Mad {{forumTopicSubject}}
Jeg har en hankat på snart 4 år, den sidste 1-2 måneder har været forfærdelige med ham. Han har aldrig rigtig kunne styre hans mad, så han har fået mad morgen og aften, i samråd med dyrlæge, han aldrig sådan tigget om det, men de sidste par måneder, starter han så snart alarmen går min tlf om morgen, han begynder at miave som en sindsyg, og bliver ved indtil han får mad, han sluger hans mad på mindre end 1 minut, for derefter at miave som vanvittig igen en halv times tid. Og samme gentager sig om eftermiddagen, hvor han starter allerede kl. 16 ca. Vi er ved at blive skøre herhjemme, vi har ham om benene HELE tiden, han er aggressiv og bider i alting. Søger bevidst opmærksomhed ved at lave ballade. Vi har haft ham til dyrlæge fordi vi måske troede der var noget galt i maven på ham, de siger han intet fejler, 100%sund og rask, men alligevel har vi det show hver eneste dag. Nogen der har en ide om hvad man kan gøre??
jan 2014
Følger: 16 Følgere: 427 Katte: 3 Emner: 105 Svar: 1.457
Fx denne:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595
Det får ham til at spise hans mad langsommer og jo langsommere han spiser det, jo mere mæthedsfornemmelse får han.
mar 2010
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 4
jan 2014
mar 2010
jan 2014
Katte har det bedst med at have mad til rådighed hele tiden, da katte er småt spisende og spiser små potioner hele tiden. Derfor vil det være en god idé at foder i en fodre automat/aktiverings legetøj som jeg linked til før. Det gør som sagt at han spiser langsommere og derfor ikke burde brække maden op igen.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Måske vil han overspise den første tid, i bare glæde over der er mad, og måske kaster han op nogle gange før han lære, at maden ikke forsvinder, men så bliver han altså en gladere kat og han vil stadig elske, at få noget vådfoder morgen og aften
Mine får først deres " morgenmad" når jeg har været i bad, så bliver jeg ikke vækket, højst lidt forstyrret når jeg er i bad
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
Din kat miaver fordi han er rigtig sulten, når han kun får mad 2 gange daglig og han slet ikke får tørfoder, vådfoder mætter ikke så meget som tørfoder, når det kun gives 2 gange dagligt og er foderet et fuldfoder.?.
En kat er småspisene, deres mave/tarm system er ikke beregnet til kun at få mad 2 gange dagligt. De får slet ikke det de har behov for af vitaminer, mineraler mm. og taurin som er meget vigtig en kat får den mængde af daglig.
Selvfølgelig kaster han op af tørfoderet, når han ikke er vant til at det står der hele døgnet 24/7, så vil han spise sig propmæt og mere til, fordi han tror der ikke kommer mere. :-(.
Nu ved jeg ikke hvad du fodre med, men et godt kvalitets tørfoder og vådfoder med masser af kød i og helst uden korn og sukker i, da det feder.
Denne her er rigtig god, giv han lidt foder i den, hver gang når han beder om det.
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/182713
Men det bedste ville være for din kat at have tørfoderet stående 24/7 og så vådfoder 2-4 gange daglig. Så lad ham kaste op til han finder ud af at der altid er mad, så stopper det.:-)
Hvor meget vejer din kat da.? Er det kun under maven, han er tyk, for så er det meget normalt at have en lille/stor delle der, det har mine katte også. :-).
Ps. Selvfølgelig bliver han aggressiv og bider i alting, når han er sulten, det slutter også når han får mad regelmæssigt.
mar 2010
Det kan jo tage et stykke tid at din kat kaster op, så opgiv det ikke, tror det kan tage fra 1 uge til 1 md, hvad jeg lige tænker det vil tage. Det kommer jo an på hvornår din kat har fundet ud af at der hele tiden er mad nu. Pøj pøj
Gerne en update, om hvordan det går.
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Er din kat k?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Jeg smider tit lidt foder på gulvet, feks under spisebordet, så kan drengene Ryde op eller gemmer det rundt i hjørner og krinkelkroge, måske i lidt papir.
Hold endelig ved det våde, en portion morgen og aften
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Hvis du har muligheden for at give ham små portioner flere gange dagligt så gør det i stedet for kun at give ham mad 2 gange om dagen..
Giv mad 6-8 gange hvis det er en mulighed og så køb en foderbold og anden aktiveringsting til tørfoder og kom lidt i af gangen, når han opdager det er mad hele tiden så vil han ikke grovæde..
Og han skriger fordi han er sulten, så jeg tænker lidt hvilket vådfoder giver du ham og hvor meget giver du ham??
Det skal være et fuldfoder og en voksen kat skal have mindst 400 gram fuldfoder om dagen når den ikke får anden mad..
Mad