Killing eller voksen kat? {{forumTopicSubject}}
Jeg har så mange tanker omkring katte for tiden og har nu gået siden sidste tråd jeg lavede og grublet over om det var en voksen kat eller killing jeg skulle vælge.
Faktisk har jeg mest lyst til at få en voksen og dermed også mere rolig kat i mit hus fra starten, i stedet for en killing med krudt i røven. Killinger er søde og herlige, men det er en voksen kat jeg savner at have
Men så begynder jeg at blive bekymret. Hvor nemt er det at overtage en voksen kat og specielt når jeg også har 2 legesyge hunde. Vil sådan en kat overhovedet kunne falde til? Er der nogen der har erfaring med at overtage en ældre kat?
Håber I vil hjælpe mig med mine spørgsmål og ikke synes jeg spørger for meget.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 92 Svar: 1.036
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Så du er velkommen
Nemheden omkring at overtage en voksen kat er jo et spørgsmål til den tilgang man har til situationen samt det fodarbejde man har gjort forud..
Det vigtigst når du ser på en voksen kat, det er jo at katten kommer fra et hjem der nogenlunde ligner dit, altså ikke sådan udseensmæssigt, men på den måde at hvis du har hund (hvilket du har), så skal der være hund i det hjem den kommer fra, hvis du har børn, så skal sælger have børn, sådan så transformationen fra sælgers hjem og dit hjem er så lille så muligt for katten, så får du det bedste resultat..
Og du skal selvfølgelig have alt at vide om kattens sind og vaner, så du kan få et indtryk af om den kan passe ind i din dagligdag, så det er vigtigt at du ikke blot ser på om katten ser sød ud, men at den rent faktisk også passer til dit hjem og livsstil..
Fordelen ved en voksen kat er jo at du allerede fra start kan se dens sind, det kan du jo ikke med en killing, jeg syntes faktisk at som første gangs ejer, så er det en rigtig god ide at få en voksen kat, især hvis man ikke er klar på det krudt som en killing kan have..
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Mange opdrættere har voksne katte, der bliver "pensionerede" og dermed kastrerede efter et par år i avlen, og som der leder efter et nyt hjem, mens de stadig er i deres bedste tid
Så det er jo bare finde en opdrætter der selv har hund, eller som har en kat der vurderes til at kunne med hund
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
Jeg vidste ikke ret meget om ham da jeg tog mit valg og han faldt rigtig hurtigt til;)
Som første kat vil jeg foreslå en voksen;)
okt 2011
Følger: 6 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 17 Svar: 331
Det vil ikke være min første kat. Jeg har haft 2 katte før - den ene fra nyfødt. Men dengang var det impuls og spontant og det hele endte uheldigt. Det vil jeg ikke skal ske igen. Det hele skal være meget velovervejet, så jeg får netop den kat der passer herhjemme
Katten må self. gerne lege og være aktiv herhjemme, ingen tvivl om det. Det gør den gamle på 7 år jeg passer nu også. Men at skulle være over en killing igen er en stor mundfuld.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
jun 2006
Alternativt er også at tage en tur på katteudstilling. Der er en stor udstilling her d. 16. marts i Fredericia i forbindelse med Vild med Dyr messen (så der er også Meget andet at se på), hvor de skal holde dommer eksamen i kategori I (som består af persere og exotic), så der skal de bruge mindst 40 persere, og der er nok dobbelt så mange som der normalt er på en udstilling
Og ja, som Beltane skriver, så kan det også tit stå på opdrætternes hjemmesider, og så er der også denne afdeling http://killingelisten.dk/vokviskuld.php
Og på kattegale.dk har jeg indenfor de sidste par måneder set nogle omplaceringsannoncer for perser/exo
okt 2011
Ville super gerne til Fredericia, men det er desværre ikke muligt. Men har set at der kommer noget udstilling i Aalborg til efteråret, så kan jeg tage med og kigge der
jun 2006
Ja, det er verdensudstillingen der er i Ålborg - der kommer 1500 katte!! Fra hele verdenen
okt 2011
Men må tage kontakt til nogle opdrættere. Fandt listen over dem inde på killingelisten. Havde ellers været de forskellige katteklubber igennem og fandt ikke rigtig noget, hehe
jun 2006
okt 2011
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
okt 2011
jun 2006
okt 2011
jun 2006
okt 2011
Har jo et eller andet for hårløse, så det var nok et naturligt valg at gå den vej
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Hvis jeg på noget tidspunkt igen skal have en kat, bliver det også en voksen, og det er også fordi jeg ikke selv bliver yngre
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 10 Svar: 337
Jeg har lige nu en ældre han-kat, kastrat, perser/exotic og pensionist. Han har slidgigt i hofterne, og får ondt af de vilde lege, som Po kaster ham ud i. Han siger tit fra, når hun kommer og vil lege og kan finde på at væse af hende, hvis han er for træt og har ondt. Men når han selv har det godt, kan han godt selv finde på at opfordre til vilde lege - han kan slet ikke undvære Po ;o)
Vi fik Po som killing da Romeo var 11 år - alt for sent set i bakspejlet. Det tog mange måneder for ham at acceptere hende, fordi han altid har været enekat. Men da han endelig accepterede hende, livede han op og blev legesyg igen og havde ikke længere noget imod, hvis jeg besøgte en veninde om aftenen, for nu havde han selskab.
Po virker på mig som om hun keder sig, at hun ville få god glæde af en jævnaldrende eller yngre. Hun virker frustreret, når romeo afviser hende...
Vi har 2 gange haft "besøg" af to forskellige land-killinger - tilløbere. Som fik lov til lige at komme ind i huset og kigge. Po virkede meget afslappet, nysgerrig og interesseret. Romeo rejste sig med en stor "knuren" og gik "brokkende" op på 1.sal og blev der til killingen var gået igen og til sulten kaldte ham ned i køkkenet igen. Vi tro at den ene har været ca. 12 uger og den anden 18 - 20 uger.
Umiddelbart tænker jeg selv at jeg må tage mest hensyn til Romeo og hans helbred og anskaffe en voksen - hvad er jeres vurdering. For mig personligt kunne det godt være en killing, og det tror jeg også at Po ville synes om. Hensynet til Po må være en blid (det er hun selv) og venlig kat, som er legesyg som hun og på samme alder eller yngre. ( hun er 2 1/2 år)
Hvilken alder mener i og hvilket køn er best (ordnet selvfølgelig) ?? Jeg har fået tilbudt en meget sød HB med en skøn personlighed - en harmonisk kat, som er vandt til at tage på udstilling og ikke sky og bange af sig (mødte den i Fredericia udstillingen). Den var 9 mdr. gammel og til salg....
maj 2012
Birk er snart 8 og Manne er 4 og Røde er 1 år nu, jeg fik Røde nu da jeg var bange for, at Manne ellers ville blive for gammel til at få en ung kat ind i flokken,, jeg kan da godt tænke nu, at jeg har bøffer i den, for nu viser det sig jo, at han bor sammen med 2 katte som har helbreds problemer, og ikke kan holde til de vilde lege, men der kommer ikke flere katte ind nu
Og jeg kunne ikke forestille mig at undvære min lille Røde røver
jan 2013
maj 2012
okt 2011
jan 2013
maj 2012
jul 2012
RIGTIG GOD FORNØJELSE :O)
jan 2013
Jeg har prøvet at spørge mine katte, men kan ikke rigtig blive klog på dem ;O)) - de spinder bare højt, når jeg spørger hihihi - de aner ikke hvad det drejer sig om ;o)
Nej, jeg har jo prøvet med de to killinger, som kom på besøg af sig selv. Romeo kunne ikke lide dem - men han kunne jo heller ikke lide Po til at starte med - men jeg tror, at når han finder ud af at den nye vil aflaste ham mht. til voldsom leg, så vil han være glad for den nye tilflytter.... Po har overhovet ikke været afvisende overfor nogle af de to killinger - hun var forsigtig men interesseret, nysgerrig og venlig - om forskellen på de to skyldes alder, race eller køn ved jeg ikke. tænker at Romeo nok vil reagere voldsommere på en kastat end en blid hun-kat. Han har jo været lidt af en slagsbror overfor fremmede hankatte...Nu er han bange for dem, fordi han ikke længere er så ung og frisk.
Jeg tror ikke på det med at hente en aktuel kat hjem - og se hvordan de vil reagere - tror kun det giver et forkert billed og synes det er synd for den nye, som da bliver noget forvirret. Først køre fra den ene ende af Jylland til den anden, for at møde to nye, sure katte og så hele turen hjem igen.... De skal jo have tid til at se hinanden an og finde hieraki osv. Jeg er sikker på at Romeo i første omgang vil reagere med fornærmelse og skænderi, selv om jeg gør det skånsomt, lige gyldig hvilken kat det er. Og efter en uges tid tror jeg, han accepterer den. Men hælder selv mest til at det ikke skal være en helt ung killing, men en næsten voksen, som er faldet lidt til ro og kan forstå hans grænser.
Jeg tror den nye skal bo de første par dage i vores soveværelse med døren lukket, så kattene er skilt ad og så med døren på klem inden jeg lukker dem sammen, samt hjælpe dem lidt med Feloway - eller omvent er nok bedre. Den nye i stue og køkken, hvor jeg kan sove ved den første nat - og de to andre kan få hele 1.salen, hvor vi så må "besøge" dem tit...
jul 2012
Rigtig god PÅSKE
jan 2013
Også en rigtig god Påske til jer ;o)
Killing eller voksen kat?