1.463 visninger
|
Oprettet:
uden stamtavle = halv pris?? {{forumTopicSubject}}
Bliver jeg upopulær hvis jeg undrer mig over at en killing af forældre med stamtavle men hvor kuldet ikke har stamtavle sælges til ½ pris af hvad en med tavle vil koste?
I teorien kan katten jo ikke bruges til noget ud over at klappe - og burde vel ikke kunne betegnes som en racekat??
Men folk er måske villige nok til at betale halv pris for en "næsten racekat".. Katten kunne vel i bund og grund være en blanding af hvad end der lige kom fordi - for det kan jo ikke bevises?
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 16 Svar: 47
indrømmet er jeg ikke vildt erfaren i det her katteri - men så vidt har forstået så skal forældredyrene jo ikke udstilles - så hvorfor ikke give de 200 kr pr killing og så pludselig kunne tage dobbelt pris??
Jeg tænker da pgså der ligger noget bag
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
maj 2008
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
feb 2007
maj 2008
feb 2007
maj 2008
Jeg har været for længe i hundeverdenen:-)
Men det er da taget til efterretning.. Og jeg undres nu stadig over at en uægte kat kan sælges til halv pris af en ægte:-)
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Alle katte er ægte. Nogle har stamtavle, andre ikke
okt 2006
Opstart:
medlemsskab af klub - 250,- pa
stamnavn: 600,- engangsbeløb
Stamtavle pr killing: 200,-
Indkøb af avlskatte: fra ??? Min race fra 6000,- for 1 avlspige i "alm" brun/blå. En rød pige starter på 10.000....
Parringsgebyr: min race fra 4000,-
Div test: ca 650,- på KVL - kan gøres billigere og dyrere
12300,- for at starte op med 1 hunkat som bliver parret ude.
så kommer:
4 killinger i kuldet, 4 som skal vacc 2 gange, 3 skal neutraliseres, chippes/registreres, stambog, ormekure, flyttepakke. den ene beholder man selv, derfor kun 3 der skal neutraliseres.
Det skal så oven i de 12300,-
De 3 sælges så til 5000,- stk
UNDERSKUD........
-----------------------------------------------
Men køb af 1 MCO uden stamtavle: 1500
Parring med MCO uden stamtavle: 1000
Udgift 2500,-
4 killinger fødes, de sælges for 2000 stk uden noget: 8000,-
OVERSKUD 5500,-
DERFOR *S*
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 109
(det er da utroligt at folk tror at katte uden tavle,hverken skal have det ene eller andet der koster....)
Ja det er utroligt. !!
Mine 2 første maine coon var uden stamtavle, den ene har jeg endnu.
Men de fik det bedste mad, dyrlæge når det var det de skulle osv.
De fik så et kuld killinger og de killinger fik også den bedste mad, fik en sundheds bog med på vejen her fra.
Intet dyr ...hverken med eller uden stamtavle forlader mit hjem uden de er dyrlæge tjekket !!
Så en kat uden stamtavle koster det samme i foder, dyrlæge, arbejde som den med !!
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 18 Emner: 64 Svar: 1.814
Prøv at læse denne tråd, som blev oprettet blot 2 dage før din tråd:
http://kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=52457
PS. Søgefunktionen virker stadig :o)
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Det er helt rigtigt at det er "Derfor"..
Jeg synes det siger meget om en person, at h*n er villig til at gå på kompromis med sine killingers sundhed, for at tjene på dem.
Og selvom nogen giver ormekur og loppekur, så koster det jo intet.
Jeg siger selvfølgelig ikke at folk ikke må tjene på det. Bliver der sørget for alt med killingen, må folk for min skyld have et overskud på en million.
Jeg betalte 1700 kr for putti.. Jeg synes det var billigt, for en ægte colourpoint, dog uden tavle.. Jeg skulle så selv give loppekur, neutralisere (1200 kr) og vaccinere (465+266). Derudover fik jeg hende testet for PKD, havde jeg købt hos en rigtig opdrætter, var hun jo kommet fra negativt testede forældre (800 kr).. 4431 kr. Hvis man ser på perser/colourpoint killinger, ligger prisen som regel på 3500-4000..
Jeg gav 4500 for Johnson, som også har stamtavle, og jeg fik en del foder med da jeg købte ham. Og selvfølgelig en god oplevelse, som ikke kan gøres op i penge.
Så alle dem der køber en ægte uden tavle, i den tro at de sparer penge, tager hvert fald fejl.
"Så en kat uden stamtavle koster det samme i foder, dyrlæge, arbejde som den med !!" - Ja, hvis den der har avlet kuldet gør de samme ting som en opdrætter. Som du kan se på Mettes lille statistik, er det langt de færreste der sørger for de ting.
Måske giver en del ordenligt foder. Nogen får sundhedstjekket killingerne, men det er de færreste der vaccinerer, og endnu færre der neutraliserer. Hvad angår arbejdet, tror jeg godt jeg roligt kan sige at 99,9 % af dem der ikke er opdrættere, ikke har sat sig ind i ting som genetik, racestandard og de ting i den stil.
Uanset hvordan man ser det, ER det bare nemmere og mere behageligt at avle et kuld, end det er at opdrætte.
Jeg vil godt vove at påstå at ingen avlere gør de samme ting, og går op i det med hjerte og sjæl, som en god opdrætter gør.
dec 2008
Jeg ville måske ikke regne mor missen ind i et budget.
Men det er måske fordi at .. avl eller ej så ville jeg ha haft den/de katte.
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 205
Personligt gik jeg efter en kat som passede til mit temperament, kom fra et godt hjem og hvor jeg ikke skulle køre land og rige rundt (mest fordi jeg ikke selv har bil og derfor skulle have mine forældre med på slæb)
Den ene fik jeg for 500 kr. Vaccineret x2, dyrlægetjekket, steriliseret og tatoveret - dette var dog fordi familiens knægt var blevet allergisk overfor katte så de skule af med dem hurtigst muligt.
Den anden fik jeg for 1800, vaccineret x1 og sundhedstjekket. Så når hun først har fået vaccine nummer 2, steriliseret, øremærket osv komme hun op på samme pris som en med tavle. Så i den forstand kunne jeg lige så godt have købt en med tavle. Men nu passede Emma lige ind i min verden. En vidunderlig kælepot med den rette alder i forholdet til den jeg allerede havde. Og så kom hun fra et hjem hvor kattene bare havde det super godt. Alle katte var sunde og raske, fik godt foder, hannen havde en stor løbegård.
Så hatten af for opdrætterne som holder racerne levende. Men det er bare ikke alle som har råd til at betale +4000 på en gang. Jeg kan også godt forstå at de føler sig trådt på at dem som avler uden stamtavle og "stjæler" deres marked. Men sådan er verden nu engang skruet sammen
dec 2008
Det er også helt ok
Man ser jo forskelligt på det og det skal der også være plads til !
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
"Hos mig koster en kælekat og en avlskat det samme. Det er da den samme kat."
Ja måske er det samme kat - men til to helt forskellige formål. Der er mere arbejde og oplysning i at sælge en avlskat - også efrerfølgende.
nov 2008
At du ikke hsr fået en kontrakt fatter jeg ikke - hvorfor tog du så katten?
Du er ikke helt grøn og ved jo godt hvad det handler om - der er skrevet om det herinde mere end een gang.
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 205
Selvom jeg "kun" gav 500 og 1800 for mine har jeg da alligevel brugt 2-3 måneder på at overveje om jeg havde tid og råd til at få en kat, derefter 2 måneder om jeg så skulle have en mere til den derhjemme.
At bruge 4000 kr på en kat er bare ikke noget jeg kan finde i mit budget på nuværende tidspunkt...jo kunne måske godt hvis jeg VIRKELIG gerne ville. Men for mig er en kat en kat uanset hvor meget man så har givet for dem. Prisen er ikke en faktor for hvor ansvarvsbevidste folk er.
Folk er forskellige (heldigvis!) og race/ikke race/falsk/kopikat er noget vi kan diskutere til uendelighed
Opdrættere vil altid tale højt og helligt om hvorfor man skal købe en med en tavle. Og det er de i deres fulde ret til
Personligt synes jeg en pris på 3000-4000 er fuldt ud oprigtigt. Det er et stort stykke arbejde forbundet med opdræt, pris for parring, mad, kattegrus, dyrlæge og ikke mindst møbler..nogle sofaer må da lide under alle de små klør som løber rundt i dem!
nov 2008
Fint du vælgerat stole på folk - men staig har du været her på KG så længe så du ved både hvad du skal se efter og spørge efter. Beklager du føler dig røvrendt - beklager igen jeg mener du ikke har gjort dit hjemmearbejde godt nok.
apr 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Katte: 8 Emner: 22 Svar: 308
"Og jeg kender ikke nok til farvekoder endnu til, at kunne vide at den ikke var korrekt."
HVAD? Hvis du ikke kender nok til farvekoderne, så formoder du at du er klar til at være opdrætter og sætte nye killing ind i verden med den tilgang af viden? Det pisser mig TOTALT af at folk ikke har en SKID styr på hvad de gør... Der er INTET værre ! man skal fandme tænke sig rigtig godt om, have sat sig ind i FARVERNE, farvekoderne, racen, arvelige sygdomme, stamtavlerne og linjerne bag ens nye "avlskat". Du må MEGET undskylde, men har du ikke gjort det før du smutter ud og køber din nye avlskat, så burde du i mine øjne IKKE eje en fertil hunkat.........
Det var lige et surt opstød fra min side af..
nov 2008
Du har haft med katte at gøre i mange år, lavet et kuld, været på KG længe - helt ærlig det er ikke kun de andres skyld.
Jeg kan godt huske din glæde over en registreret opdrætter ville sælge dig en avlskat - tænkt lidt mere over det - een registreret opdrætter, alene det burde ha fået et eller andet til at ringe hos dig.
Jeg siger på ingen måde du ikke er god ved dine dyr eller vil dem det bedste, men jeg vil tillade mig at sige du ikke tænker særlig langt.
Iøvrigt er jeg helt ening med | DeLaCour | !
nov 2008
Har du været i opdrætterens hjem og se katten? Det var nemli der du skulle have kontrakten så du kunne tage den med hjem og læse den igennem og evt. uoverensstemmelser blev korrigeret INDEN u fik katten.
Det med farven har jeg ikke det mindste forstand på - alle mine har en helt synlig farve - og det er nemt at se via stamtavlem også hvad der er muligt. Det er først når er blandes sølv ind i abyen det nogen gange bliver svært
nov 2008
apr 2008
Følger: 91 Følgere: 85 Katte: 9 Emner: 81 Svar: 7.602
nov 2008
dec 2008
Jeg var også meget anti stamtavle mennesker for et par år tilbage.
Men må sige jeg har set "lyset" for med en stamtavle og nogle få test og lidt viden plus sundfornuft, kan man altså undgå visse ting. Som f.eks indavl som kan føre de grimmeste ting med sig.
En kat uden stam er ikke mindre værd, men man burde nok ikke avle på den, da man ikke har en chance for at vide hvad der evt har været af problemer bagud i "familien", man kan ikke vide om den kat man parre den rent faktisk er den søster/bror.
Der har man større chancer med en stambog for at vælge til og fra .. det er dog ikke ensbetydene med 100% sikkerhed, da der med garanti foregår fusk med stamtavler.
dec 2008
Det er jo super
Sådan er der vist bare ikke mange uden stamtavler der gør, men ville da være en fordel hvis de tog sig tiden til det.
mar 2008
Følger: 185 Følgere: 182 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 5.514
dec 2008
jytteV
(Pris pr. killing . Der skal hverken mor eller far kat med regnes, da det må formodes de kan bruges flere gange. )
Og skal man regne dem med så skal man huske at dele udegifte ud på hvor mange kuld killinger man påregner at få i den tid katten er føde dygtigt.
Har man givet 5000 kr for misse mor og påregner at få 5 kuld ..så det 1000 kr i udgift per kuld ang missemor, det er simpel regning
Lad os nu sige man skulle sende regnskabet til SKAT, så var den ikke gået at den fulde pris var blevet lagt oven i hvert kuld killinger ....
Så var de vist kommet efter en med 180 i timen for svindel !!!
okt 2006
Og lad os da så regne med, at opdrætteren trækker 2 - 3 kuld på den dyrt indkøbte hunkat. Så skal opdrætteren atter ud og købe en avlspige til 6000,-
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
udstilling behøver ikke være = avl
dec 2008
Næ er det da ikke.
Kunne da være rigtig fedt at være selvstændig opdrætter og kunne leve af det, bo på landet, hygge med misserne, være der for ungerne når de kom hjem osv osv
Men det er utopi og tro det kan lade sig gøre .. Men skønt kunne det være
okt 2006
Det kan sikkert godt lade sig gøre, men så skal man vælge med pengepungen, ik med hjertet.
Ta feks dem som nåede at ride med på Chihuahua-bølgen
uden stamtavle = halv pris??