{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.376 visninger | Oprettet:

Maria J
Maria J
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 31

Hunkat tisser indenfor? hjælp.. {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg håber, at nogen vil tage sig tid til at læse denne her tråd igennem og hjælpe os.

Jeg skriver, da min ene hunkat er begyndt at tisse indenfor.
Det startede i september. Vi flyttede i hus i august.
Hun begyndte at tisse i bryggerset, hvis vi havde tøj eller lign liggende på gulvet.
Jeg troede først. det var fordi, hun ikke måtte komme ud, da vi først skulle have hegnet haven ind (mine to hunkatte er vant til at gå ude i indhegnet have), men efter hun har kunne komme ud, har det ikke ændret sig, hun tisser stadig indenfor. Så tænkte vi, det kan være det er fordi hun ikke må komme ind i soveværelset (hvilket hun har været vant til, men da min kæreste muligis er allergisk, har vi valgt at holde soveværelset kattefrit). Da hun så en dag tissede på en bluse, der lå på sofabordet, blev vi meget frustreret, da hun har holdt det til bryggerset. Vi har nu i nogle uger ladet hende komme i soveværelset, hvilket hun er meget glad for, og hun sover ved min side hver nat. Men det har lige lidt hjulpet. Hun tisser stadig på ting, der ligger på gulvet.

Nu har hun så idag tisset på sofaen på et tæppe, der lå der.

Er der nogen, der på nogen måde kan hjælpe os, vi er dybt frustreret og træt af kattetis alle vegne.

Hilsen Maria.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunkat tisser indenfor? hjælp..
  • #1   23. dec 2007 Har i overvejet eventuel sygdom?

Udeluk urinvejslidelser først, derefter kan i se på det adfærdsmæssige. Min Kitty gjorde det også, vi har skiftet sofa 3 gange. Det bliver hurtigt en bekostelig affære. Jeg ved ikke hvad der gjorde udslaget, om det var at hun fik en legekammerat, eller om det var p-pillerne. Hun har ihvertfald ikke haft ét eneste uheld siden.

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#2   23. dec 2007 TanjaMarie - Det har dyrlægen også sagt. Vil også derind med hende så snart jeg kan få en tid hos ham. Men jeg er bare overbevist om, at det er adfærdsmæssigt.
    Hun er steriliseret og har en anden kat og to små hunde som selskab.
    Jeg er helt i vildrede - for jeg ved bare inde i mig selv at det er adfærdsmæssigt.

Kan man få sådan en adfærdsterapeut ligesom til hunde egentlig?

• #3   23. dec 2007 Min Cleo tissede også alle steder, og troede også først det var adfærsmæssigt! Men nej det vidste sig at være urinvejsinfektion.. så skynd dig at få det udelukket..
    Er hun stadig legesyg og aktiv??

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#4   23. dec 2007 Louise -
    Ja, hun vil stadig gerne lege. Hun er ikke ændret i personlighed.

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#5   23. dec 2007 Hun gider dog ikke i haven, men det tror jeg mere er luksus - det er jo koldt. De plejer ikke at ville om vinteren.

• #6   23. dec 2007 nå okay.. hmm ja det er svært hvis det er adfærden..

• #7   23. dec 2007 hehe ja katte kan være fine på den:o)

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#8   23. dec 2007 Louise - Blev din kat påvirket i personlighed, da den havde urinvejsinfektion?

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#9   23. dec 2007 Natascha F - Okay, hold da op. Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Her er de to katte om at dele én bakke.

Frygter sådan at det ikke ændrer sig.

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#10   23. dec 2007 Natascha F - Det er da helt sikkert værd at prøve. Står de så i to forskellige rum? Eller "må" de gerne stå samme sted?

• #11   23. dec 2007 Maria: Troede først det var adfærden og anskaffede en bakke mere.. men hun fortsatte med at tisse i sofaen.. og ja hun ændrede til sidst adfærd.. gemte sig og ville bare være i fred. Hun blev skidt!!

• #12   23. dec 2007 men få misse undersøgt og skaf en bakke mere.. :o)

• #13   23. dec 2007 Jeg vil give de andre ret i, at du først og fremmest skal få hende tjekket hos dyrlægen...

Hvis det ikke er noget med urinvejene, så kan det muligvis skyldes stress? Du skriver at det er startet efter I er flyttet i hus?

Vi havde en kat engang, og han begyndte at tisse alle vegne (begyndte først i sengen, derefter en stol og til sidst alle vegne), og det viste sig at være stress....

Vi måtte af med ham, da grunden til hans stress ikke kunne ændres.... smiley Måske kan det med din kat..... Så mist ikke håbet....

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#14   23. dec 2007 Louise - Det er to ting, der helt sikkert skal gøres.

• #15   23. dec 2007 men da min misse startede med at tisse i sofaen, kunne man intet mærke på hende.. hun var fuld af energi.. men til sidst blev det så værre med energien, den forsvandt..

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#16   23. dec 2007 Natascha - super. De kan kun stå på bryggers bordet, for hundene går i dem ellers.

• #17   23. dec 2007 Maria: godt!! :o) og mine kattes bakker står også ved siden af hinanden

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#18   23. dec 2007 Sanna A - Har også tænkt meget på det med stress. Vi har jo også to små hunde, og de synes, det er sjovt at lege med kattene, men det synes kattene ikke.
    (hundene er kommet efter kattene)

Samtidig ligger missen altid i rummet, hvor vores gamle møbler står. Vi har talt om, at det måske har været en stor omvæltning for hende, da hun jo holder til, hvor der er det genkendelige og "gamle".

• #19   23. dec 2007 Udover de råd der allerede er givet med dyrlægetjek og ekstra bakke, så vil jeg tilføje Feliway-duftspreder. Der er en god chance for, at det virker, hvis det skyldes stress - og det kunne det jo godt tyde på, eftersom det startede i.forb.m flytningen. Men urinvejslidelse må selvfølgelig udelukkes.
    Sørg også for at vaske tisse-steder-og tæpper/tøj i Rodalon og skyl med rigelige mængder vand, så tisselugten forsvinder.
    Evt. kan du forsøge med nye grustyper i den ekstra bakke.
    Har bakken forresten altid stået på bordet? Hvis hun har været vant til at den står på gulvet, så kan det være årsagen. I så fald må hundene forhindres adgang til rummet med bakkerne.
    Tror også det er en god ide at lære hundene ikke at jage med kattene.

Held og lykke, lad os høre når hun igen er blevet renlig.

• #20   23. dec 2007 bakkerne ned på gulvet igen og , skulle der stå efter "i så fald må"

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#21   23. dec 2007 Jeg vil tage til dyrlægen med hende først og få udelukket urinvejsinfektion mm.
    Har været inde og læse lidt om Feliway. Og hvis det er noget adfærdsmæssigt, tror jeg, jeg vil prøve Feliway.

De har været vant til at bakken står oppe i laaang tid, så det er ikke en forandring som sådan. Der har de også fred til at lave hvad de skal lave.

Tinka - vi er storforbrugere af Rodalon :o)
    Men jeg må ud og have en bakke mere under alle omstændigheder - jeg har aldrig tænkt den tanke, men har læst det flere steder på nettet nu :o)

• #22   23. dec 2007 Ja Jeres kat kan sagtens være stresset. Katte opfatter ikke deres egen urin og afføring som noget grimt eller for at straffe ejeren. Stress kan udløse tisseri andre steder end i bakken. Mange mennesker mener ikke, deres katte er stressede, fordi de tænker ud fra de ting, som stresser mennesker, og katte¬ejeren synes ikke, deres kat har nogen stresspåvirkning.
    Men katte stresses af helt andre ting; det kan være møb¬lerne er flyttet om, der er kommet nye familiemedlem¬mer, der er kommet en hund, der er nye katte udenfor, som urinmarkerer på kattens ter¬ritorium, der er ny bakke, for lille bakke, eller katten får ikke lov at være i fred. De skal have mulighed for at gemme sig, for at have en hule, evt. ligge lidt højt oppe og sove.

Der er også gode råd at hente hos dyrnes beskyttelse: (link fjernet) samt IngesKattehjem: http://www.ingeskattehjem.dk/#Urenlighed

De anbefaler også en feliway til stikkontakten.

Det hjalp i hvertfald på min Coco da han begyndte at besørge stort i mine badeværelsesmåtter pga. nogle uoverensstemmelser mellem ham og Lillemand.

Håber at nogle af ovenstående råd kan løse Jeres problem. Held og lykke

Glædelig jul

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#23   23. dec 2007 Tina D - Mange tak for dine råd. Altså sådan en dut i stikkontakten får det kattene til at stresse af?

• #24   23. dec 2007 jeg har det samme ploblem men hun gør det kun i min dynen nå jeg går i seng ellers gør hun det i bakken hvad skal jeg gøre

• #25   23. dec 2007 Dorthe C, hvad du skal gøre? kan du ikke bruge de råd vi har givet Maria J ?
    Hvis din kat ikke er neutraliseret, så kan jeg forresten lige tilføje neutralisation.

Hvad tror du selv kan være årsag til problemet?
    Og hvad har du forsøgt for at afhjælpe problemet?

• #26   23. dec 2007 jo det kan jeg da oh har da også læst...
    jamen hun har aldrig gjort det hun er 8 mdr og har altid brugt kassen

• #27   23. dec 2007 Er hun neutraliseret?
    Er hun blevet tjekket for urinvejslidelse?

• #28   23. dec 2007 det der feliway, hvor længe holder sådan en, og hvad virkning har det???

• #29   23. dec 2007 tinka
    nej det er hun ikke og min dyrlæge sige hun fejler ikke noget

• #30   23. dec 2007 Kim og Ditte, Se det link til Inges kattehejm som Tina D har lagt ind.

Dorthe, Hvis dyrlægen for nylig har tjekket urinprøve og har erklæret hende rask, har han så ikke nævnt neutralisation? 8 mdr er hun nu, så hun er nok ved at blive kønsmoden.
    Synes også du skulle læse det Inges Kattehjem skriver om urenlighed.

• #31   23. dec 2007 Til Maria:
    Jeg hæftede mig ved, at du skrev, hun helst holdt til i det rum, hvor jeres gamle møbler står, og du kom også selv med svaret, nemlig, at det er noget, hun kan genkende og derfor føler sig tryg der.
    Hun "blander" sin lugt med jeres de andre steder (i bl.a. nye møbler) for at opnå tryghed. Kan I ikke lægge et gammelt tæppe, hvis lugt hun kender, i sofaen? (I kan jo fjerne det, når der kommer gæster).

Der er ingen grund til at bruge Rodalon. Brug eddikevand i stedet for. Det er faktisk en meget bedre lugtfjerner (og væsentligt billigere).

Kan I ikke lave et hul i bryggersdøren i kattestørrelse, så hundene slet ikke kan komme derud? (Det har jeg gjort), og hvis I ikke allerede har det, så anskaf et gulv-til-loft klatrestativ. Katte elsker at ligge i højder, og der er de også i fred for hundene.

Kattebakkerne, en til hver kat, ville jeg placere på gulvet langt fra hinanden. De fleste katte foretrækker at tisse i en bakke og besørge i en anden.

Til Dorte:
    Med en alder af 8 mdr. er din hunkat ved at være kønsmoden, og så er dette sikkert forklaringen på i dine øjne hendes urenlighed. Hun gør det bare for at afsætte sin duft forskellige steder for at trække hankatte til.
    Jeg ville hurtigst muligt få hende neutraliseret.

• #32   23. dec 2007 Nå ja, og også hvad Dyrenes Beskyttelse skriver om urenlighed.

• Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    jun 2007

#33   23. dec 2007 Tusind tak for jeres mange gode råd. Jeg har suget dem alle til mig :o)

Så nu håber jeg, der er noget, der virker.

Kommentér på:
Hunkat tisser indenfor? hjælp..

Annonce