Ny kat til familien.. HJÆLP!!! :'( {{forumTopicSubject}}
Hejsa. Min kæreste og jeg har netop idag fået en ny kat på 1år. Det er en hun kat. Vi har i forvejen 2 hun katte også og de er søskende.
Vi har fået den nye kat på "prøve" indtil søndag.
Problemet er.. At den nye er meget bange og kravler ind under vores seng/komoder. Jeg er 100% sikker på det er pga. de andre katte der gør den bange. De andre katte er ikke så søde imod den synes vi. De er meget nysgerrige, men puster sig helt vildt op med deres pels.. Som om de skal angibe hinanden.
Den nye kat, hvæser af os så snart vi kommer i nærheden af den.
Vi har prøvet at have den nye kat kun i stuen med os, og stadigvæk gemmer den sig - den er sikkert utryg ved de nye omgivelser osv..
Vi har nu her lukket de andre katte ind i stuen med os.. De er forsat nysgerige.. dog på lang afsted. Der ligger de og kigger på hinanden. Vi er meget spændt/nervøse for i nat.
Den nye kat forholder sig kun gemt væk.
Vi er godt klar over der er meget som sker lige pt. for den nye.. Nyt hjem og nye katte.
Hvad vil I mene vi kan gøre for at gøre for at hjælp den nye kat ind i varmen?
Vores plan er pt. at forholde os passive og lade den nye kat falde til ro.. Hvad mener I? Har I nogle gode råd?
okt 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
okt 2013
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
I skal lade kattene selv finde ud af det. Hun er en voksen pige hun ved godt at hun skal bruge en bakke.
jeg har solgt mange katte på kv, og vi har måtte tage snakken mange gange. Og det hele drejer sig om at I skal forholde jer roligt og slappe af. For ellers tror jeres gamle katte at der er noget galt/forkert og så kommer de bare op og kører også.
jeg har selv 17 misser, og har flere gange fået katte med hjem. alle voksne. og alle har været turen igennem. kommer hjem, sætter katten midt på gulvet i transportkassen, og så lader man de andre misser se på kassen uden at man blander sig. Når de så ikke gider kassen mere, ja så bliver den nye lukket ud og så får den bare lov til at gå rundt. somregle har det taget fra 2 dage til en uge inden at den nye slapper af.
maj 2014
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 16
Vi overtog en 1 årig gammel han mis i søndags, der de første 2 dage hverken, spiste drak eller sked. Han holdte sig LANGT væk fra os og fra My.
Nu er han begyndt at gå mere rundt, han besøger toilettet og spiser og drikker
Giv missen tid, der er nye lyde, nye lugte og nye ting der er anderledes.
Rom blev ikke bygget på en dag
Held og lykke
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Den nye kat opfører sig helt normalt.
Den er kommet ind på andre kattes territorie, og da den ikke har mulighed for at fjerne sig igen, gemmer den sig. Den er smadder bange for at få "øretæver", forståligt nok.
Og på prøve til på søndag - glem det.
Der vil højst sandsynligt gå mange søndage, før der er faldet ro over feltet.
PS: Er den nye kat vant til andre katte, eller har den til nu været alene-kat?
okt 2013
Måske prøve perioden skal forlænges med en uge så? Tak for alle jeres svar!
okt 2013
Jeg prøvede netop lige her for 20min siden da jeg stod op og gå stille og roligt hen til den nye kat på hug og sige godmorgen. Da jeg rakte hånden stille og roligt ud hvæsede hun
feb 2009
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
Der har den fået lov at være mellem 2-8 timer alt efter hvornår den følte sig tryg.
Vi har altid sat en kattebakke derind, og forkælet den godt med vådmad.
På den måde har den mulighed for at blive tryg, og den kan gå rundt og dufte. Så den også ved der er andre katte.
Og vores egne katte har også haft tid til at vænne sig til duften af den nye kat.
Når vi så åbner døren gemmer den nye kat sig under sengen, og der kan gå lang tid før den kommer ud.
Men jeg synes det er vigtigt at I har en chance for at lære den lidt at kende inden i introducerer kattene for hinanden.
Lige nu sidder jeres nye kat under sofaen, og den kender hverken jer eller de andre katte.
Jeg ville starte forfra og få den ind i et rum, hvor den kan blive tryg. - så vil den også søge derind igen hvis den vover sig ud.
feb 2009
Men jeg synes den lige skal have en chance for at føle sig tryg i et rum.
Jeg synes faktisk det er synd, den sidder under sofaen i en rum den ikke har haft mulighed for at undersøge, også er der 2 fremmede Katte den også er bange for.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 137
okt 2013
Charlotte O: Så vi skal lukke den ind i vores soveværelse med kattebakke, mad og vand og lukke døren derind til så den kan være alene hele tiden? Vi må ikke blande os eller hvordan synes du?
Her idag, er vores katte forsat en smule nysgerrige men ellers opfører de sig normalt. De ligger i deres kattetræ og kan kigge ned på den nye kat, men ellers slapper de af.
Den nye sidder forsat under vores komode henne i hjørnet.
feb 2009
Jeg er uenig med dig.
Jeg synes det er rigtig vigtigt at kattene har bare et sted de kan være trygge.
Andreas.
Jeg ville se an, hvor længe har hun siddet der?
Hvis hun har siddet der siden igår eftermiddags, ja så ville jeg gøre soveværelset til hendes rum med mad, vand og bakke.
Og jo, selvfølgelig må i være hos hende alt det i vil.
Så har i nemlig også chancen for at hun lærer jer at kende, lige nu er i jo lige så skræmmende som de nye katte for hende.
Så jeg ville lige give hende en tryg base i soveværelset hvor i kan forkæle hende lidt. , hun er garanteret meget træt efter alt det her også.
maj 2007
Jeg har til sådanne situationer lavet en netdør (ikke spor svært) lavet en netdør til at sætte i dørkarmen til et værelse.
På den måde kan kattene både se, lugte og høre hinanden uden nærkontakt og på den måde vænne sig til hinanden. Med et par dages mellemrum lader jeg kattene skifte værelse, så der ikke opstår territoriefornemmelser.
okt 2013
feb 2009
Men Andreas - nu har du ikke lige sådan en smart net at smide for døren..
Så synes jeg stadig en lukket det er bedre end en direkte konfrontation..
Så kan i stille og roligt åbne døren når hun bliver tryg i soveværelset., for så vil hun søge derind, hvis hun bliver bange.
Lige nu er hun slet ikke tryg
feb 2009
Det er da fremskridt hun bevæger sig ud.
Men hun kunne nok godt trænge til en lur i et trygt rum.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Held og lykke med sammenføringen.
Fandt lige dette:
http://michellegarnier.dk/sammenforing-af-to-katte-omtanke-og-talmodighed/
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Du skriver at den nye hunkat hvæser af jer, hvordan opførte hun sig overfor jer i sit tidligere hjem, altså da i så hende og da i hentede hende???
maj 2007
okt 2013
nov 2011
Vil mene at hun skal have ro og lov til at gå på bakken her i starten uden en af de andre katte kommer farende og hvæser af hende. Kan ende med at blive urenlig, hvis I er uheldige. Stor omvæltning at komme fra alenekat til flere katte
okt 2013
Og netop nu har de 2 andre katte angrebet hende, løbet efter hende.. Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre Så synd for hende.
feb 2009
Få hende ind i jeres soveværelse, så hun kan få noget ro.
Det er synd, hun har været på dupperne siden hun kom hjem til jer.
Ind i soveværelset med hende, så kan i også lære hende at kende uden hun hvæser.
Hun vil hurtigt opdage at hun er i sikkerhed der og komme frem.
okt 2013
Skulle vi prøve soveværelset hmm?
feb 2009
Jeres gamle katte skal ikke føle sig isoleret fra jer.
nov 2011
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
nov 2011
Ny kat til familien.. HJÆLP!!! :'(