{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.690 visninger | Oprettet:

TIs over det hele.. Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej,
vi har to han katte der hjemme, som har det med at tisse på folks sko, eller andre steder feks, på vores tøj vi har brugt. selvom katte bakken er ren. !Vi troede først det var fordi de ville afmærke deres teretorium men de sætter sig og tisser.vi har lige fået dem kastereret og det som om det er blevet værre, de tisser op til to gange på en dag. nogen der ved hvorfor de tisser rundt omkring??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TIs over det hele.. Hjælp!
  • #1   12. jan 2008 Hmm lidt flere oplysninger vil være rart. Er det begge katte der gør det? Hvor længe siden er det de er kastreret? Gjorde de noget tisvarende inden de blev kastreret?

• #2   12. jan 2008 ja det er begge katte der gør det. de gjorde det også før de blev kastereret, det var derfor vi fik gjort det, for det var lidt træls de gik og tissede på træ gulvet. det blev de i onsdags, 9/1.

• #3   12. jan 2008 er det normale mængder eller små mængder?

• #4   12. jan 2008 det er meget, de fleste gange også nogen gange er det bare en lille tår der kommer

• #5   12. jan 2008 nogen siger, at er de først begyndt er der store chancer for at det fortsætter efter kastereringen...

Ellers prøv at sætte dem i bakken når de sætter sig an til at tisse... og bare generelt sæt dem i bakken nogen gange om dagen....

• #6   12. jan 2008 Ja, jeg tror så ikke det er en god ide at sætte voksne katte på bakke bare sådan flere gange om dagen. Tror man risikerer at kattene får modvilje mod bakken så.

Det kan være deres hormoner ikke er ude af kroppen endnu, så der kan godt gå et stykke tid hvor de har den gamle adfærd.
    Men prøv at sætte en Feliway-duftspreder til, det kan hjælpe på urenlighed.
    Og en ekstra bakke.

Hvordan kommer kattene ud af det med hinanden?
    Hvor står bakken/bakkerne?

• #7   12. jan 2008 Hvor gamle er de nu?

Du skal regne med der kan gå et stykke tid fra de bliver kastrerede indtil markerings hormonerne er ude af kroppen. Det kan også være tegn på stress at katte urinerer rundt omkring.

Jeg ville nok forsøge mig med at sætte en feliway op.

Det kan også være de ikke bryder sig om det grus i bruger eller om kattebakken. Hvis det er en lukket kattebakke så prøv at tage overdelen af. Hvis I bruger groft grus, så prøv med noget der er finere i kornet eller omvendt.

• #8   12. jan 2008 de er 7-8 måneder gammel, det fint katte grus vi bruger , og det er en lukket katte bakke. de har det fint med hinanden, de er brødrer. og de sætter sig også i katte bakken for at tisse, hvad er en feliway ?

• #9   12. jan 2008 Det har nu altså hjulpet lidt på Mikkel at han blev sat ind et par gange om dagen.... Tror da nok det skal hjælpe hvis man tager dem på fast gerning og sætter dem i bakken...

• #10   12. jan 2008 det må jeg prøve så. Har taget dem på fersk gerning og jaget dem væk, også gik de ud i katte bakken med det samme, men det dog kun sket et par enkelte gange.

• #11   12. jan 2008 Jeg tror det holder op, når der er kommet orden i hormonerne. De er så unge og langt de fleste holder helt op med det, når de bliver kastreret.

De strinter åbenbart ikke, men sætter sig og tisser - det kunne godt lyde som stress eller urinvejsproblem. Men nu hvor kattene lige har været hos dyrlægen, går jeg ud fra at blærebetændelse el.a. urinvejslidelse er udelukket. Men jeg synes næsten at du skulle spørge dyrlægen, hvis det bliver ved. Det er da naturligt nok at spørge dyrlægen til råds når man lige har fået "behandlet" kattene for noget og "behandlingen" ikke virker.

Feliway er en syntetisk efterligning af kattens ansigtsferomon. Det har ofte en god virkning på urenlighed.

Anskaf også en ekstra bakke. Og sørg endenlig for at rense tissestederne grundigt, så der ikke lugter af kattetoilet.

• #12   12. jan 2008 Ja afvask stederne med rodalon f.eks. det tager lugten af katteurin.

Du kan evt. læse mere om feliway og dets virkning her:
    (link fjernet)

De købes i velassoterede dyrehandlere (dem med foderstoffer og legetøj) og hos dyrlægerne.

Prøv at tage toppen af toilettet, nogen katte bryder sig ikke om at være "fanget" på toilettet samt lugten kan godt blive temmelig stram i en lukket bakke.

Håber du slipper af med problemerne med misserne. Held og lykke

• #13   12. jan 2008 okay, det gør vi allerede i forvejen, min kæreste er nemlig godt træt af at gå og tørre op hver dag, da jeg ikke selv må gøre det pga graviditet. men vi har lidt på fornemmeren af at det kun er den ene af kattene der gør det tit, da vi har taget den i at gøre det gang på gang.
    men håber da at det bliver bedere med tiden, da jeg ikke vil af med dem. det skal jeg nemlig hvis de ikke holder op. da kæresten ikkekan klarer det smiley

• #14   12. jan 2008 men da vi lige var kommet hjem her til aften, tissede de med det samme på eller ved siden af min kærestes sko, det da ikke normalt ?
    og hvordan kan de få stress ?
    nogen ting man kan undgå ?

• #15   12. jan 2008 Lige en vigtig tilføjelse, lad endelig være med at skælde dem ud, hvis I tager dem i tisseri. Hvis det er et stressproblem, så risikerer I bare at det bliver værre.
    (jeg siger ikke AT I skælder ud, det er bare hvis...)

Din kæreste er nødt til at være tålmodig .. måske løses det med en Feliway og en ekstra (gerne åben) bakke. Måske skal hormonerne bare have den tid, de skal have for at falde til ro.
    Og urintjek, hvis ikke det bliver bedre.

(tror nu ikke der sker noget ved at du tørrer kattetis op - brug plastikhandsker)

Hvor står bakken?

• #16   13. jan 2008 Der kan være mange ting der udløser stress hos katte. Hvis f.eks I har flyttet om, fået nye møbler, at der er sket andre ændringer i hjemmet. Det kan også være hvis de er taget for tidlig fra deres mor.

Katte opfatter deres urin og afføring som noget beroligende, og ikke noget de gør for at afstraffe ejeren.
    Hvis problemet fortsætter ville jeg ofre en halvtredser og kontakte en katteadfærdspsykolog og få hjælp til problemet. f.eks. www.felismir.dk er en katteadfærdsklinik. her står bla. om urenlighed:

Urenlighed

Brug et godt, klumpende fint, sandagtigt grus - idet de fleste katte foretrækker dette. Sørg for at katten har et egentligt klatre-kradse træ med hylder, hvor den kan overskue sit territorie fra, og hvor den kan gå i "sikkerhed". Nogle katte foretrækker overdækkede kattebakker, mens andre føler sig "fanget" i dem, under alle omstændigheder skal bakken placeres, hvor katten let kan komme til og hvor katten ikke kan blive generet af mindre børn eller hunde, når den benytter bakken. Sørg for en ordentlig bakke hygiejne - nogle katte tolererer ikke urin- eller afføringsklumper i bakken. Hvis der opstår problemer - så hjælper det ikke at dyppe kattens næse i urinen eller afføringen, klapse den bagi eller skælde den ud - som regel forstærker det problemet! HUSK katte opfatter hverken deres egen urin eller afføring som noget negativt, eller afstraffende over for ejeren, men som et middel til bl.a at berolige sig selv eller hævde deres ret til området.

Men det kan også være markeringsadfærd da det jo kun er få dage siden de blev kastrerede.

• #17   13. jan 2008
    Prøv at google på ordene stress katte.

Et link:

http: www.dyrefondet.dk/13-katte/stress-hos-katte.htm

• #18   13. jan 2008 den står ude i gangen, hvor man kommer ind og hvor de er om natten lige for tiden fordi de har det med også at tisse i stuen og toilettet. og det sånnoget ikkelugtende katte grus der er meget dyr og klumpenen ligeså snart de har tisset. og den bliver gjort rent minst 2 gange dagligt.
    men vi må prøve nogen af de råd vi har fået, og se om det hjælper.

• #19   13. jan 2008 de har et stort kradse træ de bruger til at lege og sove i og på, og har mange andre steder at gemme sig hvis de vil være i fred.
    Kan det ha noget at gøre med at jeg er blevet gravid, det nemlig blevet forstærket efter vi er flyttet i en ny lejlighed. men vi fik dem lige eftr vi var flyttet .
    de er meget kælende katte begge to og kan egntlig godt lidt at gå i deres jkatte bakke, og bruger også tid der selvom de ikke laver noget der inde.
    så vi ved ikke rigtig hvad problemet kan være

• #20   13. jan 2008 Hvis bakken står lige der hvor I kommer ind ad hoveddøren (og der måske også bliver smidt en stak reklamer ind ad en brevsprække), så kan det tænkes at katten er blevet forstyrret i sit toiletærinde, og derfor ikke er helt tryg ved bakken. Jeg vil mene at en ekstra bakke et andet sted i huset vil være rigtig godt.

Men ja, prøv de forskellige råd, og vær tålmodig - jeg tror nok at de skal blive renlige.
    Lad os høre om nogen tid, om det ikke er blevet bedre.

• #21   13. jan 2008 bente W skrev **Kan det ha noget at gøre med at jeg er blevet gravid, det nemlig blevet forstærket efter vi er flyttet i en ny lejlighed. men vi fik dem lige eftr vi var flyttet .**

Tja man ved aldrig..... Men har kattene været udsat for flytning og hvornår? Flytning kan være enormt stressende for katte (og for os andre såmænd også).

• #22   13. jan 2008 tror egntlig ikke det har noget at gøre med hvor katte ballen står, da vi ikke bruger vores hovede dør. vi har en bag trappe vi bruger hver dag. så den står faktis meget fredeligt der hvor den står.
    jeg siger tak for alle råd jeg har fået, og skrver når der er sket noget forandringer. godnat her fra og tak smiley

• #23   13. jan 2008 I en gang er der jo ofte en del trafik, er det muligt måske at prøve at flytte bakken til toilettet hvor der måske er lidt mere roligt. Katte vil helst have fred når de besørger deres ærinder.

Det ville unægteligt være lettere hvis man kunne spørge kattene hvorfor de gør som de gør, men da man jo ikke kan det, må man prøve at være lidt opfindsom og prøve sig frem.

• #24   13. jan 2008 de blev flyttet fra deres hjem da de var 8 uger gammel alstå fra deres mor også hjem til os, også havde vi dem et stykke tid og jeg blev gravid. og sidenda er de ikke blevet flyttet.

• #25   13. jan 2008 Hov, ***godt lidt at gå i deres jkatte bakke, og bruger også tid der selvom de ikke laver noget der inde.*** hmmm... hvis en kat gentagne gange går på bakke, prøver at tisse, og der ikke bliver tisset, så kunne det nu godt tyde på urinvejslidelse. Men jeg ved ikke... de har jo lige været ved dyrlæge, synes som nævnt du skulle få en snak med dyrlægen.

• #26   13. jan 2008 Godnat Bente (men hvor længe har tisseriet stået på ;)?

• #28   13. jan 2008 Nu skriver ud at i har fået dem som 8 ugers - dette kan også være grunden til adfærdsproblemer, da deres mor ikke har opdraget dem færdig.... En killing skal være 12 uger før den tages fra moren.
    Min gamle hankat begyndte også at strinte (selvom han var kastreret) da jeg blev gravid 1. gang.. - måske dette kan være en grund også?

• #29   13. jan 2008 de har altid gået i katte bakke, og tisset. men syntes det er blevet hyppiger at de har tisset andre steder efter jeg er blevet gravid, og det er kun på tøj eller andre ting. det er sket et par gange hvor de kun har tisset på gulvet. men som sagt har de lige været ved dyrlægen. og nævnte også problemet for ham. han sagde vi skulle prøve med en ekstra katte bakke da der ikke var noget galt med dem. men vi tror det kun er den ene kat der gør det. vi havde noget helt almendeligt billigt grus før i tiden og der gjorde de det også men ikke så tit. det er blevet værre efter de er kommet fra dyrlægen, og de er også blevet mere bange for berøring efter de er kommet hjem. men da det ikke er så længe siden skal de måske bare have noget tid til at vende sig til det ?
    men vi prøver med en ekstra katte bakke.
    ** Majse-dk heldigste mor- er det stoppet efter du har født ?

• #30   13. jan 2008 de havde også en bror mere som de kom af med en dag inden vi fik vores. og dem som fik ham , har heller ingen problemer med ham. så tror ikke det har noget at gøre med det var for tidligt at tage dem væk fra deres mor.

• #31   13. jan 2008 bente w

Jeg har prøvet at læse igennem, men har ikke helt forstået, hvor længe urenligheden har stået på. Du skriver at det er blevet forstærket efter I er flyttet, men også

****de blev flyttet fra deres hjem da de var 8 uger gammel alstå fra deres mor også hjem til os, også havde vi dem et stykke tid og jeg blev gravid. og sidenda er de ikke blevet flyttet.***

Så er det korrekt forstået, at den flytning der er tale om, er flytningen fra missemor og til jer - I er altså ikke flyttet, mens I har haft kattene?… Og vil det så sige, at de har været mere eller mindre urenlige, siden I fik dem som 8 uger gamle?

***det er blevet værre efter de er kommet fra dyrlægen, og de er også blevet mere bange for berøring efter de er kommet hjem***

Har de hele tiden været bange for berøring? Angst og utryghed kan være årsag til urenlighed.
    Og er dyrlægen ordentlig? Ellers så skift til en anden dyrlæge. Du skriver at der intet er galt med dem. Er den kat I især har mistænkt for tisseriet, blevet tjekket for blærebetændelse? Ellers så tror jeg det er en god ide.

Kastrationen har på ingen måder været overflødig! Hvis kattene IKKE var blevet kastreret, så ville I RET sikkert være løbet ind i strinte- og eller tissemarkerings-problemer - det er I så desværre alligevel, så der skal noget mere til:

Ekstra bakke, Feliway og urintjek. Snarest!
    Jo længere tid problemet står på, desto sværere bliver det at løse.

Kommentér på:
TIs over det hele.. Hjælp!

Annonce