{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.227 visninger | Oprettet:

Ny kat og foder {{forumTopicSubject}}

Hej med jer..

Efter jeg måtte sige farvel til min kun 1,5 år gamle kat i tirsdags har jeg været på udkig efter en ny.
Jeg fandt så lille Louie på6 måneder som flyttede ind i går.
Han er så flink og faldt til med det samme..

Jeg kunne desværre ikke få noget af hans foder med fra tidligere ejer så jeg var nødt til bare at give ham Royal Canin fra starten. Sælger oplyste dog at han også plejede at få det billige dåsemad fra fakta ind imellem.. Dog tror jeg det er det eneste han har fået, men lad nu det ligge.

Han vil rigtig gerne have RC og spiser godt, men han fiser som bare pokker og har været på Bakken og lave stort 3 gange i den korte tid han har været. Syntes også hans mave ser lidt oppustet ud..
Kan det være pga foderskifte??

Må indrømme jeg er noget pylret efter den omgang jeg var i gennem med den anden kat:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kat og foder
  • #1   25. mar 2016 Mit bud, er at han er mega sulten.

Han æder og æder, fordi han ikke er vant til der er mad.
    Samtidig er han i voksealderen, og så ryger der mere ned, ofte prutter killinger også noget oftere end voksne katte.

Held og lykke med ham smiley

• #2   25. mar 2016 Det er højst sandsynligt pga foderskift han får sikkert bedre kvalitet og nok højre fiberindholdsfoder så derfor skal hans mave arbejde noget mere og så gider man jo hvad enten man er kat eller menneske, du skriver han har været en del på bakken, men er det almindeligt udseende afføring eller har han splatmave???

Hvis afføringen ser almindelig ud, så er det fint og du må tage fiseriet i stiv arm nok en måneds tid, men har han splatmave så tag lige fat i dyrlægen for så skal du nok lige have noget til maven så han ikke dehydrer evt zoolac.

Tillykke med ham dejligt han trives hos dig.

Måske skal du også få tjekket for orm, det kan også give fisen og dårlig mave.

• #3   26. mar 2016 God idé når man får ny kat - tag til dyelægen, få den tjekket fra top til tå ^^
    Ved du om han har fået sine vaccinationer og ormekur?
    Det er også godt lige at tjekke for lopper XD Da vi fik vores første hjem var han nærmest dækket af dem.

Jeg tror mest af alt det er foderskiftet. Normalt siger man jo at man langsomt skal vænne dem til nyt foder. Men det er altid godt lige at få det tjekket.

Tusind gange tillykke med den lille nye smiley al lykke fremover!

• #4   26. mar 2016 Det er meget normalt at maven bliver pustet op, når de går fra et foder til et andet fra den ene dag til den anden. Og især hvis det foder du har skiftet til er bedre og mere mættende smiley jeg tog en staldkat med hjem i december sidste år, og hun var kun vant til at få mad en gang om dagen (ris med leverpostej og opblødt kattemad), hvor hun skulle slås, med 10 andre katte om det smiley men efter jeg tog hende hjem, overfaldt hun maden, og blev fuldstændig oppustet. Hun stoppede ikke med at spise, før der ikke var mere mad. Hun sked 3-4 gange om dagen, men så længe hun ikke havde splatmave, mente dyrlægen ikke at han behøvede at se hende smiley idag har hun lært at maden ikke forsvinder fra hende, og hun spiser helt normalt nu smiley

• #5   26. mar 2016 Husk lige at give noget vådmad også, helst 1-2gange dagligt, det fylder i maven med det samme, hvor det først skal svulme op i maven når det er tørkost, så derfor kan de overspise, særligt hvis de ikke er vandt til tørkost, og måske ikke har fået nok/fri adgang til det.
    Det er ikke sjovt, at skifte så pludseligt smiley

• #6   26. mar 2016 Tak for svar allesammen..
    Hans afførring er fin fast som den skal være.. Der kommer bare meget af det:-)
    Jeg gav ham våd foder i går aftes og igen her til morgen, men da han var på Bakken i formiddag syntes jeg det var lige til den bløde side.. Ikke splat-mave, men alligevel lidt for blødt.

Han har ikke fået ormekur, men der var planen han skulle have her efter påske når dyrlægen åbner igen.

• #7   26. mar 2016 Jamen hvis hans afføring er OK fast og han ikke har splatmave, så skal han bare lige vænne sig til fodret, at han lige har lidt blødere afføring skal du ikke se som noget dårligt det er måske fordi han fik dåsemad og dermed en masse væske, det er OK med lidt blød afføring så længe det er reelle pøller og ikke tyndskid.
    Jeg syntes som også Ida nævner at du skal få ham til dyrlægen og givet ham et sundhedstjek, dyrlægen skal alligevel se ham for at du får ormekur så slå 2 fluer med et smæk og giv ham den store tur, prisen er den samme.

• #8   26. mar 2016 Det er ikke tyndskid.. Bare blød afførring i almindelige pøller.
    Men skal jeg stoppe med at give dåsemad? Han vil rigtig gerne have det:-)

Det var også planen når vi alligvel skal forbi dyrlægen.. Så kan hun lige så godt tjekke ham helt. Han har også en ekstra hjørnetand som han ikke har tabt endnu, så den skal hun også kigge på, og se om den skal fjernes eller have tid til at falde ud af sig selv.

• #9   26. mar 2016 Du skal bestemt ikke stoppe med dåsemaden, giv han det bare men selvfølgelig i portioner han spiser op så det ikke står for længe og så suppler med tørfoder, du gør intet forkert. Maven skal nok vænne sig til det, det lyder til han har en god mave der kan klare et foderskift for ellers havde han fået splatmave, vigtigst er det at han får væske og der er dåsemaden jo rigtig god.

Det med hjørnet anden er ikke unormalt ved tandskifte, det havde min den lille også og i ca samme alder som din er nu, det plejer at gå helt af sig selv, men ingen skade til dyrlægen kaster et blik hvilket hun gør ved et sundhedstjek om alle omstændigheder.

Et godt råd vil også være at du får bestilt tid til kastration, vaccine og øre eller chipmærkning hurtigtoget muligt også for med en kat på 6 måneder og foråret lige om hjørnet så vare det ikke længe før han kan begynde at strinte og jagte damer.

• #10   26. mar 2016 Nej endelig ikke stoppe med vådfoder, de kan sagtens tåle det og det sikre at han får væske nok, katte drikker sjældent nok, og katte der kun får tørkost kan have væskemangel, og belaste nyrerne.
    Jeg havde en kat med forhøjede nyretal, faktisk allerede som 1 årig og nyrekost gjorde ikke det store for det, men da jeg startede med at give vådfoder, ikke en men 2 gange om dagen, fik han normale nyretal, jeg ville ønske jeg havde den viden langt tidligere og ikke kun de sidste 3 pr af hans liv smiley dem jeg har nu får vådt mindst 2 gange om dagen.

• #11   26. mar 2016 Tusind tak for svar:-)

Jeg tænker dyrlægen kan sige hvornår han ca er klar til at blive kastreret så vi kan få det ordnet. Han skal godt nok være indekat, men derfor skal det nu ordnes alligvel:-)

Super info Jette.. Det vidste jeg faktisk ikke. Mine katte har aldrig før fået vådfoder fast, men det vil jeg da til gøre fremover.

Er der grænser for hvor meget jeg må give ham? Han spiser det ret hurtigt..

• #12   26. mar 2016 Næhh der er ikke rigtig nogen grænse for hvor meget, det er lidt op til hvor meget katten kan spise og hvor meget man har lyst til. Blot vil jeg sige at han ikke skal have mere end han spiser op af hvert måltid, for dåsemad må ikke stå så bliver det dårligt.

Min den store får omkring 80 gram pr måltid 1-2 gange om dagen, før var det fast 2 gange men jeg stoppede af forskellige årsager, jeg syntes egentligt bedst om at give en portion morgen og en portion aften og så tørfoder resten af dagen.

• #13   26. mar 2016 Han har fået ca 100 gram pr måltid, og der spiser han op i løbet af et par timer, så tænker det er fint.. Og så har han tørkost hele tiden:-)

• #14   26. mar 2016 Hvis han ikke spiser det hele på en gang så ville jeg nok dele det op i 50 gram og så give ham det af flere gange, for tommelfingerreglen er at dåsemad ikke må stå ude i mere end en time, du skal sidestille det lidt med din egen mad, en sandwich der har ligget i stuetemperatur et time eller mere, er heller ikke lige så lækker som en frisk og efter en time begynder bakterierne at holde fest smiley

• #15   26. mar 2016 Ja bakterie fest ^^ min mormor er helt vildt streng når det kommer til at have mad ude - det skal ind kort tid efter, altid. Herhjemme må vi ofte smide mad ud fordi det har ligget længe smiley Du kan jo også putte maden i køleskabet hvis det er. Men jeg ved ikke helt hvor lækkert dét er. Vores katte spiser det dog stadigvæk selvom det er koldt

• #16   26. mar 2016 Jeg prøver at finde den rette mængde til ham..
    Han skal også lige finde ud af at han ikke behøver sluge maden inden der kommer andre til det.
    Men syntes allerede det hele er blevet bedre nu her til aften.. Han virker stort set ikke oppustet mere og han har ikke lavet stort siden kl 11-12 stykker. Han spiser heller ikke så meget mere, og går mere til og fra nu.

Men mange tak for alle jeres gode råd:-) Der kommer sikkert flere spørgsmål men det må i tage med er smil:-)

• #17   26. mar 2016 Godt at høre at han er ved at finde en rytme og falde til.

Du spørger bare alt det du vil, hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt, og der er aldrig nogen dumme spørgsmål hvis man er i tvivl, der er altid nogen herinde der kan være behjælpelig med både det ene og det andet.

• #18   26. mar 2016 Takker Heidi..
    Er godt nok blevet en pylret katte-mor efter min oplevelse med min tidligere kat. Så tror bare der er noget galt hele tiden:)

• #19   27. mar 2016 Lad ham lige falde til 1 til 2 uger - så dyrlæge:
    Sundhedschek
    Kastration
    Øremærke og registrering
    Vaccine

Lyder som en kat er har haft kamp om maden

Kommentér på:
Ny kat og foder

Annonce