{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.730 visninger | Oprettet:

Røde hunkatte {{forumTopicSubject}}

En bekendt har fortalt min kæreste, at helt røde hunkatte er sjældne. Er det sandt?

Jeg ved godt at skrønen siger, at røde hunkatte er sjældne, selvom det findes utallige rød/hvide hunkatte.
Men nu blev jeg i tvivl om 100% røde hunkatte så er sjældne?

Mener at hun sagde, at det var en genetisk fejl. :o)

Enlighten me, plz :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Røde hunkatte
  • #1   2. sep 2007 Hmmmmmmmmmmmm..har selv en rød hunkat og har da set flere herinde,så mon ikke det er en skrøne ;o))

  • #2   2. sep 2007 Det er en skrøne ;-))

    Helt røde hunkatte er ikke mere sjældne end rød og hvide hunkatte ;-)))



  • #3   2. sep 2007 Gitte E din har jo også noget lidt lys beige halløj i sig. Jeg mener helt 100% mørkerøde hunkatte smiley

  • #4   2. sep 2007 Nope Zelda : det er lyset som snyder.Hun er en rød pige ..

  • #5   2. sep 2007 Zelda - hvad mener du??

    Alle røde katte (måske bortset fra ticked tabby katte) har et mønster. Der er altså 2 røde farver i pelsen - mørkerød og lysere rød...???




  • #6   2. sep 2007 Ja, men begge røde er meget mørke... og intet hvidt hår. Det er hvad jeg mener smiley



  • #7   2. sep 2007 okay - jamen så er det (stadig) en skrøne..

    Helt røde hunkatte er ikke en sjældenhed. Faktisk ser jeg ofte helt røde hunkatte på udstillingerne ;-)))


  • #8   2. sep 2007 Du finder faktisk meget meget sjældent en kat, der er 100% rød, da langt største delen af dem har et mere eller mindre tydeligt tabbymønster (selvom de genetisk ikke er tabby). At nogle katte har en beige farve under hagen er ikke ensbetydende med den ikke er rød.

  • #9   2. sep 2007 Hm,så er min Emmabims bare lyserød og hva så ? *GGG* hun er stadig en rød pige med nogle aftegninger som jeg ikke skal gøre mig klog på.Andre som har et bud ?

  • #10   2. sep 2007 For at få en helt rød hunkat, så skal du parre en rød hankat med enten en rød, rød/hvid eller tortie hunkat.. Så kan de få helt røde hunkatte.. smiley

    Og en helt rød kat vil altid have et tabby mønster.. De fås ikke uden.. smiley


  • #11   2. sep 2007 Genetisk kan man godt få røde katte, men fænotypisk vil de oftest være tabby at se på.

  • #12   2. sep 2007 Okay smiley

    Tak for oplysningerne :o)

    Forsat god aften.


  • #13   2. sep 2007 Tjaaa, vi har haft en rød hunkat, som valgte at flytte ind hos os. Da vi ringede til dyrlægen og sagde vi havde en rød hunkat, spurgte hun om vi var sikker på det var en hunkat. Joooo, det var det da, og den havde ingen hvide pletter eller lignede. Var lidt stribet i farven, men bestemt rød. Det siden dyrlægen ligefrem spørg om vi har set rigtigt, så må der da være noget om snakken.

  • #14   2. sep 2007 Nej der er ikke noget om snakken. Det er simpelthen en skrøne at hunkatte sjældent er røde. Desværre er der mange dyrlæger, der ikke er "up to date" med mange ting (bl.a. dette med de røde hunkatte) men selvom dyrlæger siger sådan er det altså ikke ensbetydende med at røde hunkatte er sjældentheder. Det er en dyrlæge, der (efter min mening) ikke har sat sig ind i tingene, inden h*n udtaler sig.

  • #15   2. sep 2007 Tjaaaa, eller også fik hun bare sjældent helt røde hunkatte ind.

  • #16   2. sep 2007 ENIG ENIG ENIG Anne...

    Nogle dyrlæger ved langt fra alt, og her kan vi jo se det ;-)))


  • #17   2. sep 2007 Tjaaa... plus hun ikke har sat sig ind i emnet

  • #18   2. sep 2007 Tror generalt man skal lede længe efter en dyrlæge der ved ALT.

  • #19   2. sep 2007 Grunden til at man i naturen ser færre røde hunkatte end katte (men det findes der altså :o)
    Er at hun katte kan være både røde, tortie og sorte (mred eller uden tabby og med eller uen hvid)
    Hankatte kan kun være sorte eller røde.
    Det handler om den måde generne nedarves på, og at det røde gen er en mutation.. Kommer gerner med forklaring hvis nogen vil have :o)
    Men en hunkat skal altså have to røde gener for at blive rød og en hankat et rød, dvs større sandsynlighed statistisk for at han katten bliver.. :o) Hvor hunkatten kan blive enten rød eller tortie ("trefarvet")

    Men ja, det er rigtigt at røde katte altid har tabby mønstret som "spøgelses"-striber, selvom den ikke genetisk er tabby. Handler igen om at det røde gen er en mutation :o)


  • #20   2. sep 2007 Ja det skal man sikkert, men de behøver nu heller ikke strø om sig med ting, de så ikke ved noget om. Det mindste de kan gøre er at stå ved de ikke er klar over det, i stedet for "bare" at konstatere, at sådan er det bare.

  • #21   2. sep 2007 hunkatte end hankatte skulle der stå i første linie :o)

  • #22   2. sep 2007 Anne>> Som jeg læser dit sidste indlæg, konstatere du noget udfra et kort indlæg.

    At stø om sig og sige sådan er det bare. Hmm, gad vide om du aldrig er kommet til at sige noget du troede var fakta men som så viste sig ikke at være det. Kan ærlig talt ikke hidse mig op over en dyrlæge der spørger til farve og køn, i den tro at den kombination er sjælden, så længe mine dyr ellers bliver behandlet efter alle kunstens regler. Heller en der ikke har styr på farverne, end en der ikke har styr på det praktiske. Jeg tror bestemt heller ikke min nuværende dyrlæge ved alt om alt, men hun er dygtig og et utroligt sødt menneske som mine dyr er glade for at se hver gang, og det betyder noget for mig.

    Eva>> Fandt tidligere en forklaring på det med farverne, og hvordan en hankat kun kunne have en bestemt farve (husker ikke lige hvilken) hvis naturen spillede et pus, fordi den farve kun kunne opstå ved to x-kromosomer smiley


  • #23   3. sep 2007 Jeg konstaterer udfra din egen sætning

    *Da vi ringede til dyrlægen og sagde vi havde en rød hunkat, spurgte hun om vi var sikker på det var en hunkat.*


  • #24   3. sep 2007 Jamen en udtalelse det er da også at strø om sig og konstatere at sådan er det bare, fyyyyy slemme dyrlæge..





  • #25   3. sep 2007 Savner min Josef - mener du tortie? Hankatte kan kun være tortie/trefarvet hvis de har en kromosom fejl som gør at de f.eks. har XXY-kromosomer, hvor de burde have XY. (En hunkat har XX, derfor hun kan være tortie)
    Hvis du vil har vil inde under gruppen "Genetik, Avl og Lysten til ny viden" en halvlang tråd hvor det står ganske udførligt hvordan de forskellige farver nedarves?


  • #26   3. sep 2007 Eva>> Ja, det var netop tortie der var tale om smiley

  • #27   3. sep 2007 Savner min Josef smiley
    Hold da op hvor du kan...


  • #28   3. sep 2007 Annette - Øh, hvem kan hvad? :o)

    Savner min Josef - Aeh okay.. Jamen så var det jo rigtigt hvaddu huskede, hehe


  • #29   3. sep 2007 * ^ ~ Annette ~ ^ *>> Hvad kan jeg?

  • #30   3. sep 2007 Savner min Josef smiley Skrevet: 03-09-2007 10:04:44

    Jamen en udtalelse det er da også at strø om sig og konstatere at sådan er det bare, fyyyyy slemme dyrlæge..


  • #31   3. sep 2007 * ^ ~ Annette ~ ^ *>>Ja, det har jeg skrevet, det ved jeg godt, og?

  • #32   3. sep 2007 Jeg synes nu heller ikke at Savner min Josef's dyrlæge lyder urpoffesionel eller noget...

    Jeg mener, de er jo trods alt dyrlægere, og ikke katteopdrættere, så det er nok mere kattens fysisk, psyke og helbred de holder sig opdateret på, frem for farvekombinationer. Dem kan de jo sjælendt kurere ;o)

    Selvom det kunne være rart, er der jo ingen der ved alt. Og erfaring, det får man med tiden. Men det kræver jo at man støder på eller opsøger emnet, og det tror jeg bare ikke er dét, de tager på kurser i.


  • #33   3. sep 2007 Sikke jeg staver lige nu :o) Bær lige over med mig smiley

  • #34   3. sep 2007 Men måske skulle man så bare lade være med at udtale sig så, jeg tænker ikke, at min dyrlæge ville have givet den besked.

  • #35   3. sep 2007 Det er en gammel myte.. Jeg troede da også på den indtil for en 5 år siden, det var jo hvad man hørte.. Så lærte jeg så lidt mere om katte.. hehe
    Selvom den med at trefarvede kun var hunkatte jo vidste sig at holde vand, så ikke alle myter er usande, de giver dog ofte ikke den rigtige begrundelse/nogen forkalring med :o)


  • #36   3. sep 2007 Zelda>> Jeg mener heller ikke en dyrlæge er dårlig fordi de ikke lige ved alt om alle dyrs farver. Da vi fik Frida i sin tid, var der næsten ingen, end ikke dyrlæger der kendte racen, men hun er da blevet behandlet til UG alligevel smiley

    Pernille H>> Så kan man jo aldrig udtale sig. Der var også engang man troede jorden var flad og det var der videnskabsmænd der fortale folket, idag ved vi så at den altså er mere rund end flad.

    Eva>> Ja, man kan jo altid lære nyt smiley Det er nok ved at være 8 år siden vores lille røde mis flyttede ind, og det var ikke kun dyrlægen der mente det måtte være en hankat nu den var rød.



  • #37   3. sep 2007 Savner min Josef: Jo, det kan man sagtens, men som fagperson er det nu engang klogt at holde sig til det, man ved og gisninger kan man ikke bruge til noget. At være dyrlæge er jo et speciale, så det ville da være rigtig fint at værne om fagligheden og professionalismen.

  • #38   3. sep 2007 Pernille >> Hun har sikkert troet hun vidste at røde hunkatte var sjældne. Mener ikke det går ud over hverken faglighed eller professionalisme, for så er der vist ingen dyrlæger der burde praktisere.

    Som tidligere nævnt, så forventer jeg ikke at min dyrlægen har styr på alle farver og hvad der er muligt, men at de kan behandle mine dyr når de er syge.


  • #39   3. sep 2007 Jeg har en klar forventning om, at min dyrlæge ikke udtaler sig om noget, som er en skrøne. Og jo, udtaler man sig om noget indenfor sit felt, som kan sidestilles med hverdagsbevidsthed (ikke dokumenteret), så giver man i mine øjne køb på sin faglighed.

    Jeg har ikke noget problem med, at du har den holdning til, hvad du forventer af din dyrlæge, jeg har det blot meget anderledes.


  • #40   5. sep 2007 Stakkels din dyrlæge smiley Jeg ville ikke turde være ham/hende, i frygt for at få sagt noget du så går hjem og dobbelttjekker på senere..,

    Det er menenskeligt at fejle, og vi kan kun vide og mene, indtil vi lærer nyt. Som sagt nægter jeg at tro at de går så meget op i farvekombinationer som en opdrætter gør. Det er ligesom bare hvad en opdrætter kan... Måske er det de latinske betegnelser for kattens knogler som dyrlægen terper derhjemme i stedet+ smiley


  • #41   5. sep 2007 Zelda, Ja, det kan man godt sige....

    Hvis du nu læste mit indlæg, det kan du jo prøve at gøre igen :-), så skriver jeg, at min dyrlæge ikke udtaler sig om noget, som de ikke ved og som kan sidestilles med en skrøne.


  • #42   5. sep 2007 Eller måske gør han, du ved det bare ikke, fordi man endnu ikke ved at det er en skrøne smiley

    Godmorgen, nyd solskinsdagen, nu må jeg hellere komme afsted på mit arbejde smiley


  • #43   5. sep 2007 Jamen i lige måde, har først møde kl. 08.30 og heldigvis god tid.

    I øvrigt synes jeg ikke, at det er det rigtige sammenligningsgrundlag. Fakta om de røde hunkatte har vi kendt til i flere år og derfor mener jeg, at det kan sidestilles med en skrøne.


  • #44   5. sep 2007 Og så gik det vist for hurtigt alligevel...

    Fakta har vi kendt i flere år, så alt andet er en skrøne.


Kommentér på:
Røde hunkatte

Annonce