Giardia - hjælp :( {{forumTopicSubject}}
Nu er det 2 måneder siden vi fik en ny killing, og siden da har både killing og vores anden kat på 2 år haft tyndskid.
Til at starte med troede vi det kunne være mad eller stress, så vi så tiden an. For 2 uger siden blev det så for meget, og vi tog til dyrlægen.
Vi fik lavet en test og de sagde at det var Giardia - ingen tvivl om det. Vi fik en flaske Flagyl med hjem som vi skulle give dem i 14 dage, og så bude det være det.
Men nu er de 2 uger gået og de har kun fået det værre, så jeg tog igen til dylægen hvor de gav mig nogle Panacur piller. Der står bare lige i pakken en det virker mod Giardia i hunde - men intet om katte.
Er der nogen der har været igennem det her helvede?
Hvornår burde medicinen begynde at virke?
Virker Panacur i pilleform til kat selvom det ikke står i pakken?
Jeg er ikke helt tilfreds med den dyrlæge, synes godt de kunne have fortalt os lidt mere om det (blandt andet vedr. rengørning og at det kan smitte til os) og det virker som om de bare tager et skud i tågen om hvordan de skal medicinere
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
Og derudover står den på rengøring. Skift af kattegrus og desinficering af kattebakker hver dag. Jo mere man er omhyggelig med rengøring, jo lettere er det at slippe af med.
Hjælper panacur ikke alene, skal der gives to slags medicin hver gang.
Det er et helvede på jord. Vi har været der, så nu isoleres alle nye katte. Det andet er for bøvlet.
Iøvrigt skal alle dyr i husstanden behandles.
Og har man det i huset i længere tid, er det en god idé selv at få en kur. Især hvis man har småbørn i huset, der ikke er så gode til at vaske fingre efter at have berørt kattene.
okt 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Vi har ikke nogle børn, men vi er begge lidt hysteriske når det kommer til sådan noget her (arbejdeskade fra at arbejde på bakteriologisk afdeling på et lab.). Dog er jeg bestemt ikke tilfreds med at dyrlægen ikke sagde et ord om at gøre ordenligt rent og desinficerer, det var "bare" lidt Flagyl og så skulle det være ovre!
Vi fik at vide at vi kun skulle give Panacur i 3 dage. Ikke noget om hvad vi skulle hvis det heller ikke hjalp, og de svarer ikke på hverken mail eller telefon. Vi har dog piller til at give dem begge 2x5 dage med 5 dages mellemrum, så det overvejer jeg da stærkt at gøre nu.
Derudover så har jeg købt noget Iams Haiball Control i håbet om at det kunne gøre lidt for deres maver. Det er lidt hektisk når der skal skiftes kattebakke og gøres så meget rent både om morgenen og så snart vi kommer hjem og igen til aften, det tager simpelthen så meget tid når de ikke kan holde på noget overhovedet - og det er pisse synd for dem
Ih hvor jeg glæder mig til at kunne hygge med dem i sofaen om aftenen igen
nov 2013
5 dage med piller - 5 dages pause - 5 dage med piller. Det ville jeg helt klart gøre. Og ja, det er sku hårdt. Vær lidt obs på at cyster trives i våde omgivelser, så støvsugning er nok lidt bedre.
Gulvvask kan dog være nødvendigt men nok i et mere begrænset omfang.
Selvfølgelig skal vindueskarme osv tørres af.
feb 2008
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 145
Bed din dyrlæge om at få både panacur og flagyl og så til 1 uge. Har de ikke rettet sig efter det, så bed om en kur mere.
Det kan godt tage noget tid før de små fimrehår i tarmen retter sig, så de kan godt have dårlig mave i længere tid, selvom man er sluppet af med Giardiaen. Hjælper det heller ikke, så få kørt en stor test, ja den er dyr, men kan opklare om der er andet end Giardia som forårsager den dårlige mave. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men Skovlunde Dyreklinik er eksperter på det område
feb 2008
nov 2013
okt 2016
Jeg er ikke helt glad for at bruge min fine nye støvsuger på et gulv med katteklatter over det hele, de skal skrubbes væk og så giver det også god mening at desinficerer, gør det ikke?
Vi har ingen vindueskarme, vinduerne går helt ned til gulvet men alle andre overflader får også lige en tur
Jo mere jeg læser, jo mere synes jeg dyrlægen virkelig burde have informeret os om...
Desvære er vi også ved at kunne se en ende på vores dyrlæge budget. Vi er begge på SU og selvom vi har planlagt efter at der kunne komme en dyrlæge regning, så har vi alså ikke lige set den her komme
Vi er i Aalborg-området, kunne vidst ikke være meget længere væk end Skovlunde Dyreklinik, desvære.
okt 2016
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
Du kan læse lidt om han her eller selv google "Doktor Dyredød"
http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/102373-erfaring_med_dyrlaege_i_risskov
https://dk.trustpilot.com/review/www.breth.dk
http://www.stop-dyrlaege-breth-hansen.dk/
feb 2008
Kan godt se at der er lidt langt til Skovlunde
okt 2016
Vi vasker alt i klorin, det er kun mad/vandskåle vi koger. Er det ikke nok til at dræbe hvad end der måtte ligge rundt omkring?
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Jeg rensede bakke hver gang min pige var ude og lave stort (ofte) handsker, vådservietter og flydende desinficerene. Det var et helvede og jeg frygter at jeg stadig har det.
Jeg vaskede også katten i klorhexidin shampoo til katte - og poterne fik en tur hver gang, samme med numsen (blev vasket med vådserviet eller en lille vatrundel ikke i shampoo)
Jeg blander flydende panacur i maden og dryssede knust frysetørret kylling ovenpå - det kunne hun slet ikke modstå, skålen blev slikket ren også selvom panacur stinker
Jeg havde god erfaring med at isolere katten på et enkelt rum og købe noget billigere grus - jeg brugte ikke så meget hver gang men det dyreste er nok gruset :S
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
Derudover skal madskåle, vandskåle og kattebakke dampes dagligt.
I starten brugte vi VirkonS til rengøringen, men det hjalp desværre intet. Damp er vejen frem, og så er det heller ikke farligt for kattene.
Det er en rigtig hård omgang at komme af med Giardia.
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Svar: 8
okt 2016
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Svar: 8
Bare fortsæt med det foder du bruger eller et med mos og fos eller inulin i og giv gerne zoolac, hvis de vil have det:)
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Hvis de får diarre igen ville jeg foreslå at få lavet en ny afføringsprøve
Giardia - hjælp :(