{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.349 visninger | Oprettet:

anskaffelse af en kat mere..? {{forumTopicSubject}}

hej alle kattevenner.
jeg overvejer at anskaffe mig en kat mere, men ville lige hører om jeres erfaringer.

min hankat er 3 år og indekat. han miaver meget (tror jeg) specielt når jeg ikke er hjemme eller hvis han ser eller hører mig i opgangen. han er ret legesyg, og til tider kan han ikke helt selv stoppe, dvs at han bider ret hårdt. til tider sover jeg hos min kæreste og skal arbejde dagen after, dvs jeg er væk et døgn. der vil jeg jo rigtig gerne have han har selskab.
til gengæld er han meget madglad og spiser alt maden i skålen og resten er så i en aktiverings-bold.
men han er også bare så glad for at putte, ligge på mig, ligge ved siden af mig, ligge i sengen og putte.
nu er mine spørgsmål så.

-ville han have godt af en legekammerat.?
-skal det være samme køn.?
-ville han spise den anden kats mad.?
-kan han ændre adfærd.? (ang med at putte og være social)

håber i kan hjælpe. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  anskaffelse af en kat mere..?
  • #2   15. jul 2014 jeg ved ikke om han ville kunne med en anden kat, så det skulle være på prøve. det er sjældent jeg sover hos min kæreste, da jeg ikke vil være væk fra bølle for længe,

• #4   15. jul 2014 havde også set på inges kattehjem. men ville lige hører lidt om erfaringer inden
    ja han er steriliseret

• #6   15. jul 2014 fari nok, haha
    ved også godt det kan tage tid, før man kan se om kattene ville kunne sammen, så det skulle også være hvis man havde ferie fra job, så man kunne holde øje med dem.
    men hvis du allerede fra første besked synes det er en dårlig ide, når han leger vildt. så skal jeg nok bare kun have en bølle smiley

• #8   15. jul 2014 okay, mange tak for svar i hvert fald smiley

• #9   15. jul 2014 Jeg tror din kat keder sig,, tænk hvis det var dig selv som tilbragte mange timer i en lejlighed, uden selskab og leg, men du er også en del hjemme fra så en killing ville være synd, for de har brug for en del kontakt.
    Kun du kan afgøre om du har tid, lyst og økonomi til en kat mere, men det er ikke noget du kan få på prøve, tager du skridtet må det være helhjertet smiley

• #10   15. jul 2014 Kastreret hankilling/ungdyr til en kastreret hankat er efter min mening den bedste kombination smiley
    Altså sammen køn, da hankattene ofte gerne vil tumle og leget lidt mere vildt end tøserne, der især når de er blevet voksne, bare gerne vil nøjes med at lege jagte-lege men uden at tumle smiley

• #11   15. jul 2014 Med et døgn, mener du så 1 nat eller over 24 timer?

• #12   16. jul 2014 Et døgn, 24 timer. Det en nat og en arbejdsdag

• #13   16. jul 2014 Okay. Er du klar over at de slet ikke må være alene så længe i følge dyreværnsloven?

• #14   16. jul 2014 Det drejer sig om en dag. Han får mad vand og ren bakke. Så intet galt der.

• #16   16. jul 2014 Det har han via sin aktiveringsbold. Og det er med snak med dyrlægen om han skulle have sådanne en bold og at maden skulle vejes af, da han var ret overvægtig

• #18   16. jul 2014 Jeg bruger også kattelegetøj men ja også mine hænder. smiley
    Han er meget snaksagelig også når jeg er hjemme, og jeg synes jo det er hyggeligt han vil snakke med mig. Så det bruger jeg jo også tid på.
    Det er max en gang om måneden han er alene i et døgn. Jeg har skiftende arbejdstider hver uge.
    Jo min kæreste sover også for det meste hos mig, men da han flyver dagligt da han arbejder for sas, vil han nogle gange gerne sove i sin egen seng( hvilket jeg godt forstår) da han også overnatter tit i udlandet. Jeg siger oftest nej til at sove hos ham, grundet min lille buster. Jeg kan ik lide han er alene.
    Jeg har snakket med andre her inde ang hans mad. Og de siger det jeg gør nu.
    Jeg har prøvet at give buster mad hele tiden, men han spiser til han kaster op.

• #20   16. jul 2014 -ville han have godt af en legekammerat.?

Tjaa det vil han da sikkert, men spørgsmålet er nok nærmere om han vil have en legekammerat, for du skal huske på en ting og det er at katte ikke er flokdyr, de er solitære, de kan lære at leve i flok og nogle kan også trives rigtig godt med en artsfælle, men du skal være forberedt på at de ikke bliver bedste venner, men lever hver deres liv i din lejlighed, du skal aldrig anskaffe kat nr. 2 for din kats skyld men fordi du selv godt vil have en kat mere, og er forberedt på at de ikke bliver venner men blot acceptere hinandens tilstedeværelse, derfor kan de godt have glæde af hinanden, men blot på en helt anden måde end legekammerater..

-skal det være samme køn.?

Jeg vil ikke mene køn er det vigtige faktor her, det vigtigste er at du finder en kat på mellem 12 uger og 1år, som har samme aktivitetsniveau som din, temperament og sind skal også være noget lignende, så tag ikke den første og bedste kat du ser og udseende skal heller ikke have lige så stor betydning som sind, temperament og aktivitets niveau..

-ville han spise den anden kats mad.?

Ja det vil han uden tvivl, jeg vil anbefale dig at du i stedet for en skål anskaffer dig en foder labyrint eller andet foderaktiveringsting, men feks. denne:
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595
    Den syntes jeg selv er rigtig god, jeg har selv en kat der ikke kan styre sin mad, men med denne går det meget bedre, hun spiser ikke rub og stub fordi hun skal arbejde for føden, min har ikke længere madskål andet end til sin dåsemad, og hvis du ikke giver dåsemad, så begynd på det, for det mætter meget bedre og længere end tørmaden, min Tøsen har tabt sig 500gram på 6 mdr. ved at fodre med Hills Metabolic og alm dåsemad, ca 50% af hver, så hun hele tiden føler sig mæt, hun får dåsemad 2 gange om dagen og tørfoder efter som hun beder om det, blot i små portioner men gerne 4 gange dagligt, hun har selv lagt sine mad tider og nu er de nogenlunde faste, så hun føler sig ikke sulten altid eller på tidspunkter hvor hun ikke kan få mad, er vi ikke hjemme bliver der lagt mad forskellige steder og i foderbold, så der altid er noget at finde, det handler om at være kreativ når man har sådan en kat smiley

-kan han ændre adfærd.? (ang med at putte og være social)

Ja og nej, han kan måske godt i starten være mindre social og afvise dig, både pga den nye kat men også fordi han måske ikke lige er så tilfreds med dig fordi du har bragt dette nye element ind i hans hverdag å hans territorium, men det vil sandsynligvis komme igen, min den store er jordens største puttetrold om aftenen og om morgenen når vi ligger i sengen, resten af dagen holder hun sig lidt for sig selv, men man må hjertens gerne gå hen og kæle hende, hun opsøger blot ikke os, nogle gange kalder hun på os, så skal vi komme og nusse, hun gider ikke selv lette sig og komme til os smiley

• #21   16. jul 2014 nu har jeg solgt en del katte på internattet, også til folk med voksne katte hjemme

jo man bør altid vælge at få to katte. bedst er på samme tid. Men det kan godt lade sig gøre at få en mere selvom at din kat er 3 år. Men så skal du bare bruge lidt mere tid på at finde en som passer sammen med ham
    jeg ville se om jeg kunne finde en stor killing/ungkat, helst hankat da han gerne skulle kunne lege med Bølle. Tempermanet er det vigtigste. du skal se om du kan finde en bølle mere. altså en som faktisk godt gider at være med til at lege og er lidt frisk. og så skal du jo så også lige huske at det skal være en indekat. Lad være med at springe ud i en som folk vil forsøge at sælge som en som godt kan finde ud af at være indekat. den skal være 100% indekat ellers skal du lade være med at få den.

men snak med nogle internatter om de har noget som vil passe sammen med Bølle
    det vil også være nemmere at de er hjemme alene fra den ene dag til den anden - det er der altså rigtig mange som gør, også når de er på udstilling. Men jeg er dog ikke særlig tilhænger af det, netop fordi hvis der sker noget hjemme (sygdom, de kan falde ned, slå glas i stykker mm) så går der for lang tid inden man opdager det.

• #22   16. jul 2014 hvis du lige skal til det jyske
    http://www.kattegalleri.dk/marked/Kat/35622-blanding-af-racer-chucky

• #23   16. jul 2014 http://www.kattens-vaern.dk/?side=481

prøv at se dina - den lyder som et godt bud også

• #25   16. jul 2014 Præcis NFO-Moar, og kemi er særligt vigtig når man vælger kat nr. 2 og har en voksen kat i forvejen, de er netop den fejl rigtig mange laver når kat nr. 2 kommer i familien, mig selv incl. jeg fik kat nr. 2 af ren medlidenhed, og jeg står nu med 2 katte med vidt forskellige sind og aktivitetsniveau, 2 katte der generelt lever hver deres liv på samme plads..

Men dog trives rimeligt, men først nu efter 2 års samliv kan jeg sige at de har en smule glæde af hinanden, dog ikke altid positivt smiley de slås ikke men gider ikke hinanden..

• #26   16. jul 2014 Beltane - Jo, en kat må gerne være alene i 24 timer - eller 28 timer. Det Dyreværnsloven siger er at:
    §3 Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen. Dette gælder dog ikke fritgående dyr på græs eller lignende. Sådanne dyr skal dog tilses jævnligt.

Min fremhævning. Det betyder at man godt kan tilse et dyr lørdag morgen, og så igen søndag aften, selvom der er gået mere end 24 timer imellem. smiley

• #27   16. jul 2014 Jeg vil jo kun Buster det allerbedste. Og det jo derfor jeg spørger lidt til råds herinde om han ville have godt af en hankat mere. Har forstået at den skal have samme aktivitetsniveau.

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #29   16. jul 2014 NFO-moar skriver bl.a. "Råfoder= råt kød. alle slags råt kød er fint incl. brusk, sener, ben og knogler."

Husk ALTID at ovennævnte IKKE må forveksles med det kød, vi køber til vores egen aftensmad. Der SKAL være passende mængder brusk, sener, knogler, hud, pels/fjer m.m. i foderet ellers skades kattens nyrer på grund af ALT for meget protein.

HVIS du bestemmer dig for at få endnu en kat, så sørg for at du kan være sammen med dem HELE tiden den første uge. Og sørg for at katten, du har nu kan bestemme, hvornår den vil være sammen med den nye kat. Der findes mange gode anvisninger på, hvordan de bedst lærer hinanden at kende, så de bliver gode venner.

RIGTIG GOD ARBEJDSLYST! Godt der er noget, der hedder ferie :o)

De allerbedste hilsener

• #30   16. jul 2014 Tusinde tak A. l

• #31   16. jul 2014 Daggamle kyllinger og kyllingevinger har en god balance smiley

Mine får det jeg pudser af mørbrad, og vinger hvis jeg skal lave en kylling, lår/ underlår vil de gerne have, men fars smiley nop det gider de ikke.

Når råt udgør under 20-25% af deres daglige foder! skal du ikke tænke på om de får vitaminer nok! det får de jo fra tørkost og vådkost!!! læg mærke til! at ikke alt vådfoder er fuldfoder! men må bruges på samme måde som råt kød.
    Dem der fuldfodre med kød skal gå meget højere op i afvægsling og meget andet.

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #33   17. jul 2014 Nej, det behøver ikke være videnskabeligt ;o)

Der er bare så forfærdeligt mange dejlige katte, der får forfærdelige smerter og dør i alt for tidligt, fordi deres ejere ikke ved, at katte altså nemt kan få for meget protein.

På den anden side har katte jo brug for væsentligt mere protein end f.eks. hunde og i "gamle dage" var det et stort problem, at mange katte fik for lidt protein

Den gyldne middelvej er stadig gylden, fordi der er så få, der bruger den og ofte kun kort tid ad gangen :o)

De allerbedste hilsener

Kommentér på:
anskaffelse af en kat mere..?

Annonce