{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

leversygdom hos kat {{forumTopicSubject}}

Min kat har fået gulsot - hun er kun 8 år og har været overvægtig - nu spiser hun helst kun saft fra vådfodder og har tabt sig meget - vejer 6,2 kg mod før 8 kg - dyrlægen siger at sondefodring kan hjælp - har nogen her prøvet at en kat bliver rask efter gulsot ? vi har i til i morgen kl.12 til at vælge mellem aflivning eller forsøg med sondefodring .

Nogle med erfaring `? og uanset erfaring eller ej - hvad ville du gøre ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  leversygdom hos kat
  • #1   4. aug har desværre ikke prøvet at have en kat med leversygdomme. kun galdegangsbetændelse
    men vil altid give katten en change. Har tvangsfoderet flere af kattene, når det har været nødvendigt.
    hvis jeg var dig ville jeg gøre det
    var lige inde og læse lidt om det, og det lyder som at der er en god change for at katten kommer sig, og så ville jeg gøre det


  • #2   4. aug Kære Anja - det vil jeg jo også helst - så vi har bestilt tid i morgen kl. 12 men jeg ved ikke om det bliver hårdt for hende - det er den sorte på billedet og min elskede putte i arm kat der altid er hvor jeg er - og også hende der er plejemor for den hvide så undvære hende virker helt umuligt .... smiley

    Jeg har valgt en katteekspert som dyrlæge og hun kan først i morgen kl 12 - men det virker meget langt væk - Nuggi spiser stadig det flydende men leveren bliver jo ikke bedre før behandllng og jeg er bekymret for om det går helt galt før dyrlægen har tid ...

    Hun er klart interesseret i mad - men har kvalme og vil ikke spise større stykker men kun væsken .... Sondemad kan vi give hende al den næring hun får brug for ..


  • #3   5. aug Jeg har haft en som ha de galdegangsbetændelse 2 gange, anden gang gik det over i lever svigt/ så godt som ingen leverfunktion.
    Begge gange blev hun tvangsfodret ved dyrlægen, første gang fik jeg hende hjem, uden hun havde spist hos dyrlægen, i håb om, at hun ville spise hjemme, og hun kom sig helt, så 8 måneder efter startede hun igen, det var en anden dyrlæge, og en noget anden behandling, om det var det som gjore en forskel? Men ja hun måtte aflives, fordi leveren svigtede, trods næsten 2 måneder med behandling, i bakspejlet blev jeg nok ved for længe, men første gang blev hun jo rask.
    Har lige her i år, måttet aflive en kat, med lever svigt, det gik så stærkt og der var ikke anden sygdom som forløber, kun små ændringer i adfærden.

    Jeg håber din kat kommer sig, og du har penge på kistebunden, for det er dyrt når de skal indlægges og sondemades, som min lille pige blev. Drengen spiste selv, når bare han blev sat ved maden eller vandet.
    Begge kunne side midt på gulvet, og bare se ud i luften, som om de var i trance, det var det eneste som var ens i deres forløb.
    Tulla blev 2,4år og Mitti blev 10,6 år.


  • #4   5. aug Kære Jette - tak for svar og dine erfaringer - det er netop det med at spise der er årsagen til Nuggi skal i sonde så vi kan sikre hun får nok energi - hun spiser meget godt men kun flydende og det giver jo ikke nok og vi vil meget gerne give hende muligheden for at klare sig - hun betyder mere end rejser / ferie og ligegyldigt materielt vi kunne finde på at købe smiley så økonomisk er det dyrt - pt har vi givet 10000 for blodprøver m.v. og nu er det så i dag sonden skal starte op. Jeg er bekymret for om hun kan klare bedøvelsen men hvis det er hendes eneste chance så skal hun have den ...

    Var det hårdt for din kat at være i sonde ? og den du fik til at spise selv hvilket foder brugte du - vi har købt alt muligt og umuligt og det virker også - men ikke nok - og det fra dyrlægen gider hun slet ikke - det er whiskat, og kittekat og andre produkter hun vil spise.... tun m.v. - tror de ting lugter bedre for hende smiley



  • #5   5. aug Tulla var ikke i narkose, for at blive sondemadet, men nej det har nok ikke været sjovt, at få sonden i næsen, men hun blev fodret på den måde i 4 døgn, det at spise hjemme, var afgørende for om hun kunne overleve, eller skulle aflives, hun fik noget meget blødt og næringsrigt foder fra dyrlægen, begge gange, det var ikke billigt, men hun spiste det, det tog nogle uger, før hun spiste andet.
    Mitti fik tilbudt vådfoder hver anden time, fordi han spiste så lidt, og jeg vidste jo stadig ikke, hvad der var galt, aftenen før han blev aflivet, fik jeg svar på prøverne, at leveren var helt færdig og der var ingen behandlingsmulighed.
    Det var i januar, under snestorm, han skulle have haft taget prøver en uge tidligere, men vi kørte fast med bilen, og fik oplyst, at der ikke var ryddet ude ved klinikken, ellers havde han fået en uge mindre, at leve i, det havde ikke gjort nogen forskel på resultatet.
    Jeg håber det lykkes for dig smiley det er da nogle rasende dyre prøver du har fået taget! Mitti’s gav jeg under 5000 for, med aflivning.


  • #7   5. aug har du evt prøvet soup? Sheba og Felix har dem
    https://www.zooplus.de/search/results?q=soup&ct=katzen%2Fkatzenfutter_dose&layout=list

    måske denne vil falde i hendes smag - fåes med tun
    https://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_dose/cosma/cosma_drink/1900160?activeVariant=1900160.4

    det kan også bestilles på zooplus.dk
    eller her - de er tit lidt hurtigere end zooplus - bitiba er et datterselskab til zooplus derfor har de de samme varer
    https://www.bitiba.dk/search/results?q=soup

    krydser alt for din kat smiley


  • #8   5. aug Kære Anja N - tusind tak - dem vil jeg bestille med det samme smiley

  • #9   6. aug Fravalgt sonde - vi tog til dyrlægen for at få sonde som aftalt i går men i stedet for at gøre dette tog de igen prøver og ville også gerne foretage scanning m.v. - til gengæld vil de gerne i morgen lave den sonde - jeg blev faktisk irriteret og sagde at jeg tidligere havde sagt de ikke skulle tage flere blodprøver men hjælpe med ernæring - nå men i al fald så er hendes levertal blevet lidt bedre så det er jo fint.

    Hvis hun skulle have sonde i morgen ville det være sådan at hun skal indlægges med væske og drop før bedøvelse og det synes jeg faktisk er synd - også når dyrlægen siger der er 10% chance for hun overlever - så nu får hun dagene her i stedet og i dag har været en god dag - hun spiser - drikker - har vasket sin papdatter killing og forsøgt at fange en sommerfugl - hun spinder og putter hos mig alt hun kan komme til og det er en rigtig god og hyggelig dag - så hvis det er den sidste så er det meget bedre end indlæggelse på et dyrehospital....



  • #10   6. aug Ja helt sikkert bedre end indlæggelse og sonde, sjovt de vil have en så syg kat i narkose? Mine fik da også væske, de burde en dygtig dyrlæge kunne, uden bedøvelse også sonden, men din kat lyder aktiv, det var mine så ikke.
    Jeg har kun en kat tilbage, han er snart 13år, og han hader at blive transporteret, han både kaster op og skider ud over alt, selv med en bakke med, så han bliver her så længe han har det godt, trives og har livsvilje, det bliver ikke kørsel til blodprøver eller noget, men når den tid kommer, skal han sove ind her hjemme.
    Selvfølgelig får han behandling, hvis han bliver syg, og det kan behandles, men ellers ikke.


  • #11   6. aug ved du hvad det er hun fejler?
    er det fedtlever?



  • #12   7. aug Anja N - der er taget så mange forskellige prøver men de ved ikke helt om det er fedtlever men det ligner det .... nu vil hun ikke spise mere i dag - spiste sidste gang kl. ca 18 men nu siger hun nej tak - vil prøve at få hende med til væske og kvalmestillende i morgen hos dyrlægen - men ikke indlæggelse .... smiley

  • #13   7. aug Jette L - ja også det vi sagde da vi aflyste - at 10% overlevelsesmulighed så er det ikke på operationsbordet hun skal stoppe livet - vil dog i morgen forsøge at få kvalmestillende og væske fra en anden dyrlæge for den her har jeg ikke tillid til længere - kan godt være hun skal kunne en masse med katte - men jeg har intet fået til at hjælpe på sygdommen - kun en masse prøver samt et overslag over flere prøver på kr. 9800 jeg har sagt jeg ønsker næring i Nuggi og hjælper det ikke så må vi se om vi skal gøre mere .... Hun siger at en biopsi vil være en god ide - lige som ultralydscanning og flere prøver .... jeg opgiver hjælp fra hende - hjælpen haster - uanset prøver eller ej så skal der næring til ..

  • #14   7. aug 10% er ikke meget, og du ved uden hjælp går det hurtigt, det er stort set umuligt at helbrede en lever, som er så ødelagt, så du skal se på trivsel og ikke livslængde.
    Hvis mine ikke var blevet aflivet, ville de ikke have mange dage, at leve i, og de havde det absolut ikke godt, så for dem, var det er spørgsmål om at få fred.
    Det er ikke let for en dyrlæge, at sige du skal stoppe, når du stadig har et håb, det tætteste på hun kommer, er at sige 10%, for mig ville det være en aflivning, men jeg kan jo ikke se din kat, det er kun dig som kan tage den beslutning, og det lyder som om, at det at finde et andet foder, ikke vil gøre en forskel.


  • #15   7. aug Så har hun været ved en anden dyrlæge og fået hhv kvalmestillende og væske samt hun taber sig ikke længere - hun har taget hele 3 gram på smiley pyha - håber virkelig det går den rette vej nu smiley


  • #16   7. aug Jette L - helt enig - men Nuggi - putter hos os - og kan stadig hoppe op i sengen / den høje sofa - hun går med højt løftet hale - leger og spiser og drikker nu - ikke nok - men er i gang - og hendes ene levertal er forbedret - og hun taber sig ikke længere men har taget hele fine 3 gram på smiley hun er glad for at være i haven og spise græs og virker ikke træt af livet eller som om hun har ondt - jeg ved ikke hvor de 10% kommer fra men så længe hun er glad så snupper vi chancen - vi har en fast aftale om at vores faste dyrlæge kommer og afliver hende i haven hvis det ikke er sjovt længere for hende og han har hidtil aflivet de af vores dyr der skulle den vej - det vil for hende ske i haven mens hun hygger - men ikke endnu - vi kæmper så længe hun kæmper smiley

  • #17   7. aug det lyder som om at hun faktisk er på den rette vej)selvom at der er langt endnu

    men det jeg har kunne læse om leversygedomme og især fedtlever (det lyder som det bedste bud på at din kat har) så er det det vigtigste at katten bliver ved med at spise.
    hvis den stopper og man ikke kan få dem i gang igen, er det et stort problem.
    Når den spiser stabilt bør man så begynde at få specialt foder som er til leverproblemer i katten

    det med at din dyrlæge tager prøver og prøver hele tiden, giver jeg altså hellere ikke meget for. Ja de skal have prøver men de behøver ikke at gøre det hele tiden.
    sådan en har jeg nemlig også. De vil så gerne lige have en blodprøve på det ene, og næste gang det andet. Ja man følger at de bare gør det for at tjene penge. For man bliver jo ikke klogere af alle disse prøver.


  • #18   8. aug Netop Anja N - jeg synes det hele blev prøver på prøver og ingen hjælp til sygdommen men nu får hun væske og mad og kvalmestillende og hun nyder specielt at være i haven smiley

    Jeg ved ikke hvor lang tid vi har hende men hver god dag er en gave smiley


  • #19   8. aug jeg havde en med sukkersyge. Var endelig ret sikker på at han skulle have insulin men valgte så alligevel at det skulle han ikke have- Var ret sikke på at han ville have hadet at skulle have tjekket blodsukker hver dag
    så han fik lov til at slippe.
    efter ca 2 år måtte jeg så sige farvel til ham. men han var glad hver dag, Og det var vigtigst



  • #20   9. aug Anja N - jeg er så enig - det vigtigste er at de har det godt og at skulle have testet blod hver dag virker ikke optimalt - at sige farvel er slet ikke rart men det er et valg vi må tage - et svært et men vi ved det jo når vi får dem - jeg aner ikke hvornår det bliver med Nuggi men tror på hun viser mig det ved ikke længere at ville komme i haven - putte og hygge .... jeg ved at når der er sagt 10% så er det ikke det store håb men har gjort op med mig selv om at det er bedre at tage alle dagene her end at skulle være på dyrehospitalet til hhv sonde - skift af sonde og alle de mange mange test ...

  • #21   10. aug det vigtigste er at de spiser og trives og har det godt
    så kan man altid tage den derfra



  • #22   11. aug Desværre vil hun slet ikke spise selv længere ...... hun får væske og vi må tvangsfodre hende - men det er slet ikke godt smiley Hun vil stadig gerne i haven og hun putter stadig men hun er blevet mere stille og slap når vi tager hende op..... hun hopper heller ikke længere i den høje sofa eller seng men kun i den lave og op i havestolen - jeg aner ikke hvad jeg skal gøre - skal hun virkelig have sonde eller er det hele for sent ? smiley

  • #23   11. aug Det lyder som om slutningen nærmer sig ?? du kan tvangsfodre hende, men det er en stakket frist.
    Hun lyder som mine leverkatte, de spiste dog selv, hvis maden var lige for næsen af dem (og vand) det virkede trætte, lidt fortabte, ja næsten demente, min dyrlæge forklarede, at det var fordi der var ophobning af affaldsstoffer i kroppen og hjernen.
    Mine var også afslappede i mine arme, og ville helst være tæt på, jeg kunne ikke gå nogen steder med god samvittighed, for der blev ikke spist eller drukket, når jeg ikke hjalp til, og puttestederene ændrede sig, men de gemte sig ikke, som man ellers siger med syge katte.
    Hvis du intet gør så dør hun af sig selv, det ville jeg så ikke udsætte mine for, de blev hjulpet på vej, og de ikke så meget som gjorde modstand, da de skulle stikkes.
    Jeg tror du må indstille dig på, at slutningen nærmer sig, uanset hvad du gør, der er ikke en 10% chance tilbage, kun et valg om, hvordan hun skal her fra.


  • #24   12. aug kære Jette - tak for din omsorg smiley

  • #25   12. aug ærlig talt så ville jeg give hende en ekstra change med sondemad

  • #26   13. aug Kære Anja N - det gør vi også - vi tvangsfodrer hende og giver væske og det går faktisk rigtig godt og hun er i al fald ikke blevet dårligere - hun følger med i alt der foregår og er sammen med os men er altså gul og vil ikke spise selv - måske fordi hun får så meget mad nu - ved det ikke - selvfølgelig frygter jeg at hun bare dør lige pludselig men der er ikke tegn på det overhovedet og det samme siger dyrlægen ... men hvornår er dagen kommet hvor vi skal opgive ? i al fald ikke endnu - så længe der sker selv små fremskridt så får hun endnu en dag i haven og hos os .... smiley

  • #27   21. aug OPDATERING smiley Nuggi har det bedre - i dag er en god dag - i går var jeg i tvivl men i dag var min glade Nuggi tilbage smiley håber det betyder det vi gør virker - jeg er i al fald glad smiley

  • #28   22. aug smiley smiley

  • #29   27. aug Ihhhh altså - umulig kat haves og nu er det faktisk svært at vide hvad der er det rigtige at gøre - Nu er Nuggi helt på toppen synes hun i al fald selv - og hvis der er noget hun ikke vil så er det at blive tvunget til at få væske og mad af os - problemet er jo så lige at hun ikke selv vil spise og drikke og selv om hun i disse dage er helt sig selv igen med alt det tilhører af snak - drilleri - hoppen rundt - putte - lege - vaske sig - strække sig - rulle rundt i haven og bruge en masse tid på kradsebrættet og drille den lille så duer det altså ikke at det går tilbage - dyrlægen siger at det er helt normalt at med en fedtlever så vil de ikke spise selv i et stykke tid men nu er hun så stærk at vi ikke kan holde hende fast og så er der kun sonde tilbage - hvilket vi helst ikke vil - men nu hvor hun er blevet "som rask igen" så kan vi se hvor syg hun var .... og det skal hun ikke være igen .... hvad i al verden gør vi ??

  • #30   27. aug er der virkelig ikke noget vådfoder hun rigtig gerne vil have?
    spiser hun snacks?


  • #31   27. aug Ja den er svær smiley jeg kan jo kun snakke ud fra egen erfaring, og jeg var sååå træt, da jeg skulle sørge for mad, ikke tvangsfodring, til mine syge katte, med 2-3 timers mellemrum, døgnet rundt, så selv hvis jeg kunne havet redet dem, på den måde, så ville jeg gå ned på det.
    Spørg dig selv, hvor længe kan du holde til det? Hvad er rimeligt for din kat? Skal den tvangsfodres resten af livet, og med kamp hver gang? Er der udsigt til helbredelse?
    Uanset hvad du vælger, så skal du vide, at i mine øjne, kan du ikke gøre noget galt, du har gjort alt du kan og lidt til, og din kat har haft en god tid hos dig, hvor når og hvor dan hendes liv slutter, er op til dig, og det er altid et stort ansvar.


  • #32   28. aug Kære Anja - hun plejer jo at elske mad så det ville være nemt - vi har købt alt muligt og umuligt for at forsøge men dyrlægen siger at så længe der stadig er fedtlever så vil kattene normalt ikke spise selv - det kan tage mellem få uger til 3 måneder at få katten rask og så er der jo kun sonde tilbage at prøve hvis hun ikke selv starter med i det mindste at drikke vand - mad kan vi bedst få i hende.....

  • #33   28. aug Kære Jette L - tak for din erfaring og du har ret - vi er så trætte og det hænger ikke sammen med arbejdet m.v. for min mand for det er hans arbejde at fodre m.v. men vi har trods alt fået hende så frisk at hun nu er for stærk .... det gik så godt men nu kan vi kun vælge sonde eller at hun bliver nemmere eller for f...... da begynder at drikke vand i det mindste - vi har købt fontæne for at det skulle inspirere hende og alt muligt kattesuppe / spændende mad til hende - men hun vil ikke-. Lige nu nyder vi den raske kat vi har i huset men ved det er en stakket frist og vi skal tage en beslutning om sonde eller ej....

  • #34   28. aug jeg ville springe ud i sonden nu
    hun lyder som om hun har livsmodet og så må det briste eller bære
    Tror på at hun nok skal komme ud på den anden side med det livsmod



  • #35   29. aug Så skete det endelig - hun både drikker og spiser selv - fra det ene øjeblik til det andet fik hun interesse for både vand og mad - vi håber det fortsætter smiley smiley

  • #36   29. aug Virkelig en ruchebane tur indtil nu fra den 4. august - jeg håber så meget at hun nu begynder at spise og drikke nok - vi vil stadig indtil videre supplere med mad i en sprøjte i munden for at sikre hun får næring nok - men altså - pyha det er for os et kæmpefremskridt. I dag har hun også snuppet den lille og begyndt at vaske hende smiley Den lille hedder MisJa - MisJa kom op til Nuggi med den kæreste lille killinge miau og så tog Nuggi hende ind til sig - holdt om hende og fik hende vasket som de plejede ..... Gik lige i hjertet på mig - aner ikke hvordan fremtiden bliver men lige i dag er den altså ret fantastisk smiley smiley

  • #37   29. aug smiley smiley smiley

  • #38   29. aug virkelig dagens bedste nyhed smiley smiley smiley smiley
    nu kan det da kun gå fremad smiley


  • #39   30. aug Tak Jette L og Anja N - både for alt jeres tid og jeres opbakning - mange glade tanker og knuzz fra os smiley smiley

  • #40   31. aug smiley smiley smiley

  • #41   18. sep opdatering på Nuggi - hun har det fint og er ikke gul længere og dyrlægen er faktisk imponeret over det er gået så godt - Nuggi spiser - drikker og opfører sig som en glad kat skal gøre MEN MEN MEN hun taber sig fortsat .... har talt med dyrlægen som sig er det mest er væske hun indtager når hun primært er til vådfoder og foreslår vi finder noget tørfoder der giver mere næring - men nej tak siger den unge dame .... gode forslag ??

  • #42   18. sep hvad med noge sterilised eller exigent fra Royal canin
    især exigent er god til kræsne katte- findes i vist 3 slags : savour, aroma og protein. jeg bruger fast den første. aroma er rigtig godt da det dufter rigtig godt for kattene
    på internatet brugte vi exigent eller sterilised når vi havde kræsne katte. især sterilised var rigtig god

    evt prøv at køb denne her prøvesæt - den med de to exigent og 1 sensibel
    https://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/royal_canin/proevepakker/759778?activeVariant=759778.6


    min Kida er helt vild med Kingsmoor killing med kylling, Det eneste hun ville spise da hun var killing, I dag spiser fruen kun exigent


  • #43   i går kl. 08:32 anja n - super god ide - hermed bestilt smiley tusind tak smiley

  • #44   i går kl. 12:57 Velbekomme smiley

Kommentér på:
leversygdom hos kat

Annonce