{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.311 visninger | Oprettet:

Min kat bliver jagtet væk {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har en sød og meget tillidsfuld kat (hjemme i hvert fald). Hun er 1,3 år. Vi bor i et delehus med stor have, og for 2 mdr siden er der flyttet en ny familie ind nedenunder med en anden hunkat. Min kat har altid været både inde og ude, og maks væk en dag af gangen.

Men den nye kat, passer på sit nye territorie og hvæser og og skræmmer vores. Hun er flere gange blevet væk i 3-5 døgn og jeg finder hende under en busk eller bag et hegn, når hun er rigtig træt og sulten. Derefter er hun så hjemme nogle dage hvor hun sover og opholder sig under sofaen meget tid. Til sidst bliver hun for nysgerrig og sniger sig ud igen.

Kan man gøre noget så de to katte kan lære acceptere hinanden? Ejeren vil meget gerne hjælpe.
Vores kat vil meget gerne lege med andre katte som har været forbi inden den nye kom. Jeg har tænkt på at hun ville have glæde af en anden ung kat at lege med herhjemme... Men kan jeg være heldig at det også kunne give hende mere mod? Jeg synes det ville være synd hvis hun skulle holdes inde altid.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kat bliver jagtet væk
  • #1   1. aug 2018 Nej katte er meget territoriale dyr. Det ender med, at den ene eller anden vælger at flytte. smiley

• #3   1. aug 2018 Er begge katte neutraliserede?

• #4   1. aug 2018 Jeg tror ikke det vil give din kat mere mod udenfor i fritløb fordi du anskaffer en ny kammerat til hende hjemme. Det er synd for hende hun bliver jagtet. Du kan nok ikke gøre andet end at passe godt på hende . Måske ville hun trives bedre i en katte gård, så hun ikke behøver at være bange og løbe langt væk .

• #5   1. aug 2018 En ny kat vil ikke gøre noget godt for hende, hun er presset nok i forvejen.
    Ellers skal i sadle helt om, og lave et indhegnet område til hende, og når hun er faldet til ro, kan i overveje om hun skal have en ven.

• #6   2. aug 2018 At få en nr. 2 tror jeg ikke vil afhjælpe problemet med den anden kat. Jeg kender en familie som fik en slags kat på denne måde, da der kom en ny kat i området hos deres genbo hvor den så valgte at flytte hjemmefra og bo hos den familie jeg kender...
    Desværre er det jo ikke ønsket...
    mine forældre har også to katte hvor den ene halvt bor hos diverse naboer, fordi de altid slås når de er “hjemme”. Jeg har også kendt en pige med samme problem hvor det dog var hendes mor-kat som blev jaget væk af sin killing (som var blevet voksen) som hun havde fået et par år tidligere. Katte er ikke rigtig bygget til at dele territorie og det vil næsten aktid være en udfordring når der kommer en ny kat som så skal dele territorie.

Men du spurgte til løsninger
    Hmm, altså jeg tror ikke det er særlig sandsynligt at man vil kunne få dem til at acceptere hinanden bedre - sådan noget er kun muligt hvis de kunne introduceres sammen på hinandens områder (private hjem) og så lære at tolerere hinanden derfra, men her er det ikke alle der kan det heller.
    Som ny kat vil der være en længere periode hvor de skal lære hinandens rytmer og helst at undgå hinanden så meget som muligt. Måske kunne der aftales forskudte tidspunkter på dagen hvor hver kat bliver lukket ud.

Tanken med ny kat er self god, men kan hurtigt bliver meget negativt, især fordi din kat i forvejen er presset på territorie, og det med at man forestiller sig to katte leger sammen, det er altså ikke altid virkeligheden (man kan næsten sige at det i de fleste tilfælde vil blive modsat med tiden) da nr. 2 på et tidspunkt (omkring 2 år) bliver moden og der ændrer deres dynamik sig fra “killing” og leg til voksen kat. Der er her de fleste får stort set samme problem som du har i forvejen med territorier.
    I tilfælde med heres, hvor en anden kat UDENFOR stresser hende så meget at hun gemmer sig under sofaen, der ville jeg absolut ikke introducere en ny kat da hun allerede lyder meget stresset og præget af forandringer. Man får kun nr. 2 kat fordi man selv ønsker det og skal være forberedt på hvad man gør hvis de ikke kan sammen.

I en situation som din er der bare ikke så mange løsninger som ikke er ekstreme - Det er naturligt at andre katte vil jage din, slås med den og generelt generer den, da der er for mange katte på for lidt plads udenfor. (Hunkatte har territorier på 3-5km mens hankatte har på ca. 1km, Ved ikke om de er mindre når de er neutraliserede.)
    Du kan sådan set regne med at der gennem hendes levetid vil komme en masse nye katte til og fra området og det kan man ikke gardere sig imod hvis ens kat er fritløbende.

Du kunne jo prøve at gøre hende til ren indekat -
    Men du synes det er synd? Må man spørge hvorfor

• #7   3. aug 2018 www.katteindhegning.dk

• #8   8. aug 2018 Lav en løbegård eller hegn haven inf. Ellers flytter din kat nok fra jer.

http://www.katteindhegning.dk

Kommentér på:
Min kat bliver jagtet væk

Annonce