{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.235 visninger | Oprettet:

De der gratis katte {{forumTopicSubject}}

Jeg vil egenlig bare dele en lille oplevelse jeg havde på facebook igår. Jeg er inde på en af de der slags sider, Esbjerg omegn for at være mere præcis. Der popper så det her indlæg op fra en ung fyr på 18 "billig eller gratis kat søges" nå tænker jeg så og bladre ned og ser st han har skrevet noget alla "alderen er ligemeget bare max 12 uger. Dette forstår jeg jo som at de må være max 12 uger altså også gerne under? Jeg skriver så at hvis det bare er en gratis kat han søger er der jo dba, der vrimler der jo med "kat bortgives NU GRATIS", hvis han ville være sikker på en ordenlig kat er der jo opdrættere som selvfølgelig ikke er gratis. Men for ham ville den billigste løsning jo være et internat hvor de er fikset og klar ved hentningen og til et overkommelig beløb. Jeg forklarede ham så også lige hvad en gratis kat rent faktisk koster og at den selvfølgelig ifølge love skal være minimum 12 uger. Amen jeg måtte tro at han var dum siden jeg skrev det. Alt dette fordi jeg fandt han indlæg en anelse useriøs og uvidende. Det sagde lidt, for mig, jeg tager hvad jeg kan få bare den et billig. Desuden er det jo ikke ligefrem seriøse "avlere" den der "gratis kat søges" tiltrækker, der dukkede da straks en masse op med gratis killinger de meget gerne ville afed nu, så hurtigt som mulig. Det alt sammen udvikler sig til lidt af en diskussion da han overhoved ikke kan se hvorfor jeg finder hans indlæg en anelse useriøs og uvidende. Det bliver til at jeg beskylder ham for at vil mishandle katte og alt mulig. Han ville bare gerne give en gratis kat en nyt hjem, og bliver ved t at køre i den der med at det skal være eb gratis kat. Hans tidligere gratis kat køb nemlig væk under noget hærværk på hans bil.

Nå, lidt lang og undskyld stavefejlende, jeg sidder på min iPhone.
Hvad er jeres erfaringer med de der folk der søger og giver væk gratis katte? Jeg har set et par tilfælde af dem der "ej jeg fik lige en gratis kat er den ikk fin" og så bliver de jo overrasket når den pludselig bliver dyr. Det samme med dem der bare bombardere dba og andre sider med gratis kat, den skal bare væk NU. Hvorfor ikke tage et symbolsk beløb og så få fat i de lidt mere seriøse købere.
Bevares min egen Misling er en gratis kat jeg fik at min tante da jeg flyttede hjemmefra, hende har jeg set vokse op så jeg ved hun er blevet passet godt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De der gratis katte
  • #1   24. sep 2013 Mange af de "gratis" katte ser jeg så desværre nogle måneder senere til bortgives, fordi de er blevet fertile. Og enten er katten drægtig, eller også er katten begyndt at strinte.

Jeg er selv pt. i dialog med en, der giver en "gratis" kat væk, der har været ude og ikke er neutraliseret, vaccineret eller mærket.

Sådan en "gratis" kat kan pludselig blive til mange "gratis" katte, som i sidste ende bliver meget dyre.

• #3   24. sep 2013 Jeg må indrømme at jeg har haft så mange af de diskussioner at jeg efterhånden har opgivet at sige noget til det mere smiley

Det ender altid med at jeg får den helt store sviner, og så hopper alle de andre (som er uenige med mig) med på vognen, og så ender som regel med at ligegyldigt hvad jeg siger, får de det drejet til at det er mig der er en idiot..

Det må jeg sgu ærligt indrømme at man bliver lidt træt af i længden...

• #4   24. sep 2013 Ja det er utrolig hvad man falder over, For blot et par dage siden faldt jeg over en kat til salg på dba:
    ½ norsk skovkat (stor killing), Superlækker og særdeles kælen og spindende stor kattekilling (f. i foråret).
    Vi købte ham som 100% norsk skovkat u. stamtavle, men ja, vi blev desværre klogere, han er IKKE ren norsk. Vi så morkatten, hun var norsk, så vidt vi kunne se (vi har selv en anden ægte norsk skovkat, så lidt forstand har vi da på dem). Vi betalte 1.000 kr. for ham, hvilket naturligvis var alt for meget.
    Han er siden blevet kastereret, chippet, vaccineret x 2, ormebehandlet og loppebehandlet, så han har kostet os en del efterhånden.
    Han er meget glad for børn og vores hund samt vores anden ægte norske skovkat. Han kommer selv hen og vil nusse, spinder og er så sød.
    Sælges fordi:
    1) vi købte katten i sækken (ikke ægte)
    2) vi har haft lidt bøvl med, at han strejfer, så man må forvente at han skal være inde i huset indtil han er faldet helt til - eller han skal være i en lejlighed/el. kattegård.

Til annoncen er der så et billede af en ganske pæn rød/hvid huskat(af hvad jeg kan se). De skal dog have at de har fået ham fixet. Men at sælge ham bare fordi de har købt katten i sækken?, hvis de nu rent faktisk havde forstand på norsk skovkat havde de sgu da købt en "ordenlig" kat fra starten. og så er den stakkels mis kun 6 måneder gammel. den sælges til 1200.

• #6   24. sep 2013 Jamen kan man være sikker på at de bliver ordnet hos nye ejer, og nye ejer er med på det hele, så synes jeg også det er ok..

Jeg har selv solgt killinger under de betingelser (dog sørgede jeg for at ormekur og 1. vaccination var i orden), og så solgte jeg dem til et par hundrede...

Efterfølgende har jeg dog sørget for at de havde fået hele pakken inden de blev solgt videre, for så behøvede jeg ikke spekulere over om det nu også blev gjort.

Og til Liv... Ja,. jeg vil også mene at hvis de havde forstand på NFO, som de så fint skriver, så havde de IKKE købt en korthårskilling smiley
    Alle med bare lidt forstand på (semi)langhårsracer ved at de, allerede når de er ganske få uger gamle, begynder at få mere pels end andre killinger..

• #8   24. sep 2013 Jeg har foræret killinger væk og medmindre jeg vil have en racekat med stamtavle, så gider jeg heller ikke give ret meget for den.. Det er ikke prisen der betyder om jeg elsker min kat eller ej..
    De katte vi har lige nu har alle været killinger af tilløbere og de har kostet os 6000 i dyrlæge indtil videre (neutralisering, vaccine og øremærkning, vores dyrlæge gav et super tilbud på 1000,- pr. kat) og den ene af dem har hud/allergiproblemer, som skal udredes og det kommer jo til at koste yderligere.. Men alligevel elsker jeg de katte og gør alt hvad jeg kan for at de skal have det godt, så prisen er ikke nødvendigvis = dårlig katteejer..

Dog vil jeg alligevel sige at hvis jeg får killinger igen, så bliver de fixet, øremærket og vaccineret og så bliver de solgt til 1000-1500 alt efter om jeg kan få det samme tilbud fra min dyrlæge igen..

• #9   24. sep 2013 Tjahh... den dyreste kat var Freddie. Han kostede 2 kg. RC Kitten - på eget initiativ.

Jeg må indrømme at gratis katte til en 18 årig fyr......... der ville jeg være noget betænksom.
    Gudfader der findes mange velopdragne unge fyre, men der er også dem der mishandler - og man kan jo som en anden har sagt - ikke se folk længere end til tænderne.
    Og mange killinger bortgives jo simpelthen fordi at det er ups-kuld der skal væk i en fart smiley

• #10   24. sep 2013 Det der bare undrede mig var at han blev ved med at køre i at det skulle være en gratis kat. Det kunne slet ikke komme på tale at han eks. gik på et internat og købte en kat hvor det hele var ordnet, det skulle bare være en gratis kat. bum. Og så var han tidligere kat jo løbet væk i forbindelse med noget hærværk på hans bil??

• #11   24. sep 2013 Nu har vi haft 3 katte hos min mor, alle var gratis, to af dem fik vi som killinger, men de blev selvfølgelig neutraliseret og øremærket, hvilket jeg mener burde være et lovkrav for fritløbende katte.
    Den sidste var en mishandlet kat vi tog til os.

Tarzan fik jeg også gratis, han var uønsket, så de skulle bare af med ham. Ham gav jeg 1450 kr. for til det store dyrlæge besøg. Jeg faldt for ham, da jeg så billeder af ham, så havde han kostet noget, havde jeg også givet prisen for ham.

Lucky luke er købt hos dyreværnet, han kostede 1250, og det er med et gavebevis til, at blive kastreret og øremærket, hvor jeg så kun skal give 150 oveni. Dog skal han også chippes, da jeg har kattelem med chip smiley dette er for egen regning.
    Når jeg skal have flere dyr, bliver dyreværnet mit første valg, hvis der lige er en der falder i min smag, og vi har kemi sammen smiley synes de gør et godt arbejde, som jeg gerne vil støtte smiley

En gratis kat er ikke altid den billigeste løsning, hvis man er ansvarlig katteejer smiley

• #12   24. sep 2013 Jeg har sådan to nye eks.

En pige der slåer et billede op af en korthåret huskat (grå og hvid) som påstår det er en ægte Tyrkisk van.... Det havde de selv købt den som og givet 1300 kr for den... og den er ikke vac/neutraliseret eller noget.

Et andet skræmmende eks. hvor en pige søger 3 killinger , to hunkatte og en hankat til hendes mors gård og de må ikke være fra samme kuld..
    Jeg stille et nysgerrigt spørgsmål om hvorfor de ikke må være fra samme kuld... under de 20 andre kommentarer fra folk der har gratis killinger de bare skal af med.... Svaret er jamen hvis de er fra samme kuld må de jo ikke lave killinger !!
    Jeg svarede lige med et ligge regnestykke på at om et år havde de min. 40 katte på den gård og over 200 katte om to år...

Og så var der pigen der søgte alle de fertil katte man overhovdet ville af til en gård i sønderjylland.... da hele deres bestand lige var død.... der var hurtig 20-30 mennesker der desperat forsøgte at komme af med deres killinger uden en tanke på hvorfor hele deres bestand var død... og hvilket liv de stakkels mange katte ville komme til at leve på det sted....

Katte har ingen værdi... så længe loven er ligeglad med kattene!

Nu vil Venstre til at aflive ALLE blandings hvalpe... for at få styr på avlen og ulovlige gener... hvornår kommer der en lov der kræver at alle katte skal tilses af en dyrlæge, mærkes og reg. inden salg.. så har de da en form for værdi !!!

• #13   24. sep 2013 G-H: hvis du hentyder til den artikel der sværmer på facebook så e den altså fra 2009. Men vis du spørger mig, så er det en glimrende ide, på den måde kan der komme noget styr på det hele.

• #18   24. sep 2013 Hende de ...

Tro mig... du skal ikke være medlem af ret mange grupper på FB for at se hvor mange "pigebørn" der har travlt med at sælge "ægte" killinger.. uden stambog... for ublu priser... mellem 1500 - 2500 kr
    Her lige set en i en gruppe... primært tøj og tilbehør ...

Ja såvel det samme med alle de små blandings hunde til 4000 - 6000 kr ....

• #19   24. sep 2013 Jeg tror, bemærk tror, at det der blanding klinger lækkert i folks øre.

Man har igennem RIGTIG mange år efterhånden hørt historier med at blandingshunde er SÅ meget sundere end racehunde, og når man blander, ja så får man det bedste af det bedste fra begge sider, og et super sundt dyr.

En kendt hvalpe fabrik sælger Fransk bulldog blandet med dansk svensk gårdhund bla. under påskud af at de med garanti aldrig får vejrtrækningsproblemer, men ellers er fuldstændig som fransk bulldog, og det er til en pris noget nær hvad de koster med tavle.

det samme med de her smarte designer vovser, og folk betaler, ufatteligt nok.

Jeg ved ikke om der er noget der der popper op bag i folks hoveder når de læser en annonce på en blandingskat.

Den er noget meeeeget populær race, og noget andet (ikke vigtigt åbenbart) og så er den BILLIG i forhold til den ægte vare, og herre gud, den smule huskat der er i, det kommer man nok ikke til at se alligevel, og folk håber vel at få et lækkert stort skrummel med hjem, og som der nævnes, så har "almindelige" katte ikke særlig stor værdig, men smider man et fancy navn på, ja så hjælper det.

folk er tit meget ukritiske når de køber, og falder følgende ord : sund, blanding, et populært racenavn, jamen så springer folk på.

Jeg tvivler på at man kan komme det til livs, det eneste jeg tror man kan gøre er at informere evt. købere, og blive ved, for sælgeren vil blive ved så længe hun får dem solgt, får hun pludselig svært ved at komme af med dem, så daler interessen nok også for at lave dem.

Noget andet er at når man har en passion, uagtet hvilken, så må man tit ryste på hovedet af folk der ikke kan følge denne passion, og går på kompromis med bla. sundhed, racerenhed osv.
    for man forstår det ikke, man har svært ved at se hvordan folk de kan vælge ikke at gå all in, men sådan er det bare, man kan ikke gøre andet end at informere om evt. risici.

Jeg faldt over en annonce på en kat, den kostede 8000 kr.

jeg kender RIGTIG mange mennesker der forguder katte, men kender INGEN der ville betale 8000 kr. for den.

hvorfor?

fordi de ikke er passioneret, de kan bare godt lide katte.

Og det er også helt ok smiley

Og det skal man nok huske en gang imellem, at ikke alle deler ens passion på lige fod med en selv, selvom det tit kan være svært ikke at baldre knolden ned i tastaturet, men så må man gøre sit for informere, selvom det kan virke håbløst.

• #22   24. sep 2013 Jeg har gratis genbrugskatte ... gratis gårdkat .... og betalte internatkatte.... betaler gerne dyrlæge omkostningerne (hele pakken) sælger har haft på katten, hvis det er den kat jeg vil have...
    Men jeg ville aldrig overtage en gratis genbrugskat igen (gårdkatten) hvis den ikke har hele pakken fra start... (ja ja jeg er kræsen) ...

• #23   24. sep 2013 http://www.inges-kattehjem.dk/stopkillinger

nede i bunden, er der et billed og der kan han få afvide hvor meget sådan en gratis killing koster..

• #24   24. sep 2013 Felis: eg sidder ikke og siger at han er en dårlig ejer fordi han ikke vil give en formue for en kat. For mig virkelig hans indlæg bare sådan lidt "giv mig en kat jeg er ligeglad med hvilken bare den er gratis". Altså en anelse useriøs

• #25   24. sep 2013 Jeg er nu glad for mine møjforkælede GRATIS katte

Jeg havde heller ikke andre krav end at den var gratis/billig, korthåret og en killing på min. 12 uger

• #26   24. sep 2013 Og hvorfor skal det være så "in" at sælge blandingskatte, hvorfor ikke bare kalde det en huskat???

Mht. Venstres forslag om aflivning af hunde med de forkerte gener så der kan komme kontrol med avl - bræksmiley!

Det er ikke hunden, men ejeren det er galt med i 90 pct. af tilfældene

• #27   24. sep 2013 For mig er det ligegyldigt om det er racekatte eller ej, for i sidste ende er det levende væsner vi snakker om.
    Grunden til de mange gratis katte er simpel nok, der er alt for mange og ingen kan komme af med dem til selv den laveste pris.
    Dette kommes kun til livs, hvis kattene som helhed får en noget højere status i lovgivningen og befolkningen. At dem der har kat får vaccineret, neutraliseret og mærket og registreret.
    Det er jo heller ikke et nyt fænomen at nogen tager overpris for en blandingskat eller endda påstår at katten er ægte et eller andet. Der er rigtig mange, der forsøger at tjene på dem. Og så lang tid der er efterspørgsel så er der også udbud. I dette tilfælde ALT for stort udbud.

• #28   24. sep 2013 Fordi alle blandinger ikke er huskatte

• #29   24. sep 2013 Nej, men det er noget fis at lave dem for "hyggens" skyld!

• #30   24. sep 2013 Har set meget af dette!

Dog så jeg også en side på guloggratis hvor de solgte killinger hvor faren var ukendt
    Og hvor der også stod "moren er ægte Maine Coon..og at det var moren på sidste billede"
    Da jeg ser billedet måtte jeg grine.. den havde intet med en Maine Coon at gøre!

• #31   24. sep 2013 Min dyrlæge har en "udekatte" pakke, så katten bliver neutraliseret, øremærket og chippet for 1300, dog er det dyre for hunkatte. Hun laver en billig pakke, hvor de bliver fixet, så alle kan være med smiley
    Synes det er en god løsning, så dem der måske ikke ville gøre det, måske kan finde råd til det. Der er jo desværre mange der mener, at katte jo er et nemt og billigt dyr.

• #33   24. sep 2013 De bliver neutraliseret, øre - og chip mærket smiley

• #35   24. sep 2013 Jo, men det koster ekstra, Tarzan fik anden basis vaccine, da han blev fixet smiley men hun har bare lavet en pakke der er billig, hvis man tager det hele på en gang smiley og de bliver tatoveret i begge øre modsat, så hvis noget af det ene bliver slidt, kan man se det i det andet øre smiley

• #36   24. sep 2013 Nu skriver du en billig pakke, det ved jeg ikke helt om jeg er enig med dig i at det er..

Min dyrlæge sterilisere, vaccinere, øre- eller chipmærker og registrere i Dansk katteregister for 1275 kr. en hankat koster blot 975kr.

Men selvfølgelig der er forskel fra landsdel til landsdel.. smiley

• #37   25. sep 2013 Josefine, jeg synes ikke det lyder spor billigt.

• #38   25. sep 2013 Det er i nordsjælland. Jeg synes det er en fair pris, men nu har jeg heller ikke prøvet andet. Ved heller ikke om priserne er steget med årene, fik det gjort for 1 1/2 år siden.
    Hun har praksis hos sig selv, så hun samler et hold, og låner en klinik, hvor det bliver gjort.

• #39   25. sep 2013 Eller husker ikke helt prisen, måske var det 1200. Gave 1418 for kastration, øre - og chipmærkning, 2. basis vaccine, et loppetjek + behandling + 2 loppekure jeg fik med hjem.

• #41   25. sep 2013 Felis: hvad koster en chip så?

Jeg synes nu jeg gav en fair pris, og det er gjort, så jeg er tilfreds smiley
    Har ikke styr på priserne i hele landet, men ville bruge en dyrlæge jeg kender, og som jeg ved gør et godt arbejde smiley

• #44   25. sep 2013 500? Så kan det da godt betale sig at køre efter det.. Hvor er det henne? Her er det priser mellem 800 og 2500....

• #45   25. sep 2013 Min dyrlæge tager lige omkring 100 kr for en chipning, ekskl. registrering

• #47   25. sep 2013 Hold da op, det er billigt. Men det ville blive dyrt for mig i transport fra sjælland.

Må se hvad dyreværnets dyrlæger tager for chip. Hende jeg snakke med, da jeg adopterede lucky luke hos dyreværnet, mente det var omkring 650, det synes jeg lyder helt vildt, så vil lige hører, om min dyrlæge kan gøre det billigere.

• #48   25. sep 2013 Susan i mine øjne betyder de par hundrede ikke en dyt, det var blot ordene "en billig pakke" og her tænker jeg på fru Jensen og bondemand Hansen smiley som ikke mener at en neutralisering er nødvendig, eller er for dyr, der er det ret afgørende om prisen er over eller under en tudse...

• #49   26. sep 2013 Heidi: det var også dem jeg tænkte på, men fik så afvide, at det ikke er billigt. Men jeg synes nu det er, i forhold til, hvad de andre jeg kender tager for det smiley og ja, så er det hele gjort på en gang, så kan man jo betale for vaccinen oveni smiley

• #50   26. sep 2013 Det handler ikke kun om pris, men i høj grad også om gensidig tillid til dyrlæge/klient og den tillid får man ikke opbygget hvis man surfer for at få det billigste alternativ.

• #51   26. sep 2013 Hvad skal man med en super billig dyrlæge, hvis katten så dør under neutralisationen? Det har man hørt om før. Ja, en dyrlæge kan være billig og god, men det kan også ende katastrofalt.

Kommentér på:
De der gratis katte

Annonce