevel, fordi vi gerne vil have vores kat har det godt og får den næring den skal ha.
Mht. kattegrus, der bruger vi altså også bare det der er billigst, MEN klumpende. Og det gør min mor også, og det har fungeret fint for hende i over 10 år..
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.457
Og så vi jeg gerne kommentere, at min dejlige hankat på 3 år, nu har haft urinvejsinfektion for tredje gang, som han er i behandling for. Han ahr altid kørt på Royal Canins sterilliced, som så åbenbart ikke er godt nok for ham. Min hunkat lever i bedst velgående på det. Udover det, så har han astmatisk bronkitisk, og grus der støver er ikke godt for ham, mens min hunkat ikke bliver påvirket af det.
MEd det vil jeg sige, at det er meget forskelliget hvilke katte der kan tåle hvad, også må man tilpasse foder og behov derefter. Jo, jeg vil helst tale for kvalitetsprodukter, da fakta er at de har et højere indhold af div. næringsstoffer, som katten har godt af. Samt at de unødigetilsætningsstoffer er undværet, i forhold til 'billig' kattemad. MEN mange katte lever på 'det billige', og lever et godt liv på det. Begynder katten at blive syg osv. er det måske en god ide at skifte.. Men igen, jeg vil stadig være fortaler for kvalitetsprodukter, da det ER dokumenteret at de indeholder bedre næring end de billige....
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.457
jul 2008
Derfor skal man nok ikke tro på alt hvad man hører.
Rabatten lavede også en test for år tilbage og fandt at Aldis hundemad, var ligeså godt som Hills og Royal canin. Min nabo fodrede sine to store hunde med Aldis mad, de fik allergi, tabte meget pels, deres tænder knækkede og de var vildt fejlernærede. De var syge konstant.
Min nabo skiftede efterfølgende til Royal canin (et råd fra dyrlægen) og de blev raske ige.
Jeg kan huske jeg diskuterede det i timevis med min nabo, jeg har altid brugt Hills og Royal canin og hun synes jeg var dybt idiot, når nu Aldis hundemad var lige så godt. Men hun blev klogere, for hun blev temmelig fattig af alle disse dyrlægeregninger.
Jeg ved godt der er forskel på hund og kat. Men jeg har ikke den store tiltro til disse tests og jeg synes man skal være kritisk med hvilket foder man vælger til sine dyr.
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Det var så også det jeg skrev...Intet katteri kan eksistere ved kun at gi lavpris foder til deres katte, hvilket der nok er en grund til......... Mange klarer det fint, ved kun at gi de gode mærker, og en reje i ny og næ.
At tørfoder ødelægger nyrer hos katte, er vel hovedsagligt pga, at der findes PKD, samt at katte ik får nok vand/bliver tilbudt nok vand. Her i huset er der 6 steder med vand, samt en vandfontaine ude i kattegården. Løbende vand er et stort pluds når vi taler om drikkelyst
Hunde på tørfoder har ik nær det samme problem
Jeg kunne aldrig drømme om kun at gi mine højtydende katte tørfoder. De har deres fiske-dag, ko-dag, kylling-dag og tun/torskerogn/makrel/cremefraiche/ris-dag
jul 2008
- Før i tiden troede man at god heste mad bestod af store mængder havre og halm. Idag er man blevet klogere: der findes super gode produkter på markedet, alt efter om man rider konkurrence eller bare tager en søndags tur, så hesten er dækket ind med vitaminer, mineraler o.s.v.. Hø og wrap, lucerne o.s.v. bruges i meget større mængder idag. O.S.V hestefodring er temmelig kompliceret, jeg skal nok lade være med at kede jer med det. JEG KAN TALE OM DET I TIMEVIS.
- Før i tiden fodrede man gerne hunden med de rester familien ikke kunne spise. Idag ved man at hunden ikke er dækket ind ernæringsmæssigt rigtigt ind på denne måde. Tilgengæld findes der gode produkter på markedet.
- Vi er heldigvis også blevet klogere på kattemad, lad os da glædes over at der er sket fremskridt og benytte os af de heldigvis mange gode produkter der findes.
jul 2007
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 147
Kun hankattene om vinteren :o)
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Jeg stoler mere på hvordan mine katte trives og udvikles end hvad for et mærke de bliver fodret med. Angående Whiskas er det i følge samtlige test udført på kattefoder helt klart det dårligste foder på markedet på indholdet i fodret ikke passer til kattens næringsbehov. Det er det samme som at vi kun skal leve af sovs og kartofler.
dec 2006
Jeg kan ikke se, at der er nogen, der har skrevet det. Er det mon mit indlæg du har mistolket ... ?
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 15 Svar: 102
Og om vi bliver enige om hvorvidt billigt foder er lige så godt som det dyre, ved jeg ikke. Synes nok bare, at når katten nægter at spise halvdelen af alle de farvede små piller der er i foderet, siger det noget om vad den selv synes..
Mht. kattesand har I nok ret i, at jeg måske er lidt snobbet, da jeg altid har købt 'det dyre' - 100 kr. for 15 kg. synes jeg nu ikke er dyrt. Blev nok bare overrasket over, at det ikke klumper og (i mine øjne) ikke virker så tiltalende.
Men siden det nu er kæresten og jeg der passer katten, sørger vi bare for, at fylde den godt op.
Jeg siger tak for svarene, og til dem af jer der synes jeg er hysterisk; det er jeg måske også. Synes bare, at når katten lever i en lille lejliged uden adgang til andet end det den får serveret, så må det også gerne være af kvalitet det den får.
Ærgerligt når det er pengepungen der skal afgøre hvor velærneret ens kat skal være....
dec 2006
Ja, så er det da også helt tosset at fodre med det :S Håber du kan få ham overtalt til at fodre med noget andet. (giv ham en foderprøve). Der er bedre alternativer, der næppe er dyrere end Kitekat.
**Synes bare, at når katten lever i en lille lejliged uden adgang til andet end det den får serveret, så må det også gerne være af kvalitet det den får.**
Deri giver jeg dig fuldstændig ret!
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 15 Svar: 102
Jeg er glad for at høre, at jeg ikke er alene om den tankegang!
Jeg må ud og få fat i en foderprøve, eller købe noget selv og krydse fingrer for, at han så indser, at katten skal have andet foder.
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 106 Svar: 680
Jeg er også enig i, det er ærgeligt når det er pengepungen der skal afgøre kattens foderkvalitet m.m.
jul 2008
At snakke med ejeren..