1.237 visninger
|
Oprettet:
voksen eller killing? {{forumTopicSubject}}
hey
jeg er første gangs køber til en kat...
Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal overtage en "voksen" kat, eller om jeg skal have den fra killing.. Er der meget "arbejde" og mange specielle "hensyn" til en killing iforhold til en voksen?
og vil en "voksen" stadig kunne "binde" sig til mig eller vil den aldrig blive "tæt" med mig?
håber i kan svare...
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 108 Svar: 686
En killing er sjov, fuld af krudt, og den vil binde sig til dig hurtigt. Men en killing er også en ballademager og du kan være uheldig at den er glad for ledninger, grave i potteplanter og andre unoder.
En voksen har rendt det værste af sig, den sover mere, du slipper for "besværet" med at opdrage den, hvis dens tidligere ejere har passet godt på den altså
Jeg ville til en hver tid tage en voksen kat til mig, hvis jeg havde muligheden og fik tilbuddet.
Men når jeg selv skal vælge, vælger jeg en killing.
sep 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 16
Det med potteplanter er intet problem, jeg er en mand der bor alene... så blomster er der ikke meget af, og alle ledninger er gemt godt af vejen...
jeg har nemlig ALTID haft mine kæledyr fra "små" af...men ved en voksen slipper jeg for "besværet" med at få den til at opføre sig ordenligt osv...
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 63 Emner: 421 Svar: 4.876
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Ved voksen, tja, måske en meget god begynder mis, da den stort set ER opdraget, minuset er så, at mange voksne katte føler de er blevet opdraget det de behøver da de var killing, så oftes kan de tage lidt længere tid om at lære hvad de nå og ikke må..
Selv er jeg startet med en killing fra en gård hvor jeg har arbejdet, og derfor kendt begge forældre, og min kat har samme farve som sin mor, men krop og personlighed som sin far
Jeg overvejer dog at købe en kat mere, denne gang en voksen, så han Rottweiler har en på sin egen alder
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Det kommer jo an på om man har fået parret sin hunkat et andet sted ;-)))) Men moren bør man ALTID kunne se, og hvis det er en kat med stamtavle, kan du altid have en formodning om, hvordan killingen kommer tíl at se ud.
DOG skal man være opmærksom på, at hvis moren er langhåret og faren er korthåret, så er det ikke sikkert, at der vil komme langhårede killinger ud af det...
bare lige til orientering.
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 8 Emner: 5 Svar: 20
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Nu har jeg i en anden tråd foreslået dig at tage på dyreinternat for at "allergiteste" . Gør det, og du vil sikkert møde nogle dejlige voksne katte! Deres personlighed er færdigudviklet, så du kan danne dig et ret godt indtryk af, hvad du får.
Der er dit "lokale" dyreinternat i Tingskoven, der er Kattens Værns internat i Randers og Dyrenes Beskyttelses Kattehjem ved Odder. og det skulle undre mig MEGET, hvis ikke, du kan finde den rette kat et af stederne. (Du kan reservere og besøge den "udkårne" nogle gange).
På www.vildkat.dk er der også mange skønne voksne katte til salg.
Vælg en kat, der er vant til at være ene- og indekat!
Men først skal du jo lige allergitestes. Jeg håber du kan tåle katte, så en kat kan få et godt hjem hos dig.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
okt 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 29 Svar: 104
Voksne katte kan ha uønsket kunnen med som at gå på borde, grave i potte planter, rive i tapet og meget mere, det er nemmer at opdragen en lille killing til hvad den må og ikke må, frem for at pille noget af en kat, som den har måtte der hvor den boede før.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 23 Katte: 2 Emner: 131 Svar: 1.287
Men omvendt er det jo også sjovt med an killing - man skal blot regne med noget mere arbejde med dem. Med killingen kræver det at man bruger lidt mere tid på opdragelse.
Ved at vælge en voksen kat, kan man hjælpe en af de mange voksne katte, som søger nye hjem rundt omkring på internaterne.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Jeg foretrækker selv en voksen kat, som har "personlighed" frem for en killing, for selv om man kender forældrene, ved man alligevel ikke, hvad en killing udvikler sig til.
Med en voksen kat ved man, hvad man får, og man bliver akkurat lige så knyttet til den som til en killing ... og omvendt.
Tro mig, jeg har prøvet!
PS: Og hvis man kun må have ét dyr der, hvor man bor, vil jeg absolut anbefale en voksen kat, der er vant til at være single-kat.
voksen eller killing?