Fritløbende katte {{forumTopicSubject}}
Jeg er bare så led og ked af at høre om folk der savner deres kat/deres kat er blevet kørt over og lignende.
De få IKKE min sympati De har selv valgt at deres katte går ude, og så er det vel egentlig bare et spørgsmål om tid.....At de så oven i købet søger trøst når skaden ER sket, tjaaa hvad skal jeg sige...
Deres begrundelse for at de løber ude er normalt: "Katten har det bedre ude, katten er skabt til at vær ude, ingen kan aktivere katten nok til at holde den inde, hellere et kort og lykkeligt liv ude en et sørgeligt langt liv inde.."
Hvor mange katte bliver lige ramt rent af en bil?? Mange slæber sig ud et sted, for så at dø med store smerter. DET kan man ikke se på en død kat, med mindre at den ligger flad som en pandekage på vejen, så er man nogenlunde sikker på, at den er død ret hurtigt, hvis det er en trafikeret vej...
Jammen hvis det er så fedt at ha katten ude, så skal i f.... ikke også komme og tude over at den er blevet kørt ned !! Selv de mest øde steder kører posten altså også...
De er sååå kede af det, men hvem skulle være mest ked af det ??
OG SÅ FORVENTER DE SKU OGSÅ AT MAN YNKER DEM FOR DERES TAB..jeg ynker katten
Hegnsloven gælder jo også for katte...
At jeg elsker katte skal vel ikke gå ud over min nabo? Om sommeren skal min nabo da kunne åbne vinduer og døre uden pludseligt at ha en kat liggende i den bedste stol, og naboen er nok heller ikke specielt glad for at luge ukrudt som includerer kattelort.
Er bare totalt fyldt med galde og dårligdom over deres hykleri, det undskylder jeg
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 44 Svar: 299
Jeg kan ikke andet end give dig ret...
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Ikke nok med at deres hunkat kommer hjem drægtig med killinger som efter fødsel "gives" væk, men hankatten er ligeledes far til killinger som han måske har fået med en vil hunkat. Dvs at disse killinger fødes ind i et liv uden opsyn, uden vaccinationer og med al mulighed for et lorteliv.
Er bare SÅ træt af udekatte, men mest af deres ejere!!!..
okt 2006
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.457
jan 2006
okt 2006
Tja det er jo åbenbart dem som på flere sider søger ynk over at deres udekat er :kørt over, savnet, fundet flade ikke fundet osv
nov 2006
Følger: 60 Følgere: 59 Emner: 105 Svar: 577
okt 2006
Mener nu at en sådan kat skulle aflives
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 96 Svar: 1.053
og desværre kan man gentage sig selv igen igen og igen ... ikke mange lytter .
Hvem siger at katte ikke kan have et lykkeligt liv indenfor ? soffi er en gammel kat, og hun er da vist pænt lykkelig hun kommer dog også ud i snor en gang imellem .. men indekatte skal bare have en ven (ikke nødvendig), legetøj & lidt opmærksomhed ! så kan de altså fint klare sig (: også slipper de for udedørsygedomme, rifter og skræmmer, en fæl død
jan 2006
okt 2006
Samme sker med katte der bliver aflivet, så bliv ikke pludselig xxxx med den procedure..
okt 2006
Men jeg tror bare ikke på det. Ikke hvis det gælder alm huskatte, og slet ikke til en 2 værelses lejlighed..........
okt 2006
Så bor du bar ikke det rigtige sted med dine katte..
okt 2006
Sån en kat skal blive hvor den er, eller aflives...sorry
okt 2006
Nu var min gald heller ikke rettet mod folk der tog udekatte som indekatte. Det skal da prøves...virker det ikke så...
Det var rettet mod alle de mennesker der var såååå kede af, at deres katte var: døde, manglede, fundet ssygdomsbefængte osv..........
okt 2006
Og jeg takker for din forståelse.....
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
En kvinde efter mit hjerte og med mod der svarer til
Jeg prøvede en gang at lave et lignende indlæg på et andet forum og du godeste hvor blev jeg da lynchet.
Selv om man igen og igen påpeger loven om mark og vejfred, preller det af, som vand på en gås.
TAK for et forfriskende indlæg, det hjalp på min dårlige dag.
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Det var som taget ud af min mund. *klapper*
Skide godt indlæg ;-)) Det er virkeligt frustrerende at læse alle de beretninger, når man ved at disse personer der mister, savner deres kat HAR kendskab til det med fertilitet og forplantning..
Sidder også ofte og ryster på hovedet. De er jo klar over hvilken risiko de løber.
Ja jeg er glad for dit indlæg. Hvornår kan folk lære at tage det nødvendige ansvar for deres dyr...
Annette
okt 2006
hvor er din empati overfor forældre, der lader deres små børn lege ved en meget stærkt trafikerede vej uden opsyn??
Kattene er som vores børn, og så vidt jeg ved har hverken små børn eller katte lært at begå sig i trafikken..
At kalde dette for rygklapperi er for mig blot et udtryk for, at du intet som helst har fattet.
dec 2004
Ganske kort
Hos kattene
okt 2006
Hvor mange katte har du set stoppe op ved vejkanten, se sig for og først gå over vejen når der er fri bane??
At du betragter personer med en ganske klar holdning til dyr - en holdning der tilgodeser dyrets tarv - for vanvid, siger mere om din person end om vi "vanvittige" menneskers respekt for trivsel.
dec 2004
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.861
Naja
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Det er noget hårdt at sige, men jo jeg giver jer tildels ret. Folk kender jo risikoen, og det samme gælder så for midt vedkommende især for folk der undlader at vaccinere deres katte, om de så render ude eller inde.. Hmm..
jun 2006
jun 2006
okt 2006
Det er ikke kun katte man ikke må lave en nødbremsning for.
Alle dyr under størrelsen på et får, må man ikke lave sådanne opbremsninger for.
Men du har helt ret i at enhver kæledyr ejer, er forpligtet til at holde deres egne dyr på ens egen matrikkel. ;-))
nov 2006
jun 2006
Christina - Nej, det synes jeg bestemt heller ikke man kan. (Især ud fra den holdning, har du ikke noget pænt at sige så hold mund). Kunne aldrig drømme om at sige sådan noget til folk, kan kun håbe at folk så måske vil holde deres næste kat som indekat.
Og ofte er det jo fx små piger der er dybt ulykkelige over at have mistet deres kæledyr, mens deres forældre har et mere praktisk syn på katte, og derfor lukker den ud.. Det kan barnet jo ikke gøre noget ved.
jun 2006
apr 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 132 Svar: 1.549
Jeg er helt enig... selv om jeg bor ude på landet, hvor der jo er rygter for alle katte render ude, så gør mine ikke.
Jeg har slet ikke nerver til det, og vil meget hellere bygge en løbegård, der også er planen skal op...
Jeg vil så også lige sige, at det sagtes kan lade sig gøre at omdanne en før udekat til indekat...
Har en af slagsen i hvert fald...
Oscar var en af disse katte, som blev lukket ude hele dagen og var fertil... indtil jeg overtog ham... så blev han kastereret og sat indenfor... heldigvis faldt det lige i hans lune, og han har ikke prøvet at komme ud, eller jamret ved døren nogensinde...
Han fik en ny chance for et tryggere liv, da den gamle ejer heldigvis ikke valgte aflivning...
okt 2006
Du må jo også forvente en voldsom reaktion, når du skriver:
Skrevet: 07-02-2007 19:39:13
Ja tak, jeg har efter hånden fundet ud af at vise mennesker herinde opfatter deres katte som børn. Hvilket i mine øjne er vanvid, det er et dyr om i vil det eller ej.
Om du vil det eller ej, så er der for det første en lov der siger, at enhver er forpligtet at holde sine dyr på egen matrikkel.
For det andet er det ikke tilladt at forvolde unødig skade på sit dyr. Hvordan kanman passe ordentligt på sit dyr, når man ikke kan have et øje på hvor det er?
Ydermere så har jeg ikke oplevet at folk skriver "det er du selv ude om".
Jeg oplever at man i rigtig mange tilfælde har vejledt, anbefalet og snakket omkring mange ting. At der så stadig er folk, der fuldstændig underkender disse vejledninger - til trods for at de er meget beviselige - så kan man altså ikke blive ved med at føle for dem.
Folk er gang på gang herinde og på andre fora informeret i, hvordan og hvorledes katte er. De er blevet informeret hvad der på bedst mulig vis kan tilgodese dyrets tarv og så er der enkelt der bare "skider en hatfuld" på de mange velmenene ord.
Sorry, men jeg kan og vil ikke sidde og trøste folk, der er så totalt ligeglad med alle de råd der er kommet.
okt 2006
Hvis et barn blev kørt ned fordi man lod det løbe og leje ved vejen, så tror jeg nu nok, at resten af børneflokken var i fare for at blive tvangsflyttet..
Ligegyldigt hvilket dyr man anskaffer sig, så har man et ansvar for at holde det på forsvarlig vis, samt fodre det med det bedste foder egnet til netop det dyr, og gå til dyrlægen når noget er galt. Ellers skal man holde sig til plastikanden i badekaret..
Nu var mit indslag at:
Jeg er bare så led og ked af at høre om folk der savner deres kat/deres kat er blevet kørt over og lignende.
De få IKKE min sympati De har selv valgt at deres katte går ude, og så er det vel egentlig bare et spørgsmål om tid.....At de så oven i købet søger trøst når skaden ER sket, tjaaa hvad skal jeg sige...
okt 2006
nov 2006
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 96 Svar: 1.053
og jeg har ikke oplevet nogen dunke folk i hovedet når de kommer ynker over deres tab. jeg er ked af det på deres vejne og håber selvfølgelig de vil fremover holde deres katte inde . både for deres og kattens skyld .
jeg kan godt blive lidt ''hmm'' når folk, som an har advaret kommer ' årrh min kat er forsvundet/kørt over/voldsom tilskadekommet'
hvorfor har de ikke taget rådene til sig ? i det mindste forsøgt ? selvom man giver dem rådene FØR de køber kattene og de så alligevel ikke gør noget, så blever jeg rimliige ... grrr ...
hvorfor fanden skal en kat dø, enda flere få at få øjnene op ?!
okt 2006
hvorfor skal folk miste et dyr, førend de tager ved lære?
Hvad er årsagen til at, de personer der til trods for utallige velmenene råd, stadig vælger at tro "det sker kun for naboen" OG godt ved hvordan man kan undgå skader.
Hvordan kan det være at de personer "bare" kan få trøst og så er alt i orden??
Hvis man tager udgangspunkt i arbejdslivet, tilråder arbejdsgivere en bestemt arbejdsgang fordi det giver de bedste forudsætninger for virksomheden. Tror du at medarbejdere bliver mødt med trøst, hvis de arbejder efter egen metode fordi "det sker ikke for mig"??
Det skader ikke at lytte og tage ved lære af andres fejl. Tværtimod.
nov 2006
okt 2006
Har sagt det til bonden, men han er ligeglad.
Har ringet til Dyrenes beskyttelse - de kan intet gøre, men det kan sherif AKSEL heldigvis...
Den hunkat vil selvfølgelig stadig komme i løbetid, få killinger som så får et tvivlsomt liv....selv om hun har et smadret ben. Er hun lykkelig og fri?
Men hvor kommer den hunkat fra? Hun kunne meget vel være en datter af en fed velnæret ukastreret hankat, som naturligvis skal ha lov at komme ud, og som mange (mænd..??) desværre mener (hvorfor mon) ikke skal kastreres...
Ja jeg er sur gammel og styg!! Blir 40 i år
okt 2006
hvis man ikke har penge til at fodre begge, så kommer børnene da først, og man må finde et nyt hjem til sine dyr.
Men ansvarlighed er da ens om det er børn eller dyr???
Jeg kan ikke se at det er ok at en kat køres over bare fordi den er et dyr (og man kan jo altid få en ny).
Er dyr blevet til brug og smid væk??
okt 2006
Hvor kom det med tøjet lige fra???
okt 2006
Gør det tingene mere legalt, fordi det er værre i andre lande?? NEJ
Selvfølgelig er der forskel på dyr og børn, men ansvaret er om man vil det eller ej, lige så stort.
Kan man ikke tage vare på et dyr, skal man slet ikke anskaffe sig et dyr - såre simpelt.
SUK endnu en af de ligegyldige bemærkninger, for at legalisere ligegyldigheden ang. dyr.
okt 2006
Hmm sad egentlig og ventede denne...
Eksempel:
....mine høns har det godt, for de har 1 kvm mere en en flok burhøns har det. Har hønsene det så godt???
Ment som et groft eksemel, men jeg hører det ofte....suk
Stadig gammel og sur....
okt 2006
okt 2006
okt 2006
okt 2006
Er det fordi vi kan argumentere for det vi siger eller??
Du besvarer jo ikke på de spørgsmål jeg stille...
dec 2004
Hvis du er ansvarlig katteejer, tager du ansvaret for din kats liv og færden. Det er uansvarligt at sende den ud hvor den kan møde hurtigkørende biler, skydegale idioter og naboer der lægger gift ud. Det er uansvarligt at sende den ud, hvor den kat ødelægge naboens bil, tisse i naboens roser og skide i naboens grønsager.
Det er uansvaligt at se stort på loven om mark og vejfred.
Den eneste det hele går ud over er katten, ejeren bliver ked af det, men kommer over det igen, anskaffer sig en ny kat og det hele gentager sig
okt 2006
Hovedsagen er at jeg "fik dig"...!!
Så sjældent at jeg får nogen...
Stadig gammel men mindre sur......
okt 2006
Lone J
Ja kunne ikke ha sagt det bedre :-)))
stadig gammel og noget sur...
okt 2006
~*"*•Jeanette
Tak...lige mine ord, og så er du ældre en mig!!! RESPEKT
okt 2006
~*"*•Jeanette
Hvis du bare ligner dit billede med 10%, så vil jeg gi dig ret i næsten alt...tør jeg andet??
okt 2006
Hvor kom det med tøjet lige fra???
Håber stadig på svar
okt 2006
Er også mest oppe om natten....
okt 2006
Stadig gammel og lidt sur
dec 2004
okt 2006
Man bruger så meget energi af at være sur ;-)) Det kan sq ikk hjælpe ret meget at være sur.
Men jeg kan sagtens følge dig.
Jeanette - pæn pige?????????????????????????????
*fnizer i skægget*
Lone
Rigtigt godt skrevet. Det kan være at tingene sættes lidt mere i fokus på den måde ;-))
Annette
okt 2006
Åhhhh du er så gammel at man ikke må se det på din side....gyyys
okt 2006
Hvor står din alder henne ?? LOL
dec 2004
Jeg går bare fluks ind og skriver det Så kan du få dig et godt gys *LOL*
okt 2006
Er det ikke dejligt at vi stadig kan skrive sammen?
Havde været en unghundementaltest for Rottweilere, så havde vi scoret fuld point, da vi efter at ha været HELT oppe og køre.......faldt helt ned.
Dejligt
Men stadig sur og gammel....
okt 2006
Ja og tak for liige at nævne det igen, blir 40 i år..
...sur og gammel...
okt 2006
Kan det forresten gå hvis man siger schæfer? Rottweilere er en yderst lækker hund, men er mere til schæfer ;-))))
Marianne
Det er så tragisk men desværre sandt. Spildte liv på grund af "ligegyldighed"
okt 2006
Hvad tid skete det liiige?
dec 2004
Jeg kan selv huske det, for Napoleon blev gift med Josephine den gang *LOL*
dec 2004
Det skete sidst i 1700 tallet og i begyndelsen af 1800.
(Nå ja, det ved jeg så fordi jeg lige har læst "Kærlighedsbarn".
okt 2006
Ja de danske katte har det hamrende godt....hvike danske katte?
Nu mener jeg absolut IKKE at bare fordi man har indekat så har den det godt. Inde kan lige så godt være et lille fængsel uden udfordringer. I så fald ville jeg som kat, hellere leve et kort men spændende udeliv...
Men os opdrættere gør dog et arbejde i, at prøve at få, vores mislinger til at få et godt liv.
Men mange nye ejere hører desværre ikke efter, og det erfarer man så først flere år efter, og så...
okt 2006
Når folk nu alligevel er oppe, så lad os chatte...LOVE YOU ALL
Jeg står stadig ved det jeg skrev i starten, og det jeg senere har skrevet...
Hvad er der så lige at diskutere? Jeg har jo ret..
Sur og gammel
okt 2006
"omløb i bolden"...hvor kom den fra???
okt 2006
okt 2006
Jeg ser heller ikke det positive i at bare nogle få holder sig indenfor lovens rammer, så er alt i orden.
Især ikke når jeg ved at unødige dødsfald, mishandlinger, forgiftning og lemlestelse af katte kunne være undgået, hvis folk bare ville holde deres katte inde på deres egen matrikkel.
Som det tidligere er skrevet - meget godt endda - så er mange folk selvforskyldt i den situation. De har fået viden omkring kattehold og alligevel nægter de at forholde sig til det.
Denne ligegyldighed kan jeg altså - om jeg så var 850 år gammel - ikke forholde mig positivt til. Desværre.
Annette
okt 2006
Så derfor er jeg TRÆT af, at folk vil ynkes, fordi deres misser er blevet kørt over/syg/mangler/kommer hjem med skader og des lign. når katten får lov at gå ude.
Jeg KAN simpelthen ikke sørge for ejer, men for kat...
Folks valg. Iingen sympati her fra...sorry
gammel og tvær - på dyrenes vegne
okt 2006
DEBAT juubiii....så længe du syntes jeg har ret, syntes du ikke det vedr dette emne, så må du sørme stramme dig an med nogle goe argumenter
Ved at blive rigtig styg og gammel igen.............
okt 2006
Og se det første indlæg ..
gammel og sej
okt 2006
Jeg vil ikke give dig ret i at det er unødig energi. Kan man bare få flere mennesker til at acceptere katten på lige fod med hunden, så ville der ikke være nær så mange skæbner som der er nu.
En debat som denne er i den grad vigtig, da nye katteejere kan læse - for det første hvad der står i loven, for det andet hvad katten kan komme til at blive udsat for og for det tredie alle fertile katte vil før eller senere forsøge at forplante sig.
Nye katteejere lærer måske - ved at læse en debat som denne - at det virkeligt godt KAN betale sig at tage ansvar for sin kat.
Man kommer ikke unødigt afsted til dr. dyr fordi katten er skadet af den ene eller anden art HVIS man tage ansvar for sin kat.
Katten vil ikke få uplanlagte kuld killinger, HVIS man tager ansvar for sin kat og får den steriliseret.
Katten vil ikke være hadet af naboen, fordi den skider i hans bede, strinter op ad naboens husmur eller ridser hans bil, HVIS man tager ansvar for sin kat og holder den inde.
Det er ikke spildte kræfter, hvis bare flere og flere lærer om ansvar af deres husdyr.
Annette
ung men kan sagtens blive gnaven
okt 2006
vi må ta emnet op lige så ofte som vi behandler et mideangreb
så vi ses om en uge
dec 2006
Følger: 3 Følgere: 22 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 1.154
jeg føler med dem der mister deres kat på denne grusomme måde og jeg peger ikke fingere og siger så kan i lære ikke at lukke jeres katte ud nej jeg kan huske da jeg stod stortudene over min højt elskede huskat mille 5 år gammel og kørt ned jeg lærte det men på den hårde måde og det er der mange der oxo gør ,,,,, istedet for at skælde og smælde på dem der endnu ikke har lært det skulle vi forklare og oplyse dem der stadig mener at en kat absolut skal rende rundt uden for ....
dec 2005
Følger: 23 Følgere: 21 Emner: 20 Svar: 1.583
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
Er farven hvid mere rigtig end farven sort??
Smager kød bedre end grøntsager??
Det jeg vil sige er, at der for mig ikke er noget, der er mere rigtig end andet. Der er bare noget der er rigtigt for nogen - og noget andet, der er det for andre.
Jeg har faktisk ikke nogen mening for andre katteejere end mig selv i spørgsmålet som denne tråd. Men det har da sat nogle tanker igang :-))))
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 88 Svar: 1.297
Tager en kat til mig, som er indekat, hun nægter at gå på bakke, jeg prøver ALT i verden for at hun skal blive renlig, UDEN resultater, men holder så meget at KATTEN som IKKE er ET BARN og som OVERHOVEDET aldrig nogensinde vil blive et BARN så jeg beslutter at prøve at gøre hede til udekat... BOR SÅ TIL LEJE og undersøger om egmå lave en LØBEGÅRD... det må jeg IKKE.....
derfor bliver min KAT (ikke mit barn) udekat, og jeg havde i planer at give hende p-piller når hun kom i løbetid, men det nåede jeg jo så ikke....
Så nu er hun her ikke mere... ÆRGELIGT....
Men det gør mig kraftedeme ikke mindre katteelsker end jer andre, og i burde samme jeg over jeres udtaleser.....
Det er alt hvad jeg har at sige i denne sag og mit eneste indlæg på dette indlæg... For gider ikke høre på jeres paragraffer og loe... SKET ER SKET.... og jeg har sq ærlig talt ikke brug for jeres hovne kommentarer.....
UNDSKYLD MANGE GANGE AT JEG SKREV AT JEG SAVNEDE MIN KAT, DET GENTAGER SIG IKKE!!!!!!!!!!!!
okt 2006
Jeg kan godt forstå at du er frustreret, men prøv lige at sænke blodtrykket igen..
Hvordan kan du regne med sympati, når du i bund og grund selv er skyld i at Cleo er væk?
Du har ikke fået hende steriliseret, ergo så følger hun hendes instinkt. Nu har du været her på forummet i et godt stykke tid, så du har for så vidt ingen undskyldning for IKKE at ville suge den viden til dig, som andre har skrevet om.
Du har valgt at forlede dig på "det sker ikke for mig" og dermed frakastet dig dit ansvar..
Du har IKKE gjort ALT hvad der stod i din magt, for så havde du fået hende sterilieseret og sat et lille hegn op i hækken. Det kan mange gange være nok.
Selvom din kat ikke er dit barn, er dit ansvar nøjagtigt lige så stort som var det dit barn...
I øvrigt så er det ikke "vores" love du skider på, men den danske lov.
Men du kører vel også 180 på motorvejen, fordi det er det du har det bedst med.??
Hoven kommentar eller ej, så får du ikke mere ret i at bande og svovle.
nov 2006
Og hvem siger jeg har en hæk!?!
Og hvad er det for noget fis med at jeg oss kører 180 km i timen... Synes du skal overveje dine ord kraftigt inden du skriver til folk..... og bed mig lige om at sænke blodtrykket en gang til... kig lige i jeres udtalelser...........
nov 2006
okt 2006
Jeg kan ikke lige se hvor en stamtavle kommer ind i dette billede.
Jeg forstod ud fra din tidligere tråd, at du ikke ville have killinger på din kat, derfor forstod jeg ikke din beslutning om ikke at sterilisere hende.
At du blander stamtavler ind i denne diskusstion gør det jo ikke mindre rigtigt, at det bedste for en kat der ikke skal have killinger bør steriliseres.
At I kalder mig uempatisk kan virkeligt ikke gøre mig sur. Jeg er en meget empatisk person, men kan dælme godt blive skarp, når folk træder på min person.
Om folk vil møde mig eller ej er op til personerne selv. Jeg gør såmænd ikke mere skade end alle andre mennesker gør.
I øvrigt Majsepigen - hvorfor betyder en lov mere end en anden??
nov 2006
Jeg har aldrig skrevet nogen steder at jeg ikke ville have killinger på hende... tværtimod skrev jeg at jeg ikke ville have en gravid pige hjem.... Fordi hun er for ung til at få et kuld endnu..... Netop derfor havde jeg håbet på at jeg kunne fange hendes løbetid.... men det nåede jeg desværre ikk....
Der har før været diskussioner herinde om at man kun bør få killinger hvis ens kat var m tavle.... - Derfor...
Du er noget af det mest uempatiske jeg længe har hørt om / læst om.....
Og du bliver sur hvis folk træder på din person?? - Læs dog hvad du selv skriver.... Hvis der er nogen der bliver trådt på er det da folk med udekatte -deriblandt mig!!!
Og ved ikk helt hvad du mener med at en lov er vigtigere end en anden....
okt 2006
Jeg hentyder eksempelvis til færselsloven og loven om mark og vejfred.
Hvorfor er det uempatisk at forholde sig til viden og facts??
Den viden der er tilgængelig her på nettet, er jo tilfor at hjælpe andre mennesker.
Hvorfor er jeg uempeatisk fordi jeg læser i dit tidligere indlæg at du ikke vil have en gravid kat hjem, og ikke forstår at du ikke har gjort noget ved det - du har jo som alle andre mennesker læst, hvordan du kan sikre din kat..
Hvorfor er jeg uempatisk fordi jeg har en mening vedr. personer der har fået så mange forskellige oplysninger og alligevel vælger at gøre stik modsat?
Hvorfor er det mig der er uempatisk i sådan en situation?? Hvorfor kan det ikke være sådan en som dig? Der ikke vil suge viden til sig, når den efterhånden er så let tilgængelig?
Hvad gør dig til et bedre menneske end mig?
dec 2004
Denne debat er som så mange andre, endnu en gang mundet ud i skældsord mod de der ikke har samme mening, som een selv.
Det eneste det viser er; at man simpelthen ikke kan argumentere ordentligt, at man ikke forstår konceptet i en debat.
Jeg tror lige man skal have for øje, at vi ALLE har ret til at have en holdning. Vi har ret til at mene, at det er tåbeligt at have udekatte og at vi ikke vil ynke folk der mister sin kat på den bekostning.
Ligedan har I lov at mene, at katte har bedst af udeliv.
MEN
Hvorfor i alverden er det lige, at det er os (opdrættere/racekatteejere) der er forkert på den? Har I tænkt over, at det KUNNE være jer der simpelthen ikke ved nok?
Jeg for min part, har meget svært ved at tackle folk der bare RÅWER for så har de altså ret. Det er simpelthen for barnligt.
Vil man deltage i en debat, så vær forberedt på at blive sagt imod og hav nogle gode argumenter. Diskuter sagligt og sobert og INGEN vil blive *pissed off* af den divergerende mening.
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 3 Emner: 56 Svar: 414
That's just my oppinion....
Venligst, Mie!
nov 2006
Men at begynde at fyre bemærkninger af om hvor hurtigt jeg kører på en motorvej ved jeg ikke lige hvad du får ud af....
Og at man må skyde en kat uden for bygræne kan man heller ikke bruge i mit tilfælde da jeg bor midt i byen....
Jeg (og flere herinde) føler at der bliver snakket ned til os i mange henseender... Et simpelt ? om hvilken kat der ville være en god blanding med en hunkat af bestemt race, bliver til de vildeste skænderier og at man slet ikke burde sætte killinger i verden af blandingsracer......
Jeg ved da godt jeg kan neutralisere min kat, men det er et VALG jeg har truffet...Det er der ingen love der forbyder......
Og Lone der er forskel på at "råwe" og snakke med store ord.......
nov 2006
dec 2004
Min erfaring er at mennesker der føler sig nedgjort og nedværdiget, samt talt ned til, har ofte helt forkert fat på det der er sagt til dem. Oftest fordi de har meget svært ved at håndtere kritik af deres handlinger og opfatter kritikken som personlige angreb. Samtidig viser det sig ofte, at pga. manglende viden omkring et debatemne, føler de samme mennesker sig i den grad udsat for "overgreb" af de der ved noget. Istedet for at sluge kamelen, anerkende den manglende viden, er det nemmeste at gå i forsvarsposition. Dette går så ud på, at udråbe de der ved bedst til uempatiske, usympatiske og snobbede.
Nu ER dette forum så til for alle, jeg for min part, har ikke tænkt mig at lade være med at svare i tråde, blot fordi der sidder nogen, der ikke har samme mening som jeg, eller for den sags skyld, den samme viden.
Så take it or leave it.
nov 2006
Jeg tager skam gerne imod råd, men jeg er altså ikke fuldstændig ny i det at have kat.....
Men bare fordi det jeg gør ikk er det samme som du og andre opdrættere ville gøre, gør mig da ikk fuldstændig forkert på den....
Jeg har altid haft mine katte inde, men blev nød til at vælge anderledes da Cleo nægtede bakken....
At jeg så ikke har steriliseret hende er så måske en stor stor fejl i jeres øjne, men for f***** jeg ville jo så gerne have et kuld killinger på hende inden hun blev steriliseret....
Cæsar er indekat og bliver aldrig andet.....
nov 2006
Måske er der også nogle folk der har en forkert måde at sige tingene på???? - Det kunne jo være.....
dec 2004
Jeg tror altså du tager fejl
Vi vil så gerne give gode råd, ud fra vores erfaringer og den viden vi nu en gang er i besiddelse af.
I en meningsudsveksling, er det jo helt naturligt at man kommer med sine synspunkter.
Du har dine synspunkter og vi har vores.
Vi vil IKKE bestemme over, hvad du skal eller ikke skal, vi vil bare gerne råde dig efter bedste evne. Og vi HAR altså en del mere erfaring og viden end f.eks. du har. Det er altså helt naturligt.
Prøv at se det fra en helt anden vinkel:-)
Eksempel:
Jeg er 47 år, jeg har levet meget længere tid end dig. Jeg har 3 uddannelser og en af mine store lidenskaber er katte. En anden stor lidenskab er at læse bøger og studere, så hvis du kobler de to ting sammen, så har du en katteelsker, der har læst en million-milliard bøger og har studeret om katten i særdeleshed. Hehe jeg elsker også flyvemaskiner og har taget mange flykendingsprøver. Ja jeg har endda undervist rekrutter i overlevelse og felttjeneste.
Kan du se, jeg har en viden om nogen specifikke ting og en erfaring pga. alder. Til gengæld er jeg lost inden for ipod, mobiltelefoner osv osv.
Garanteret kunne du lære mig en hel del omkring dette emne. For selv om du så er meget ung i forhold til mig, har du en viden omkring ting og sager, jeg aldrig har tænkt på at opsøge viden om og hvis jeg gav mig til at snakke vidt og bredt om nogen af de ting ville det meget tydeligt skinne igennem, at jeg ikke aner en dyt eller i allefald meget lidt. Prøv at sætte dette i perspektiv .
okt 2006
Majsepigen du skriver:
Annette jeg har aldrig sagt at du er et dårligere menneske end jeg er......
Hvordan skal jeg så forholde mig til dine ord lidt tidligere i dag?
Hvis I vil læse de tråde, hvori der gives en hel del forskellige gode argumenter, om det at sikre sin kat på forskellige måder, vil I også kunne forstå hvorfor vi opdrættere efterhånden reagerer som vi gør.
Jeg bryder mig ikke om at blive bedt om et råd, hvortil det jeg videresender af råd/vejledning fuldstændig bliver tilsidesat, med ord som snob og nedtalende person, uempatisk (lige nu - den var dog ny) og alt muligt.
At jeg og mange andre har en viden vi meget gerne deler ud af, med et "lussing" til følge fordi vi så gerne vil lege kattenes advokat og bestemme hvilke katte der må få killinger eller ej, det gør altså at at man får indtryk af, at nogle mennesker bare ikke vil tage ved lære, men argumenterer modsat - bare fordi de kan.
At jeg personligt vil anbefale en kastration til katte, er ganske enkelt for kattens skyld.
Det har ikke noget som helst med at jeg vil bestemme hvem der må få killinger eller ej.
Jeg er for så vidt ligeglad med hvem der får killinger, det eneste jeg godt kunne ønske mig var, at der blev set lidt mere på de forskellige måder man kan sikre sin kat og dens killinger.
At lade en fertil kat løbe frit rundt, uden nogen form for sikring mod løbetider, er ikke at tage super stort ansvar for sin kat.
Hvis man ønsker at lade sin kat få killinger, bør man sætte sig ind i mere end hvilke farver vil den kunne få...
dec 2004
og dyr selv om jeg er klar over at nogen betragter deres dyr som deres børn. så skal nogen endelig gøre det må vi jo håbe de kan holde dem hjemme og indendørs hele deres liv,for skulle en ulykke ske(gud forbyde det) er det jo deres egen skyld,de kunne jo have holdt dem inde....
øhhh nu stiger kunsten godt nok *LOL*
Vil du virkelig fortælle mig, at du opfatter os som tåber? Børn kan lære, børn kan ressonere, børn har hjerner der kan huske længere end til madskålen, børn kan tage konsekvenser.
Det kan katte altså ikke og selv om vi betragter dem som vores børn, så er vi altså ikke så dumme, at vi også behandler dem som sådan.
Men vi VED at vores katte ikke aner en dyt om, at man kan dø af at blive kørt over, derfor er vi så kloge, at vi sikrer dem et langt og lykkeligt liv i sikkerhed.
nov 2006
okt 2006
Nu kan jeg ikke huske om du har haft hende ved dyrlægen, for at chekke om hun skulle have en urinvejsinfektion, men det kunne være en af mulighederne.
En sele ville også være et godt alternativ, da hun på den måde kan komme ud men alligevel ikke længere væk, end du har mulighed for at se hende/holde øje med hende.
Jeg håber hun kommer hjem igen (hvilket jeg jo også skrev i din tråd) og jeg tror bestemt også at du er en erfaring rigere - en du sikkert ville være foruden (og nej det er ikke for at hakke at jeg skriver dette)
jun 2006
Hvor forfærdeligt!
okt 2006
ja den er virkelig kvalmende at læse. Fy for pokker.
dec 2004
INGEN har sagt at vores viden er bedre, men jeg begynder snart at blive i tvivl om, at nogen forstår hvad der bliver skrevet, eller drejer det sig nu igen igen om, at hvis der står opdrætter i vores profil, så har vi meninger der ikke harmonerer med det virkelige liv?
Jeg må vist hellere holde mig fra denne tråd lidt, for lige nu er jeg *gammel og sur*
okt 2006
dec 2004
nov 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Katte: 3 Svar: 33
Det må være en privat sag om man lader sin kat være ude eller indekat. Og vælger man have sin kat som udekat ved man at der er den risiko at der kan ske den noget...ønsker det ikk for nogen.
Jeg har selv haft 2 katte som var ude katte...den ene blev kørt ned..desværre(7 år siden). Og den anden er aldrig kommet hjem igen på trods af øretatovering og efterlysning ved kattens værn(5 år siden).
Jeg har derfor besluttet at mine 2 "pus" ikke kommer ud..kun om sommeren og i snor..ups Baloo kommer også lidt om vinteren (isnor)men kun fordi han kan lide sneen.
Sidst og ikk mindst syntes jeg at vi i Danmark burde have dyrpoliti... for at tilgodese dyrens tarv... det ville også gøre at hvis man kører et dyr ned/ ikk passer det ordenlig osv..tja så bliver man straffet. og så kan man blive frataget retten til at have dyr.
nov 2006
nov 2006
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
Hmm mon osse jeg er sur og gammel... tja hvis jeg er så skidt med det...
Det er da helt utroligt, at man bare fordi man er opdrætter ikke kan komme med sin mening, ja så er man snoppet og bedeviden..
Plus det er da utroligt at man ikke kan sige sin mening..
uden at få en over snuden...
Jeg er imod at man lade sin kat løbe ude alene...
Jeg kan slet ikke forstår at nogen tør lade deres katte løbe frit..Da jeg læser aviser og ser nyhederne.. Tænk på hvor mange dyrmishandler der er derude...
Plus der er mange andre ting der kan ske derude...
Så vil jeg lige slutte af med!!!!
At jeg har min menig!!!
Nogen en anden... og den må de godt ha''' at jeg så ikke forstår det, det er min sag
okt 2006
Katte kan altså sagtens forvilde stor skade på mennesker.
Min kusine havde en kat der konsekvent gik til angreb på små børn - uanset om de var i deres egen have, på vejen eller andre steder.
Katte kan lave endog meget dybe ridser i lakken på din nabos bil. Ikk så sjovt at skulle erstatte, for det er en ret dyr omgang.
Noget jeg bed mærke i, var det du skrev om din kat, når kommer med en guldfisk fra naboens havedam.
Tror du at naboen synes det er særligt sjovt, at din kat gang på gang stjæler hans fisk??
Erstatter du de fisk din kat tager??
Det er ihvertfald en meget god måde at få en sur nabo..
okt 2006
Det er godt (og på sin vis også heldigt) at du har det gode forhold til din nabo. Ikke alle ville synes det var så sjovt at miste sine fisk på bekostning af en fritløbende kat..
Duddi:
De fugle du nævner er jo også alle krumnæb Deres bid er langt hårdere end et bid fra en lille spidsnæb som astrilder, gouldsamadiner, risfugle, kanarie og andre små pragtfinker ;-))
Disse fugle har ikke en kinamands chance mod en kat.
dec 2004
Nej jamen okay, I har da helt ret, vi andre har slet ikke ret.
Vi har ikke ret til at have en holdning.....det har I selvfølgelig.
Vi har ikke ret til at have en mening........det har I selvfølgelig.
Vi aner aldrig en skid om noget som helst.....I er alvidende og jeres studiegæld tynger hårdt.
dec 2006
Følger: 3 Følgere: 22 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 1.154
nov 2006
"Ja de er vel ved at være derhenne omkring hvor de efter at have klatret igennem leguster busken, skidt i naboens liljer, kradset lille sofie, overskidt hendes sandkasse, trampet på taget, gravet sig under fliserne til en voliere, ædt en masse fugle, blevet beskudt af jægere, sparket til af børn - nået så langt at de efterhånden også æder dem.. *GGGGG*" - Du har da glemt at de er blevet kipnappet af en biltyv der prøver at køre dem ned... LE GRAND FINALE!!! heheh....
nov 2006
" Nej jamen okay, I har da helt ret, vi andre har slet ikke ret.
Vi har ikke ret til at have en holdning.....det har I selvfølgelig.
Vi har ikke ret til at have en mening........det har I selvfølgelig.
Vi aner aldrig en skid om noget som helst.....I er alvidende og jeres studiegæld tynger hårdt."
Selvfølgelig må i have en mening, men snak da til folk på lige fod.... Der er stadig flere der føler at fordi i har et "katteri" har i mere og skulle have sagt end os almindelige katteejere... - og det er jer SEV der bringer opdrættersyndromet på banen... Og siger at vi ikke kan ta imod råd.... men det er lidt svært når det ikke føles som et råd, men en påduttelse....ærligt talt så er det lidt ynkeligt at høre på... Og så opretter i en gruppe for jer selv.... Heeelt ærligt... .Grow up!!
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 123
Ja jeg har udekatte, af den ene grund, at det nu engang er kattens natur at løbe frit, og ja, der er mange farer, men det er nu bevist, at en indekat ikke bliver stimuleret lige så meget som udekatte, det er logisk nok, og nok heller ikke svært at forstå, derfor må dem med inde katte også respektere mit valg, lige så vel som jeg respektere deres, selvom vi ikke er enige.
Jeg er sikker på, at hvis katten selv måtte vælge, ville den være ude, det er alle jer nok heller ikke i tvivl om!. Der er en grund til at folk er nød til at sætte hegn osv. op for at deres indekatte ikke render ud, for de katte vil jo hjertens gerne ud i naturen og udforske, klart nok, jeg gad da heller ikke være spærret inde, ligegyldigt hvad farer der elles lurer derude.
Dyr er dyr, sådan er det bare, og naturen er barsk og kræver en gang imellem sine ofre. Sådan er det for alle frit levende dyr, også for katte. Men sjovt nok synes folk det er ”åhh så synd” når bla. chimpanser, bliver holdt som kæledyr og ikke får lov til at boltre sig i junglen hvor de hører til, og folk følger gerne med når animal planet sender div. programmer hvor dyrene bliver sat fri af deres fangeskab og kommer ud i naturen. De mennesker der sætter de dyr fri, er fuldt ud klar over, at der er fare for at de kan blive skudt af mennesker eller lig., men det betyder mere for dem, at dyrene har det mest naturlige liv og deres frihed!!..det er da, at gøre det bedste for dyret!.
Har katten ikke prøvet andet end at være inde, er det klart at det kan gå, den ved jo ikke hvad den går glip af, men jeg er meget i mod at folk tager deres udekatte og gør dem til indekatte, selv dyrenes beskyttelse samt diverse dyrlæger mener det er synd for katten!.
Det er folks egen beslutning om man vil holde sin kat inde eller ude. Folk med indekatte er jo ikke onde mennesker der holder deres dyr fanget, de er blot bange for at der skal ske dem noget, og holder dem derfor inde…men for hvis skyld, og på hvis bekostning? i lukker da vel heller ikke jeres børn inde af frygt for at det der kan ske dem noget?...jeg forstår det ikke,men respektere jeres valg!.
Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg lidt, at mange i denne tråd er nød til at give hinanden skulderklap over alt det her med indekatte, og ”håne” dem med udekatte, fordi de nok inderst inde har lidt skyldfølelse….hvis man er 100% overbevist om at man gør det rigtige, har man ikke brug for den bekræftelse fra andre.
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 599
jeg har 2 katte.. de vil ALDRIG komme ud uanset om nogen siger det er kattens natur osv.. har da osse en del diskussioner med mine naboer fordi jeg holder dem inde.. skal siges vi bor på landet.. min nabo spurgte så sent som ugår om det var ok at hendes kat kom ind i vores have og kiggede ind af terassedøren fordi katten kunne se og dufte vores katte.. der er helt ok med mig, jeg vil ikke strinte vand på hendes kat for at få den til at holde sig væk.. det er jeg slet ikke typen på... Hvad andre gør med deres katte kommer ikke mig ved, mine forbliver indekatte.. jeg blander mig heller ikke i om at forældre lader deres børn gå til fest når de er 12-13 år gamle.. det ville jeg heller ikke lade mine gøre osv... vi har alle vores forskellige holdninger til det her emne.. og JA jeg kan godt have ondt af dem der mister en kat fordi den var udekat.. det var så bare min mening
jul 2006
- Det er på eget ansvar at din kat render ude, men ikke ulovligt!!!....
- ingen må gøre din kat noget skadeligt, det er ulovligt. Man må dog tilbageholde en kat i max 24 timer hvis den kommer ind på ens grund, men man har pligt til (og ja tak-ved godt hvad pligt betyder!) at underrette ejeren, og hvis man ikke kan få fat i denne, skal katten slippes fri...og hvem gider ærlig talt at tilbage holde en kat, hvis man ikke bryder sig om dem?!.
-Ingen har ret til at skyde en kat, også selvom man har jagttegn.
-Man må dog aflive en skadet kat hvis man har jagttegn, ellers er det kun dyrlægen der må aflive dyr!!
Hvis det var ulovligt at katte gik ude, kan du nok regne ud, at der var der mange mennesker der skulle have bøder....hold dig opdateret før du udtaler dig om den slags tak!....
sjovt nok var det du blev stødt over, og ikke mit indlæg, måske igen for at bevise over for dig selv, at det du gør er mest rigtigt!. Utrolig at nogle folk ingen respekt har for andres holdninger!. Respektere fuldt ud din beslutning om indekatte, men desvære har du hverken min forståelse eller loven på din side!!
dec 2004
Prøv lige at hør på jer selv, det er da det værste rygklapperrig.
Hvor jeg syntes det er ærgeligt at der findes så mange uempatiske mennesker her på KG.
Hvis folk vælger at søge til dette forum pga at de har mistet en kat, forlader de det ihvertifald med en meget dårlig smag i munden. Hvor er lige jeres medfølelse og empati henne????
Det var 2.
Ja tak, jeg har efter hånden fundet ud af at vise mennesker herinde opfatter deres katte som børn. Hvilket i mine øjne er vanvid, det er et dyr om i vil det eller ej.
Det var 3.
Men det gør mig kraftedeme ikke mindre katteelsker end jer andre, og i burde samme jeg over jeres udtaleser.....
Det er alt hvad jeg har at sige i denne sag og mit eneste indlæg på dette indlæg... For gider ikke høre på jeres paragraffer og loe... SKET ER SKET.... og jeg har sq ærlig talt ikke brug for jeres hovne kommentarer.....
Det var 4.
Heldigvis er vi ikke alle af samme mening som dig Anette O. Hvor ville det være trist hvis alle gik rundt og var så usympatiske overfor folk der har mistet. Du og mange andre kan ikke redde alverdens katte. Når uheldet er ude som jeg har været inden på håber jeg for gudskyld ikke de vil støde ind i dig og andre her på forummet, da i i mine øjne gøre mere skade end gavn, med jeres legen advokat for alverdens katte.
Det var 5.
Og hvad er det for noget fis med at jeg oss kører 180 km i timen... Synes du skal overveje dine ord kraftigt inden du skriver til folk..... og bed mig lige om at sænke blodtrykket en gang til... kig lige i jeres udtalelser...........
Det var 6.
Tak for støtten Christina... - Rart at nogen herinde har det man kalder for empati.... :o)
Det var 7.
det var 8.
Nu vil jeg holde mig neutral i denne debat, men DOG endnu engang understrege, at I - opdrættere, ikke bruger den rette tone, hvis I vil nå os 'uvindende stakler' (sådan ser I sikkert på det) om katte med alt hvad dertli hører.. Altså I angriber virkelig folk, - det er lidt trist at læse. Jeg ved godt, at I sikkert er endt så gale i skralden efter, at I garanteret har deltaget i utallige debatter af denne slags, - men for Guds skyld - kan I ikke se, at det ender i det rene ragnarok hvergang I går i gang... Folk lytter jo ikke til Jer, - og hvorfor?? - Fordi I taler ned til folk og det ender i stedet i en diskussion...
That's just my oppinion....
Det var 9.
I er utrolige at høre på! En skriver ”Vi vil så gerne give gode råd, ud fra vores erfaringer og den viden vi nu en gang er i besiddelse af” Ja, fint nok, men hvad gør jeres viden bedre end vores?
det var 10.
Men I kan jo tydeligvis ikke tåle, at andre har en anderledes holdning til hvad der er et rigtig katteliv…!
det var 11.
Helt ærligt hvor er det noget pjat at blive ved med at føle sig så forfulgt som opdrætter. Det er ikke det det handler om. Det er måden tingene bliver sagt på, til os "normale" katte ejere. Men det kan nogle åbenbart ikke forstår der er ingen der dunker "opdrætter titlen" i hoved. Det der er problemet er at der ikke er respekt for folks forskellighed.
.
det var 12
Der er stadig flere der føler at fordi i har et "katteri" har i mere og skulle have sagt end os almindelige katteejere... - og det er jer SEV der bringer opdrættersyndromet på banen... Og siger at vi ikke kan ta imod råd.... men det er lidt svært når det ikke føles som et råd, men en påduttelse....ærligt talt så er det lidt ynkeligt at høre på... Og så opretter i en gruppe for jer selv.... Heeelt ærligt... .Grow up!!
Alle ovenstående dele af indlæg er skrevet af de der påstår at vi opdrætter og folk der har indekatte er dem der taler ned til folk og altid føler os jaget...................gad nok vide hvorfor??????
Ja debat er en svær tingest at håndtere og det viser sig gang på gang, i dette forum, at utroligt mange har store problemer med den opgave.
Det drejer sig i bund og grund om at læse det der er skrevet uden at forsøge at tolke det henad hvor man kan gå i forsvarsposition. At prøve at komme frem med egne meninger UDEN at føle sig trådt på, af andres divergerende meninger.
Når man føler sig trådt på, er det LOVLIGT at fortælle det, men man behøver altså ikke skrige op om at nu er det de forfærdelige mennesker med opdræt igen, der bare er efter een hele tiden.
I er i et DEBAT forum, kan I ikke tage lugten i bageriet, så find dog på noget andet.
jul 2006
Det er helt op til folk selv om de vil have indekatte. Det gør sikkert også ejerne med indekatte mere trygge, at de ved at deres kat ikke kommer noget til, men at jeg ikke er ening i, at det er det bedste for katten, er noget andet, men derfor ser jeg jo ikke anderledes på dig, for hvem bestemmer hvad der er rigtigt og forkert?...
Du har taget en beslutning for dine dyr, og så længe du kan stå 100% inde for den er det ok med mig.
sep 2006
knus til alle på denne hvide dag.. håber i alle må have en rar dag på trods af alle de sure opstød
jul 2006
MEN.. empati og medfølelse skader ikke, heller ikke hvis man har det overfor de folk man ikke er eninge med!!....
nov 2006
dec 2004
nov 2006
dec 2004
okt 2006
Katten er det eneste husdyr folk syntes det er ok at lade løbe frit, og det på trods af, at den også er omfattet af hegnsloven.
Min venindes børns kaniner var løbet ud, og føøøj et ramaskrig der kom ud af det. "Tænk dog over at de bliver kørt ned, en hund kan ta dem, de bliver kørt over, kan du så få holdt dem ordentligt inde" ....det var hvad hun fik at vide på den konto....
Som jeg tidligere har skrevet, så kan jeg ikke ha sympati for dem der lader deres kat gå ude, og når uheldet så sker (for det ER bare et spørgsmål om tid) så vil de ynkes, håber bare for kattens skyld, at den døde hurtigt.
Skal jeg så også ha ondt af folk der partout vil svømme med hajer - og som får bidt en arm af??
"Jammen hvis katten selv kunne vælge, så ville den helst løbe frit".....men hvis den nu vidste at den på et tidspunkt ville ligge i flere timer, måske dage, med stærke smerter, alene, så tror jeg nu nok den ville vælge at bo inde.
Bare for at hive børnene på banen igen...hvis børn selv kunne vælge, så stod den på slik, sodavand, pomfritter osv men det får de heldigvis ikke lov til....
jul 2006
Det er lovligt at lade katten rende frit, men det er på eget ansvar. Det er så op til den enkelte, om de vælger at give deres kat det mest naturlige katte-liv, nemlig at lade den løbe ude og opleve friheden, som også vi mennesker sætter så stor pris på, selv om den giver en stor risiko for død og skader…”Thats life”…sådan er naturen, både for mennesker og dyr, og den tror jeg man skal passe på med at pille for meget ved!.
Du skriver at katten er det eneste husdyr der løber frit…-Ja, og fordi den er det eneste, så mener du vi skal lave det om?...så den bliver ligesom alle andre husdyr, der er fremavlet så meget, at de bliver små hjælpeløse individer der er 100% afhængig af deres ejere, og kræver konstant overvågning?... -En mærkelig måde at tænke på!.
Katten løber gerne ude og er meget interesseret i det, fordi den gudskelov har dens naturlige instinkter i behold, i modsætningen til så mange andre husdyr, som vi mennesker har avlet på. Hvis ellers vi mennesker lader katten, ja så kan den sagens klare sig selv, når den er en tur ude, og selvfølgelig er der er en risiko, det er der ved alt kære venner!, og kald mig bare uansvarlig, men jeg løber gerne den risiko for min kats liv, da jeg ved at den får så meget igen i den anden ende, og jeg vil hellere have min kat får et lidt kortere liv end den måske ville have fået hvis jeg havde spærret den inde, hvis blot jeg kan se tilbage på dens liv og sige ”den fik det bedste og det mest naturlige liv den kunne” . Jeg har da heller ikke selv lyst til at blive 100, hvis jeg ikke må gøre det der er naturligt også for os menneker, nemlig at opleve friheden og udforske livet og naturen.
Livet er en risiko, om så man er menneske eller dyr. Risikoen for at komme til skade/dø er der hver dag og kan ramme alle, både mennesker og dyr. Det er ikke ensbetydende med at man så skal stoppe sit liv og spærrer sig inde. Du skriver også, at katten ikke ville vælge udelivet hvis den selv kunne vælge, og hvis den var bevidst om de farer der følger med….men sjovt nok kender du da udmærket til de risikoer du løber hver dag ved at gå ud af din dør, men vælger alligevel at gøre det???..
dec 2004
Her er så Loven om Mark og vejfred.
Fra Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri.
Så skal I dælme godt nok ikke komme her bagefter at sige at det er lovligt at have løsgående dyr.
3 Lovens bestemmelser om husdyr
3.1 Lovens almindelige bestemmelser (Kapitel I)
§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.
Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.
§ 2. Det ansvar, som efter denne lov er forbundet med, at husdyr kommer ind på anden mands grund, indtræder også, når husdyr kommer ind på en dets ejer tilhørende ejendom, hvorover en anden har udelukkende brugsret.
Stk. 2. Som besidder benævnes i denne lov enhver, der holder husdyr, uanset om ejendomsretten over disse tilkommer en anden.
Stk. 3. De i nærværende lov for veje givne bsestemmelser omfatter tillige gader, pladser og stier.
3.1.1 Beskrivelse
Lovens kapitel I indeholder lovens almindelige bestemmelser, herunder lovens § 1, stk. 1, hvoraf fremgår, at enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget. Dette krav om, at man skal holde sine husdyr på sit eget, danner grundlaget for lovens øvrige bestemmelser.
Herudover indeholder kapitel I bl.a. definition af, hvad der nærmere forstås ved ”anden mands grund”, ”sit eget”, ”besidder” og ”veje”.
For så vidt angår begrebet ”anden mands grund” eller ”sit eget” fremgår det af lovens § 2, stk. 1, at det ansvar, som efter mark- og vejfredsloven er forbundet med, at husdyr kommer ind på anden mands grund, også indtræder, når dyret kommer ind på arealer, som dets ejer har bortforpagtet eller udlejet. Det er en forudsætning, at der hersker fuldstændig adskillelse mellem de bortforpagtede eller udlejede arealer og dyreejerens øvrige grund.
For at blive omfattet af begrebet ”besidder” er det ikke nødvendigt at holde flere husdyr, idet det afgørende er, om vedkommende holder det skadevoldende dyr som husdyr, dvs. har det for selv at bruge det eller nyde besiddelsen deraf. Den, der har dyret i varetægt i medfør af tjenesteforhold, eller den, der rent midlertidigt, f.eks. som dyrlæge eller smed, har det til behandling i en andens interesse, er ikke ”besidder” i lovens forstand.
Ifølge lovens § 2, stk. 3, omfatter de i loven for veje angivne bestemmelser også gader, pladser og stier. Bestemmelsen er medtaget for at undgå gentagelser i §§ 5, 15 og 17.
Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14.
3.1.2 Forholdet til beslægtet lovgivning
Smittefare og Det centrale Husdyrbrugregister (CHR)
Når der opstår mistanke om udbrud af en alvorlig smitsom husdyrsygdom, træder en række foranstaltninger i kraft. Foranstaltningerne bygger oftest på regler fra EU eller OIE, den Internationale Organisation vedrørende Epizootier.
Foranstaltningerne er følgende:
Ejendommen, hvor der er mistanke, sættes under tilsyn af Fødevaredirektoratet. Det indebærer, at dyrene skal holdes isoleret, samt at der ikke må tilføres eller fraføres dyr, der kan smittes, til ejendommen. Samme regler gælder for ejendomme, der har leveret dyr til besætningen eller fået leveret dyr fra besætningen.
Konstateres det herefter, at der er tale om udbrud af en alvorlig smitsom husdyrsygdom, oprettes en beskyttelseszone omkring ejendommen. I denne zone må der normalt ikke flyttes dyr, der kan smittes.
Det er således ved mistanke om udbrud af en alvorlig smitsom husdyrsygdom af betydning at have et godt overblik over husdyrbestanden. Det gælder, når der skal skabes overblik over til- og fraførsel af dyr til den ejendom, hvor mistanken foreligger, eller sygdommen er konstateret. Det gælder ligeledes ved oprettelsen af zoner
Dette lettes gennem reglerne om registrering af husdyrbrug i CHR, hvorefter husdyrbrug skal registreres i CHR.
Reglerne suppleres imidlertid med bestemmelserne i bekendtgørelse om mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin, får og geder.
Det følger af § 1, at hver besætning med disse dyr tildeles et CHR-nummer, der er et unikt nummer i CHR, og som identificerer en bestemt geografisk beliggenhed.
Fødsler, flytninger, slagtninger eller dødsfald skal indberettes til CHR. Pligten gælder både for ejeren af den ejendom, hvorfra dyrene flyttes, og for ejeren af den ejendom, hvor dyrene indsættes.
Gennem disse regler haves et godt overblik over husdyrbestandene og kontakten mellem besætningerne. Det er derfor væsentligt, at det så vidt muligt sikres, at der ikke sker uregistreret kontakt via omstrejfende dyr eller endnu værre ikke registrerede eller øremærkede dyr.
Bestemmelserne i lov om mark- og vejfred kan fortsat medvirke til at begrænse eller forhindre dette. Der tænkes her på lovens § 1 om pligt til at holde sine husdyr på sit eget, §§ 5 og 6 om reglerne om optagelse af husdyr og § 13 om muligheder for at straffe den, der lader husdyr færdes løse på fremmed grund.
Det bemærkes i den forbindelse, at loven om smitsomme sygdomme og zoonoser hos dyr ikke indeholder nogen definition af husdyr. Af bemærkningerne til loven fremgår dog, at der med husdyr først og fremmest forstås de dyr, der traditionelt holdes i erhvervs- eller produktionsmæssigt øjemed, såsom f.eks. køer, svin, fjerkræ og pelsdyr. Hjorteavl og regnormeproduktion, samt fisk og andre akvakulturdyr, der holdes i dambrug, er ligeledes omfattet af begrebet. Det væsentlige er derfor for så vidt angår husdyrbegrebet, om dyret er i menneskelig varetægt. Hertil kommer, at vildtlevende dyr, som f.eks. ræve og flagermus, udtrykkeligt er omfattet af loven.
Begrebet husdyr inden for husdyrsygdomslovgivningen må på den baggrund anses som værende bredere end det tilsvarende begreb i i mark- og vejfredsloven, jf. ovenfor.
Forholdet mellem lov om mark- og vejfred og forslag til lov om hold af dyr.
I forbindelse med forslag til lov om hold af dyr har det været overvejet, om nogle af bestemmelserne i mark- og vejfredsloven kunne indføjes i lov om hold af dyr.
Det er vurderet, at alene kapitel I i mark- og vejfredsloven naturligt ville kunne indarbejdes i lov osm hold af dyr, enten i kapitel 2 om hold, registrering, mærkning og omsætning af dyr eller et nyt kapitel. Der bemærkes dog, at forslag til lov om hold af dyr ikke definerer eller i øvrigt opererer med begrebet husdyr, bortset fra kapitel 5 om husdyravl. Derimod fremgår det af § 2, at lovforslaget både omhandler dyr i menneskelig varetægt og vildtlevende dyr. De sidste på grund af, at disse dyr kan udgøre en smittefare for de øvrige dyr.
Generelt ligger hovedvægten af lovforslaget på sygdomsforebyggelse og -bekæmpelse. Dette gælder også kapitel 2, der bl.a. indeholder sporingsinstrumenter - mærkningsregler - , som er af væsentlig betydning i sygdomsbekæmpelsesmæssig henseende. Omstrejfende dyr frembyder fare ikke alene ved at kunne forårsage skader ved angreb på andre dyr og eventuelt mennesker eller kan gøre skade på afgrøder, men også ved at kunne sprede smitsomme sygdomme. Det er derfor af stor betydning, at dyr som holdes af mennesker ikke bevæger sig eller flyttes, uden at deres bevægelser eller flytninger kan spores. Derfor registreres flytning af dyr i CHR, ligesom dyrene forsynes med øremærker.
Forslag til lov om hold af dyr indeholder en bestemmelse, hvorefter en dyreejer ved grov eller gentagen overtrædelse af lovens regler, bl.a. regler om mærkning af dyr, ved dom kan fratages retten til at holde dyr.
Mark- og vejfredslovens bestemmelser om erstatning for skade forvoldt af husdyr drejer sig alene om erstatning for skader på afgrøder m. v. og for skader på andre husdyr forvoldt ved angreb, men ikke erstatning for skader forvoldt ved spredning af smitsomme sygdomme. Forslaget til lov om hold af dyr indeholder heller ikke sådanne erstatningsregler, men kun regler om, at den der med forsæt eller grov uagtsomhed er skyld i sine dyrs sygdom, kan miste retten til erstatning, hvis de bliver slået ned.
Mark- og vejfredslovens kapitel III om optagelse af husdyr indeholder regler, som sigter mod at begrænse de situationer, hvor dyr strejfer om til fare for afgrøder, dyr og mennesker. I disse tilfælde er det af stor betydning, at dyrene er øremærket. Ved optagelsen begrænses det bortløbne dyrs kontakt til andre dyr, men optagelsen udgør i sig selv en risiko for optagerens egne dyr. Optageren af et dyr bør derfor i egen interesse sørge for effektiv isolering af dyret og tage alle forholdsregler for at mindske risikoen for, at en eventuel sygdom, som dyret måtte lide af, spredes til andre dyr.
Bestemmelserne i mark- og vejfredslovens kapitel IV - VII vil ikke hensigtsmæssigt kunne indføjes i lov om hold af dyr uden, at denne helt vil skifte karakter.
3.1.3 Relevans
Bestemmelserne i lovens kap. I er centrale for loven, idet de dels indeholder lovens grundprincip om at holde dyr på sit eget, dels indeholder nogle definitioner til brug for forståelsen af loven. Bestemmelserne er således tæt knyttet til resten af loven og må ses i sammenhæng hermed.
3.1.4 Udvalgets overvejelser
Udvalget finder, at bestemmelserne i §§ 1 og 2 har central betydning for loven, og at bestemmelserne ikke kan ophæves. Udvalget finder det ikke hensigtsmæssigt at overføre bestemmelserne til anden nuværende eller kommende lovgivning (forslag til lov om hold af dyr).
3.2 Erstatning for skade forvoldt af husdyr (Kapitel II)
§ 3. Kommer et husdyr uden s
3.2.1 Beskrivelse
Ifølge § 3 er husdyrets ”besidder” pligtig at erstatte den skade, som dyret forvolder, hvis det kommer ind på anden mands grund.
Erstatningspligten omfatter de jordbrugsskader (agrarskader), som husdyr normalt forvolder, når de kommer ind på anden mands grund, og som de faste vurderingsmænd vil være tilstrækkelig kyndige til at vurdere.
Erstatningspligten omfatter desuden den skade, der tilføjes andre husdyr. Dette gælder dog kun den skade, dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilføje det legemsbeskadigelse. Erstatningspligten omfatter ikke skade forvoldt ved bedækning eller smitte.
Ved ”anden voldelig måde” tænkes på tilfælde, hvor et dyr uberettiget kommer ind på fremmed grund, går fredeligt omkring, men bliver angrebet af et græssende husdyr, der under kampen lider skade. I et sådant tilfælde vil det indtrængende dyrs besidder være erstatningspligtig, selv om dyret ikke kan betegnes som angriber.
Erstatningsansvaret er objektivt. Det er således som udgangspunkt uden betydning, om besidderen kan bebrejdes noget i forbindelse med husdyrets adfærd i den konkrete sag.
Bestemmelsen får således selvstændig betydning ved at pålægge ansvar udover, hvad der ville følge af dansk rets almindelige erstatningsregler, hvorefter kun den skade, som forvoldes ved forsætlig eller uagtsom adfærd, medfører erstatningspligt.
Det fremgår dog af lovens § 3, stk. 2, at erstatning ikke kan kræves, hvis skaden er fremkaldt med forsæt eller uagtsomhed af skadelidte selv eller af en person, han har ansvar for. Er der skyld på begge sider, afgøres det efter fejlenes beskaffenhed, om erstatningen skal nedsættes eller helt bortfalde (egen skyld).
Hvis en skadelidt ønsker at fremsætte erstatningskrav i henhold til § 3, stk. 1, skal han inden 3 dage, efter at skaden er blevet ham bekendt, begære den vurderet af vurderingsmændene (§18, stk.1). Se nærmere herom i afsnit 5.
I lovens § 4, stk. 1, fastslås det, at loven ikke finder anvendelse på erstatningsansvar for skade voldt af hunde. Baggrunden herfor er, at dette erstatningsansvar er reguleret direkte i hundeloven og bekendtgørelser udstedt i medfør heraf.
Endelig findes i lovens § 4, stk. 2, en bestemmelse, hvoraf fremgår, at det ansvar for skade voldt af husdyr, som kan påhvile andre end besidderen, ikke berøres af loven. Det samme gælder besidderens ansvar for skade, som ikke omfattes af erstatningsreglerne i § 3, stk. 1 Bestemmelsen har til formål at præcisere, at krav om erstatning i disse tilfælde kan gøres gældende i overensstemmelse med de almindelige erstatningsregler.
3.2.2 Relevans
Oplysninger fra Forsikring og Pension
Direktoratet anmodede i juli 2003 Rådet for Dansk Forsikring og Pension (nu Forsikring og Pension) om at give oplysninger om henholdsvis brugen af mark- og vejfredslovens § 3, stk. 1, i forbindelse med skadebehandling, og om hvorvidt der tegnes forsikringer på området samt i givet fald omfanget heraf.
Det fremgår af besvarelsen, at F&P i forbindelse med direktoratets henvendelse har været i kontakt med de forsikringsselskaber, som tegner landbrugsforsikringer, og at besvarelsen på denne baggrund skal tages som udtryk for en samlet besvarelse fra forsikringserhvervets side.
M.h.t. anvendelsen af lovens § 3, stk.1 (det objektive ansvar) i forbindelse med skader har F&P oplyst, at de selskaber, som behandler agrarskader, har behandlet et varierende antal skader årligt siden 2001. Skønsmæssigt har antallet af skader ligget på ca. 750 sager årligt.
Forsikring for landbrugsvirksomhed omfatter i alle selskaber en såkaldt bedriftsansvarsforsikring, der omfatter ansvaret efter mark- og vejfredslovens bestemmelser. De pågældende skadetyper dækkes således af de sædvanlige landbrugsforsikringer. Der er typisk tale om økonomisk set mindre skader, som dog fylder meget i både forsikringskundernes og de skadelidtes bevidsthed.
Under henvisning til det forestående udvalgsarbejde vedrørende forenkling og eventuel ophævelse af mark- og vejfredsloven, har F&P bemærket, at det må forventes at give anledning til en lang række tvister, som ikke kendes i dag, såfremt det objektive ansvar efter mark og vejfredslovens § 3, stk. 1, ophæves og erstattes af et culpa-ansvar. Skadelidte antages at få problemer med at føre bevis for, at der er tale om culpøs handlen eller undladelse fra skadevolders side. Eksempelvis vil skadelidte kunne få vanskeligt ved at bevise, at naboens indhegning ikke har været forsvarlig, såfremt naboens køer f.eks. under tordenvejr bryder ud af indhegningen og beskadiger skadelidtes afgrøder.
Formentlig vil der ikke blot blive tale om nabostridigheder, men også om sager, der vil blive indbragt for domstolene, og som vil påføre omkostninger på både ansvarsforsikringer og retshjælpsforsikringerne i forbindelse med bl.a. advokatbistand.
Af ovennævnte årsager har F&P anbefalet, at det objektive ansvar efter mark- og vejfredslovens § 3, stk. 1 opretholdes. Idet F&P forudsætter, at de nævnte synspunkter tilgår det kommende udvalg, fandt F&P det unødvendigt at være repræsenteret i udvalget.
Politiets opgaver i henhold til mark- og vejfredslovens bestemmelser om husdyr.
Politiets almindelige arbejde i forbindelse med dyr, der er kommet ind på fremmed grund, består i at være grundejeren eller grundbrugeren behjælpelig med at finde frem til dyrenes ejer og skabe kontakt til denne. Dette sker sædvanligvis ved, at en politipatrulje kører til stedet og er grundejeren behjælpelig med at få dyrene bragt under kontrol og derved begrænse den skete skade. Derefter tages telefonisk eller personlig kontakt til den kendte dyreejer.
Hvis der i forbindelse med dyrets indtrængen på fremmed grund er sket skade på grunden og dens afgrøder, giver det sjældent politiet anledning til at foretage sig yderligere, idet erstatningskravene mange gange klares direkte mellem de implicerede personer, når dyreejeren er blevet kendt (det drejer sig meget ofte om naboer), og ellers bliver problemet løst ved forsikringsselskabets mellemkomst, især ved de lidt større skader.
Et større problem er dyrs færdsel på offentlige vejområder, især hovedveje og motorveje, hvor der meget ofte opstår farlige situationer. Det kan bl.a. være nødvendigt at rekvirere skytter fra Falcks redningskorps til at skyde dyrene eller kun nogle af dyrene for at skabe kontrol over resten. I mange tilfælde kan der efter gældende praksis ikke rettes kritik mod dyrenes indhegningsforhold, hvorfor disse ganske betydelige gener og ofte ganske betydelige skader for de implicerede motorkøretøjer ikke kan afhjælpes.
Hvis indhegningen findes i orden, kan politiet ikke på nogen måde give påbud om at skabe en mere sikker indhegning. Såfremt der er sket skader på de implicerede motorkøretøjer, må disse enten dækkes af bilernes kaskoforsikring eller afvente sagsanlæg mod dyrenes ejere endda med tvivlsomt resultat i følge gældende praksis, hvis hegningen har været i orden. Disse sager fylder betydeligt mere i politiets hverdag end de "rene" sager i henhold til § 3 m.v. i mark- og vejfredsloven.
3.2.3 Udvalgets overvejelser
Udvalget finder, at bestemmelsen i § 3 om det objektive ansvar i høj grad er relevant. Der henses særligt til, at den danner grundlag for, at forsikringsselskaberne årligt udbetaler erstatning i et stort antal skadesager. Endvidere henvises til de problemer af bevismæssig art og af praktisk karakter, som en ophævelse af bestemmelsen formentlig ville volde skadelidte, jf. udtalelsen fra Forsikring og Pension. Udvalget kan derfor ikke anbefale, at bestemmelsen ophæves.
Muligheden for eventuelt at udvide ansvarsområdet til at gælde alle skader forvoldt af husdyr (skader på bl.a. biler og skader ved smitte) er blevet drøftet i udvalget. Det har imidlertid vist sig, at der er tale om et vanskeligt erstatningsretligt forhold, som i givet fald ville forudsætte, at særligt sagkyndige og forsikringsselskaberne skulle inddrages i overvejelserne. En udvidelse af ansvarsområdet er ikke forudsat i kommissoriet for udvalget. Udvalget vil derfor ikke foreslå en udvidelse af ansvarsområdet.
3.3 Optagelse af husdyr (Kapitel III)
§ 5. Enhver er berettiget til selv at optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden hjemmel færdes løse på hans grund.
Stk. 2. På veje kan optagelsesretten udøves af den, hvem vedligeholdelsen påhviler. - Såfremt vejen er åben for almindelig færdsel, kan optagelsesretten tillige udøves af politiet.
Stk. 3. På jernbanearealer kan optagelsesretten udøves af de i banens tjeneste stående personer og af politiet.
Stk. 4. På fredede sandflugtsstrækninger kan optagelsesretten udøves såvel af grundens ejer eller bruger som af vedkommende sandflugtsbetjent.
§ 6. Ved optageren, hvem dyret tilhører, skal han snarest muligt og senest inden 24 timer, efter at optagelsen har fundet sted, tilstille denne - eller en til hans husstand hørende voksen person - underretning herom.
Stk. 2. Ved optageren ikke, hvem dyret tilhører, skal anmeldelse om optagelsen inden samme frist ske til sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers til politiet - der snarest muligt foranlediger optagelsen bekendtgjort, jfr. dog § 9, stk. 3. Udgifterne herved vil være at refundere af den, hvem dyret tilhører, og kan om fornødent inddrives ved udpantning.
Stk. 3. Undlader optageren at foretage anmeldelse i overensstemmelse med reglerne i stk. 1 og 2, fortabes retten til godtgørelse for foder og pasning, og optageren er pligtig at erstatte det ved afsavnet af dyret forvoldte tab.
§ 7. For optagelse af husdyr tilkommer der optageren optagelsespenge.
Stk. 2. Optagelsespengene udgør det samme beløb, som til enhver tid er fastsat som godtgørelse for foder og pasning af det pågældende dyr i et døgn, jfr. § 8, stk. 2, 4 og 5. Hvis en flok husdyr optages, kan der dog højst kræves optagelsespenge for 5 dyr.
Stk. 3. Optageren er bortset fra det i § 6, stk. 3, og § 18, stk. 3, pkt. 1, omhandlede tilfælde berettiget til at gøre optagne dyrs udlevering afhængig af, at der betales ham optagelsespenge og godtgørelse for foder og pasning samt erstatning for forvoldt skade eller sikkerhedsstillelse herfor. Sikkerhedsstillelse kan ske hos vurderingsmændenes formand, der fastsætter dennes art og størrelse, såfremt enighed herom ikke kan opnås mellem parterne.
Stk. 4. Den, som lægger hindringer i vejen for udøvelsen af den i stk. 3 omhandlede ret til at tilbageholde et optaget dyr, straffes efter straffelovens § 293, stk. 2.
§ 8. Optageren er pligtig at fodre og passe det optagne dyr forsvarligt. s
Stk. 2. For hvert døgn, som forløber mellem optagelsen og tilbageleveringen eller afleveringen til salg ifølge § 9 tilkommer der som godtgørelse for foder og pasning optageren:
For et stk. hornkvæg over 1 år
eller en hest over 1 år................... 5,00 kr.
for en kalv, et svin, et føl,
et får, en ged eller en hund.............. 2,00 kr.
for et stk. fjerkræ, en tamkanin
eller et pelsdyr.......................... 0,50 kr.
Stk. 3. Finder tilbagelevering sted inden udløbet af 1 døgn, vil godtgørelsen være at beregne således, at over 1/2 døgn regnes for 1 døgn og 1/2 døgn eller derunder regnes for 1/2 døgn. På tilsvarende måde beregnes godtgørelsen for overskydende dele af et døgn.
Stk. 4. Optages andre husdyr end de i stk. 2 nævnte, vil der være at erlægge godtgørelse for foder og pasning som fastsat for det af de nævnte husdyr, med hvilket det optagne dyr nærmest må ligestilles. Tvivlsspørgsmål herom afgøres af sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers af politiet.
Stk. 5. De i stk. 2 fastsatte takster kan til enhver tid ændres af landbrugsministeren.1
§ 9. Indløses og afhentes et optaget dyr ikke inden 24 timer, efter at dets besidder eller en til dennes husstand hørende voksen person af optageren har modtaget underretning om optagelsen, eller inden 3 dage efter at optagelsen er bekendtgjort, skal dyret bortsælges mod kontant betaling ved offentlig auktion efter forudgående bekendtgørelse med mindst 3 dages varsel. Dog skal dyr, der må formodes at indbringe mere ved slagtning end ved salg ved auktion, afhændes til et nærliggende slagteri eller slagtehus. Såfremt der ved auktionen ikke fremkommer noget rimeligt bud, skal auktionen standses og dyret afhændes efter regler, som fastsættes af landbrugsministeren, jfr. § 12.
Stk. 2. Auktionen afholdes af sognefogeden, hvis en sådan findes og ellers af politiet. Auktionerne er gebyr- og afgiftsfri.
Stk. 3. Skønner sognefogeden eller politiet - at det optagne dyr er af så ringe værdi, at udgifterne til bekendtgørelse om dyrets optagelse og afhændelse overstiger salgsværdien, bliver dyret uden forudgående bekendtgørelse og auktion optagerens ejendom.
§ 10. Af det ved afhændelse i henhold til § 9, stk. 1, indkomne beløb afholdes forlods de med bekendtgørelserne og salget forbundne udgifter. Derefter fyldestgøres optagerens krav i henhold til §§ 7 og 8 samt hans erstatningskrav, for så vidt dets størrelse er fastslået.
Stk. 2. Eventuelt overskud tilfalder statskassen, medmindre den dertil berettigede inden 3 måneder efter bortsalget kræver beløbet udbetalt. Fører optageren sag om erstatning for skade, som dyret har forvoldt under ophold på optagerens grund, bevarer han dog retten til at få dækning af beløbet indtil 1 måned efter, at der er afsagt endelig dom.
Stk. 3. Såfremt det indkomne beløb ikke dækker optagerens ovennævnte fordringer, kan optageren kræve det udækkede beløb betalt af dyrets tidligere besidder.
§ 11. De i henhold til § 5 optagne dyr kan, hvis optageren ikke har rimelig mulighed for at have dem i pleje, afleveres til vedkommende sognefoged, hvis en sådan findes og ellers til politiet, der i så fald er pligtig at varetage de optageren ifølge nærværende kapitel påhvilende pligter og overtager de ham tillagte rettigheder, dog således at de i § 7 omhandlede optagelsespenge tilfalder optageren, for så vidt de kan erholdes fra dyrets besidder eller dækkes ved afhændelse.
Stk. 2. Iøvrigt vil med hensyn til de heromhandlede dyr de i §§ 9 og 10 fastsatte regler være at iagttage, dog således at den sognefogeden eller politiet i henhold til § 8 tilkommende godtgørelse for foder og pasning forlods vil være at dække af det ved afhændelsen indkomne beløb.
§ 12. Landbrugsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om optagne dyrs afhændelse, herunder fastsætte særlige salgsmåder for dyr, som ikke kan ventes at indbringe deres fulde værdi ved de i § 9 nævnte salgsmåder.
3.3.1 Beskrivelse
Retten til optagelse af kreaturer, der kommer ind på fremmed grund, anerkendtes allerede i landskabslovene, der indeholder nærmere bestemmelser om, hvorledes optagelsen skulle finde sted, og hvilke retsvirkninger den fik (Danske lov 6-14-12 og 15 m.fl.).
Formålet med optagelsesretten er at beskytte grundejeren, og dette synspunkt er for vejenes vedkommende overført således, at man beskytter den vedligeholdespligtige, som dyrenes færden kan påføre forøgede udgifter. Efter § 5, stk. 2, har politiet optagelsesret ved de veje, der er åbne for almindelig færdsel.
Bestemmelserne om optagelse har traditionelt haft sammenhæng med, at dyr før i tiden i videre omfang end i dag græssede ude på markerne eller stod tøjret ude. Som følge heraf var der også tidligere mange tilfælde af undslupne dyr, som strejfede rundt og kunne forrette skade på afgrøder og lignende. Beskyttelseshensynet var som ovenfor nævnt grundejeren, og reglerne var møntet på, hvordan denne kunne reagere (dvs. hvilke rettigheder og pligter denne havde), når fremmede dyr kom ind på grunden.
3.3.2 Forholdet til beslægtet lovgivning
Der henvises til afsnit 3.1.2 vedrørende Smittefare og Det centrale Husdyrbrugregister (CHR) samt Forholdet mellem lov om mark- og vejfred og forslag til lov om hold af dyr.
Politivedtægterne
I forbindelse med udvalgsarbejdet har det været overvejet, om nogle af bestemmelserne i mark- og vejfredsloven kunne indføjes i politivedtægterne (normalpolitivedtægten).
Hver politikreds har sin egen politivedtægt, der er udfærdiget med hjemmel i lov nr. 21 af 4. februar 1871 om politiet udenfor København. For at sikre et ensartet indhold af vedtægterne er der af Justitsministeriet udarbejdet en normalpolitivedtægt, der skal tjene som forbillede. Vedtægterne godkendes af Justitsministeriet efter, at politimesteren forinden har hørt kommunalbestyrelserne i politikredsen. Overtrædelse af politivedtægterne straffes med bøde og er undergivet almindelig offentlig påtale - det vil sige ingen begæring fra forurettede, som betingelse for politiets indgriben.
Diverse definitioner
Vedtægterne (normalpolitivedtægten) gælder for den enkelte politikreds og i § 2 defineres vej som ”enhver offentlig eller privat gade, vej, plads, bro, tunnel, passage, sti, trappe eller andre lignende arealer der benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter”. Andre arealer er ikke omfattet af politivedtægterne. Uberettiget anvendelse af arealer, der ikke er omfattet af bestemmelsen, falder således uden for vedtægtens område.
I § 16 siges det, at "uvedkommende må ikke tage ophold på trapper, i porte, i indgange eller opgange til huse, i kælder eller loftsrum, i ubeboede huse eller lejligheder, i gårde, haver eller udhuse, på byggepladser, i køretøjer, jernbanevogne eller fartøjer." Uberettiget anvendelse af eller ophold på andre - åbne - arealer omfattes således ikke af bestemmelsen, hvortil skal føjes, at en dom (U 1979 201) har betvivlet hjemlen til at lade private områder omfatte af politivedtægterne.
Forholdet mellem lov om mark- og vejfred og politivedtægterne
Der er ikke fornøden hjemmel i den bag ved politivedtægterne liggende ældre lovgivning eller i vedtægterne selv til at lade de regler om husdyrs indtrængen på anden mands grund, som findes i mark- og vejfredsloven, optage i vedtægterne. Selv i tilfælde af at lovhjemmel blev tilvejebragt, skønnes det uhensigtsmæssigt at lade reglerne i lov om mark- og vejfred om husdyrs indtrængen og ophold på anden mands grund samt reglerne om varetagelse af disse dyr optage i en vedtægt, der stort set omhandler menneskers opførsel og færdsel på vejarealer.
Derudover er overtrædelse af politivedtægten, som nævnt, undergivet almindelig offentlig påtale, mens de forurettede efter mark- og vejfredsloven har mulighed for selv at påvirke resultatet af overtrædelser i kraft af reglen om begæring om offentlig påtale i mark- og vejfredsloven. 24
3.3.3 Relevans
Bestemmelserne om optagelse af husdyr anvendes ofte af politiet og mest til at finde den rette ejermand til et undsluppet dyr. Se nærmere om politiets opgaver i afsnit 3.2.2.
3.3.4 Udvalgets overvejelser
Bestemmelserne om optagelse af husdyr har stor betydning, dels for at dyrene kommer tilbage til deres ejer, dels - og ikke mindst - for at undgå smitterisiko ved at undslupne dyr får kontakt med andre dyrebesætninger. Udvalget kan derfor ikke anbefale, at bestemmelserne ophæves.
Udvalget anbefaler, at taksterne vedrørende godtgørelse for foder og pasning ajourføres i nødvendigt omfang (§ 8, stk. 5).
3.4 Ufredsbøder, uvane husdyr m.v. (Kapitel IV)
§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.
§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.
3.4.1 Beskrivelses
Ifølge § 13 kan besidderen straffes med bøde for ufred, når husdyr, som uden hjemmel færdes på fremmed grund, forgæves er søgt optaget
Ifølge § 14 har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter direkte på drab af dyret, må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen inden for det sidste år er advaret. Advarsel er ikke nødvendig, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Det fremgår af direktoratets undersøgelse i 2000, at bestemmelsen i § 13 har været anvendt i alt 52 gange af 13 politikredse i den undersøgte periode. Straf for overtrædelse af § 14 har derimod kun været anvendt få gange af politikredsene i den undersøgte periode.
3.4.2 Forholdet til straffeloven
Efter straffelovens § 291, stk. 1, straffes med bøde, hæfte eller med fængsel indtil 1 år den, som ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører en anden. Efter bestemmelsens stk. 2, kan straffen stige til fængsel i 4 år, bl.a. hvis der øves hærværk i betydeligt omfang.
Forbrydelsens genstand er ”ting, som tilhører en anden”. Ved ”ting” må forstås fysiske genstande af enhver art, herunder levende dyr og fast ejendom.
For at en person efter straffelovens § 291 kan ifalde et strafansvar for eksempelvis at have skudt en anden mands hund, er det en forudsætning, at personen har haft forsæt til at ødelægge, beskadige eller bortskaffe hunden.
En strafbar handling kan efter omstændighederne dog være straffri som nødværge, hvis handlingen har været nødvendig for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb, og handlingen ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt, jf. straffelovens § 13, stk. 1. Er grænserne for lovlig nødværge overskredet, bliver den pågældende dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.
Efter straffelovens § 14 om nødret straffes en handling, der ellers ville være strafbar, endvidere ikke, når handlingen var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet betydning.
Hvorvidt en handling, der ellers vil være strafbar, er straffri efter bestemmelserne i straffelovens §§ 13 eller 14, beror på en konkret vurdering af, om betingelserne herfor er opfyldt.
Bestemmelserne om nødværge og nødret suppleres i straffelovens § 84, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 2, af en mulighed for strafnedsættelse eller under formildende omstændigheder strafbortfald, når nogen har overskredet grænserne for lovlig nødværge eller nødret.
Efter et angrebs afslutning kan lovlig genoprettelse efter omstændighederne ske efter grundsætningerne om lovlig selvtægt. Straffelovens § 294 vedrører alene den ulovlige selvtægt. Det er således forudsat, at privat retshåndhævelse er lovlig inden for visse grænser. Grænserne for lovlig privat retshåndhævelse er ikke fastlagt i bestemmelsen, men afhænger af den udviklede praksis på området.
3.4.3 Relevans
Bestemmelsen i § 13 om husdyr, der uden hjemmel færdes på fremmed grund, bruges af politiet som hjemmel til at give bøder og har givetvis også en præventiv effekt. Politiet har fortsat behov for at kunne give bøder.
Bestemmelserne i § 14 om, at nedskydning af husdyr på afveje under særlige betingelser kan finde sted, betragtes af nogle (især dyreværnsforeninger) som dyreetisk ukorrekt. Bestemmelsen er særligt i fokus vedrørende katte. Bestemmelsen benyttes i praksis også over for strejfende hunde, der jager vildt, og har i den sammenhæng ikke mindst betydelig præventiv effekt.
3.4.4 Udvalgets overvejelser
Bestemmelsen i § 13 om husdyr bruges af politiet som hjemmel til at give bøder og har også betydelig præventiv effekt. Bestemmelsen medvirker til at begrænse eller forhindre smitterisiko ved, at undslupne dyr får kontakt med andre dyrebesætninger. Udvalget kan derfor ikke anbefale, at bestemmelsen ophæves.
For så vidt angår lovens § 14 bemærkes, at udvalget er bekendt med, at Det Dyreetiske Råd i øjeblikket efter anmodning fra Justitsministeriet arbejder på at færdiggøre en udtalelse om katte. Udvalgets finder, at en beslutning om en eventuel ophævelse eller ændring af lovens § 14 bør afvente denne udtalelse.
3.5 Tøjring og græsning m.v. (Kapitel V)
§ 15. Husdyr må ikke græsse eller tøjres på de til offentlige veje hørende arealer eller tøjres så nær herved, at de kan nå ind derpå. - Dog kan vedkommende sogneråd med politimesterens samtykke tillade græsning med køer eller geder på arealer henhørende til lidet befærdede kommunale biveje.
Stk. 2. På marker, der grænser til offentlige veje, må tyre over 1 1/2 år og uvane kreaturer kun græsse, såfremt de er forsvarligt tøjret eller marken frahegnet vejen på betryggende måde.
Stk. 3. Tilsvarende bestemmelser kan i politivedtægten fastsættes for private veje, der er åbne for almindelig færdsel.
Stk. 4. Overtrædelse af de i stk. 1 og 2 fastsatte bestemmelser straffes med bøde.
§ 16. Den, som uden hjemmel tøjrer eller driver husdyr ind på fremmed grund eller skaffer dem adgang hertil ved at åbne led eller andet lukke, eller som tøjrer dem så nær ved naboens grund, at de kan nå ind på denne, straffes med bøde.
Stk. 2. Den, som uden hjemmel driver fremmede husdyr ind på sin grund, straffes med bøde.
Stk. 3. Med bøde eller hæfte straffes den, som uberettiget med forsæt løser anden mands tøjrede husdyr eller åbner bur, fold eller lukket mark, således at dyrene kan komme ud heraf.
3.5.1 Beskrivelse
Indholdet i §§ 15 og 16 svarer stort set til de tilsvarende bestemmelser i §§ 9, 10 og 11 i lov nr. 53 af 25. marts 1872 om mark- og vejfred.
§ 15 handler om græsning og tøjring i relation til offentlige veje. For så vidt angår private veje, der er åbne for almindelig færdsel, kan der i henhold til § 15, stk. 3, fastsættes tilsvarende bestemmelser i politivedtægten. Særreglen vedrørende private veje skyldes, at det er anset for uhensigtsmæssigt her at fastsætte ensartede lovregler, idet forholdene er vidt forskellige rundt i landet. Overtrædelse af bestemmelserne i § 15 straffes med bøde efter offentlig påtale.
Bestemmelsen i § 16, stk. 1 vedrører ”sniggræsning”, hvor den som uhjemlet driver sine dyr ind på fremmed mands grund og lader dem græsse der, kan straffes med bøde. Tilsvarende kan der i medfør af stk. 2 gives bøde til den, som uhjemlet driver fremmede husdyr ind på egen grund.
I henhold til § 16, stk. 3 kan der enten straffes med bøde eller hæfte, såfremt nogen uberettiget med forsæt løser anden mands tøjrede husdyr eller åbner bur, fold eller lukket mark, således at dyrene kan komme ud heraf.
Overtrædelse af bestemmelserne i § 16 påtales kun efter den forurettedes begæring.
3.5.2 Forholdet til færdselsloven
Det fremgår af færdselslovens § 88, at ingen må lade heste, kreaturer m.v. færdes på vej, uden at de er forsvarligt bevogtet. De må ikke tøjres således, at de kan nå ind på vejen. Såfremt de ikke er tøjret, skal de være adskilt fra vej ved forsvarlig indhegning.
Bestemmelsen omfatter ”heste, kreaturer m.v.” og efter praksis også får. Efter forarbejderne til den tidligere gældende bestemmelse i § 27, stk. 2 og 3, i lov nr. 129 af 14. april 1932 om færdsel, der delvist svarer til den nuværende færdselslovs § 88, 1. og 2. punktum, omfatter ordet ”kreaturer” kun større husdyr som hornkvæg, får, geder og svin. Fjerkræ falder altså ikke ind under definitionen.
Færdselslovens § 88 regulerer ophold, tøjring og indhegning af heste, kreaturer m.v. i forhold til vej. ”Vej” er defineret i færdselslovens § 2, nr. 26, som sammen med færdselslovens anvendelsesområde er nærmere omtalt i afsnit 4.3.2 Færdselsloven.
1. punktum i § 88 stiller krav om en ”forsvarlig bevogtning” af heste, kreaturer mv., når de færdes på veje omfattet af færdselsloven. Det er ikke nærmere fastlagt, hvornår en bevogtning er ”forsvarlig”, men kravet må - sammenholdt med 3. punktum - indebære, at dyrene ikke må være løsgående, jf. Færdselsloven med kommentarer, 1992, side 622.
Efter bestemmelsens 2. punktum må kreaturer mv. ikke tøjres, så de kan nå ind på veje omfattet af færdselsloven.
Efter bestemmelsens 3. punktum skal kreaturer mv., der ikke er tøjret, være forsvarligt indhegnet, så dyrene ikke når ud på veje omfattet af færdselsloven. Det er ikke muligt nærmere at præcisere, hvad der kræves for, at en indhegning kan anses for ”forsvarlig”. Afgørelsen må bero på en konkret vurdering af blandt andet hegnets art og dyrenes adfærd.
Bestemmelsen er både normerende i forbindelse med erstatningsspørgsmål og straffesager.
Forholdet mellem § 88 i færdselsloven og § 15 i mark- og vejfredsloven
Færdselslovens § 88 omfatter ”heste, kreaturer m.v.”, hvilket efter forarbejderne må omfatte kvæg, geder, får og svin men ikke fjerkræ. Mark- og vejfredsloven § 15, stk. 1, omfatter ”husdyr”. Der er normalt antaget, at ”husdyr” også omfatter mindre dyr som f.eks. høns, jf. note 2 til mark- og vejfredsloven i Karnov 2002. Kravet om tøjring og indhegning i færdselslovens § 88, 2. og 3. punktum, omfatter ”heste, kreaturer m.v.”, hvorimod mark- og vejfredslovens § 15, stk. 2, kun omfatter ”tyre over 1½ år og uvane kreaturer”.
Færdselslovens § 88 omfatter alle veje reguleret af færdselsloven. Mark- og vejfredslovens § 15 har separate bestemmelser for offentlige og private veje. § 15 er dog udformet således, at de regler, der gælder for offentlige veje i stk. 1 og 2, kan fastsættes for private veje i medfør af politivedtægten, jf. stk. 3.
Dyr, der færdes på veje omfattet af færdselsloven, er specifikt reguleret i færdselslovens § 88, 1. punktum.
Der ikke nogen begrænsning af arealerne omfattet af færdselslovens § 88, 2. og 3. punktum. Det følger dog indirekte af bestemmelsen, at dyrene skal befinde sig på et areal, hvorfra de uden tøjring eller indhegning ville kunne få adgang til - og dermed påvirke færdselssikkerheden - på veje omfattet af færdselsloven.
Mark- og vejfredslovens § 15, stk. 1, omtaler ”de til offentlige veje hørende arealer” og arealer ”nær herved”. Mark- og vejfredsloven regulerer vejbestyrelsens adgang til at tillade græsning på sådanne arealer. En lignende bestemmelse findes ikke i færdselslovens § 88.
Herudover omtaler mark- og vejfredslovens § 15, stk. 2, ”marker, der grænser til offentlige veje”. Efter § 15, stk. 3, kan den samme regel omfatte marker, der grænser til private veje, hvorpå der er almindelig færdsel. Efter ordlyden er § 15, stk. 2 og 3, afgrænset til ”marker”. Færdselslovens § 88, 2. og 3. punktum, indeholder ikke sådan en afgrænsning.
Både færdselslovens § 88, 2. punktum, og mark- og vejfredslovens § 15, stk. 1 og 2, omtaler ”tøjring” af dyr. I mark- og vejfredslovens § 15, stk. 2, er der krav om en ”forsvarlig tøjring”. Færdselslovens § 88, 2. punktum, stiller krav om, at dyrene skal være tøjret, så de ikke kan nå ind på vejen.
Færdselslovens § 88, 3. punktum, kræver en ”forsvarlig” indhegning, og § 15, stk. 2, i mark- og vejfredsloven kræver en ”betryggende” indhegning.
Overtrædelse af begge bestemmelser kan straffes med bøde efter offentlig påtale. Herudover anvendes § 88 også ved erstatningsspørgsmål. Der er ikke nævnt en tilsvarende anvendelsesmulighed for § 15 i mark- og vejfredsloven.
3.5.3 Relevans
Det fremgår af undersøgelsen, at én politikreds har anvendt bestemmelsen i § 15, stk. 2 én gang. § 15 synes derfor umiddelbart at have en meget begrænset anvendelse.
Bestemmelserne i § 15 er dog fortsat relevante, idet dyr af og til forvilder sig ud på større offentlig veje/motorveje og er til fare for trafikken. Der er i forbindelse hermed også hensynet til smittebeskyttelsesforhold.
I bemærkningerne til § 16 i forslaget til lov om mark- og vejfred fra 1953 er der bl.a. anført følgende:
”Denne paragraf svarer til l. 1872 §§ 9 og 10, som kommissionen har anset det for hensigtsmæssigt at opretholde, uanset at straffehjemmel vel som regel vil kunne findes i straffeloven. Efter kommissionens skøn bør disse mindre forseelser nemlig mest naturligt straffes efter særbestemmelser i mark- og vejfredsloven fremfor efter straffeloven, hvorved de ville få et for alvorligt præg.”
3.5.4 Udvalgets overvejelser
Bestemmelserne i § 15 i mark- og vejfredsloven er fortsat relevante og har kun i begrænset omfang samme anvendelsesområde som færdselslovens § 88. Formålet med bestemmelserne er endvidere bredere end færdselslovens § 88, idet der i mark- og vejfredslovens § 15 også er hensynet til smittebeskyttelsesforhold. For så vidt angår § 16 i mark- og vejfredsloven er det udvalgets opfattelse, at man ved for lidt om rækkeviden af bestemmelserne til at ville foreslå dem ophævet. Det er udvalgets vurdering, at bestemmelserne i §§ 15 og 16 bør opretholdes, da der ved en ophævelse af bestemmelserne vil kunne opstå et retstomt rum.
--------------------------------------------------------------------------------
1Taksterne er senest ændret ved bekendtgørelse nr. 85 af 14 marts 1970
--------------------------------------------------------------------------------
Forside Indholdsfortegnelse Top Forrige side Næste side
Denne side er kapitel 3 af 7 til publikationen "Mark- og vejfred".
Version nr. 1.0 af 04-03-2004
Publikationen kan findes på adressen (link fjernet)
© Direktoratet for FødevareErhverv 2005
dec 2004
dec 2004
Nu er det simpelthen for mig og med fare for at blive frosset, må jeg hellere lade være med at skrive mere her i denne tråd.
For der er da grænser for hvad man skal finde sig i af småtbegavede bemærkninger.
jul 2006
nu er det bare sådan at alle rettelser i disse love står som billag, som ikke opdateres hele tiden. Hvis du ellers nogen sinde havde studeret jura ville du vide dette, men det går jeg ikke ud fra du har, og ja der er kommet rettelser...!. Desuden er der en særlov hvad angår katte, se dyrenes beskyttelse hvis du er i tvivl!. Katte må gå ude, det er blot på eget ansvar, men ulovligt at gøre dem noget!. Men synes da bare, når du nu er så sikker i din sag, at du skulle ringe til dyrenes beskyttelse så....det har jeg gjort og er sikker i min sag!...så kan vi se hvem der får det usødet!!...
Desuden handler det her jo ikke om lov....men om for og imod ude/inde katte. Men når nu det er så svært for nogle af jer med indekatte (og her mener jeg nogle få, da der bestemt også er nogle herinde der respektere at folk har udekatte) at agumentere imod mine påstande om deres liv, kan jeg da godt forstå at i prøver at finde noget andet i kan fælde mig på...i går jo bare i forsvar, og vil absolut finde en måde at retfærdig gøre det valg i har truffet for jeres dyr- det behøver i ikke overfor mig, jeg respektere fuld ud jeres beslutning, men er ikke ening, hvilket ikke er nogen forbrydelse!.
Har ikke selv brug for at bevise at jeg har ret, hverken ved at linke til div. sider eller lig, for i vil jo have ret, og man kan ikke diskutere med folk der vil have ret for en hver pris, så orker ikke engang at begynde!....
så...puds glorien, så lever jeg og mine katte videre i vores FRIE liv (og ubegavet...det må du om, tror nu ikke at man kan læse til læge hvis man er så ubegavet??...for stakkels dem der så møder mig når jeg er færdig....:)
dec 2004
Jamen så får du lige den fra Dyrenes beskyttelse også, mens jeg pudser min glorie.
Lovgivning om katte
Som katteejer har man ansvar for sin kat, både når den er hjemme, og når den er ude.
Lovgivning om katte kommer fra forskellige love og bekendtgørelser og forvirrer ofte.
Derfor ser vi på de vigtigste regler i det følgende.
Der findes desværre ikke som for hunde (hundeloven) en særlig lovgivning vedrørende katte.
Man har pligt til at holde katten på egen grund
Ifølge lov om mark og vejfred har man pligt til at holde katten på ens eget område.
Dette vil man kunne få problemer med, hvis man lader sin kat gå frit ud og ind. Man skal derfor være klar over, at ens nabo har ret til at indfange og tilbageholde katten, hvis han eller hun snarest muligt og senest inden for 24 timer efter indfangningen, underretter dig om det.
Man kan desuden blive gjort ansvarlig for den skade, som ens kat laver, for eksempel ved at ødelægge andres ting eller angribe husdyr. Har ens kat ødelagt noget, og bliver man dømt ansvarlig, har man økonomisk erstatningspligt.
Dyreværnsloven gælder for katte
Dyreværnslovens almindelige bestemmelser om ordentlig behandling af dyr gælder også for katte. F.eks. §§ 1 og 2 om forsvarlig og omsorgsfuld behandling af dyr og § 13 om aflivning af dyr.
Aflivning af katte (og hunde)
- Må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre, der er uddannet i aflivning. Dette gælder ifølge bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5, § 13, stk. 2.
Undtaget er aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der højest er en uge gamle.
Det er under alle omstændigheder ulovligt at aflive med drukning, og Dyreværnslovens bestemmelser om aflivning af dyr skal overholdes.
Herreløse katte
I bekendtgørelse nr. 384 af 17. juni 1984 er der fastsat regler om indfangning og aflivning af herreløse katte.
Indfangning af herreløse katte med henblik på aflivning
- Må kun finde sted efter anmodning fra kommunen og kun foretages af en praktiserende dyrlæge eller af personer, som denne har instrueret eller fører tilsyn med. Undtagelser er tilfælde, hvor herreløse katte på grund af sygdom eller tilskadekomst befinder sig i en sådan tilstand, at det af dyreværnsmæssige årsager er nødvendigt at aflive dem straks.
Det er altså kommunens opgave og ansvar at tage stilling til, om man ønsker at gribe ind over for herreløse katte, folk synes generer, ved at lade dem aflive.
Indfangning af herreløse katte med henblik på dyrlægehjælp og lignende
- Kan bestilles og gennemføres af alle. Dette omfatter, at man bringer katten til dyrlægen med henblik på kastration/sterilisation, mærkning, behandling m.v.
Det er dog dit ansvar at sikre, at katten faktisk er herreløs inden den indfanges.
Indfangning og nedskydning af omstrejfende katte
Indfangning og tilbageholdelse
Ifølge § 14 i mark- og vejfredsloven har man ret til på en hensigtsmæssig måde af fjerne omstrejfende katte fra sin egen grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør. Omvendt kan ejeren kræve at få katten (levende som død) udleveret. I så fald skal ejeren betale erstatning for skader, katten evt. har været skyld i.
Nedskydning og drab
Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredsloven må nedskydning eller anden form for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i forvejen er blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt, kan en advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et lokalt, udbredt dagblad. Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må aflive katten.
Erstatningsansvar
Skader på andres grund
Katte er omfattet af den objektive erstatningsregel § 3, stk. 1, i mark- og vejfredsloven.
Det betyder at katteejeren skal erstatte skader, katten laver på andres grund ved at ødelægge afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, eller oprode eller sammentræde jordbunden. Det samme gælder de skader katten laver på et andet husdyr (jf. lovens § 3, stk. 1, 2. pkt).
Det betyder, at den skade, som katten laver på andres grund skal erstattes, også selv om man ikke bebrejder ejeren, at det er sket.
Det er sjældent at katte laver skader på andres grund af den type, der er nævnt ovenfor, men det er værd at være opmærksom på.
Skader udenfor andres grund
For skader som ikke sker på en andens grund, gælder den almindelige erstatningsret. Dvs. at ejeren har erstatningsansvar, hvis han/hun er skyld i det, der er sket, og skaden kan bevises.
Du får lige linket, så du kan se at det ikke er fup.
(link fjernet)
dec 2004
Men se, nu fik jeg så lige slået fast at det er meget få, der LÆSER det der bliver skrevet, men blot læser det som de har lyst til og tolker det på deres egen måde, så de efter for godtbefindende kan smide med mudder.
Dette var mit aller sidste indlæg i denne tråd, jeg skal hen og finde en ordbog, der er for mange nye ord i denne debat............hmmmm nederen er det egentligt dansk????
dec 2006
Lone, havde du regnet med at filk nærlæset det indlæg..
Kan stadigvæk ikke forstår at man ikke må have sin egnen mening som opdrætter uden at være overlegen
dec 2006
flik-folk
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
På den ene side synes jeg denne debat er kørt helt af sporet - og på den anden er den sund, på den måde at man kommer til at tænke over, hvad man egentlig selv mener - og kan stå indefor. Og det er jo en god ting - også hvis man skal sluge kameler. Bare man bliver klogere
May-Britt
okt 2006
Ingen sympati - empati...jo jeg har nok haft for meget sympati, for nu har jeg social angst....
Læs mit indlæg ca 1 meter længere oppe (hehe Lone J)
og så debater de punkter jeg fremlagde i den...tak
Start feks med den her.
"Jammen hvis katten selv kunne vælge, så ville den helst løbe frit".....men hvis den nu vidste at den på et tidspunkt ville ligge i flere timer, måske dage, med stærke smerter, alene, så tror jeg nu nok den ville vælge at bo inde.
okt 2006
Jammen hvis katten selv kunne vælge, så ville den helst løbe frit".....men hvis den nu vidste at den på et tidspunkt ville ligge i flere timer, måske dage, med stærke smerter, alene, så tror jeg nu nok den ville vælge at bo inde....
jan 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Emner: 9 Svar: 148
Men hvor går grænsen for hvad der naturligt? herre gud det er jo også deres natur selv at fange deres mad, skal vi virkelig fodre på dem? herre gud i naturen ryder de selv op i bestanden med sygdom, skal vi virkelig vaccinere? og sådan kan jeg blive ved....
Vi har selv valgt at gøre katten til vores kæledyr, og man kan sige på en grov måde, at vi selv er skyld i at verdnen er skyld i for mange smidvæk katte, eftersom vi har taget dem som kæledyr, har vi også givet dem flere chancer for at overleve deres instinkter, altså fx fri parringer hvor vi tager hånd om de nyfødte...det går altså ikke i længden kammerater.
Eftersom vi har taget katten til os, må vi begrænse de uønskede katte, hvis vi nogenside skal hæve den almene kattestatus, det er jo ikke ualmindeligt at folk tror at katte dem får man da gratis... Havde det nu været jeres hund hest, eller andet fik de så også lov at løbe løs i naturren og parre sig på kryds og tværs?? ( en undrende smiley) HVor vil jeg hen med det? Netop at det faktisk i jeres egne øjne er at lavstatus dyr!
Vores katte kan sørme også følge sine jagtinstinkter, utrolig mange opdrætter har løbevoliere, hvor de kan krudte af, og opleve naturen, men undgår stressen fra andre fertile dyr, samt evendlige slåskampe om territorie.
Hvis vi skal gøre os nogen forhåbninger om at kattens status skal hæves, er det på tide vi alle tager hånd om dem.
jan 2007
Som reg opdrætter, er det klart jeg har katte for en væsentlig sum, det er klart at jeg gerne vil have det forsikret som indbo, i tilfælde af enten brænd, eller hvis vi skulle få indbrud, hvor de fx glemte at lukke døene.
I vores barnlige tankegang begyndte vi at ringe til vores forsikringselskab, samt en hulens masse andre.... ved du/i hvad svarret var?
"hvis det nu var en hundekennel i havde haft, havde vi nemt kunne forsikre! deres begrundelse var netop at katte og langt deres ejere er utilrenelige, dvs at folk lader deres katte løbe løse, med chancen for trafikdræbte, skudte, eller besmittede katte. Og jeg kan faktisk ikke fornægte dem i tankegangen!
Jeg er jo ikke i tvivl om at langt de fleste kælekatsejere elsker deres dyr, men i mit hovede, skal man tænke tanken videre, og spørge er der andet jeg gøre for at minimere min kats risiko, langt de fleste der har hunde tænker de tanker, hvorfor skal vi halte bagefter med vores kæledyr?
Hvis hvis man skal lade sin kat løbe frit, må man da som minumum lade den sterlisere, dermed, minimere trangen til at strejfe.
og nej tænk også på jeres naboer og andre i byen, min svigermor, er ved at gå til i naboens katte der skider i sandkassen til hendes dagplejebørn, det kan simpelthen ikke være rigtig, at i skal holde kat på andres bekostninger, og igen noget der har svært ved at højne kattens status, eftersom utrolig mange folk er så trætte af andre folks katte.
jul 2006
Nu er det engang sådan at katte ikke på den måde er bevidste....de følger blot deres instinkter....men er sikker på at hvis man åbnede døren for en flok indekatte, så ville de alle rende ud!!!....
jul 2006
Vores ene kat var indekat da jeg fik hende....første gang hun kom ud var jeg ved at tude, hun var helt optaget og brugte timer på bare at snuse til græsset og "snakkede" konstant...det var og er det hele værd, bare at se den frihed hun helt sikkert følte...også selvom det kan være en risiko!!...
jan 2007
Du vælger selv om du vil bo ved siden af en børnehave, den mulighed har du fra start!
Tro mig min svigermor har alt hvad der kan købes, til at forhindre kattene.
Hvis det dog bare var kattens afføring der var eneste minus....dette var blot ET eks.
Men jeg kan nemt nævne flere.... Naboens katte Der ligger i barnevogne, kradser forhæng fra hinanden, katte der er i slagsmål kl meget sent om natten, katte der miauver for an dørene for at komme ind... katte der hopper op i vindueskarmene udevendig, bruger trærammerne til at hvæsse klør i...katte der bruger bilerne til at putte på. Nej jeg bliver aldrig tilhænger af fritløb!
Og at lille sigurd, bare er så glad for at løbe løs... tjaa det ville jeres hund såmænd også glæde sig over.....
Mine katte har aldrig haft udgang, dog var vi påbegyndt en løbegård i efterårret, som skal laves færdig til forrårret, jeg ved da de vil sætte pris på den, eftersom mange af mine har været vant til det fra opdrætterne...
MEn du kan ikke sige at en kat vil savne fritløb hvis den aldrig har prøvet det, dens instinkter kan den sagtens bruge i henholdvis løbegård, samt inde.
jul 2006
Man kan ikke blande børn, mennesker og katte, men bruge dem alle til at se det hele lidt i perspektiv. Hunde er sku' lige så slemme som katte til at ødelægge, gø højt, og ejeren samler heller ikke altid op efter den, så vi andre kan gå i vade i lort....men der ville lyde et ramaskrig hvis folk begyndte at lukke deres hunde inde.
Katte er heldigvis mere renlige end hunde, de graver i det mindste deres afføring til, og skider ikke på fortove osv....kan godt se det er træls at have sandkasse, men vi skal alle være her, mennekser som dyr, og så kunne man jo dække den til for en god sag-nemlig at en katte får lov til at være katte, og nu engang render ude fordi det er deres natur!!!
sep 2006
jeg kan godt give Katja V ret i det hun skriver.
Vi har en dejlig have som omegnens katte gerne vil komme i.. men så kommer det store men.. vi har hund.. og hun kan dælme ikke tåle andre katte end vores egne 2, og jeg kan ikke garantere for at andres katte ikke kommer til skade i MIN have og jeg vil heller ikke drages til ansvar for det.. det er ikke til andre dyr den have er lavet,
Jeg har stået med ny bil hvor en lille mis syntes det var rart at ligge på kølerhjelmen og hvæsse kløer.. det kostede mig da kun 35oo i selvrisiko og havde jeg vidst hvem der ejede katten havde jeg godt nok præsenteret ejeren for regningen.
Der skal ikke herske tvivl om at jeg elsker dyr også andres, men jeg vil ikke tage ansvaret for andres katte i min have.
ha' en fortsat god søndag
nov 2005
Følger: 148 Følgere: 146 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 129
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
( bare fordi nogen i denne tråd bruger dette ord i hver 2´sætning )
Jeg havde egentligt besluttet at holde mig LAAANGT ude - men her kommer alligevel et lille PIP.
Jeg ville ikke kunne føle EMPATI med en person der havde mistet en kat i trafikken, da jeg ikke vil kunne sætte mig IND i deres sted - da mine katte ikke render frit.
Derimod ville jeg sagtins kunne føle sympati for dem - fordi jeg ville kunne genkende følelsen af at miste !
Om katte burde rende inde eller ude vil jeg ikke blande mig i - mine har løbegårde, fordi jeg opdrætter og gerne vil have styr på mine katte.
Andre har sikkert kat som det er rigtigt for dem.
Og så vil jeg ikke pippe mere her...........................
Fritløbende katte