1.734 visninger
|
Oprettet:
Foder ? {{forumTopicSubject}}
Har en "ny" kastreret han killing på 6 mdr, pt får han Hills killinge foder bladet med Royal canin Calm feline også får han våd foder 2 gange i døgnet.
Men her på det sidste er han begyndt at spise 3 gange mere end før, og ved godt han er blevet det større og naturligt vil spise mere. Han vokser i raket fart pt , han har tager 2 kg på 1,5 måned.
Men hvad pokker foder jeg sådan en med så han får hvad han behøver uden at blive for tyk ?
Pt er han præcis som ham skal være
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Giv ham adgang til tørfoder 24/7 og fortsæt med vådfoderet. :).
Man siger at de skal have killingefoder indtil de er 1 år gamle, men der sker altså ikke noget ved at skifte til et rent voksenfoder.
okt 2013
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 9 Svar: 52
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
Find noget godt all-round foder evt. killingefoder lidt endnu. Bliver han for rund, kan du gå over til noget med lavere fedtprocent.
Ekstra vådfoder er også godt til de katte, der har tendens til at blive erotisk buttede.
Men aldrig dosere hans foder. Katte bør have fri adgang til mad døgnet rundt.
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
Jeg har valgt at starte med at skrue ned for vådfoder-mængden. Jeg deler 1 pose vådfoder mellem killingen og min anden kat. Den anden er meget småt spisende af vådfoder, så killingen ender vel med at få ca 3/4-pose vådfoder 2 gange pr. dag. Og så må han altså leve af tørfoder for resten. Nu har jeg en del killingetørfoder stående, men har planer om, at jeg vil prøve at blande det med f.eks. Oliver's tørfoder, som skulle være ret protein-rigt. Og så må jeg se, om det kan give en mere balanceret kost, som ikke sætter sig sådan på sidebenene af katten.
nov 2013
Derfor er det rigtig godt til overvægtige katte, der skal tabe sig. Netop fordi det indeholder vand. Desuden forebygger det nyre- og blæreproblemer.
nov 2013
maj 2012
Jeg kan anbefale denne bog, og selv ved at Google forfatteren ( som er dyrlæge) eller titlen, vil du finde rigtig god Info om katte, mad og vaccination, TS held og lykke med det
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Jeg har selv haft 2 katte der konstant var overvægte og primært fik tørfoder(købt hos dyrlægen), jeg levede med tiggeri og mad stjæleri og kat der hoppede rundt om natten af sult og kulde(han fik ikke nok energi til at holde sig varm) uden at vide hvad der var galt.
Skiftede til 100% råt, den overaktive kat blev en dejlig stille og glad kat, holdt om med at lave narrestreger(vælte ting på gulvet for at få opmærksomhed) og tabte sig på null-komma-fem. Er glad og ved god vægt og har mere energi nu end nogenside på tørkost. Han er en så aktiv kat at han skal have mere mad end de andre og tager aldrig på.
Den anden tog længere tid da han er meget madglad og spiser alt han kan få selvom han ikke er sulten og ikke tigger efter mere. Nu har han tabt fedtet og har muskler i stedet for.
Simpelt hen fået de bedste katte efter vi skiftede. elskede også mine katte før men de kunne være lidt af en prøvelse med nattelarmeri og andre narrestreger.
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Der var en god udsendelse på Animal om overvægt hos katte, som opstår fordi man kun fodre med tørkost, der i dag er spækket med mange ting, der sætter sig på sidebenene. Og aktiveres kattene ikke, som de ville i naturen, så får man overvægt som resultat, Det giver jo sig selv.
Derfor er det vigtigt at man tænker sig om, når man indretter hjemmet til at have indekat. De skal have mulighed for at klatre, løbe og animeres til dette, ved enten at lave det så attraktivt som muligt eller selv hjælpe til, med fx drillepinde og lignende.
aug 2012
Dog må jeg sige at jeg er enig med hende i at ingen katte er ens, noget fungere måske for en kat men ikke for en anden. Jeg har ellers i længe fulgt folk gode råd her inde om at fodre kornfrit, give masser af vådt og rådt, men det fungere altså bare ikke for min den ene da hun altså er for tyk er og begyndt at tage på igen! Jeg kan klemme en smule råd og våd i dem. men det er nok en mængde der svare til 1½ tsk. altså langt fra nok. Bevares det skal skam nok være sundt, men hvad nytter det når katten ikke vil spise de? Så må man jo finde alternative metoder. Så jeg har overgivet mig og vælger altså at følge min dyrlæges råd om at prøve det diætfoder hun anbefalede mig, en dyrlæge ved trods alt hvad h*n taler om.
nov 2013
Man har vel lov til at kommentere, hvis man synes, at et godt råd slet ikke er så godt?
nov 2013
aug 2012
aug 2012
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 210
Det ville svare til at du kun skulle leve af nødder. Der er mange af de rigtige næringsstoffer i, men du kan ikke spise mange for at have opfyldt dit ernæringsbehov (ADT), men i og med at de fylder så lidt i maven, vil du aldrig føle dig helt tilfreds og mæt og du vil derfor enten spise mere, eller lære at leve med sult.
Noget godt du kunne gøre, var evt at starte og slutte dagen med noget vådfoder og så have tørfoderet stående som supplement i mellemtiden.
Jeg plejer personligt at give mine katte en halv dåse LUX vådfoder hver morgen og hver aften (altså at de får en dåse hver om dagen). Som oftest spiser de det lidt henover dagen og derfor når det nærmest ikke at slippe op, før de får igen.
Det bliver som bonus heller ikke dyrere på månedsbasis at fodre med både RC MC Kitten sammen med LUX(aldi), i forhold til kun RC'en. Hvert imod. Det de spiser af vådfoderet, spiser de jo ikke af tørkosten.
nov 2013
aug 2012
nov 2013
Jeg fodrer varieret med tørt, vådt og lidt råt. Og jeg har aldrig før haft så smukke katte.
Engang fodrede jeg også kun med tørt, og det kunne ses på mine misser, og jeg fik katte, der fik problemer med urinvejene. Efter jeg fodrer med vådt, har jeg ikke disse problemer længere.
aug 2012
aug 2012
nov 2013
Mine ville ikke spise vådt i starten. Men det vænnede de dem til. Helt uden at jeg "druknede" dem. Og nu står de og tigger efter vådt.
nov 2013
nov 2013
Tror du, at jeg står og tvangsfodrer dem? Eller hvad mener du?
maj 2012
Katte er rovdyr og alt hvad menneskene har lavet af foder til katte, hviler mere på vores bekvemmelighed end på kattenes behov, da man startede med, at lave tørfoder glemte de, at katte skulle have kød og taurin som de ikke selv kan danne, katte kan ikke få næring fra korn selv om der er proteiner i korn kan katte kun bruge det som kommer fra kød, de har slet ikke de ensymer i maven som skal til, og har en kort tarm som også begrænser den udnyttelse katten kan få af korn,
Grunden til at der er korn i kattefoder er fordi det er et billigt fyldstof og der skal noget til at få de små piller til at hænge sammen og holde forme, ikke for kattens skyld men for, at gøre det nemt for os.
Det er også praktisk, at tørfoder kan stå fremme, igen også mest fordi vi så ikke skal give mange mange små måltider, katte er småt spisende.
Når jeg siger frit tørfoder og vådt 2 eller flere gange om dagen, ja så er det faktisk også den dovne metode som passer ind i mit liv og min fryser, for skal det være det ultimative fodret for katten, så skal det nok kun være råt og hjemmelavet.
Lidt lige som til os mennesker, når vi køber færdig mad, ved vi jo godt, at et hjemmelavet måltid altid slår rekord i sundhed og pris.
Lise Bang Hansen forstår heller ikke, at vi med kat og hund smider rester ud fra middags bordet, som er bedre for dyrene end det tørre stads vi giver, dog må katte kun få kødet,, og hvis det er muligt så give det før det er tilberedt !
aug 2012
feb 2010
Det handler ikke om at tvinge en kat til noget som helst, det handler om at gøre det attraktivt.
I forhold til dyrlægers viden om ernæring til katte, så kan den ligge et meget lavt sted, hvilket de fleste er så reelle at indrømme. De lærer stort set intet om det på uddannelsen, men det udvikler sig vel, håber jeg.
maj 2012
Jeg har også en som ikke røre råt, så det får han heller ikke, men jeg har været heldig, at Røde som jeg fik for et år siden ( 11 mdr gammel) og Mitti jeg fik i august, begge har lært at spise råt hos opdrætterene
Du kan jo ikke tvinge katten, men kun lokke, nogen lykkes med lokkerriet andre ikke, min tidligere kat ville ikke spise af en skål der havde været råt i, hvor Birk da bare spiser uden om
nov 2013
maj 2012
aug 2012
nov 2013
Du kan ikke sammenligne løg med kattemad. Men typisk når man ikke længere kan argumentere for sin sag, at man så sammenligner mennesker med katte.
En kat der får tørfoder med meget korn, kan i bedste fald sammenlignes med et menneske, der spiser meget McDonalds mad. Man kan overleve ja. Men sundt er det ikke.
feb 2010
nov 2013
Tørfoder afhjælper ikke både nyre- og urinvejsproblemer, for de diætfoder man kan købe, det er enten eller.
Jeg skrev, og nu skriver jeg det igen. Vådfoder afhjælper nyre- og urinvejsproblemer. Suk.
aug 2012
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
"Jeg kan ikke lide løg og det har jeg aldrig kunnet. At det bliver serveret for mig flere gange, betyder ikke at jeg får lyst til at spise det "
Nej men du er jo heller ikke født til kun at spise løg, katte er født til at spise kød, mus, fugle, mm.
En kat der kun får tørfoder drikker også mere.
Liv og Lubas....
Mine katte kan ikke lide vådfoder fra supermarkeder, jeg har selv være igennem mange slags vådfoder igennem mange år og har så endelig fundet 3-4 forskellige slags vådfoder de kan lide. Det er rigtige gode kvalitets vådfoder, som bla Applaws,porta 21 og Cosma, det dufter bare så godt og der er rigtig stykker kød i.
Har I prøvet det?
nov 2013
maj 2012
Jeg har faktisk også været på den bølge hvor jeg troede tørt var ok, men den hopper jeg aldrig på igen
sep 2012
Katte kan ikke få for meget væske fra vådfoder men hvis du stadig ikke køber kronfrit/sukkerfrit så er vådfoder også stadig McD bare med ekstra væske. De tisser jo bare væsked ud så det er ikke noget problem og det er faktisk rigtig godt at de skal tisse mere fordi de får tømt blæren og det er med til at forhindre Krystaller og urinvejsinfektion.
Hvis man kigger på en kats naturlige føde, små mus, fugle og andre gnaverer så giver det absolut ingen mening at fulde sin kat med Korn produkter(hvede og majs ect), grønsager og specielt ikke sukker.
Dette er en forklaring hvorfor din kat ikke har godt af tørkost, skrevet at dyrlæger som har taget Ernærings kursus(Det er IKKE en del at grund uddannelsen hos en dyrlæge selvom man skulle tro det var)
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10573/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf
maj 2012
Jeg har siden lært, at tørkost med højt kødindhold ( proteiner) kan være skadelig for nyrerne hvis der ikke gives vådmad også, jeg har endda hørt, at det burde serveres med vand over fordi det kræver væske, at omsætte fodret.
Katte som får tørt og kun tørt, er faktisk kronisk let dehydrerede!
maj 2012
maj 2012
Hvad med, at oprette dine egne tråde, med dine spørgsmål, og så kan du jo slette når du bliver sur
aug 2012
maj 2012
Problemet er jo netop, at vi har tillid til dyrehandlen og dyrlægen, men de har deres Info om foder fra de firmaer som produgsere fodret og de tjener jo deres penge ved, at sælge netop det foder de anbefaler dig!
aug 2012
nov 2013
aug 2012
maj 2012
feb 2010
Vores erfarring tæller jo ikke kun en enkelt eller 2 katte.
Selvfølgelig kan en kat overleve på selv det dårligste foder. Men den skal jo gerne kunne mere end overleve, den skal også trives optimalt.
Katte er ørkendyr og drikker derfor heller ikke meget fra naturens side. Så når man kun giver tørkost, så skal katten drikke endnu mere, hvilket meget få gør og det giver på sigt problemer med bla nyre og urinveje. Dette kan så afhjælpes en smule ved at give dem en drikkefontæne. En drikkefontæne kan også kræve tilvending, da den giver lyd fra sig. Dette kan dage nogle dage/uger, lige som alt nyt kræver tilvending, da katte er vanedyr.
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
Den ene vil slet ikke have råt, kun lidt vådt og primært tørfoder.
Den anden (som er en 6 mdr killing) æder alt. Han er dog ikke helt vild med tørfoder, men tér sig som en 120 kilos teenager med fri buffet i McDonald, når der serveres vådfoder fra pose. Derfor har jeg valgt at skrue lidt ned for serveringen af vådfoder, fordi han overspiser af det, hvis han kan få lov. Og det kan ses på vægten. Det kan godt være, at tørfoderet er lidt mindre lødigt, men han spiser mere normalt af det, fremfor at skovle ind i hysterisk tempo og mængde.
Råt får de begge fri bar af, når jeg har noget som jeg mener, både er fedtfattigt og fornuftigt. Jeg har f.eks. lige stået og renset 15 fisk med rogn i, og der har han fået serveret frisk skrubbe-rogn i bræk-stor mængde. Og der kan jeg så få fodret ham af, for den anden kat vil ikke røre det, desværre.
Det kan godt være, at alle de kloge prædiker "vådt og råt", men kan vi ikke blive enige om, at vi er nødt til at servere det, kattene vil spise. Dog uden at det bliver "trille-tykke dyr".
aug 2012
aug 2010
Diætfoder tager katte på af.
Det kommer an på hvilken diæt de er på
Mine er på slankediæt - og det slanker
aug 2010
Mine ville ikke spise vådt - indtil jeg begyndte at købe Shesir, Porta 21 mv. for det ligner ikke kattemad.
Mine er på vådt og tørt og hvis mine katte trives med pæn pels, god mave osv. ja så jeg jo ikke have regnet helt forkert
Jeg fodrer med RC. Ja, der er korn i. Men der er også mange års forskning bag - ligeledes med Eukanuba og Hills.
Så længe katten trives på det foder man har valgt ud fra bedste overbevisning, så er det jo det er fungerer.
Jeg tror også at mange af sygdommene har noget med deres livsstil at gøre. Indekatte får ikke så meget motion som udekatte, fritløberne motionerer mere og drikker gerne af en vandpyt fordi det er spændende - ligesåvel som toilettet er et godt sted at drikke herinde
Uanset hvor mange links der smides ind i en tråd, så tror jeg ikke at der er en endegyldig facitliste der gælder for alle katte.
Man bliver aldrig for gammel til at lære, men man skal jo også have det til at fungere i dagligdagen.
Det er jo ikke med katte som med børn at de kan overtales til at smage på maden, nej de har deres egen mening og den kan man ikke lave om på
nov 2013
RC tørfoder kommer så aldrig ind i mit hus. Du betaler kun for navnet.
okt 2013
Er glad for hills foder og Albert elsker det, og har ikke været syg eller urenlig siden vi er skiftet til at blande Royal i , men han når at tømme sin skål de dage jeg har lange skole dage, eller der ligger 10 piller tilbage. Så ved ikke om det er en optimal fodring .
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
Prøv at surf rundt på nettet lidt LUBAS inden du udtaler dig om vådfoder, der er flere undersøgelser fra USA der beviser at vådfoder er MEGET mere naturligt og sundt for katten fremfor alt det tørfoder så længe det er et ordentligt vådfoder og det samme med BARF som nok er det bedste man i virkeligheden kan gøre for sit kattedyr, ligeledes har det en god effekt på overvægtige katte fordi der ikke er enorme mængder af kulhydrat i vådfoder og råt kød som der er i tørfoder..
Undskyld TS men bliver bare så irriteret når folk udtaler sig om noget de slet ikke har forstand på..
MHT vådfoder køb LUX fra Aldi det er af rigtig god kvalitet kitkat er ikke særlig godt..
okt 2013
aug 2012
aug 2012
Er det bidder i sovs eller pate det kitkat du giver ??
sep 2012
Mange katte "fast låser" sig på en specifik mad producent eller type. Derfor skal man nogle gange "snyde" dem til at prøve nye til. ligesom små børn der ikke vil have fisk.
Jeg har selv brugt mange små tricks fra, "upps jeg tabte noget", til godbidder, malt, græspasta og mad på snor.
feb 2010
okt 2013
Det er de der firkanter med sovs han får de gange jeg har prøvet pate kigger han på det og går.
Nej har ikke prøvet med kogende vand, hvad gør det ?
aug 2012
feb 2010
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 7 Emner: 18 Svar: 305
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10573/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf
Vi har også et par tørkostjunkies herhjemme, men heldigvis er de alle begyndt at spise mere og mere vådt/rådt.
De 2 små drenge spiser heldigvis primært råt og lidt vådfoder.
Jeg fik et par gode hints af denne artikel og ikke mindst en større viden efter, at have læst denne artikel. Så tusind tak Sasha G!!!!
maj 2012
Jeg har holdt pause med funbord fordi jeg har killing, men nu er han en stor fin dreng på 7 mdr, så igang igen med funbord, og så bliver der altså spiser mere vådmad det kommer jo i skål og er dejligt nemt.
Foder ?