{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Røde Hunkatte? Hvad?
  • #1   14. sep 2008 okay smiley Har undret mig længe smiley

  • #2   14. sep 2008 du kan både lave røde hunkatte og han katte. At alle røde katte er drenge er en skrøne som ikke passer

    men det at en kat er tre faret (tortie) er noget der er forbundet med x kromesonet (så vidt jeg forstår.) Der kan godt fødes tre trefarvede hankatte, men der er en stor sandsynlighed for at han så ikke kan lave killinger.. Det er sjældent at en han kat er tortie men det kan ske

    jeg har ikke selv het forstået det, men det jeg skrev er sådan som jeg har forstået det


  • #4   14. sep 2008 Orange-genet, som giver den røde farve, sidder på X-kromosomet.

    En hankat har kønskromosomerne XY - og når hans X-kromosom bærer orangegenet, er han rød. Hankatte arver X-kromosomet fra moderen, så dette vil sige, at det blot er hans mor, der skal være enten rød eller tortie for at han selv kan blive rød smiley Y-kromosomer, som han altid får fra faderen spiller ingen rolle i denne sammenhæng, så faderens farve er ligegyldig.

    En hunkat har kønskromosomerne XX. Bærer hun orangegenet på det ene X-kromosom, er hun tortie. Bærer hun orange-genet på begge X-kromosomer er hun rød. En hunkat skal altså have orangegenet fra begge forældre for selv at blive rød.
    - Dvs. hun skal have en rød far og en rød eller tortie mor, for at det er muligt. Derfor er røde hunkate måske lidt sjældnere end de røde drenge. Men de findes hos alle racer (incl. huskatte), hvor rød er en anerkendt farve smiley


  • #5   14. sep 2008 tusind tak katrine.. må jeg kopier det du har skrevet. Jeg vil gerne huske det og du har skrevet det forståeligt. Jeg lægger det ikke andre steder.. jeg vil bare gerne læse det igen og igen

  • #6   14. sep 2008 Det er jo ikke¨så sjælden når det er racekat

  • #7   14. sep 2008 Jeg har også en rød dame huskat

  • #8   14. sep 2008 Selvølgelig må du det, Line smiley

  • #9   14. sep 2008 jeg har osse en delvis rød hun kat smiley

  • #10   14. sep 2008 ~ ~ Mor til december ~ ~
    LOL - en delvis rød hun - hun er så tortie. Men sjov betegnelse *S*

    Røde hunkatte er nemme at lave, med det kræver 2 røde forældre.
    En rød far og som minimum, og så en tortie mor. Vil du ha et helt rødt kulld dutter, så kræver det også en hel rød mor *S*

    Dog er der ik mange opdrættere der "gør" i røde piger, så røde piger er dyre.


  • #11   15. sep 2008 Anne R : hehe... vidste ikk lige hvordan jeg skulle forklare det hehe...
    har ikk så meget forstand på katteracer og sådan noget hehe


  • #14   16. sep 2008 Jeg har haft en rød hunmis en gang, som jeg flaskede op. Da hun skulle kønsbestemmes var der fire dyrlæger om det smiley Så det ER sjældent:-) Hun var ikke steril, hvilket iflg dyrlægerne igen var enorm sjældent.

    Så Mille var en sjældenhed:-)


  • #15   16. sep 2008 Jeg har også en rød main coon pige

Kommentér på:
Røde Hunkatte? Hvad?

Annonce