Hvordan skiller man sig af med sin kat? {{forumTopicSubject}}
Vi er desværre nødt til at opgive vores kat, som vi har haft i ca. 6 uger. Han kan ikke lade være med at tisse i min søns seng, selvom vi synes at vi snart har prøvet alt. VI vasker konstant, og vores hus lugter af kattetis – vi kan snart ikke klare det mere. Han er ved at overtage vores liv og ødelægge vores familie helt.
Dertil kommer at der også er problemer med ham når han er ude - han går over til naboens dør og mjaver, skider i deres have og glor ind af deres vinduer så deres indekat bliver gal og tovlig.
Alt i alt synes vi ikke der er andet at gøre end at komme af med ham igen, men hvordan? Når jeg søger på det, lader det til at internater ikke nødvendigvis tager imod katte fra private, da de ofte ikke har plads, og hvis de alligevel har plads, koster det over 1.000 kr. (!)
At finde et nyt hjem til ham privat bliver nok heller ikke nemt, for hvem gider have en kat der hele tiden tisser indenfor?
Hvad gør man?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.118
Tillykke du har fået kat, du har vist ikke haft den til dyrlæge? Og da jeg ikke kender alderen på den, så er der 2 ting du allerede burde have haft den til dyrlæge for.
1. Er den neutraliseret?
2. Er den tjekket for urinvejslidelser, det og stres kan få den til at tisse på bløde ting, og selvom i vasker en masse, så siger du selv, at hjemmet lugter af katte tis, du skal have fat i R10 hos Matas, det kan tage lugten, men problemet skal jo også løses, og alt der kan vaskes med R 10 skal vaskes, ellers fortsætter katten med at tisse samme steder, det lugter jo af katte bakke.
3. I har valgt, at lade den komme ud, og det gået altid ud over naboerne, særligt når i bor tæt, bare vent til naboen har hynder ude i stolene, hvis i stadig ikke har kastreret og løst urenligheden, så vil naboen elske jer
Jeres nabo er fornuftig og har valgt det rigtige, at holde katten på egen grund/bolig, det skal du også i følge loven.
Ja internaterne er fyldt med katte, som ikke er ønskede og er anskaffet at nogen som ikke har sar sig ordentlig ind i det at have kat, og det koster at have katte på internatet i lang tid, nu og da i år, så jo du må betale, 1000 kr er ikke vildt, en aflivning hos dyrlægen koster mere, og forhåbentlig er du ikke en af dem, som bare lukker katten ud, og glemmer alt om den, dem er der for mange af.
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 558
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Annoncer: 1 Emner: 68 Svar: 9.959
Så der er to løsninger:
Enten må du betale hvad det (selvfølgelig og rimeligt nok) koster for at indlevere ham på internat, og du må nødvendigvis fortælle, at han er urenlig, men at du har besluttet at komme af med ham, uanset om han skulle have blærebetændelse eller andet.
Så vil internatet sandsynligvis starte med at gøre det, som du burde have fået gjort forlængst (tjekke hans urin), og hvis han har blærebetændelse, så vil han blive behandlet for det inden han - forhåbentlig - kan komme til nyt hjem.
Gode hjem hænger ikke på træerne, så han risikerer at sidde i bur der længe. Omvendt er der en chance for, at han kommer til et godt hjem.
Den anden løsning er, at du betaler, hvad det (selvfølgelig og rimeligt nok) koster for at få en dyrlæge til at aflive ham.
Begge løsninger er triste - og ekstra trist, hvis det kunne have været forhindret blot ved en urinprøve + behandling.
jan 2022
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
1. Ja, han er kastreret - det var han da vi fik ham. Han er i øvrigt 3 år gammel og var ca. et halvt år hos tidligere ejer, og jeg tænker nu at hun har skilt sig af med ham pga. urenlighedsproblemet, og har så bare bundet os en anden historie på ærmet.
2. Vi har vasket alt og behandlet med Urine Off som skulle fjerne alle spor af urin, men tisseriet fortsætter.
3. Han kommer ikke længere ud uden at være i sele.
jan 2022
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Der er flere årsager til at vi ikke har fået ham undersøgt for blærebetændelse.
1. Jeg tror ikke at det er det som er problemet. Nogle gange kan der gå mange dage imellem at han tisser i seng eller sofa, og andre gange er det hver dag eller flere gange dagligt. Hvis han havde blærebetændelse, ville det så ikke forekomme jævnligt?
2. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få det gjort. Så vidt jeg kan læse mig frem til, skal man have fat i en særlig type kattegrus og være over katten hele tiden så man kan samle ind så snart den går i bakken. Og så skal det være indenfor dyrlægens åbningstid, hvor vi lige som de fleste andre mennesker er på arbejde. Temmelig besværligt.
3. Han udviser så vidt jeg kan se ikke tegn på stress ellers. Han bruger også kattebakken dagligt, han spiser og drikker normalt, vil gerne lege og kæles med.
4. Hvis blærebetændelse skulle være problemet, hvorfor har tidligere ejer så ikke fået ham undersøgt? Hun havde en katteforsikring, så det skulle vel ikke koste noget særligt? Eller måske har hun fået den undersøgt, og prøven var negativ.
5. Det er dyrt når man skal have fat i dyrlægen. I forvejen synes jeg vi har givet rigeligt penge ud til feliway spray, urine off, ekstra kattebakke og forskellige typer kattegrus for at afhjælpe problemet i den korte tid vi indtil videre har haft ham. Måske er jeg farvet af at have haft vores tidligere kat i 12 år uden at skulle bruge en krone på den indtil hun skulle aflives udover til kattemad, men jeg er bare bange for at smide gode penge efter dårlige hvis han skal til dyrlæge og det ikke løser problemet, så vi alligevel skal af med ham, hvilket åbenbart også koster kassen.
Det er muligt vi burde genoverveje situationen, men nu har jeg i hvert fald prøvet at sætte jer ind i hvorfor vi er kommet frem til beslutningen.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 377 Katte: 4 Emner: 183 Svar: 7.237
Det løses nemt! Min dyrlæge tager dem ind og udtager en urinprøve.
Hvis blærebetændelse skulle være problemet, hvorfor har tidligere ejer så ikke fået ham undersøgt? Hun havde en katteforsikring, så det skulle vel ikke koste noget særligt? Eller måske har hun fået den undersøgt, og prøven var negativ.
Fordi tidligere ejer er en spade!
Det er dyrt når man skal have fat i dyrlægen. I forvejen synes jeg vi har givet rigeligt penge ud til feliway spray, urine off, ekstra kattebakke og forskellige typer kattegrus for at afhjælpe problemet i den korte tid vi indtil videre har haft ham. Måske er jeg farvet af at have haft vores tidligere kat i 12 år uden at skulle bruge en krone på den udover til kattemad indtil hun skulle aflives, men jeg er bare bange for at smide gode penge efter dårlige hvis han skal til dyrlæge og det ikke løser problemet, så vi alligevel skal af med ham, hvilket åbenbart også koster kassen.
Øh ja! Dyrlæger arbejder heller ikke gratis og har du tænkt over hvad det koster når du går til lægen og måske bliver henvist til større undersøgelser? Næh nej, for det betales jo over skatten...
Hvad forestiller du dig egentligt selv?
Internaterne tager 1000 kr for en indlevering
Dyrlægen 1200 kr. for en aflivning.
Hvad er for dig en billig løsning????
At have dyr er forbundet med udgifter og når man har haft en kat i mange år der ikke har kostet noget særligt, så er man godtnok heldig!
Jeg har en ældre herre der tisser de forkerte steder on/off pga. blærebetændelse.
Lige nu går det godt, for han er på specialdiæt og det kan holde ham kørende.
Du kan ikke se om din kat er stresset!
Har den været hos dyrlægen - overhovedet??? Der kan ligge mange årsager bag og hvis jeg havde en ung kat der gjorde som din, så ville jeg lade dyrlægen udrede ham.
Det koster snildt 4-5000 kr. men det er mig selv der har anskaffet ham og man må derfor påregne, at det altså koster penge.
Hvis alene det at den går til naboen irriterer dig, så indhegn haven.
Hvor der er en vilje, er der også en vej!
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 558
Alle dine undskyldninger for ikke at få testet for blærebetændelse er ja... dårlige undskyldninger fra en nærig ejer... Og jeg synes virkelig er du er en både nærig og dårlig ejer. Skaf dig af med katten hurtigst muligt, og skaf IKKE en ny, før du er villig til at betale hvad det koster at have kat
Følger: 17 Følgere: 153 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Men man må prøve sig frem, jeg ville tage katten til dyrlægen, det koster, men det gør det når man har dyr og man kan jo ikke sammenligne katte man har haft før, med den nye man får... det er ligesom med mennesker, nogle er oftere syge end andre.
Vores dyr har ikke valgt os, vi har valgt dem og vi skal sørge for at de har det godt, også når vi ser der er ændringer hos dem, så er dyrlægen det valg vi må tage.
Jeg har indhegnet min have til mine katte, så jeg ved de har det godt og ikke kommer op og slås med de andre katte, så skal man jo til dyrlægen.
Jeg havde en Norsk skovkat som blev syg, som ofte måtte til dyrlægen i gennem længere tid og det blev ca ialt 24000 kr,, pengene var ikke vigtige , det var min kat, for han skulle ikke lide... Nogle år senere blev min Maine coon kat syg med forstoppelse, måtte til dyrlæge og på dyrehospitalet, 2 gange for at komme i narkose, det blev også dyrt, ca 27000 kr. Så der kan ske en hel masse pludselig at ens guldklumper bliver syge.
Pøj pøj med jeres guldklump, håber i finder ud af hvad grunden er til tisseriet, for der er altid en grund til det.
PS. Jeg havde desværre ikke sygeforsikring på dem,
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 272 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 23 Svar: 362
Hvor tiit tømmer du kattebakken og måske er der behov for 2 kattebakker.
Hvor står kattebakken i forhold, hvor den færdes i huset og til foder.
"Leger" du daglig med din kat, så den kan få brændt noget energi.
Din kat følger sig måske tilsidesat og tisser for, at gøre opmærksom på, at den har et behov for mere nærkontakt dagligt.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 740 Katte: 13 Emner: 709 Svar: 7.986
drop urin-off. Det virker ikke. Brug rodalon i stedet for
steder som ikke kan rydde i vaskemaskinen, sørg for at stedet kommer til at blive vasket godt. Læg evt en bomuldsklud opvredet i eddike på, sådan at I er helt 100 % sikker på at det ikke lufter
Ting som kan komme i vaskemaskinen skal vaskes med halv vaskepulver og halv rodalon
Husk at feliway skal sidde i mindst 14 dage inden man kan se om det virker. desværre virker det ikke på alle
jeg bruger Dr bach rescure som fåes hos matas. bare en dråbe i vandskålen i en periode, så vil I se om det hælper efter nogle dage
Og så kan jeg anbefale nogle dråber som hedder Nersin. Også naturmedicin, Det har virket ret godt på min nuværende tissetrold. Her skal han have ca 4 dråber om dagen. Det kan evt sættes op til 2 gange hvis de er meget slemme. Det dæmper deres lyst til at strinte
jeg tror også at I er blevet snydt for tidligere ejere
Men der er faktisk mange ting som man kan gøre for at undgå at de tisser over det hele
det med besøg hos naboen, kan undgåes ved at indhegne haven, så han ikke kan drille naboerne. eller også snor og sele - her skal man bare huske at det er hele året at man gør det. nogle katte elsker selv regnvejr.
ja det vil være en god ide med et tjek Men ud fra hvad du skriver, tror jeg desværre hellere ikke på blærebetændelse. Men hold øje med om det er små tissetårer for så bør I få ham tjekket. Også ved tegn på smerter, så er det afsted
håber at du kan bruge det til noget
og ja det koster penge at indlevere hos internaterne. Men det er en underskudsbranche i forvejen, som skal aldrig får de penge ind som de bruger på kattene, ved salg af kattene. Desuden har folk brugt dem til at modtage folks katte når de skulle på ferie mm. Fordi det var en nem og gratis løsning. Og man fik jo bare en ny gratis kat når man kom hjem fra ferien
har selv arbejdet på internat i flere år
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Annoncer: 1 Emner: 68 Svar: 9.959
Når problemet med at "skille sig af med katten" åbenbart hverken er af etisk, følelsesmæssig eller praktisk karakter, men slet og ret har med nærighed at gøre, så kan du se det som en trøst, at den tusse, det koster at "skille sig af med sin kat", nok skal tjene sig selv rigeligt hjem i sparet kattemad, når du ikke længere har nogen kat at fodre på.
jan 2021
Følger: 2 Følgere: 17 Katte: 1 Emner: 9 Svar: 59
Jeg håber virkelig at kommentarerne har givet dig lidt stof at tænke over.
Jeg håber samtidig at du får de 1000 kr op af lommen så katten kan få en chance.
Hvordan skiller man sig af med sin kat?