Hvem skal man henvende sig til (drukning af killinger) {{forumTopicSubject}}
En af min kærestes venners nabo har en højgravid hunkat. Den føder nok indenfor den næse uges tid.
Katten går i forvejen for lud og koldt vand (min kærestes ven fodrer hende indimellem) og ejerne virker mildest talt ligeglade med hende.
Min kærestes ven må ikke tage hende til sig, da han stadig bor hjemme og har jo heller ikke "lov" til det for naboerne vil ikke af med hende.
Sidste år fik hun et kuld på 5 killinger, men allerede to dage efter havde hun kun 2 tilbage hvilket undrede mig. De sidste to blev spist af en ræv da de var 7 ugers tid.
Har nu fundet ud af at de drukner langt de fleste af hendes killinger, ligeså snart de finder dem Aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, vil så gerne hjælpe den vordende mormis.
Har mest af alt lyst til bare at tage hende, men det må man jo heller ikke + at de sikkert bare finder sig en ny
Hvad kan jeg gøre? Er der nogen jeg kan melde det til som vil skynde sig at hjælpe hende?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Jeg synes du snarest skal kontakte en dyreværnsforening. Det er klart ulovligt at drukne killinger, så jeg er sikker på, at DB - eller hvilken dyreværnsforening, der nu er i dit område - vil tage din anmeldelse alvorligt.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 18 Svar: 169
-K*ft hvor skulle der være dyrepolitiet i Danmark! Stakkels mis
dec 2006
"Kapitel 2
Aflivning, operative indgreb og lign.
§ 13. Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke finde sted."
apr 2014
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 13 Svar: 54
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
Ring til politi eller dyreværnet og få dem til at tage affære .
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 210
Og ejeren er endda indenfor den gruppe som kan trække en neutralisation fra i skat, men han gider bare ikke bruge tid på det
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Men gør et forsøg, men forvent afslag pga manglende beviser..
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
tag katten og få indleveret på internat.
katten er jo ikke mærket og ejeren er jo endelig ligeglad
jan 2013
Tro mig Liv, tanken har strejfet mig flere gange. Tror bare det er lidt ligesom at tisse i bukserne med den type. Så er det bare en anden hunkat om ½-1 år. Ejeren er skovfoged og burde virkelig vide bedre, men nogle mennesker er bare så ligeglade med andre levende væsner. Han har fået at vide rigtig mange gange at det imod loven, men han er ligeglad. Han har bare en kat for at fange mus.
Men har virkelig også overvejet at snuppe den eller evt spørge mine venner om nogen har lyst til at være plejefamilie for hende og killingerne.
Har bare også mine skrupler ved at snuppe andres dyr
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Men du har nok temmelig ret at fjerner man katten, så går der kun kort tid før der er en anden kat og så går man ligesom i ring
Hvor frustrerende intet at kunne gøre
jan 2013
Håber virkelig også de bare finder et eller andet, hvis de tager derud. Tvivler dog, for min erfaring er der skal utrolig meget ondskab til før de gider at gøre noget
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 18 Svar: 169
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Og lyve for internatet ved at sige at det er en omstrejfer jeg havde fundet og hun får brug for hjælp inden killingerne kommer.
Det er tyveri, men her skal man på en vægtskålen veje: hvilket lovbrud er værst i dette tilfælde
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Hvis katten ikke er mærket kan du jo selvfølgelig indfange den og gøre som Heidi J foreslår. Jeg ved de lige har taget en gravid hunkat på IK den havde ikke noget hjem. Du skal lige vide at de muligvis også fjerner killingerne gennem operation inden de bliver født. Så det er ikke sikkert du frelser killingernes liv men de dør smertefrit. Bare lige så du ved det hvis det er killingerne du ønsker at redde.
dec 2006
Når der er tale om noget så alvorligt - og klart ulovligt - som drukning af dyr, så ville jeg som en selvfølge forvente, at en dyreværnsforening reagerer.
Ring til én (fx DBs lokale kredsformand) og forklar det som det er, og så må han/hun love at aflægge den dyremishandler et besøg.
De udsendelser der var fra Dyreværnet på tv3 for nylig, viste da, at de rette dyreværnsmedarbejdere nogle gange kan trænge igennem til folk, så det lykkes at findes løsninger til dyrenes bedste.
Håber meget på en god opdatering!
jan 2013
Jeg har prøvet at ringe til to kredsformænd her i Odense og et par af dyreværnsorganisationerne, men ingen tager telefonen. Tror måske det er pga weekenden. Prøver igen her senere og så igen imorgen.
Har ikke fået svar på mine mails fra nogen af dem
Jo, kom igennem på telefonen til dyreværnet, men de har ikke plads og siger at jeg skal anmelde det via deres blanket på hjemmesiden. Det gjorde jeg i fredags.
Hvis ikke jeg har fundet nogen der kan hjælpe mig inden tirsdag, så snupper jeg hende og så må jeg finde en organisation derefter Tør ikke risikerer at hun føder inden. Vil gerne betale for at indlevere hende og hun så kan blive tjekket og måske endda aflivet - det samme med killingerne, selvom det ville gøre mig utrolig ked af det.
apr 2014
feb 2012
Ideen er god, men det lyder til at katten kan føde hvert øjeblik og sådan en omgang kan godt tage langt tid.
jan 2013
Derudover kan mormis (+killinger) blive neutraliseret og få nye hjem gennem en organisation, hvor det ville være sværere for en privatperson at få råd til neutralisation + at finde hjem til dem..
Såfremt ingen organisationer melder sig til at hjælpe, så må hun komme herhen eller hjem til en ven og så må jeg ligge penge til side til dyrlægen..
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
jul 2008
jan 2013
Anja, det vil jeg prøve imorgen
Ville det være dumt af mig evt at snuppe hende i nat og give hende et rum for sig selv indtil der er et internat der svarer?
jul 2008
feb 2012
Hvis de oprigtigt er så ligeglade med hende, som du giver udtryk for, vil de sikkert ikke engang bemærke, at hun er væk. Bare tanken om at hun skule føde ude i naturen og bidrage til flere vildkatte, giver mig ondt i maven
jan 2013
Jeg ved ikke om jeg skal give det et forsøg mere om dagen. Den er mest ovre ved min kærestes ven, men er sikker på at de heller ikke vil have vi gør noget. De holder meget på at det ikke er deres problem, men kun naboens. Pga utallige indbrud derude er de meget obs på når folk kommer derude og har spotlys overalt, så det er ret svært.
Men tænker helt sikkert at prøve igen..
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
jul 2008
jan 2013
Tror ikke min ven skal vide noget om at det er mig der gør det, for tror godt han kan finde på at melde mig eller sladre til sine forældre eller naboerne.
Det var også for dumt at tage derud på den måde, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre Sonja fra MinVenKatten har lige svaret og sagt at de godt vil tage hende ind, hvis jeg kan få fat på hende og komme ud med hende, så er lidt panikken.
Fik fyret en undskyldning af med at jeg ikke kunne finde min mobil og at jeg troede jeg havde tabt den i min vens indkørsel og at det var derfor jeg holdt ved vejen, så jeg ikke fik den kørt over.. Men den hopper han nok ikke på igen
dec 2006
Der MÅ da også være en dyreværnsmedarbejder/kredsformand, der vil tage ud og snakke med ham, så der forhåbentlig kan findes en løsning!
Gid Dyreværnet Rødovre kunne rykke ud dertil i en fart - fra tv-serien fik jeg det indtryk, at deres medarbejdere var ret dygtige til at tale med umulige mennesker.
jan 2013
Kære Maja
Dyreværnet ser sig desværre nødsaget til i en periode at lukke ned for at behandle dyreværnssager med katte.
Vi henviser derfor til de øvrige dyreværnsforeninger eller ringe 1812.
Hvis sagen haster kan du også melde det til politiet.
De bedste hilsner
fra
...........
Dyreværnet
Jeg kan sige så meget at hende der svarede mig, var hende der fortrinsvist var med i serien. Men hvis de har fyldt op, har de jo fyldt op desværre De var også mit bedste bud ellers..
maj 2007
jan 2013
Hej
Tak for din henvendelse.
Den bedste måde at hjælpe katten på er, at kontakte Dyrenes Vagtcentral på tlf. 1812.
Det er den instans, som vi henviser til, hvis der er en situation, som du beskriver nedenfor.
Med venlig hilsen
Servicecentret
Fyns Politi
/bbk
Og når jeg ringer til 1812, så henviser de til kredsformændene. Den eneste kredsformand jeg er kommet igennem til, mener ikke der er beviser til at fjerne katten.. Selvom han ikke engang har været derude
dec 2006
Kan du ikke få fat i en anden DB-kredsformand så?
dec 2006
maj 2007
jan 2013
Hej Maja
Det lyder sørme ikke som om, de mennesker er ret rare.
Desværre må vi ikke gå ind i dyreværnssager. Der skal du have fat på Dyrenes Beskyttelse eller lave en anmeldelse hos politiet. Dyrenes Beskyttelses telefonnummer til hovedkontoret er: 33 28 70 00.
Jeg håber du får stoppet dem, da det helt korrekt er både ulovligt og dyremishandling.
Med venlig hilsen
..................
Kattens Værn
Prøver med jævne mellemrum at ringe til de resterende 4 kredsformænd der er her i Odense området, men ingen svar endnu
Svaret fra MinVenKatten lyder således:
Hej
Øv en sag du der har fået på halsen.
Jeg kan anbefale dig at du kommer med katten til os. Hvis katte ikke er øremærket eller chippet viser den jo ikke et ejerforhold. Når den oven i købet bliver fodret af andre end ejeren må vi jo formode at de ikke er intereseret i katten. Når i kommer med katten skal i medbringe den formodede ejers adresse. Så vil jeg sende dem et brev hvori at jeg skriver at vi har fået en kat indleveret og tror det er deres. Hvis de henvender sig for at få katte udleveret vil jeg konfronterer dem med min viden om at de drukner killingerne. Højst sandsynlig kontakter de os slet ikke.
Desværre kan vi ikke melde dem for drukningen af killingerne da vi/ du ikke har beviser for dette.
Venligst ...........
MinVenKatten
dec 2006
Hvad med OASA? Jeg kender ikke så meget til dem, så ved ikke hvad de er "værd" i sådan en lortesituation, men kan da huske, at jeg før har læst om, at de er gået ind i dyreværnssager.
dec 2006
Jeg tænker at det må være DBs opgave at tage ud og snakke med ham - og enten finder de en løsning til kat og killingers bedste, eller også må de melde ham til politiet.
jan 2013
Vil prøve at ringe til OASA.
apr 2014
apr 2014
jul 2008
ellers prøv at forhør dig hos dem om du må sætte en fælde op, hvis de ikke vil indvolderes. Sonja har en som hun låner ud
jan 2013
Tror ikke det er smart at min ven finder ud af at vi tager hende desværre Han er en sladderhank og i teknisk forstand stjæler vi jo katten, hvis vi tager den på den måde. Er bange for at blive meldt til politiet for henholdsvis ulovlig indtrængen og tyveri.
feb 2012
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
aug 2022
Følger: 12 Følgere: 4 Svar: 1
Hvem skal man henvende sig til (drukning af killinger)