1.576 visninger
|
Oprettet:
Farver. Hvilke farver er dominerende. {{forumTopicSubject}}
jeg har gået og tænkt (ikke for at prale) lidt på hvilke farver der er dominerende, altså når vi taler avl. Mange opdrættere har nogle realistiske bud på hvilke farver deres killinger får, når mor eks.vis er tortie og far er rød. Jeg har lidt svært ved at gennemskue det, er selvfølgelig heller ikke opdrætter, men bare nysgerrig. Synes det er spændende.
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.642
Han:
Sort-tabby, rød-tabby
Hun:
Sort-tortie-tabby, rød-tabby
Bærer begge fortynding:
Han:
Blå-tabby, creme-tabby
Hun:
Blå-tortie-tabby, creme-tabby
Bærer hankatten nonagouti:
Han:
Sort
Hun:
Sort-tortie
Bærer hankatten nonagouti og begge fortynding:
Han:
Blå
Hun:
Blå-tortie
Ingen kan afgøre hvor mange killinger der kommer og farverne er også kun "gætværk" .... men der er ovenstående muligheder
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 19 Svar: 699
jan 2008
Aguti er med mønster
van 01/ harlekin 02/ bicolour 03/ uspecificeret mængde09 er mængden af evt hvidt på katten.
på denne side kan du læse meger mere om farver og hvidt, med eller uden mønster...... http://www.maine-coons.dk/dk.asp
jan 2008
maske gives kun videre hvis begge forældre bærer genet
fortynding er ikke med hvidt.
ved fortynding bliver:
sort til blå
rød til creme
mht mønstre gives det fra en af forældrekattene
makreltabby er dominant og blotched er ressisivt
håber du blev en smule klogere, jeg har svaret så godt jeg kan
jan 2008
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 39 Svar: 169
det med maskekat vil jeg ikke give dig helt ret i men jeg ved godt nok heller ikke ret meget om det med farverne... min Robin han er maskekat og hans mor er spættet huskat men grunden til at han er blevet maskekat er nok fordi at hans far er siameser og så har siameser genèt domineret, han ligner meget en siameser ligebortset fra at han er kraftigere bygget efter sin mor.
jan 2008
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 39 Svar: 169
i hvor mage generationer kan den bære genet..
jan 2008
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 4 Svar: 159
Man siger at ressicivt er for evigt ;o)
Det vil sige, at de ikke dominante gener kan katten jo bære på i uendelig mange generationer, hvor de måske ikke kommer til udtryk, for så pludselig igen at dukke op. Det afhænger naturligvis af, om den kat, den parres med også bærer samme gen. Gør den det, vil der være en sandsynlighed for, at nogle killinger vil få genet fra begge forældre og dermed vise den pågældende effekt (eks. maske), men endnu flere killinger vil "bare" blive bærere af samme gen. Altså have et enkelt eksemplar af pågældende gen, og dermed bære det, men det kommer ikke til udtryk.
Håber det kunne svare lidt på spørgsmålet.
Farver. Hvilke farver er dominerende.