{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.616 visninger | Oprettet:

Katte i lejlighed - (u)lovligt? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Har I tilladelse til at holde katte i jeres lejlighed?

De af jer, der ikke har, men som gør det alligevel, hvilke erfaringer har I med det? Har I fået advarsler osv.? Og hvilke advarsler?

Er der nogen der ved, hvad udlejer kan gøre, hvis det bliver opdaget (og man f.eks. har skrevet en to-årig kontrakt, som kun kan opsiges af lejer)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte i lejlighed - (u)lovligt?
  • #1   20. sep 2007 Ja, jeg bor i en halvanden værelses i Brønshøj. (KAB)
    Jeg må egentlig ikke have kat her, og Igor snakker meget, løber rundt som en galning tit, haha...og jeg er overbevist om at naboerne sagtens kan høre ham, her er meget "lyt". Men ingen klager, og har boet her i 1 år.
    Har faktisk kun fået klager for at min kæreste også bor her, når han ikke har adr her. :s

• #2   20. sep 2007 Ja da jeg boede i lejlighed, måtte vi ikke have kat der. Men det havde vi nu aligevel..! Lejeren, sagde til mig "ingen dyr" men hvis der ikke blev klaet over det, så vi igemmen fingere med det.. =0)
    Så man kan være heldig..!

• #3   20. sep 2007 Hmm, jeg tror også der er stor forskel åp om det er et boligselskab eller om det er privat udlejer.

Tror I ikke at private udlejere er 'bange' for at katten 'ødelægger' lejligheden (ja, folk der ikke har dyr, tror måske at katte er modbydelige)

• #4   20. sep 2007 < Botia-Almorhae > - Uhh, hvordan tør du dog det? *s*

• #5   20. sep 2007 By the way - larmer to katte mere end en? Eller er det omvendt?

• #6   20. sep 2007 Jeg tror faktisk det er meget forskelligt, ellers er der måske også bare nogle der har "ondt i røven" over det. smiley

• #7   20. sep 2007 Hahaha.... jeg syntes faktisk 2 katte larmer mindre når de har hinanden, har selv haft 2 før Igor, jeg må sige jeg blev ret overasket over at den ene lille Igor kat kunne larme så meget, haha..

• #8   20. sep 2007 Vi har nemlig kun en kat nu, men får en mere om en lille mdr.
    Vores kat snakker mest når den ikke får opmærksomhed, altså han går nogle gange rundt og miaver, som om han siger se mig, snak med mig!!!' Men det vil han måske ikke gøre når han får selskab af en anden kat.

• #9   20. sep 2007 Vi må heller ikke have kat her.. Heller ikke da jeg boede hos min far.. Da min mor og far var gift har vi også haft flere katte.. Jeg har aldrig oplevet klager eller noget pga det.. Har også set katte sidde i vinduerne her hvor jeg bor, hvilket gør mig lidt mere tryg at vide jeg ikke er den eneste.. Jeg kender heller ingen der har modtaget klager i lejlighed hvor man ikke må have kat.. Mindes heller ikke at have hørt om det..

Jeg ved ikke om der er forskel på privat udlejer og boligforening på det punkt... Jeg kunne da forestille mig at man kommer til at betale uanset hvad, hvis katten fx kradser i tapetet..

• #10   20. sep 2007 Altså, min gamle udlejer (privat) snakket jeg med ham om det.
    Det eneste grund til at der stod i lejekontrakten at vi ikke måtte have dyr der, var at så fik han ikke dækket nået hvis dyret skulle ødelægge nået..!
    Så han tog det meget roligt.. Fordi hvis der sku ske nået, så var det jo mig der var på den forkerte side af kontrakten..! Øh, har 3 katte nu og syntes bestemt de larmer mere end en.. Men kun fordi de fjoller rundt med hinanden..!

• #11   20. sep 2007 Vi må heller ikke ha kat men næsten alle har så der er ikke nogen der klager og Rita lamer rigtig meget...

• #12   20. sep 2007 Det er præsis det samme vores kat gør, jeg tror altså det hjælper meget med en anden kat. smiley

• #13   20. sep 2007 Marlene - men den lyd de laver når de løber rundt osv, kan jo ligeså godt være børn der leger smiley Høhø

Medmindre de selvfølgelig bruger stemmen når de leger/fjoller rundt :O)

• #14   20. sep 2007 Rotten - Hmm, det håber jeg så smiley

Er nemlig ved at opgive at finde en lejlighed hvor man må have dyr - i hvert fald bliver man altid smidt bag i køen hvis man indrømmer det. Så nu må jeg sgu tilstå at jeg efterhånden overvejer at 'glemme' at oplyse om misserne når vi søger lejlighed....

• #15   20. sep 2007 Jeg har boet hvor vi ikke måtte have dyr, og vi havde 2 katte dengang. Jeg brød mig ikke om det og skjulte det så godt jeg kunne. Vi flyttede efter 3 måneder, til et sted hvor én kat var det tilladte.

Nu bor vi i en lejlighed hvor man må have alle slags dyr, og ubegrænset antal smiley SKØNT! Jeg havde rigtig svært ved at lyve og skjule mine misser, så aldrig aldrig tilbage til et sted hvor d eikke må være.

• #16   20. sep 2007 Zelda - jeg ville også have det ad h... til, men det er åbenbart næsten umuligt at finde noget i kbh hvor man må have kat....

• #17   20. sep 2007 Men man gør jo lejligheden 100 pct. ren inden man flytter?

• #18   20. sep 2007 Det er rigtigt, men misser snakker meget.. Men hvis jeg var dig (hvis du kan leve med det) ville jeg glemme og oplyse det..! for det er altså rigtig svært at finde et sted hvor man må have sine kæledyr med! og hvis man endelig finder sig et sted, er der flere års ventetid, i de fleste tilfælde! de er jo eftertragtede.. Men vi håber i finder et sted at slå jer ned...!

• #19   20. sep 2007 < Botia-Almorhae > Okay, ja hvad ved jeg? smiler

Du skrev at du havde fået en advarsel, om at hvi kattene ikke var ude inden 8 dage, ville I ryge ud. Hvad hvis I får en klage fra en nabo, ryger I så ud? eller skal udlejer først 'se det med egne øjne'?

• #22   20. sep 2007 Heidi, ja man kan jo lidt bedre 'tillade' sig det, når mange andre også har. Men er det et boligselskab du bor i? Jeg synes tit at de har en mere ligegyldig holdning end mange private har...

• #24   20. sep 2007 Tja her er regelen blot at alle på gangen skal give lov - eller ingen må være seriøst generet af dem..
    så har hørt jeg ku få fat i og alle har givet lov - ingen problemer så længe jeg holder dem inde, da der er mange der er ved at være træt af alle udekattene...
    så jeg holder troligt mine dejligheder inde i sikkerhed og naboerne kommer endda på besøg for at snakke med kattene!!!

• #25   20. sep 2007 Tja, jeg er faktisk lige PT bare "lejet" ind ved svigerfar, som har tilladelse til 1 kat, den tilladelse hænger ved når han flytter ud sammen med Kisser her d. 1.

Så vi har lige PT 2 katte her, men ejeren af lejligheden kommer her aldrig, og så længe der ikke er klager er han sådan set ligeglad smiley

• #26   20. sep 2007 Vi bor ved privat udlejer, og på kontrakten stod der ingen husdyr - men da min kæreste flyttede ind, spurgte viceværten om han skulle ændre i kontrakten, så der stod at man måtte have husdyr. Da havde min kæreste desværre ingen dyr, så han sagde bare nej. Så egentligt bor misserne her "ulovligt" - men udlejerne bor i århus, og vi har ingen vicevært mere. Desuden har stort set mindst en lejlighed i hver opgang i hele gaden enten kat eller hund.
    Vi har fået 1 brev om at vi ikke måtte holde husdyr, har en lille mistanke om at det var vores tidligere underbo den var møntet på, for han havde en lidt stor vovse, og gangen var ofte "potet" til smiley
    Men ingen tjekker..så det er skønt..

• #28   20. sep 2007 Jeg må ikke have kat.

Vi må kun have 1 hund.

Men - Nu har vi boet her i 2 år, uden at høre noget for det...
    Og hun larmer jo heller ikke, og generer ikke nogen...

Jeg kan ikke forstå, hvorfor man ikke må have kat.
    Ungerne i opgangen er MEGET MERE generende - BØRN burde forbydes at have her... efter min mening...

• #29   20. sep 2007 Charlotte - Jeg er i så bekymret over om de bumper i gulvet, ingen kan jo give kattene skylden for det.. Man kan jo ikke høre at det netop er kattene der laver den larm. Det er værre hvis de sidder og miaver hele natten smiley

• #30   20. sep 2007 i=ikke

• #31   20. sep 2007 < Botia-Almorhae >:
    Hvis det er pga. allergi over for dyr, hvorfor må man så have hund...?

Ang. katten, så generer det jo ikke nogen mht. allergi, for hun kommer jo ikke ud i opgangen...

• #32   20. sep 2007 ...Det gør hunden jo til gengæld...

• #33   20. sep 2007
    < Botia-Almorhae > Det kan altså ikke passe at man ikke må have kat, af hensyn til den næste lejer, fordi denne måske er allergiker.

Hvad skal en allergiker så gøre hvis han skal købe hus? Han kan jo ikke sikre sig at der ALDRIG har boet en kat i huset....

• #34   20. sep 2007 Når du overtager en lejlighed er den jo også 100 pct. rengjort... Gulvtæpper, hmm, ja, men det er der så ikke i ret mange lejligheder længere. Hvis der ikke er gulvtæpper, kan jeg ikk se nogen grund

• #35   20. sep 2007 Vivi - smart smiley Det anede jeg ikke. Rart at vide at de ikke rigtig kan gøre noget. Ved du hvor jeg kan finde det på skrift?

• #36   20. sep 2007 Vivi - Tjek dette link... Der står en del om det :o)

http://www.lejerneslo.dk/

• #37   20. sep 2007 Tror det kommer an på HVOR er allergisk man er om man kan mærke det eller ej smiley Men det handler vel også om hvor meget den foregående kat har tabt skæl, da det netop ikke er hårene, men skællene folk er allergisk overfor smiley

• #38   20. sep 2007 Jeg fik at vide af lægen da jeg fik taget priktest, at pelsalergikere slet ikke er allergisk overfor pels, men for skællen smiley

At de så nyser når der er pels i nærheden af næsen kan vi andre ikke pelsallergikere jo også gøre (jeg gør det hvertfald tit ved min kat, men er ikke allergisk

• #39   20. sep 2007 < Botia-Almorhae > Der står hvad udlejer kan gøre hvis man 'misligholder' kontrakten

• #40   20. sep 2007 < Botia-Almorhae > Der står hvad udlejer kan gøre hvis man 'misligholder' kontrakten

• #41   20. sep 2007 < Botia-Almorhae > Der står hvad udlejer kan gøre hvis man 'misligholder' kontrakten

• #42   20. sep 2007 Jeg har haft Bette i 2 lejligheder hvor der ikke har måttet være husdyr.
    Jeg må ærligt indrømme at det ikke er optimalt. Specielt ikke ved privat udlejer. Der omgåes man som regel mere med udlejeren og det er derfor meget svært og skjule. Det lykkeds mig da heller ikke, for når jeg var i skole, stod bette og kaldte på mig ved døren så det kunne høres i hele opgangen. (Lidt sødt) Min udlejer sagde aldrig noget til det, og jeg lod som om at jeg da ikke havde nogen kat. Men det var stressende, specielt hvis han skulle ind i lejligheden og ordne noget, så skulle jeg jo have hende gemt lidt af vejen og sørge for hun holdte mund. Men det gik udmærket. Men det var også kun fordi jeg var på god fod med udlejeren og frivilligt gik og ordnede små ting ved haven, for at bevare forholdet godt.
    I boligforeningen mærkede jeg ingenting. Desværre ville hun gerne stikke af ud i opgangen i starten, så nogle af mine naboer så hende, men de sagde ikke noget videre, så boligforeningen anede ingenting.

Min mor har engang passet Bette i halvanden måned, og hun blev meldt til hendes boligforening for at have kat, trods at alle lader som om de er gode venner i den blok hun boede.

• #43   20. sep 2007
    < Botia-Almorhae > Undskyld. SIden frøs (FOR EN GANGS SKYLD) så kom til at trykke to gange

• #44   20. sep 2007
    < Botia-Almorhae > Undskyld. SIden frøs (FOR EN GANGS SKYLD) så kom til at trykke to gange

• #45   20. sep 2007 Lea - udlejer har jo ikke ret til at komme i din lejlighed når han har udlejet den til dig...

• #46   20. sep 2007 Botia-Almorhae: Du fik vist ikke svar på dit spørgsmål om, om kattene kan se ud, hvis der er sådan noget tape på.. - Det kan de godt. Det er sådan noget tape, der fungerer lidt ligesom tonede ruder, hvor man sagtens kan se ud, men ingen kan se ind smiley Rigtig smart!

Synes også, det var møg-svært at finde en lejlighed her i Odense, hvor man måtte have dyr... Det var faktisk helt umuligt!

• #47   20. sep 2007 Mie-Lykke - Har du så også 'ulovlige' katte??

• #48   20. sep 2007 Jeps, det har jeg... Men vi har godt nok fået et brev om, at vi ikke måtte have dem.. Men er da dejlig lettet over, hvad Vivi F skrev... Så prøver vi at beholde dem og se, hvad der sker.
    Vi havde dog planlagt at købe en rigtig lækker hankat, som faktisk skulle have været kommet her den 6., men det køb har vi altså trukket os tilbage fra... RIGTIG trist!! Men mine forældre vil gerne tage Mille og Malou, hvis der sker noget... men ikke tre katte... Så ja - vi har katte her smiley

Har I nogle gode idéer til, hvad man gør, når viceværten kommer på besøg?
    Mine katte siger nærmest ingenting, og hvis de gør, er det meget stille.. Så har tænkt lidt på at lukke dem ude på badeværelset, mens han er her...eller ind i skabet, hvor de elsker at ligge og sove... Men ved bare ikke, om jeg tør det med toilettet, for sikke en underlig situation, hvis viceværten så 'gerne lige vil låne vores toilet'........øøøh nej - det må du faktisk ikke smiley Bare fordi! hehe... meget akavet!

• #49   20. sep 2007 Mie Lykke - Hmm, man kunne gå en tur med kattene mens viceværten var på besøg...

• #50   20. sep 2007 Hmm.. gå en tur tjah... Nu bor vi så godt nok nede midt i centrum, og mine katte er altså ikke så gode til at gå 'en tur'..hehe.. De gange de har været ude i sæle var, da de boede hos mine forældre...og der sprang de rundt..hehe

Men ellers en god idé.... hvis ens katte er trænet til den slags smiley

• #51   20. sep 2007 Hehe, det er min, så det var bare det første jeg tænkte. Jeg ville nemlig ikke kunne gemme min kat i lejligheden, da han går helt amok hvis der er en dør der er lukket. Så gør hanalt for at prøve at kravle under den. Mens han skriger højlydt!

• #52   20. sep 2007 Hehe - nåh hvor sødt smiley Han vil da ikke holdes udenfor!
    Mine går også helt amok, hvis de bliver lukket inde i et rum uden den anden.. Men når bare de er sammen, så kan de lukkes inde hvor som helst smiley

Ej hvor sejt forresten, at han bare sådan kan det! Kan du så gå med ham ved din side, - sådan nærmest ligesom en hund?? Og gør du det tit?

• #54   21. sep 2007 Jytte S - Jeg kan se at du bor i Sønderjylland, og det forklarer nok hvorfor det er nemmere at finde bolig hvor du må have kat.
    Der er jo ikke voldsom boligmangel i det område. Men lige pt. er der jo ekstremt boligmangel i Kbh (og sikkert også i Århus osv.), hvilket jo betyder at udlejer kan tillade sig at være lidt mere 'kræsen' når han skal vælge lejer. Det er klart, at hvis der står 20 mennesker i kø for en lejlighed, så vælger han ikke-rygerne og dem uden dyr.

• #55   21. sep 2007 Det er ikke nemmere bare fordi det er i sønderjylland :S De fleste ejere er bare ligeglad, så længe katten ikke genere naboerne genere det heller ikke ejeren af lejligheden smiley

Nu er jeg selv født og op vokset i Haderslev, og er så senere flyttet LANGT hjemmefra til Fredericia smiley

Der er mange af dem jeg kender i Haderslev, der både havde hund og kat steder de ikke måtte have dem..

De fleste hunde blev der dog klaget over, da ejern(e) ikke kunne finde ud af at samle op efter deres hund smiley

• #56   21. sep 2007 I vores lejekontrakt står at vi ikke må have dyr, men har gennem tiden haft 3 katte, en hamster og to hunde i lejligheden. og udlejeren ved det godt smiley Så har kun haft gode oplevelser smiley

• #57   21. sep 2007 Jeg har katte i lejlighed hvor man ikke må holde dyr. Det har jeg haft de sidste 2½-3 år. Bor i boligforening. Jeg har ikke hørt det mindste eller haft nogen problemer overhovedet..
    Jeg bor i Århus.

Kommentér på:
Katte i lejlighed - (u)lovligt?

Annonce