{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.833 visninger | Oprettet:

Janni K
Janni K
Tilmeldt:
17. jul 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12

Min kat kradser i tapet {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en huskat på 2 år som kun er indekat. Det første år vi havde hende boede vi i lejlighed. Der har hun aldrig gjort noget hun ikke måtte. Hun havde et kradsetræ i stuen. Men så flyttede vi i hus sidste år i juni måned. Og der begyndte hun så at kradse i tapetet. Det er både i soveværelset både på vægge og i vindueskarmen. Og også inde i stuen både på vægge, over sofaen og ved siden af den. Hun gør det om natten og når vi ikke er hjemme så vi kan ikke skælde ud når hun gør det. Jeg har prøvet at sprøjte gå væk kat på men det er som om hun er ligeglad med det. Jeg har også prøvet med både feliway og catnip men intet hjælper. Hun har en gulv til loft kradsetræ i gangen, et mindre kradsetræ i stuen og en kradse stolpe i soveværelset. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre. Det ser jo ikke ligefrem pænt ud at alt tapeten er flænset.

Er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kat kradser i tapet
  • #2   17. jul 2015 Står kradsetræerne strategisk rigtigt? Er det muligt at flytte kradsetræerne hen til der, hvor hun kradser på væggen?
    Har I kun den ene kat?


  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #3   17. jul 2015 Ja hun er neutraliseret og vi har kun hende. Inde i soveværelset står kradsetræet der hvor hun startede med at kradse i væggen. I stuen står det i det ene hjørne. Vi kan ikke rigtig sætte kradsetræerne andre steder da huset ikke er så stort og der er ikke så mange indretningsmuligheder. Og inde i stuen er det ved siden af sofaen som står næsten op af væggen og over sofaen. Så der kan vi ikke rigtig sætte noget op.

  • #4   17. jul 2015 Jeg tror, hun keder sig.

  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #5   17. jul 2015 Hun har masser af legetøj og en kæmpe aktivitets bane i stuen. Og vi aktiverer hende hver dag

  • #6   17. jul 2015 Du skriver hun kun er indekat, har hun altid været det, altså er hun født inde og ikke en gårdkat der er taget ind som indekat???

    Jeg tror også hun keder sig, legetøj er bare ikke altid aktivering nok, og at i leger med hende når i er hjemme er måske ikke nok til at dræne hende for energi, har i overvejet enten at lave en løbegård til hende eller få en kat mere???


  • #7   17. jul 2015 Det lyder godt :), men uanset hvor meget I prøver, kan I ikke erstatte en kattekammerat...

  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #8   17. jul 2015 Hun blev født på mine forældres gård ude men moren døde da hun var ca 3 uger gammel. Jeg har derfor flasket hende op men hun havde kun en lille indhegning indtil vi tog hende med hjem. Grunden til vi lod hende blive på gården indtil hun var Otte uger er, at jeg har en gammel kat på 14 år derude som passede på hende og kunne opdrage hende. Men hun havde bare lngen mælk til hende.

    Hun er en meget reserveret kat og vil under ingen omstændigheder acceptere andre katte. Vi har prøvet


  • #10   17. jul 2015 Bum bum der kom jo nok noget af forklaring....
    1. Hun har ingen mor haft til at opdrage hende
    2. Du tog hende væk fra hendes eneste opdrager da hun var 8 uger..

    Du oplever nok nu en adfærdsforstyrrelse, som der er ret normalt først viser sig efter nogle år..
    Når nu hun ikke vil acceptere andre katte, sikkert fordi hun ikke rigtig snakker katte sprog, hvad så med muligheden for ude adgang??


  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #11   17. jul 2015 Hun var jo lukket inde i en lille indhegning inde i laden. Så hun har aldrig prøvet at være ude. Derudover gjorde hun det jo ikke da vi boede i den lille lejlighed. Men først da vi flyttede i er større hus.

  • #12   17. jul 2015 Det er sikkert startet som stress og markering af nyt territorier og nu har det udviklet sig til en adfærdsforstyrrelse, det er meget normalt at sådanne forstyrrelser kommer senere i livet og ofte bliver udløst af stress.

  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #13   17. jul 2015 hun slap ud engang hvor hun gik fuldstændig i panik. Da vi endelig fik hende ind igen var hun fuldstændig skræmt og gemte sig. Og der gik lang tid inden hun kom i nærheden af døren igen.
    Det har altid været meningen at det kune skulle være en indekat så vi vil helst ikke have hende ud.


  • #15   17. jul 2015 Heller ikke i løbegård???

    Men altså hvis i ikke vil have hende ud, så må i nok lære at leve med flosset tapet, tror det bliver svært at lære hende at lade være når i ikke rigtig afleder hendes opmærksomhed på noget andet som trættet hende..


  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #16   17. jul 2015 Men mit spørgsmål gik også mere på om der var nogen der havde nogen ideer til hvad man kan gøre?? Jeg ved godt at det Kan give problemer st hun er flasket op og ikke har haft en mor osv. Jeg har haft katte hele mit liv. Men jeg har bare aldrig oplevet st de starter på denne måde med at kradse i tapet.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.364
    #17   17. jul 2015 Jeg tror nu når i bor i hus at din kat vil elske dig for hvis du/ vil lave en løbegård til hende eller en indhegning af haven. smiley Det har de fleste herinde der har muligheden for at lave en løbegård. Jeg har søgt herinde på feks løbegård, så du kan se hvordan vi andre har gjort det. smiley http://www.kattegalleri.dk/forum/sogeresultat?search=l%C3%B8beg%C3%A5rd

  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #18   17. jul 2015 Vi hsr ikke rigtig plads til at lave en løbegård. Det er en lille grund til huset og vi sidder kun til leje.

    Vi kan jo ikke aflede hende opmærksomhed fra st gøre det når hun gør det om natten og når vi ikke er hjemme


  • #20   17. jul 2015 Jaa du har haft kat hele dit liv...
    Men det lyder til det er første gang du har indekat, det er noget helt andet end at have en kat der har adgang til det frie liv smiley


  • #21   17. jul 2015 Aarhh.... det behøver ikke at skyldes en forkert opvækst, for så har min også haft en dårlig opvækst - og det kan man vist ikke sige smiley

    Mine gør det samme, især når de kede sig!
    anskaf dig en tube polyfilla og noget maling - and deal with it.

    N.B. sølvpapir er der flere der ikke kan lide smiley


  • #23   17. jul 2015 Nej, men der er ofte tendens til skræmmekampagne smiley

  • #25   17. jul 2015 En løbegård behøver ikke at være kæmpe stor og at i kun bor til leje kan jeg ikke se er et problem, en løbegård kan jo nemt fjernes den dag i flytter.

  • #27   17. jul 2015 jo, det er ikke alle steder man kan få tilladelse til løbegård.

  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #28   17. jul 2015 Jo jeg har haft indekat før men som jeg skrev tidligere har jeg ikke oplevet at de begyndte at opføre sig sådan.

    Og igen det var et spørgsmål om hvad man kan gøre ved det og ikke hvorfor hun gør det.

    Jeg ved utrolig meget om katte og hvad der hører til. Men når man ikke lige har haft en kat der har gjort sådan noget før så ved man jo ikke lige hvad man skal gøre ved lige præcis det problem.

    Og jeg siger heller ikke at det skyldes dårlig opvækst. Jeg siger bare jeg ved at det kan give problemer. Men hun har heller ikke haft en dårlig opvækst. Den har bare ikke været som de flestes. Men det behøver jo ikke at gøre den dårlig.


  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #31   17. jul 2015 Ja det ved jeg godt. Men løbegård er ikke en mulighed. Tro mig vi har undersøgt det.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.364
    #32   17. jul 2015 Din kat er jo frustreret og keder sig, selv en lille bitte have kan man lave en lille løbegård i, selv om du bor til leje, mange af os bor også til leje og har lavet en løbegård. Har i ikke en lille terrasse i sidder uden for i,? der kan man godt indhegne terrassen, så kan i altid have døren åbnet i sommer månederne og katte kan løbe frit der ud...Eller forhør jer hos varmemesteren eller boligselskabet om I må i lave en lille løbegård på terrassen. Jeg tror personlig at det vil hjælpe på den ikke mere vil kradse i tapetet. smiley

  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #33   17. jul 2015 Jo jeg har haft indekat før og ved udemærket at det kræver mere. Men igen har jeg aldrig oplevet at de har ødelagt noget. Ligesom du skriver at du har tre som aldrig har ødelagt noget

  • #34   17. jul 2015 Neutra

    Aaaah, det passer altså ikke. Mews første 8 uger var med fri udgang og gizmo er hittemis, fundet på gaden. Begge katte trives perfekt i lejlighed. Så det er noget vås, sådan kan man ikke stille det op


    Jeg tænkte egentlig. Har der boet dyr før? Er huset blevet renoveret?

    Det kan jo være, hun ganske enkelt afmærker, for at få lugten af tidligere beboer til at gå væk


  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #35   17. jul 2015 Der har boet en hund for 10 år siden ca. Men huset bleve total renoveret inden vi flyttede ind

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.364
    #37   17. jul 2015 Prøv at tage nogle billede af jeres hus og have, så kan det være vi alle kan give jer nogle gode ideèr til hvordan i kan lave en løbegård på en nem måde. smiley

  • #40   17. jul 2015 Okay.

    Måske er tapetet bare rigtig lækkert at kradse i.
    Jeg vil foreslå at købe kradseplader, der er beregnet til at sætte på væggen. Så kan i sætte pladen der, hvor katten kradser. Og måske kan det afhjælpe problemet


  • #41   17. jul 2015 Neutra

    Nej, men derfor er der ingen grund til at sige "ALDRIG"... Der er aldrig noget, der er aldrig, med katte.


  • Janni K
    Janni K Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #42   17. jul 2015 Det hjælper jo ikke at i kommer med ideer til hvordan der kan laves en løbegård når vi ikke må smiley

    Og nej jeg skubber ikke ideerne væk. Men vi har som sagt ikke plads til flere kradsetræer. Så skal vi da smide vores egne møbler ud. Og Da hun begyndte at kradse i tapetet købte vi et ekstra kradsetræ men det har ikke hjulpet. Og det med plexiglas har jeg ikke sagt nej til.


  • #43   17. jul 2015 Så prøv sølvpapir smiley


  • #44   17. jul 2015 Nå men når alt andet ikke dur for jer,og du skriver det primært er om natten og når i ikke er hjemme at hun kradser...
    Så må jeg stille nogle opfølgende spørgsmål:
    1. Har hun adgang til soveværelset om natten?
    2. Hvor meget aktivere i hende, særligt hvor længe leger i med hende om aftenen inden sengetid?
    3. Får hun vådmad og får hun det inden i går i seng??


  • #46   17. jul 2015 du kan købe sådan nogle
    http://www.petworld.dk/kradsetraeer/trixie-kradseplade-4011905431123

    fåes i flere forskellige former og til forskellige priser.
    dem sætter du op der hvor hun kradser i væggen.

    grunden til at hun gør det, er nok mere fordi hun ønsker at vise at det er hendes hjem. der kan være fremme katte i området som gør hende lidt usikker og derfor gør hun det i vinduet.

    jeg ved at det ikke hjælper med en løbegård. har selv en hunkat som gjorde det, i det hus vi boede i før. det var også væggen ved døren, og så i vinduerne. og hun havde altså fri adgang til løbegården.

    feliway er det ikke alle katte som det hjælper på. man skal dog give det 2-3 uger for at se om det virker

    men ellers er der rc calm tørfoder
    jeg bruger dr bach nødhjælp. kommer 1 dråbe i deres vand. det har hjulpet rigtig meget på stress hos mine. det var især galt lige efter at jeg mistede en af de ældre katte, så mente de andre hankatte at der skulle ske noget mere.


  • #47   17. jul 2015 Jeg ville sætte/ ligge eller hænge noget, at krasse på alle de steder hun krasser, det behøver ikke være dyrt, og måske kan i selv lave noget.
    Hun ser måske andre katte uden for, og hun krasser måske for, at markere sig.
    Se om i ikke kan finde et mønster i hvor hun krasser,, min vil helst have krassedimser ved døre og vinduer.
    Selvfølgelig kan hendes killinge, tid have påvirket hende, hun burde være blevet ved den gamle kat til hun var 12 uger, men der er jo sket en ændring da i flyttede.


  • #48   17. jul 2015 Ps. Har nu læst tråden helt smiley
    Må i have en havepavilion? For må i det kan den stå ved en dør, og ingen kan sige i ikke må have net omkring den smiley forneden skal der så lige et bund bræt på.
    Eller net for nogle vinduer, så hun kan se og snuse til luften, det er en herlig aktivitet smiley


  • Maria B
    Maria B Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #50   20. jul 2015 Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men jeg har sådan en her til mine to indekatte http://www.zooplus.dk/shop/kat/kradsetrae/kradsetrae_boelgepap/280480

    Den ligger på gulvet og bliver brugt meget ihærdigt flere gange dagligt. Efter jeg har købt den er de fuldstændig holdt op med at kradse i trægulvet eller sofaerne smiley Jeg kunne forestille mig at bølgen og tapetet føles nogenlunde ens at kradse i så måske det kan have en effekt på hende smiley


  • Jette M
    Jette M Tilmeldt:
    nov 2014

    Svar: 3
    #51   25. jul 2015 min kat vil også kradser på tapet,så gå hun og majer .hele tiden.nå hun vil ud .vi har en løber gå hun kan komme ud i .man kan købe noget der hedder gå væk kat.men kan sprøjte på tapet

Kommentér på:
Min kat kradser i tapet

Annonce