2.170 visninger
|
Oprettet:
Hjælp til ny kat! {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg er på udkig efter en ny kat. Men har visse krav.
Det skal være en inde kat. (Vi har en stor leglighed med masser af plads og højt til luft)
Den skal helst ikke fælde/allergivenlig.
Det skal være en kat som er nem at træne med, idet jeg gerne vil lærer den at gå på wc. Samt lærer den andre trick. Og så skal det være en familie kat som kan lide at kæles med.
Håber i kan hjælpe!
Vh Camilla.
dec 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
Du kan desværre ikke finde et pelsdyr / kat som ikke er et allergi-sikre pelsdyr og alle katte fælder, kort som langhåret.
Læs dette link.
http://allergi.astma-allergi.dk/myter-om-pelsdyrsallergi
Eksperterne overlæge, dr.med. Peter Plaschke, professor, dr.med.sci. Ronald Dahl og overlæge, PhD. Kirsten Skamstrup Hansen, skriver:
""Findes der allergi-sikre pelsdyr?
Nej, der findes desværre ikke allergi-sikre pelsdyr. Alle dyr med pels kan give allergi.""
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
dec 2014
maj 2007
dec 2014
maj 2007
dec 2014
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
feb 2007
maj 2007
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Det er ingen dokumentation for, at en sirbirsisk kat er allergivenlig, det er løse rygter.
Det er ikke unormalt at katteallergikere kan være allergisk overfor en race og kan tåle en anden. Dette er umuligt at spå på, men kan nemt skabe løse rygter om allergivenlige racer.
Alle katte kan give allergi (da det ofte er skæl fra huden man er allergisk overfor). Den eneste katte, der ikke smider hår over det hele er en sphynx
Men altså:
En kat der er familievenlig
En kat det er let at træne
En kat der gider gå på toilet (gud forbyde det)
Alt dette relatere til kattens personlighed, det er ikke nødvendigvis sikkert, at fordi en race er kendt for disse ting, at den kat du får, kan/gider disse ting
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Europé fælder helt normalt, så de er ikke det du søger (og i betragtning af hvor meget instinkt der er for katte i at grave/dække til, så vil jeg selv i hvert fald ikke sælge til nogen der vil træne dem til at bruge et menneske-toilet fremfor kattebakke )
feb 2007
feb 2012
dec 2014
feb 2012
Men det er ikke noget man kan spå om, så længe det er en påstand. Derfor er det, at gøre andre en bjørnetjeneste, at anbefale dem en sibirisk skovkat, og sige den er allergivenlig.
dec 2014
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Se kattene på min profil og jeg lover dig at Freddie er den der fælder mest
Lige lidt til den med allergien:
Katten udskiller et protein (uanset race) og det er det protein allergikere oftest reagerer på.
Træning er sjovt ja, men en kat er sin egen.
Kan du også forestille dig at du har en voldsom kvalme, suser ud til toilettet for at møde din kat som tilfreds er ved at presse pøller ud??
Jeg ville nu nok glemme WC træningen
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Velkommen til KG Camilla
feb 2012
Det er da ikke en bjørnetjeneste at sige, at man ikke skal anskaffe sig kat, hvis man er allergiker??? (Ved du hvad 'bjørnetjeneste' er?)
Det er tværtimod et rigtig godt råd!
Hvis man ved man er allergisk overfor et dyr, vil det da være enormt uklogt at anskaffe sig det (medmindre man er indstillet på at spise allergimedicin hver dag)
feb 2012
dec 2014
jun 2006
Det man i stedet kan anbefale er at tage på besøg hos f.eks. en opdrætter af den race man påtænker og se hvordan det går
Camilla R - Nogle gange bliver det til en diskussion om andre emner end lige det oprindelige, og diskussionen om katteallergier er ikke nødvendigvis rettet til dig, som det er en diskussion medlemmerne herinde imellem - nu emnet kom op
Men du er jo i hvert fald blevet en del klogere på hvor mange katte der (sjovt nok) fælder, og hvilke der ikke gør så meget.
feb 2012
Den diskussion handler ikke om dig, rolig rolig
Eva K
Og nu kender du en til (undertegnede)
Jeg er testet positiv for kattegalleriet (efter jeg fik mew), men som tiden er gået, mærker jeg sjældent min allergi.
Har dog en veninde der havde en kat... Den kunne jeg BARE ikke tåle, jeg reagerede så kraftigt på den.
Efterfølgende fik mew 6 killinger (fur... Fur everywhere), som heller ikke påvirkede mig.
Naturligvis kan man besøge opdrætter. Jeg er dog bare stadig meget fast på min mening: har man konstateret katteallergi, inden man får kat, bør man holde sig fra at få kat. Det samme gælder hund, hest, kanin, fugle. Et dyr bør kunne forvente at få et hjem for resten af livet
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Ja det man er allergisk over for er et protein som er både i urin, hud skæl, og pels, men mest i deres spyt som jo slikkes ud i pelsen.
Jeg reagere også på andre katte og raser end mine egne, mest de korthårede?? Ved ikke hvorfor, og reagere på mine egne når jeg er spids belastet af pollen, så har de jo også pollen på sig.
Jeg kunne godt tænke mig en korthåret kat, feks en af Rex' erne, men jeg kan ikke give dem helt hvad de har brug for, her sker ikke nok og de ville hurtigt finde over hegnet i haven
Mine fælder en del, men jeg har nu aldrig haft en som fælder mindre end Røde, og Manne fællede mest, men han var jo også lys, som en siger, men det er bimserne jo også.
Langhåret eller korthåret, de fælder vist lige meget, men de langhårede bliver nok børstet mere så en stor del havner i kammen.
Jeg kan godt lide, at de lange hår er nemme, at få af overflader af stof, og jeg har prøvet, at hjælpe med støvsugning i et hjem med korthårede katte hold da op de små hår sider jo ind i alt og er ikke til, at støvsuge eller børste op
Jeg vil klare foreslå dig, at læse en masse om raserne, og find den rase der ligger tættest på dine ønsker, for når dagligdagen er der og killingen ikke er killing mere, er det din kærlighed, til netop din kat, med dens særheder og fortrind, som skal få dig til, at glemme alt besvær med kattebakke og katte hår, og bare være en lydig katteslave
maj 2007
jun 2006
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Det krav eller ønsker om du vil som du har til en kommende kat er det absolut ingen det kan give dig garanti for uanset race.
Det svarer ca til at du ønsker dig en sødt og artig lyshåret og blåøjet pige når du venter barn, muligheden er der men ligeså er det omvendte.
Ligesom mennesker så har katte forskellig personlighed også inden for racerne der er nogle lighedspunkter som man kan bruge til at beskrive racen med men der vil altid være nogle der afviger mere eller mindre.
Og i bund og grund så et ønske som minimum fældning og god til at blive trænet er urimelige krav at stille til en kat for en kat er netop en kat og det er normalt den fælder og hvis den ikke gider at blive trænet så gør den det ikke og forsøger du at tvinge det så vil du få en udadreagerende kat der vil vise sin utilfredshed på flere forskellige måder.
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
Camilla
Tråde har det med at komme udover emnet og en intern diskussion starter.
Det er uundgåeligt, men at Du som er ny bliver forvirret er forståeligt.
Ellers enig med Heidi N
dec 2012
Følger: 1 Svar: 19
Jeg har ikke et endegyldigt svar på dine spørgsmål. Min erfaring er at katte, uanset race, kan være lige så forskellige personligheder som vi mennesker. Fældespørgsmålet, kan man selvfølgelig diskutere. Men det er igen et temperaments spørgsmål. Jeg personligt synes at de langhårede katte fælder "mere" fordi hårene er længere. Til gengæld er de nemmere at styre, dvs at få samlet op eller at fjerne med en børste, f.eks på tøj og tæpper, hvor de korte hår sidder i alting.
Men mht. valg af race, så ville jeg, hvis jeg var dig, prøve at kigge mig om efter en voksen kat på 1 år eller mere som søger nyt hjem, af én eller anden årsag. Det er uendeligt svært at bedømme en killings temperament - altså hvad den udvikler sig til når den bliver voksen. Man kan ikke vide, om den bliver meget kælen eller en lille frøken kostbar. Og Der er faktisk temmelig ofte nogen som søger nye hjem til deres katte, og også tit helt vidunderlige katte, og så er det meget nemmere at vurdere temperamentet når de er udvoksede. Så ved du også på forhånd at de er indekatte, og hvordan de trives med det.
Det er bare et forslag, som du kan overveje.
aug 2011
Følger: 1 Svar: 7
dec 2012
dec 2012
Hvad med lige at prøve med lidt venlighed, og så kan man jo også lige først spørge nærmere ind til hvad der bliver ment, hvis man ikke helt forstår spørgsmålet i stedet for straks at buse ud med al landsens ulykker.
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 4 Emner: 1 Svar: 11
Selvfølgelig skal du da have en kat, det er jo noget af det skønneste i denne verden! Normalt gider jeg ikke skrive indlæg eller svare på noget herinde, simpelthen fordi tonen meget hurtig bliver ubehagelig og fuldstændig ligegyldig i forhold til hvad folk spørger om, men nu gør jeg det så alligevel
Ja alle katte fælder, både korthårs og langhårs, der er forskel på strukturen, personligt foretrækker jeg langhårs fordi det er blødere i strukturen og nemmere at støvsuge og med en 5 min børstning 2-3 gange ugentligt, så har man taget meget. Mht til at lære en kat tricks, så kan det sagtens lade sig gøre, jeg har kat som både leger apport, sitter og gir pote. En lejlighedskat kan også lære at gå i snor, så man dagligt kan give den lidt frisk luft, på et stille og roligt grønt område. Det er dog ikke noget en hårløs kat har brug for??? Det med at bruge toilettet har jeg aldrig forsøgt mig med, men det kan sagtens lade sig gøre, der findes et træne sæt til dette ( men det kender du sikkert ) og så vælger jeg alligevel at kommentere på det med allergien også selvom det ikke er et issue for dig Camilla, men mere som en ekstra velment oplysning, fordi jeg benytter en hver lejlighed til at nævne den ret ukendte rase jeg opdrætter nemlig den tyrkiske Van der ligesom den siberiske kat, ikke har det enzym i spyttet som mange er allergiske overfor MEN det betyder ikke at de er fuldstændig allergi venlige, jeg har dog med god held solgt killinger til allergikere. Men udover er det er den tyrkiske Van en legesyg og aktiv kat som ofte bliver beskrevet som en hund i katteklæder og så har den en forkærlighed for vand. Hvis det har vakt din interesse er du velkommen til at læse mere om denne meget smukke og helt fantastiske race på min hjemmeside: www.zahles.dk
Mvh Heidi
Og held og lykke med at finde den helt rigtige kat som passer til jeres familie.
okt 2010
Følger: 1 Svar: 10
maj 2012
Men de 4 Bimser har haft meget forskellig pels kvalitet, de 2 af dem skulle kun børstes for sjov
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 18 Katte: 6 Emner: 30 Svar: 1.015
Med rette træning kan du lære katten nogle ting. det handler vidst mere om teknik end race og andet. Ja, nogle racer er måske "klogere" end andre.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Men indekatte har det med at fælde mere eller mindre hele tiden, dog ikke samme mængde konstant, men de fælder oftere end udekatte, er min erfaring.
okt 2010
maj 2012
okt 2010
maj 2012
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 4 Emner: 1 Svar: 11
Mit hjemmeside: www.dkzahles.dk
maj 2012