1.690 visninger
|
Oprettet:
TIs over det hele.. Hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hej,
vi har to han katte der hjemme, som har det med at tisse på folks sko, eller andre steder feks, på vores tøj vi har brugt. selvom katte bakken er ren. !Vi troede først det var fordi de ville afmærke deres teretorium men de sætter sig og tisser.vi har lige fået dem kastereret og det som om det er blevet værre, de tisser op til to gange på en dag. nogen der ved hvorfor de tisser rundt omkring??
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
okt 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 1 Emner: 60 Svar: 217
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
okt 2007
jan 2007
Ellers prøv at sætte dem i bakken når de sætter sig an til at tisse... og bare generelt sæt dem i bakken nogen gange om dagen....
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Det kan være deres hormoner ikke er ude af kroppen endnu, så der kan godt gå et stykke tid hvor de har den gamle adfærd.
Men prøv at sætte en Feliway-duftspreder til, det kan hjælpe på urenlighed.
Og en ekstra bakke.
Hvordan kommer kattene ud af det med hinanden?
Hvor står bakken/bakkerne?
nov 2007
Du skal regne med der kan gå et stykke tid fra de bliver kastrerede indtil markerings hormonerne er ude af kroppen. Det kan også være tegn på stress at katte urinerer rundt omkring.
Jeg ville nok forsøge mig med at sætte en feliway op.
Det kan også være de ikke bryder sig om det grus i bruger eller om kattebakken. Hvis det er en lukket kattebakke så prøv at tage overdelen af. Hvis I bruger groft grus, så prøv med noget der er finere i kornet eller omvendt.
okt 2007
jan 2007
okt 2007
dec 2006
De strinter åbenbart ikke, men sætter sig og tisser - det kunne godt lyde som stress eller urinvejsproblem. Men nu hvor kattene lige har været hos dyrlægen, går jeg ud fra at blærebetændelse el.a. urinvejslidelse er udelukket. Men jeg synes næsten at du skulle spørge dyrlægen, hvis det bliver ved. Det er da naturligt nok at spørge dyrlægen til råds når man lige har fået "behandlet" kattene for noget og "behandlingen" ikke virker.
Feliway er en syntetisk efterligning af kattens ansigtsferomon. Det har ofte en god virkning på urenlighed.
Anskaf også en ekstra bakke. Og sørg endenlig for at rense tissestederne grundigt, så der ikke lugter af kattetoilet.
nov 2007
Du kan evt. læse mere om feliway og dets virkning her:
(link fjernet)
De købes i velassoterede dyrehandlere (dem med foderstoffer og legetøj) og hos dyrlægerne.
Prøv at tage toppen af toilettet, nogen katte bryder sig ikke om at være "fanget" på toilettet samt lugten kan godt blive temmelig stram i en lukket bakke.
Håber du slipper af med problemerne med misserne. Held og lykke
okt 2007
men håber da at det bliver bedere med tiden, da jeg ikke vil af med dem. det skal jeg nemlig hvis de ikke holder op. da kæresten ikkekan klarer det
okt 2007
og hvordan kan de få stress ?
nogen ting man kan undgå ?
dec 2006
(jeg siger ikke AT I skælder ud, det er bare hvis...)
Din kæreste er nødt til at være tålmodig .. måske løses det med en Feliway og en ekstra (gerne åben) bakke. Måske skal hormonerne bare have den tid, de skal have for at falde til ro.
Og urintjek, hvis ikke det bliver bedre.
(tror nu ikke der sker noget ved at du tørrer kattetis op - brug plastikhandsker)
Hvor står bakken?
nov 2007
Katte opfatter deres urin og afføring som noget beroligende, og ikke noget de gør for at afstraffe ejeren.
Hvis problemet fortsætter ville jeg ofre en halvtredser og kontakte en katteadfærdspsykolog og få hjælp til problemet. f.eks. www.felismir.dk er en katteadfærdsklinik. her står bla. om urenlighed:
Urenlighed
Brug et godt, klumpende fint, sandagtigt grus - idet de fleste katte foretrækker dette. Sørg for at katten har et egentligt klatre-kradse træ med hylder, hvor den kan overskue sit territorie fra, og hvor den kan gå i "sikkerhed". Nogle katte foretrækker overdækkede kattebakker, mens andre føler sig "fanget" i dem, under alle omstændigheder skal bakken placeres, hvor katten let kan komme til og hvor katten ikke kan blive generet af mindre børn eller hunde, når den benytter bakken. Sørg for en ordentlig bakke hygiejne - nogle katte tolererer ikke urin- eller afføringsklumper i bakken. Hvis der opstår problemer - så hjælper det ikke at dyppe kattens næse i urinen eller afføringen, klapse den bagi eller skælde den ud - som regel forstærker det problemet! HUSK katte opfatter hverken deres egen urin eller afføring som noget negativt, eller afstraffende over for ejeren, men som et middel til bl.a at berolige sig selv eller hævde deres ret til området.
Men det kan også være markeringsadfærd da det jo kun er få dage siden de blev kastrerede.
dec 2006
Prøv at google på ordene stress katte.
Et link:
http: www.dyrefondet.dk/13-katte/stress-hos-katte.htm
okt 2007
men vi må prøve nogen af de råd vi har fået, og se om det hjælper.
okt 2007
Kan det ha noget at gøre med at jeg er blevet gravid, det nemlig blevet forstærket efter vi er flyttet i en ny lejlighed. men vi fik dem lige eftr vi var flyttet .
de er meget kælende katte begge to og kan egntlig godt lidt at gå i deres jkatte bakke, og bruger også tid der selvom de ikke laver noget der inde.
så vi ved ikke rigtig hvad problemet kan være
dec 2006
Men ja, prøv de forskellige råd, og vær tålmodig - jeg tror nok at de skal blive renlige.
Lad os høre om nogen tid, om det ikke er blevet bedre.
dec 2006
Tja man ved aldrig..... Men har kattene været udsat for flytning og hvornår? Flytning kan være enormt stressende for katte (og for os andre såmænd også).
okt 2007
jeg siger tak for alle råd jeg har fået, og skrver når der er sket noget forandringer. godnat her fra og tak
nov 2007
Det ville unægteligt være lettere hvis man kunne spørge kattene hvorfor de gør som de gør, men da man jo ikke kan det, må man prøve at være lidt opfindsom og prøve sig frem.
okt 2007
dec 2006
dec 2006
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 88 Svar: 1.297
Min gamle hankat begyndte også at strinte (selvom han var kastreret) da jeg blev gravid 1. gang.. - måske dette kan være en grund også?
okt 2007
men vi prøver med en ekstra katte bakke.
** Majse-dk heldigste mor- er det stoppet efter du har født ?
okt 2007
dec 2006
Jeg har prøvet at læse igennem, men har ikke helt forstået, hvor længe urenligheden har stået på. Du skriver at det er blevet forstærket efter I er flyttet, men også
****de blev flyttet fra deres hjem da de var 8 uger gammel alstå fra deres mor også hjem til os, også havde vi dem et stykke tid og jeg blev gravid. og sidenda er de ikke blevet flyttet.***
Så er det korrekt forstået, at den flytning der er tale om, er flytningen fra missemor og til jer - I er altså ikke flyttet, mens I har haft kattene?… Og vil det så sige, at de har været mere eller mindre urenlige, siden I fik dem som 8 uger gamle?
***det er blevet værre efter de er kommet fra dyrlægen, og de er også blevet mere bange for berøring efter de er kommet hjem***
Har de hele tiden været bange for berøring? Angst og utryghed kan være årsag til urenlighed.
Og er dyrlægen ordentlig? Ellers så skift til en anden dyrlæge. Du skriver at der intet er galt med dem. Er den kat I især har mistænkt for tisseriet, blevet tjekket for blærebetændelse? Ellers så tror jeg det er en god ide.
Kastrationen har på ingen måder været overflødig! Hvis kattene IKKE var blevet kastreret, så ville I RET sikkert være løbet ind i strinte- og eller tissemarkerings-problemer - det er I så desværre alligevel, så der skal noget mere til:
Ekstra bakke, Feliway og urintjek. Snarest!
Jo længere tid problemet står på, desto sværere bliver det at løse.
TIs over det hele.. Hjælp!