{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.640 visninger | Oprettet:

Hjælp, hyler og skør efter vådkost {{forumTopicSubject}}

Åh hjæælp.
Vi har en dejlig lille kat på ca. 7 måneder, hun er meget kærlig og nem (eller var normalt, problemstilling kommer)
Vi har haft hende i snart 2.5 måned. og hun kom fra et internat (fundet få uger gammel) hvor hun er vokset op med andre katte, men uden sin mor, desværre frown-humørikon )
Hendes adfærd har ændret sig og vi er fortvivlede.
Situationen er den at hun for 3-4 uger siden begyndte at gnave i os konstant, og lugtede fælt ud af munden. Vi kan se at der er nye tænder på vej og hendes tandkød er rødt. Hun stoppede pludselig med at spise sin tørkost, og vi tænkte hun behøvede noget vådkost som er nemmere at tygge med de ømme tænder.
Problemet er nu at hun er begyndt at opføre sig helt sygeligt omkring vådkosten. Hun rør næsten ikke hendes tørkost (vi hælder lidt vand i pt. for at det blødes op) og hyler istedet hver gang vi er i køkkenet eller i nærheden af det, for at få vådkost (og hun hænger sig nærmest i madskålen hvis vi vil fylde mad i en) Hun får pt. morgen og aften en portionvådkost, men vil have mere. Før tandproblemet har hun enkelte gange fundet noget spiseligt og leget med det og smag på det.
Men nu er hun blevet helt skør, og splitter alt ad og spiser ALT hun kan komme i nærheden af . I dag kom jeg hjem til at mit kostilskud i kapsler lå spredt og hun havde bidt i dem, og to af dem var indholdet i kapslerne spist. Det er blot naturligt kreatin, men selvfølgelig ikke sundt for hende.
Hun er konstant oppe på køkkenbordet og i håndvasken efter rester, når vi kigger væk og INGENTING spiseligt kan være tilgængeligt eller har hun straks fat i det. Hvordan får vi kontrol over hendes hyleri? , og igen kan have ting der minder om mad liggende?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, hyler og skør efter vådkost
  • #1   7. feb 2016 Har aldrig hørt om lignende problem, men hvad siger hendes vægt? Taber hun sig, eller har hun modsat taget på? Har i været til dyrlæge med hende?

• #2   7. feb 2016 Hun er ret normalt vægtig vil jeg mene. Hun var tynd da vi fik hende og er hun kommet efter. Hun spiser sin mad løbende, indenfor et par timer, (hun kan godt finde ud af at rationere) men næsten så snart den er tom hyler hun på mad hvis vi nærmer os køkkenet.

• #3   7. feb 2016 Har hun hendes tørkost stående fremme fast, så hun altid kan komme til den?

• #4   7. feb 2016 hun har fri adgang til tørfoder, og rationere det fint, men der kan være tørfoder i skålen og alligevel hyler hun efter vådkost

• #6   7. feb 2016 Jeg ved der kan findes flere forskellige sygdomme, der kan gøre en kat meget sulten. Lidt søgning giver blandt andet:
    Forhøjet stofskiftets, sukkersyge, cushings ( sjældent hos katte). Bestemte typer medicin kan også give øget appetit.
    Jeg tænker at katten også kan klage sig af andre årsager som f. eks. smerter.
    Jeg ville altid søge dyrlæge ved adfærdsændringer..

• #7   7. feb 2016 Hun er en teenager smiley

Men synes hun skal til dyrlæge med de tandproblemer

• #8   7. feb 2016 Hun er jo sulten. Katte i den alder spiser meget.

• #9   7. feb 2016 Jeg er enig i det med dyrlægen omkring tandproblemet. Det er ikke til at sige om tørkosten gør ondt når hun spiser det, og at hun derfor bare er enormt sulten når det kommer til det våde. Hvis hun har smerter kan det godt give en sær opførsel. Min dyrlæge forklarede at når folk kommer ind og skal have ordnet noget som fremkalder smerter kan de til tider nærmest ikke kende deres kat bagefter. Desværre kan katte ikke lige forklare os hvor og hvor meget det gør ondt. Hvis en kat har et adfærdsproblem bør man klart lade dyrlægen kigge, for det kan være noget simpelt som genere. Hvad angår at have ting som så meget som minder om spiseligt liggende så stoppede det for mit vedkommende da jeg fik kat. Hihi. Selv ting der ikke minder om får gerne en tur i vores hjem som fx køkkenrulle eller kundstige blomster kan være godt gennemtyggede når vi kommer ned om morgenen. Lige den del ved jeg ikke om der findes en løsning på. Nogle katte er bare meget nysgerrige og det er ikke altid til at sige hvad interessen falder på. Men tag til dyrlægen og se om der er noget der fremprovokere den adfærd smiley

• #10   7. feb 2016 hvor meget vådfoder får hun? hun skal faktisk have 3-4 poser om dagen

umiddelbart lyder hun til at være hammer sulten.

er hendes tænder tjekket efter at hun er startet på dette?

• #11   7. feb 2016 Tandskifte, sult og pubertet smiley
    Øg vådkosten, så hun bliver mæt, tænderne skifter sig selv, men du vil næppe finde nogle smiley
    Og så er hun i den alder hvor alt skal forsøges - næsten så man har lyst til at give katten en enkeltbillet til Langtbortistan - men dybe indåndinger hjælper på irritabilitet smiley
    Jeg tror faktisk ikke at hun er syg, så se tiden an smiley

• #12   7. feb 2016 Det er ikke altid, at tænderne bare "skifter af sig selv" dobbelt tænder tandkødsbetændelse og ander ting kan ske i tandskiftet.
    Prøv at tænk på hvordan du ville opføre dig og hvad du ville spise, hvis du havde ondt i tænderne eller munden.
    Jeg ville fodre mere vådt, og se at få katten til dyrlæge.

• #13   7. feb 2016 tak for jeres svar, tusind tusind tak. Jeg må erkende jeg nok har været for streng med mad-mængderne, fordi hun aldrig før har været så syg efter mad, troede jeg det var mere et oprør om at ville have vådfoder end at være sulten. Hun fik for et par timer en stor skål vådfoder og noget er spist , resten står bare. Hun ligger her ved siden af mig og sover roligt og virker glad (har hun dog altid gjort) , jeg ser lige tiden an de næste par dage i forhold til hendes opførsel , når hun får rigeligt med mad.

• #15   7. feb 2016 Felis

Ingen regler, uden undtagelser:) kan jo være, at denne kat er lidt sen til at få skiftet tænder

• #16   7. feb 2016 jep for min Kalle er ca 6 mdr og han er først nu begyndt at skifte

Kommentér på:
Hjælp, hyler og skør efter vådkost

Annonce