erfaringer med døve katte søges! {{forumTopicSubject}}
På et andet katteforum er denne opfordring blevet postet (jeg sætter det ind her med tilladelse):
[quote]Hej allesammen
Da jeg købte Lille Fis, som jo er døv, søgte jeg ivrigt efter informationer om døve katte, deres adfærd, erfaringer, gode råd etc.
Jeg fandt ikke meget, - faktisk kun en enkelt hjemmeside, som tilgengæld er god ((link fjernet)
Men som ophavskvinden anfører, er den kun bygge på hendes erfaringer med denne ene døve kat.
Jeg har tænkt på at forsøge at samle erfaringer sammen fra forskellige ejere af døve katte, - jeg bliver selv spurgt om, hvordan døve katte er, og jeg synes, at det er ærgeligt, at der findes så lidt information, og at informationen er baseret på et menneskes erfaring med en enkelt kat.
Når man hele tiden tager udgangspunkt i en enkelt kat, er det jo umuligt at afgøre, om det er en adfærd, som er knyttet til døve katte generalt - eller om det er en adfærd, som er knyttet til den enkelte kat uanset dens status som hørende eller døv.
- Derfor......er der nogen af jer, som har døve katte og som kunne være med til at samle erfaringerne omkring døve katte?
Sarah[/quote]
I kan læse mere om projektet her:
[QUOTE]Fx har jeg fået af vide (af et menneske, som ikke selv havde en døv kat!), at en døv kat var fuldstændig afhængig af at bo sammen med en hørende kat, som kunne fungere som "guide" for den døve kat. Er det noget ejere af døve katte har erfaret? - og jeg synes, at det er vigtigt, at vi prøver at adskille vores erfaringer fra vores ideologier. ............Jeg synes fx selv, at det er godt for mange katte at bo sammen med artsfæller, og det er helt klart en stor glæde for min Lille Fis, - men det virker absolut ikke som om den anden killing fungerer som "guide" eller "førerhund" for hende. Så min erfaring er, at det ikke er pga. døvheden, at det er godt for killingen at leve sammen med en artsfælle.
...............
Er døve katte generelt mere sky end andre katte?
Virker døve katte anderledes end andre katte?
Er de mindre bange end andre katte?
Er de mere bange end andre katte?
Er døve katte race-karakteristiske? Eller har de fællestræk pga. døvheden som "overskygger" race-karakteristika?
Bliver alle døve katte forskrækkede over at blive vækket? Eller er det en myte?
..........det var, hvad jeg lige kunne komme på.
Men jeg forestiller mig også, at andre med døve katte kan finde på relevante spørgsmål og svare på dem.
-
Praktisk forestiller jeg mig at fungere som tovholder på "erfarings-indsamlingen" - således at ejere af døve katte kan skrive til mig, og så vil jeg sammenholde de forskellige erfaringer og formentlig på den baggrund formulere nogle spørgsmål, som jeg så sender tilbage til dem, der har kontaktet mig. ..........Og på den måde ender det vel med at være en samling af erfaringer, hvoraf nogle er enkeltstående og nogle er gennemgående (måske opdager vi, at der ikke er nogle gennemgående erfaringer - det kan man jo aldrig vide )
Nå, jeg håber, at det var lidt inspiration.
der må jo også være nogle opdrættere af hvide katte, som regelmæssigt får døve killinger og som har nogle erfaringer.
- Og gad vide om der sidder nogen rundt omkring, som har døve katte, der ikke er hvide?!
- Og gad vide om der er nogle døve katte som bor hos døve ejere...
Sarah [/QUOTE]
I opfordres til at sende evt erfaringer med døve katte direkte til Sarah på sarahholm@hotmail.com & dele dem med os her på forum, så vi alle kan lære af det.
mvh Camilla *som håber projektet bliver godt*
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 4 Emner: 83 Svar: 634
Er døve katte generelt mere sky end andre katte? Nej bestemt ikke.
Virker døve katte anderledes end andre katte? På nogen punkter ja og på andre nej, det kommer an på hvilke situationer vi snakker om.
Er de mindre bange end andre katte? Ja meget mindre bange...
Er de mere bange end andre katte? Nej
Er døve katte race-karakteristiske? Eller har de fællestræk pga. døvheden som "overskygger" race-karakteristika? Både og min og den jeg kender har sind som Skovkatten uden tvivl men har så nogen andre ting også pga deres døvhed.
Bliver alle døve katte forskrækkede over at blive vækket? Eller er det en myte? Det er helt klart en myte, min begynder bare at spinde hvis vi vækker ham og det gjorde hans søster også.
Det jeg har bemærket som er anderledes ved en døv kat i forhold til en hørende er de snakker en del mere og højere end hørende. De smider oftere ting på gulvet og da de ikke kan høre braget bliver de ikke bange...
De er ikke altid de klogeste katte, i hvert fald ikke min og hans søster de har stadig ikke lært at levende lys er farligt selvom de har brændt deres hale og poter flere gange... De kan ikke være udekatte for de har ikke den naturlige frygt for ting som hørende katte har. Og ellers er de jo lækre kælene katte...
aug 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 8 Emner: 75 Svar: 532
Hvilke farve har katten?
nov 2006
Følger: 1 Katte: 4 Emner: 28 Svar: 112
Men jeg ville klart intet ahve imod at få en igen- han var bare dejlig!
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
Har I *også* sendt jeres gode input til Sarah? Sarah er ikke bruger af kg.
feb 2005
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 11
Jeg kan kun bakke op om det, Nadja har skrevet.
Specielt det med levende lys og ting der smides på gulvet.
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 4 Emner: 83 Svar: 634
aug 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 8 Emner: 75 Svar: 532
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
erfaringer med døve katte søges!