Ingen appetit {{forumTopicSubject}}
Hej alle. Jeg er meget ny katte ejer til en skøn dame mis på 1 år. Da vi fik hende sagde de at hun spiste mellem 30-40 gram tørfoder om dagen, fordelt på morgen, middag, aften og natmad. Da vi fik hende hjem valgte vi at gøre det samme, men at bytte det ene måltid ud med vådfoder (hvilket hun var helt tosset med) og hele ugen spiste hun mellem 30-40g + hendes vådfoder. Anden uge gik hun i løbetid hvilket gjorde at hun spiste lidt mindre, men som jeg kunne læse mig til er det meget normalt. Nu er hun så ikke i løbe tid mere, men spiser endnu mindre. Hun spiser måske maks 20g og halvdelen af sin vådfoder (potionspose med 100g.)
Jeg ved ikke om det er fordi hun kun har været ude af sin løbetid nogen dage, eller at hun bare ikke gider spise mad mere.
Lige nu får hun noget specialt RC foder fra dyrlægen som renser hendes nyre og mulitifit vådfoder.
Nogen garvede katte ejere som har nogle gode råd?
jan 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 6
jan 2014
jan 2014
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
For ellers er der rc exigent som er til kræsne katte, har dog gode resultater med rc sterilised også - det er også det mine får at spise
Hun kan være kræsen af natur. Har en snart 1 årige hankat og han har også sin egen mening omkring foder. Men han kan godt lide Bozita og smilla med tun, begge kornfri og fåes hos zooplus
personligt går jeg ikke op i hvor meget de spiser, men jeg har så 19 styks, så der er fri adgang tørkost hele døgnet (bruger 30 kg om mdr) og så går der 2 dåse kattemad til aften + et par pose samt 2 dåser tun om morgen. Og jeg har ikke tynde katte, desværre.
Normalt siger man at en normal kat på ca 5 kg skal have ca 65 g tørfoder om dagen, det er altså hills og rc foder. Men giver man vådfoder ja så bliver det selvfølgelig mindre i tørkost, da kattens mave ikke kan rumme så meget
Det skal så siges at når hun bliver ordnet ja så stiger vægte også. Så skal man til at holde øje med det i stedet for. Mine er som sagt på rc steilised, og det fungere fint. Det er med til at de drikker godt med vand.
jan 2014
Vi har lige fået RC steilised foder hjem i dag og jeg har blandet det med det andet foder så vi må se om det vækker lidt appetit når der er noget nyt og spændende i skålen.
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 229 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.873
Du kan evt prøve med lux fra Aldi, det er god kvalitet (60 % kød, ingen korn, ingen sukker) og koster kun 5,5 kl for en dåse med 400g!
Mine spiser kun ca 30 g tørt om dagen, til gengæld ryger der så 2-300 g vådt ind hver dag (det er pr kat)
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 210
Noget der har hjulpet min Freja meget når hun ikke har haft den store ædelyst er det her: http://www.petworld.dk/product/kosttilskud-3.2.2.1/reconvalescent-.aspx#info
Det kan umiddelbart virke lidt dyrt, men det er drøjt i brug og hjælper meget på appetitten
jan 2014
Jeg vil helt sikkert prøve med dit råd Maja
Vil også prøve med at koge noget og se om det kan hjælpe lidt.
Hår prøvet med Lux og hun var ikke fan, men mulitifit virker hun meget glad for. Jeg vil prøve at give hende det noget oftere hvis hun gider. Mange tak for alle svarende
jul 2008
kan godt blive lidt træt af folk som mener at katten skal have noget bestemt - om katten vil det eller ej.
Det vigtigste er at katten spiser.
Har hørt mange tale om Lux, men beklager for mine gider altså ikke at spise det. har lige prøvet igen. Og pænt nej tak. Desuden syntes jeg ikke selv at det ser lækkert ud. Så jeg bruger hellere 10-15 kr for en dåse og jeg så ved at den bliver spist.
ja den er kornfri, og ? katten er faktisk ligeglad, bare der er mad i skålen. Og heldigvis for det.
så Simone, sørg for at hun har alt den mad hun vil have. Prøv at vej hende måske en gang om mdr (det sagde min gamle dyrlæge altid var super, for så kan man se om der skulle være noget galt)
da jeg arbejdede på internat havde vi rigtig mange opkald omkring foder. Og som udgangspunkt var det vigtigste at det var nogeft ordenligt foder, med en god omsætlighed (mindre ind, mindre ud). Også vores pensionatkunder fik en snak omkring foder, da vi gerne ville kattene det bedste.
jul 2008
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/royal_canin/health_special/182149
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 210
jan 2014
Så det går rigtig godt
Ingen appetit