5.640 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

tæger tæger

min kat har haft en tæge siddende et stykke tid tror jeg.
Jeg opdagede den først i går og så brugte jeg en tæge tang til at få den ud, men nu tror jeg at hoved ikke kom helt ud? bliver katten syg af det eller er det kun mennesker? dyrlægen var lidt svævende da jeg ringede. hun sade at hvis den var rød hvor den havde siddet skulle den have pennicilin, men den er ikke rød men har en knude.
er der nogle der har erfaringer med det?
hj

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tæger
  • #2   11. maj 2009 rolig nu...tæger er ufarlige for katte....og det gælder også flåter

faktisk er det yderst sjældent at det er tæger der er tale om, idet tæger for det meste er planteædere.....flåter derimod suger blod fra værtsdyret....og det gælder mennesker og dyr, og det er flåter der kan være farlige, idet de kan være inficeret med borrelia...... flåter er GRÅ og af varierende størrelse....

• #3   11. maj 2009 hedder altså en skovflåt og ikke en tæge, en tæge gør overhovet inge ting, er en bille og overhovet ik det samme som en flåt.... tæger hopper ikke på dyr eller mennersker, med mindre det er fordi den flyver ind i os ved uheld.... bare en lille bemærkning.... smiley

Kan man ikke putte sådan noget smør eller ligne på også kommer den ud? kan den måske ikke hvis den ikke har sin krop....?

• #5   11. maj 2009 Felis - okay, ved jeg da bare jeg engang gjorde da jeg havde fået en på øjnlåget, da det simpelhen gjorde sindsyg ond hvis jeg sgu hive den ud, så proppede sådan en lille klat magarine (så lækker man ser ud hehe) og gik 30 sek eller sådan noget, så gav den slip af sig selv....

Jeg har fået sådan et kort, som sgu være helt perfekt til at tage flåder ud med. da den er lige til at køre hen over og få den svuppet op. hvor med tangen kan man hurtig få irreteret den hvis man stikker lidt til den, drejer den rundt osv... hvor dette kort er lige til at hive den op...synes det har virkelig rigtig godt.

Lade den sidde ville jeg nu aldrig gøre, kan slet ikke tage flåter, og synes ik der er noget mere klamt end at finde sådan en overproppet mege fed flåt i fx sengen, eller på gulvet hvor man så kommer til at træde på den eller ligne... nej føj... de skal væk med det samme....

• #6   12. maj 2009 Et flåtkoben er det bedste jeg nogensinde har brugt til at fjerne flåter med. Har aldrig oplevet at det hele ikke kommer ud med den.

Man skal ikke smøre alt muligt på flåten da den så ofte ender med at kaste op.
    Og det skulle være i maven den har borrelia og lign. infektioner hvis man er uheldig.

Tag kobenet og vupti flåten er ude ... Man skal altid lige holde øje med det sted flåten har siddet et døgn eller to. Man skal sikre sig at der ikke kommer en større rund, rød og varm plet i området omkring hvor flåten har siddet ...

• #7   12. maj 2009 det der ko-ben er vist den samme som jeg bruger. Den bedste flåt-fjerner i verden. man kan også få en dims som man sætter ned over flåten, så fryser den til is og man kan hive den ud. Den får også alt med ud. Mine katte har mange flåter, men vi bruger Frontline Combovet, så det er næsten ingen af dem der sætter sig fast. Hvis der endelig er en der har sat sig fast, får mine katte altid en lille knup, som faktisk bliver der i et par måneder før den er væk. Det er helt ufarligt, og ikke til gene for katten. Man bør ikke bruge smør el. andet for at løsne flåten, da den kan blive irriteret og "holde bedre fast". Hvis man ikke får det hele med, er det rigtigt som din dyrlæge siger; ingen fare medmindre det bliver rødt, hæver op, og katten bliver generet af det. I mange tilfælde kan katten godt få en reaktion på flåten med irriteret hud, lidt rødmen m.m., men det er altså meget sjældent det ikke går i sig selv igen. Flåter er ikke lige så farlige for katte som de fleste tror, og hvis ikke hovedet kommer med ud, sker der som regel ikke noget ved det.

• #8   12. maj 2009 Jeg synes nu ikke at man skal lade flåten sidde indtil den selv falder af - grunden til de suger blod er jo for at give næring til æggene de bærer rundt på og hvis man bare lader flåten falde af og ikke fjerner den ender man altså med at have flåter i sit hjem, fordi når flåten er færdig med at suge blod så lægger den æggene. Og jeg skal i hvert fald ikke risikere at have en flåtzoo i mit hus....derfor bliver både flåter og tæger fjernet med det samme jeg opdager dem. Desuden kan jeg heller ikke se forskel. De skal bare væk.

Ved dog godt, at man skal passe på når man fjerner dem, men har man en ordentlig tægetang, så er det nu ganske nemt. Og ellers så få det gjort ved dyrlægen, hvis man er i tvivl om man har fået det hele ud. Men selv dyrlæger kan have svært ved at fjerne det sidste, hvis der sidder noget tilbage.

• #10   12. maj 2009 Jo - flåter kan også være farlige for katte.
    For 12år siden, døde min gamle Geronimo, af en hjernehindebetændelse, forårsaget af en flåt.

• #11   12. maj 2009 Felis - havde lige samme tanke i hovet med at sætte et link til en tæge, for er helt utrolig så mange der ikke er klar over en tæge abselut intet ondt gør mod nolge. jo en fin lille bille, der dog til tider kan komme med en afskylig lugt... :S

• #13   12. maj 2009 Felis - Tror muligvis tægetangen er lavet til at hvis man nu får sådan en stink tæge i haven, så kan man lige bruge den der tang til at trykke lidt på den, så kommer den lige af med stanken, inden den måske for forviller sig ind i husket.... smiley

ej men ja helt enig, har godt nok også haft mange diskotioner med folk, der simpelhen hårnakket mente det hed en tæge, men jo heller ikke nemt at vide når de netop så også kalder det en tægetang.

• #14   12. maj 2009 "Tæger skal fjernes, når du finder dem på katten. Det er vigtigt, at hovedet, der sidder under huden, følger med ud. Brug en specialtang eller en spids pincet til formålet." - "En tæge, også kaldet en flåt, er en mide i familie med edderkoppen. Antallet af flåter er stigende i den danske natur, og de lever af at suge blod hos pattedyr - herunder mennesker og katte.

Tæger skal fjernes, så snart du opdager dem på katten. Det er en god idé at vænne katten til at få pels og hud undersøgt - gerne dagligt.

Flåter holder af at sidde i skyggefuld vegetation et lille stykke over jorden, så hvis katten færdes på enge eller steder med højt græs, er det nødvendigt at se den ekstra grundig efter. Den voksne flåt er kun 3 - 4 mm lang. Hunnen, som er den der suger blod, er sort med en rød bagkrop. Når flåten går i gang med at suge blod vokser den til ca. dobbelt størrelse. Når du undersøger katten, skal du sidde godt med en god belysning.

Sådan fjerner du tæger
    Brug en finspidset pincet eller en specialtang til at fjerne flåten. Du kan købe specialtangen på apoteket og følge brugsanvisningen i pakken. Du skal anbringe pincet eller tang så tæt ved huden som muligt og direkte omkring munddelene. Du vil opdage, at flåten sidder godt fast, derfor kan du bedst fjerne flåten med en rask bevægelse. Det er vigtigt, at du lægger mærke til om hovedet, der sidder under huden, er fulgt med ud. Ellers må du fjerne munddelene ved at gentage processen."

Kattens Værn

Der var en der skrev at man ikke behøvede at fjerne flåter -

"Når man har en skovflåt siddende på kroppen, vil den ofte ikke genere eller gøre ondt. Men det er vigtigt at fjerne den, fordi en del af dem som nævnt er bærere af en bakterie, der kan give borreliose også kaldet Lymes sygdom. Sygdommen kan i værste fald give hjernebetændelse og lammelser, sådan som det skete for politikeren Mimi Jakobsen. Hvis man fjerner skovflåten inden for 24 timer, er risikoen for, at man får borreliose dog minimal"

"
    Tæger kan sprede sygdomme til hunden og katten (Borrelia, Ehrlichia, hjernehindebetændelse).

Tæger bør fjernes så snart de opdages. Helst inden for det første døgn.
    Tæger kan "nulres" af eller fjernes med en dertil indrettet tang. Bor man i et område med mange tæger, kan der anvendes midler til at smøre på , så tægebid undgås." - Kbh´s Dyrehospital

" Tæger er parasitter, som sætter sig på katten for at suge blod. Tæger kan overføre sygdommen borrelia, som kan give hjernebetændelse. Det er dog ikke almindeligt, at katte pådrager sig denne sygdom, fordi mange katte udvikler antistoffer mod sygdommen.

Alligevel bør man fjerne tægerne, således at tægerne ikke suger unødigt blod af dyret. Tægerne kan fjernes med en tægetang, som kan købes hos dyrlægen. Har man ikke en tægetang, kan man forsøge at få tægen fjernet ved at "nulre" den af.

Endvidere kan man hos dyrlæge/apotek købe lægemidler som er medvirkende til at undgå, at dyret angribes af tæger (se sygdomme - skovflåt)." - Dyrlægevagten

Men jeg kan også sagtens finde sider hvor der står at tæger som regel ikke hopper på os eller vores dyr - men det viser kun, at der åbentbart er forskellige meninger om det.

Kommentér på:
tæger

Annonce