{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.622 visninger | Oprettet:

Kat tisser på tæppt, ved ikke hvilken? {{forumTopicSubject}}

Vi står med et problem.
Vi har tre katte, og nogle gange har vi taget 2 af dem i at tisse udenfor kattebakken. Særligt hankatten har vi taget i at tisse i stole, på dyner og på tæppet mange gange.
Bakken tømmes regelmæssigt 2 gange dagligt, og vi bruger Extreme Classic kattegrus.

Vores gang stinker nu så forfærdeligt, at vi ikke har lyst til at få gæster længere, og rodalon tager det ikke.

Hankatten (kastrat) går ude det meste af dagen, men tømte bakken i nat, og i morges var der tisset på et net vi havde til at ligge.

Killingen er meget renlig, og vi er rimelig sikre på at det ikke er hende. De to andre er 10 år.

Nogle idéer til hvad vi kan gøre? Jeg er ikke typen der anskaffer mig dyr for at skille mig af med dem igen, særligt ikke katte i den alder, men lige går det mig voldsomt på, da tæppet er helt ødelagt, og ved ikke om gulvet er samme.
Ligeledes ønsker jeg heller ikke at sende problemet videre til en anden person.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat tisser på tæppt, ved ikke hvilken?
  • #1   28. jul 2014 Skal lige siges at der er 2 kattebakker til 2 indekatte og 1 udekat.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #2   28. jul 2014 Du kan købe noget der hedder R10 lugtfjerner, det tager lugten. Jeg har selv for længe siden købt 1 liter også til andre ting end urin, kan det bruges.. Det kan fortyndes med 4-5 del vand og en del R10, du kan bruge en forstøver. smiley

Det er meget billigere at købe dem i dunke. Her er et link der til.

(link fjernet)

Her er den rigtige http://www.hardam-shop.dk/r10/

• #3   28. jul 2014 Du kan vel kun finde ud af hvem som gør det ved, at skille dem??

Måske skulle de 2 gamle have et senior tjek, så de også bliver set efter urinvejs problemer smiley

• #4   28. jul 2014 Du kunne måske smutte en tur til dyrlægen for at få afklaret om katten er urenlig pga sygdom. Ofte er der noget galt når de begynder at tisse rundt omkring på bløde ting.

• #5   28. jul 2014 Altså først og fremmest, så længe tæpper, gulv osv lugter at kattetis, så vil kattene være urenlige, for så mener katten jo at alt der lugter af tis er toilet..

Du kan bruge R10 som Janne foreslår, det ruger jeg selv og det er vidunderligt smiley du kan også anvende noget der hedder Urine Off, det har jeg dog ikke selv prøvet, men efter sigende skulle det klare ærterne smiley

Når så tislugten er klaret så er det vigtigt at du får tjekket om nogen af dine katte har fået urinvejssygdomme..

Killingen du nævner hvor gammel er den??
    Er den neutraliseret??
    Er problemerne med urenlighed først opstået efter i har fået den?? Eller hvor længe har det stået på???

• #6   28. jul 2014 Planen er at killingen og hunkatten skal steriliseres i denne uge.

Jeg vil prøve at se om det R10 vil hjælpe, for ét eller andet skal der gøres.
    Vi skal generelt have dem til tjek, men der skulle ikke have været problemer før ifølge tidligere ejer, som har haft de to gamle fra killinger.

Killingen er fra september 2013, så hun er en stor killing, og hun er ikke, men hun skal. Vi fik killingen 3 dage efter vi fik de to andre, så det er ikke til at sige om det er grundet hende. Tvivler, da begge er meget glade for hende, og det er generelt en harmonisk flok.

• #8   29. jul 2014 Hmmmm med det svar du skriver nu, så er der 2 senarier, tjaa faktisk 3 der kan være opstået..

1. Du skriver i fik kattene med 3 dages mellemrum, det vil sige de 2 10 årige har i ikke haft så længe endda, og det er slet ikke unormalt at katte når de bliver flyttet har en tendens til stress, stress er en meget kendt årsag til urinvejssygdomme..

2. Du skriver at hunkatten (formoder det er en af de 10 årige) ikke er steriliseret, dette gør mig en anelse nervøs for at hun kan fejle noget alvorligt med underlivet, og hun derfor er blevet urenlig, et almineligt sundhedstjek vil ikke afsløre livmoderbetændelse, cyster på livmoderen eller krystaller i urin/ blærebetændelse, så at tidligere ejer sagde de var sunde og raske er ingen garanti på det område, men formoder dog at de var renlige i starten da i overtog dem..

3. Killingen som du skriver, er jo langt fra en killing, men en ungkat på snart et år, og en hunkat i den alder er jo for længst blevet kønsmoden, og dette betyder en ændring i dynamikken i en flok som din, med 2 fertile hunkatte og en kastreret hankat, dette kan gøre at alle katte har et øget behov for at markere sig i forhold til resten af flokken, så trods du ikke mener det er din "killing" så vil jeg mene at der er lige så gode chancer for at det er hende pga kønsmodenhed som det kan være de andre, og gode chancer er for at det er dem alle..

Jeg vil mene at hvis der ikke ligger sygdom bag, så vil det hjælpe en hulens masse at få neutraliseret de 2 hunkatte i en fart, inden urenligheden bliver en dårlig vane..

I øvrigt det tæppe du beskriver, er det et væg til væg tæppe??
    Altså ikke et der som sådan kan vaskes, for så kan det godt være det er nødvendigt med en rensning af tæppet for at blive stanken kvit, bedst ville det måske være at smide tæppet ud hvis det var en mulighed, for det kan være rigtig svært at få katteurin ud af et væg til væg tæppe, det kræver i hvert fald en grundig rensning, eller gentagne ture med R10 og kartoffelmel for at få al urinen op af tæppet..

• #9   31. jul 2014 Tak for jeres hjælp.

De to hunkatte bliver tjekket og neutraliserede idag. Vi skal afsted med dem om en time.

Tæppet er væg-til-væg.

• #10   1. aug 2014 Øv med et væg til væg tæppe, så skal du i gang med en grundig rengøring af det, for det er mega svært at få urin lugt ud af det..

Jeg vil nok anbefale at leje en tæpperenser, og så komme R10 i rensevandet også, samt efter rengøre på det udsatte sted/ steder med R10..

Håber at neutralisering vil hjælpe, men forvent at der går op til en måned før alle hormoner er ude af kroppen..

Men sørg også for at få tjekket for urinvejssygdomme hos alle 3 katte, for hankatten kan jo godt stresse over 2 fertile hunkatte og dermed have reddet sig en blærebetændelse eller krystaller smiley
    Hunkattene formoder jeg bliver tjekket i forbindelse med neutralisering..

• #11   1. aug 2014 Hvor køber I R10?

Begge hunkatte blev steriliserede igår.

Vi har desværre lige taget hankatten i at strinte på vores gamle computer (heldigvis den gamle), så den bliver vi nødt til at smide ud nu, fordi han strintede ind i diskettedrevet.
    Vi så ham gøre det, og det et ganske almen "hankatte strinten".
    Jeg har før set hankatte med urinvejinfektion, og det er tydeligt at se at forskellen.
    Samtidig så er det ikke fordi han ikke kan holde på det - Det er nemlig samme sted han gør det. Samme sted på tæppet og i samme stol (er smidt ud for længst).

Alle tæpper skal renses og vil se om vi ikke kan få det R10, og håber at det kan tage det.

• #12   1. aug 2014 Øv noget skod, ja desværre er der kastrerede hankatte der begynder at strinte smiley

R10 kan du købe i Matas, hvis du er heldig har din Matas den store flaske, den vil jeg anbefale frem for den lille, ellers kan det købes på nettet..

Og ja når nu du har set det er strint så har det ikke meget med urinvejsproblemer at gøre, men i start indlægget vidste du jo ikke om det var strint eller urenlighed..

• #13   1. aug 2014 Nej, det er jo det, men nu har vi desværre set det. Vi har snakket om at prøve at lukke ham ud, og se om han kan begå sig som 100% udekat. Han er jo i forvejen vant til at være ude en pæn del af tiden, og skal det være er det jo den perfekte årstid at tilvænne på.
    Vi har 2 staldbydninger og en lade som han kan søge læ i, og så står hestene i løsdrift om vinteren, hvor vi opbygger en madras der altid er lun. Staldkattene nød godt af den sidste vinter.

• #14   1. aug 2014 Ja det er selvfølgelig en mulighed, og hvis han er glad for at være ude, så lider han jo ikke nød..

Strinteriet kan hvis i er heldige også aftage når hunkattenes hormoner fuldstændig har forladt kroppen, men det kan man jo ikke regne med, for strint er jo en naturlig ting for katten og bliver nemt en vane smiley

Kommentér på:
Kat tisser på tæppt, ved ikke hvilken?

Annonce