{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.088 visninger | Oprettet:

Skal hun ha' fred? :( {{forumTopicSubject}}

Det er med stor sorg i hjertet, at jeg spørger jer til råds...

Jeg har en skøn missepige på 3 år, som har haft et liv med meget "sygdom".
Jeg har haft hende fra fødslen, dvs hendes mor er staldkat på vores rideskole, og jeg fandt hende en dag med 3 helt nyfødte killinger. Vi valgte at flytte dem hjem til en, så de kunne få ro, og jeg besøgte dem så ofte jeg kunne. Missemor klarede opgaven rigtig fint, og killingerne voksede som de skulle. Undtagen min, hun var lidt mindre end de andre, og havde konstant diarre. Hun fik tilskud af erstatning, og måtte bades ofte pgs diarreen...
Heldigvis klarede hun sig, og da hun var 12 uger fik jeg hende hjem. Hun har siden været meget knyttet til mig, og ellers en glad og tilpas kat.
Hun fik helbredstjek, blev vaccineret og steriliseret, som hun skulle, og dyrlægen sagde at hun var en rigtig charmør. smiley
Da hun var knap et år, fik hun en "lillebror", en dejlig internatkat, som hun er meget glad for. Når det passer HENDE! smiley
Men hun har altid haft perioder med diarre og opkast uden umiddelbar grund. Hun har også haft nogle infektioner, som har krævet behandling med antibiotika. Det sidste halve år har der været kortere mellem disse perioder, og oveni det har hun også udvist stressadfærd... Dette bliver afhjulpet med feliway, som virker fantastisk, og hun er adfærdsmæssigt helt sig selv igen!
Hun er bare så følsom overfor alting, så vores dagligdag er meget styret af hendes behov. Det er ikke noget jeg ser som et problem, jeg er bare bekymret for om jeg gør det rigtige...

Så nu prøver jeg at høre om jeres mening, skal jeg fortsætte med at rette ind efter hende, give medicin fra tid til anden (og samtidig behandle det stress, der følger med), og så bare nyde de gode dage med hende?
For der ER gode dage/perioder! Nogle dage er hun det sødeste, blideste og sjoveste væsen, der følger mig i alt, hvad jeg gør, og skal sidde på skødet så snart jeg sidder stille. Andre dage er hun mut og gider ingenting...

Jeg vil gerne, at I holder en positiv tone i mit indlæg, jeg vil ikke dømmes... Jeg er bare sådan i vildrede, om jeg skal lade min lille prinsesse få fred, eller om jeg skal blive ved med at kæmpe for hende? Elsker hende over ALT på jorden, derfor dette indløg... smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal hun ha' fred? :(
  • #1   16. jun 2014 Jeg tænker lidt hvis jeres hverdag fungere og hun største del af tiden er en glad og tilfreds mis, så giv hende en chance, omvendt er størstedelen af hendes hverdag forbundet med stress, sygdom og en dårlig livskvalitet så skal hun over regnbuen...

Men hvor jeg dog kender den tvivl alt for godt, desværre er der ikke nogen der kan tage beslutningen for dig, kun du kender din kat og din hverdag sammen med hende, så det er ene og alene dig der kan bedømme hvordan hendes livskvalitet er..

• #2   16. jun 2014 Du skriver du er i tvivl om du gør det 'rigtige' ... Hvis du er i tvivl, synes jeg et godt spørgsmål til dig selv, kunne være 'er det for min eller hendes skyld jeg holder hende i live?' :)... Er det for din skyld; så synes jeg bestemt du skal give hende fred. Og spørger du mig, personligt ville jeg mene, at er man villige til at give medicin, hvilket lyder som om du forventer, at du er nødt til, pga sygdom(me) hun har haft helt fra killing, on/off, så synes jeg det er for din skyld- ikke kattens. I det her tilfælde - hvis du spørger mig synes jeg det lyder som om det er for din skyld. Især, når hun også reagere stress baseret. :(.. Men det er synd og hårdt for alle at være herre over deres skæbner, især fordi man elsker de dyr smiley håber du finder den rigtig løsning - evt snak med din dyrlæge :)...

• #3   16. jun 2014 Enig med Heidi også, for dyr kan jo selvfølgelig også blive syge sommetider, men hvad vægter højst, sygdom og dårlige dage eller gode dage hvor det fungere? Hvad har hun mest af? Og igen, for vis skyld skal hun leve?

• #4   16. jun 2014 må jeg spørger hvad dyrlægen mener det er?
    umiddelbart syntes jeg det lyder til at være noget med hendes tarme. har hun tarmbetændelse eller sådan noget?

jeg ville prøve at kontakte Lise
    http://www.alternativdyrlaege.dk/kontakt.html

spørg om hun ville kunne hjælp din kat. hvilket jeg tror at hun kan. Ja du vil få nogle små bitte piller til hende, men de fleste katte kan faktisk godt lide dem

• #5   16. jun 2014 Anja - det er jo bare unaturligt at fylde kæledyr med daglig medicin? Det er jeg personligt modstander af

• #6   16. jun 2014 det kommer da an på hvad det er. og hvordan katten er.

og så skal det så siges at jeg selv fylder mig med daglig medicin så jeg kan altså ikke se forskellen.
    så lang tid at det hjælper katten. hvad med en kat med astma? hjertefejl? skal man så bare aflive fordi de skal have daglig medicin?

jeg har selv brugt Lise flere gange, en gang til en kat med lymfekræft som desværre blev aflivet efter 1½ år, og så to gange til to forskellige katte med mundbetændelse, og her var det bare i en periode af en mdr tid det drejede sig om. Det er ikke værre end at katten kommer til dyrlæge og får et eller andet der. Har da en kat pt som er på 14 dage pencillin og penosol i 12 dage.

jeg vil ikke sidde her og skrive til TS at man bare skal aflive, når der er andre muligheder. man skal bare vide hvor man skal lede

• #7   17. jun 2014 Forskellen i mine øjne er at hvis du får bivirkninger ved langvarig medicin behandling. Så kan du selv vælge til og fra :)... Det kan kattene ikke og så er det ikke naturligt for dyr at få medicin... Derfor jeg stiller mig kritisk hvis det er 'livsforlængelse' man bruger medicin til

• #8   17. jun 2014 Det er heller ikke det jeg bare siger TS skal- siger hun skal overveje vis skyld det er for, ift at medicinere katten/holde katten i live fx smiley

• #9   17. jun 2014 nu er det begrænset med bivirkning med homopatisk medicin.

hos mig selv har jeg det problem at jeg har allergi ved siden af, og tåler derfor ikke så meget medicin, så jeg er nødt til at leve med nogle bivirkninger da der ikke findes et bedre alternativ

men vedr mine katte, vil jeg prøve alt så lang tid at det ikke går over i dyremishandling. Ja det koster penge, men man har selv valgt at få dem. Og nej jeg har ikke mange penge, men bruger hellere pengene på kattene end på mig selv.
    jeg er så heldig at min egen dyrlæge også bruger homopatisk medicin, og jeg kan se at det virker på mange ting. Så derfor anbefalder jeg det gerne til andre.

• #10   17. jun 2014 Jeg kender ikke til det medicin, og udtaler mig derfor ikke dybere i det - for selvfølgelig ser vi forskelligt på tingene, og i mine øjne handler det ikke om økonomi, men om det der bliver spurgt om, ift om hun vil gøre det for sin egen skyld eller kattens :).. Er det fordi katten kan få noget der i perioderne kan slå diarren ned, uden det bliver for meget, så jo, hold hende i live, men trives hun ikke, og der holdes liv i katten, så nej, så synes jeg ikke der skal holdes liv i katten

• #11   17. jun 2014 Nille
    Det er bestemt heller ikke naturligt for mennesket at få medicin

Ts
    Du skal holde hende i live, hvis medicinen hjælper 100% på sygdommen og hvis det ikke er en sygdom der smitter.

Hvis hun virker frisk, glad, vil lege og ikke er plaget af sygdommen, skal du holde hende i live.
    Men det er god chance for at katten ikke er færdig med at fejle noget. En syg kat bliver ofte mere syg

• #13   17. jun 2014 Heidi J - det siger jeg på intet tidspunkt at det er - men du har et valg, har katten ikke. Og oveni det kan katten ikke fortælle hvis den lider... Det er det jeg mener...

• #14   18. jun 2014 Ganske kort TS:
    Læg kortene på bordet for dyrlægen næste gang der bliver behov for ham/hende.

Jeg synes at det kun er jer to der i fællesskab kan tage beslutningen.

Personligt synes jeg at når hun har gode perioder, så skal hun umiddelbart ikke aflives.
    Hvis det er noget med maven, så prøv RC Intestinal. Det virker helt utroligt godt på min Elvis som i perioder har total splat. 4-5 dage og han er stabil igen.

Ha' altid Zoolac og kattemalt på lager smiley

• #15   18. jun 2014 Nille - Jeg ville hellere end gerne undvære min medicin, men hvis jeg gerne vil leve et normalt liv har jeg ikke valget at lade være.

• #17   18. jun 2014 Beltane - men du har et valg stadig

• #18   18. jun 2014 Nille - Nej det har jeg ikke..

• #19   18. jun 2014 Nille

En kat kan sagtens fortælle om den lider. Det handler så om, at ejer skal kunne læse sin kat.
    Og når et menneske har valget mellem at tage medicin eller dø, er det ikke så meget et valg længere.

Mener bestemt ikke at man skal fravælge medicin til sine dyr, med argumentet om at det er unaturligt, da det er unaturligt for ALLE racer.

• #20   18. jun 2014 Heidi J - mit argument er om det er for hendes skyld eller kattens. Jeg ville ikke fylde min kat med en masse medicin, for det ville være for min skyld og ikke min kat. Slet ikke hvis den reagere med en stresset kats adfærd - som TS nævner oveni.

Vi er alle forskellige, og har meninger derefter - nu har jeg givet TS mit syn på hendes tråd. Jeg forventer ikke i er enige og vil heller ikke kræve vi bliver enige i at min mening er den "rigtige"...

Men jeg synes at skal dyret være i 'planlagt' medicinsk behandling - og man vælger at gøre det - så er det for ejerens skyld og ikke kattens. Og skal ens kæledyr leve, skal det være for deres skyld, ikke vores.

• #21   19. jun 2014 Tusind tak for alle jeres svar! Det betyder uendeligt meget for mig, at I er så positivt stillede overfor min situation - selv om I bestemt ikke er enige.
    Som I skriver er det jo lige præcis dilemmaet om, hvorvidt man gør det for sin egen eller for kattens skyld.
    Personligt er jeg meget imod at holde et dyr "i live" af egoistiske årsager, og det er som regel let at se, når det er andre, men når det så kommer til ens EGET, så synes jeg det er vildt svært at vurdere..
    Fik engang aflivet min hest, han havde gigt, derfor store smerter, som jo ikke ville gå over. Der var beslutningen let at tage, selvom det gjorde ondt. Men mispigen svinger bare så meget, og virker ikke til at have ondt, hun er bare trist og sløj.. *suk*
    Lige pt har hun det rigtig godt, hun spiser, drikker, leger og er familiens klovn, som hun plejer! smiley
    Så jeg har taget den beslutning (også udfra jeres svar), at selvfølgelig skal hun blive her! Men næste gang vi får behov for dr. Dyr, så tager jeg den op med ham.
    Hun er min lille baby, har aldrig haft et så tæt bånd til et dyr før, som jeg har med hende, men NETOP FORDI jeg elsker hende så højt, så skal hun ikke lide... Hun er ekstremt følsom, og enhver ændring i vores rutiner skaber stress for hende, og det er ikke fair. Hun har ikke bedt om dette liv, og kan heller ikke sige til mig, hvad hun ønsker jeg skal gøre (ville ønske, hun kunne!), så jeg gør, hvad JEG føler rigtigt!
    Endnu en gang TUSIND tak for jeres tid og tanker, det varmer virkelig!

Kram og knus

profilbillede
  • #22   20. jun 2014 Nu skal vi også lige huske, at ALT hvad der har med hvilket som helst kæledyr at gøre, er en egoistisk beslutning. Man får et kæledyr, fordi man selv vil, ikke fordi dyret vil.
    Så det kan vel være, at det er egoistisk at fylde dyret med medicin, men hvis medicinen betyder at dyret ubesværet kan leve videre, kan jeg ikke se det store dilemma.

Kommentér på:
Skal hun ha' fred? :(

Annonce